Gå til innhold

Dere som har starta et enk, hva er deres tips til resten av oss som prøver oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
fenrir skrev (15 timer siden):

det første som skjer når du er registrert i brønnøyregisteret er at du får første termin på forskuddsskatt, sett derfor inntekt så lav som mulig og legg av 35% etter utgifter som du kan dokumentere. uteblir du med første termin forfaller alle fire samtidig. her er det ingenting og forhandle om bare så det er sagt. du får derfor garantert restskatt så husk og sette av på en skattetrekkskonto i banken. du må også jobbe som en gal de første åra for at det skal lønne seg. med andre ord ikke noe hvilehjem nei

Enig i alt dette, bortsett fra det aller siste. Det kommer jo virkelig an på hva man jobber med, om det er heltid eller tillegg.

Min mann startet enk innen anleggsbransjen. De første årene leide han seg ut (nesten dobbel inntekt kontra som ansatt) i et par år frem til han hadde bygd opp seg en veldig god økonomi. Deretter begynte han å ta på seg oppdrag selv og hadde da rom for å jobbe helt vanlige timer. Han hadde lite utgifter da han hadde bygd seg opp i årene som utleid. Jeg hadde prokura og førte regnskap hele veien og med hans økte inntekt kunne jeg jobbe redusert i mot for å ta regnskapet. Ikke er det mye regnskap heller da det kun er fakturering av timer samt utgiftsføring av kjøp av utstyr.

Ei venninne startet enk som renholder, først som tillegg til fast jobb, men hun skjønte raskt at det var marked for å øke. Hun sluttet derfor i sin faste jobb og tjener nå dobbelte som renholder. Samme som min mann, så er det kun fakturering av timer og utgiftsføring av utstyr. Snakk om et par timer papirarbeid hver andre mnd. Og dette fikser man lett selv med et regnskapsprogram som koster minimalt å abonnere på.

Men skal man starte opp selv som fotograf, partyplanner, salg/utleie etc., så blir det nok noe annet enn de to scenarioene over.

Anonymkode: e9746...435

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Veldig mye synsing og uriktig info i denne tråden i alle fall. 

Ang skatteregler så vil jeg anbefale TS og oppsøke litt sikrere kilder enn denne tråden. Jeg tar meg ikke bryet med å påpeke alt som er feil av det som er sagt her. Det blir bare en lang argumentasjon som jeg ikke orker å bruke tid på. Men sånn generelt så er det sagt en del ting her ang ENK, lønn, og skatt som ikke stemmer. Sjekk opp med sikre kilder. Book en rådgivningstimer med en regnskapsførere om du ikke finner ut av det selv.

Ang AS vs ENK: Alle som på generelt grunnlag anbefaler AS i stedenfor ENK viser egentlig liten forståelse for hvor stor variasjon det kan være i virksomheter, inntekter, risiko osv.... 

Driver man som bryllupssanger fullstendig uten risiko og stort sett bare har noen beskjedne  reisekostnader, og fakturere for 40 k i året gir det ganske lite mening å starte et AS. 

Skal du starte som snekker med 10 ansatte, eller kjøpe deg 4 vogntog og starte transportbedrift er det nok ikke så smart å gå for ENK. Selskapsform bør følge av hva slags virksomhet du skal drive. Det er ikke noe fasit på hva som er best. 

ENK kan være en fantastisk selskapsform i noen tilfeller. Men en katastrofal selskapsform i andre tilfeller. 

Anonymkode: e92a1...af1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt viktigste tips som få tenker over:

Som ENK er du ikke vernet av angrerettloven. Med andre ord er tilbud du takker ja til over tlf bindende. Det er også viktig å huske på at dette lett manipuleres om du f eks svare "ja, send meg et tilbud du.."

Ved handel i ENK har du også kortere garanti og reklamasjonsrett. 

Siden bedriften og du er regnet som en og samme enhet økonomisk, er det derfor best å handle utstyr og slik til firma som privatperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

jeg tenker å starte enk hvor jeg utfører en digital tjeneste og får betalt via det. internasjonalt. ikke only fans folkens. men siden det er min første vil jeg gjerne ha tips ang. sykemelding, skatt, mva, alt relatert til økonomi, håndtering av kjipe folk 

skal jeg endre til as

Anonymkode: 5f102...761

Dersom virksomheten ikke skaper noen juridisk eller økonomisk risiko vis-à-vis kunder og leverandører (f.eks. at du yter tjenester som kan resultere i at kunder saksøker deg, for å ta ett eksempel – siden du nevner kjipe folk) så ser jeg ingen tungtveiende grunn til å starte som annet enn ENK.

Et ENK er SÅ mye enklere for deg å forholde deg til inntil du om et år eller to vet om dette er noe du kommer til å fortsette med. Da kan du vurdere AS, rett og slett for å få et sikkerhetsnett i form av (bedre og rimeligere) forsikringer, pensjonssparing, offentlige bidrag ifm sykdom, muligheten til offentlige stønader dersom det ikke går bra og du må si opp deg selv.

Men vær klar over at det renner MYE penger ut av konto hver mnd hvis du velger å starte et AS og ansette deg selv kontra å kjøre hele opplegget som ENK. Hvis du driver smått med digitale tjenester (mindre enn en mill?) så vil du merke dette ekstra godt.

Anonymkode: e06a4...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

jeg tenker å starte enk hvor jeg utfører en digital tjeneste og får betalt via det. internasjonalt. ikke only fans folkens. men siden det er min første vil jeg gjerne ha tips ang. sykemelding, skatt, mva, alt relatert til økonomi, håndtering av kjipe folk 

skal jeg endre til as

Anonymkode: 5f102...761

Dersom du fakturerer til kunder utenfor Norge, er det ikke mva-pliktig.

Men før oversikt fortløpende, ta vare på alt av kvitteringer, faktura osv også i papirform. Ta kurset til skatteetaten.

Anonymkode: 8a334...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...