Gå til innhold

Føler meg fanget i en boks, lyst til å reise mer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hele livet har jeg følt meg fanget og annerledes. Folk ønsker seg hus og unger, jeg ønsker meg fine opplevelser og reiser der du mister fotsfestet og utfordrer deg selv. Hadde en superflott reise for en del år tilbake som varte i 1 år, men ikke reist så mye mer enn dette men det ga mersmak. Samtidig er jeg stuck i fast jobb og som huseier, har heldigvis ikke barn ennå og er singel etter samlivsbrudd for 3 år siden. Alle rundt meg forventer at jeg skal slå meg til ro og skaffe meg den vanlige pakka. Hva skal jeg gjøre? Jeg går å ser ut av vinduene og føler meg fanget hver dag. Jeg klarer ikke innrede hjemmet mitt fordi jeg har en følelse over at jeg egentlig ikke vil være stuck her. Det å kjøpe masse innredning vil bare få meg til å føle at jeg må svelge den kamelen ennå mer. Samtidig er jeg i et alderssegment der alle forventer at nå blir det barn og hus. Det er et evig mas. Ta sjansen og bare selge alt?

Anonymkode: 064d4...c57

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Flytt til Aruba eller noe mens du kan! Ett år eller halvt år, å bo i Norge er drepen for sjelen! 

Anonymkode: f43ad...be7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Flytt til Aruba eller noe mens du kan! Ett år eller halvt år, å bo i Norge er drepen for sjelen! 

Anonymkode: f43ad...be7

Hvordan er det på Aruba? Er det en bra plass å være?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er et evig mas. Ta sjansen og bare selge alt?

De fleste trenger en time out på et eller annet tidspunkt, og det du føler er helt naturlig – det er ofte både frustrerende og slitsomt å være "another brick in the wall".

Jeg heier på driven du har mot å reise og finne noe som gir deg glede og mening. MEN: Hvis du eier bolig i dag så anbefaler jeg deg sterkt å forsøke å holde på den i alle fall et par år mens du er ute og "jakter på deg selv". Lei den ut. Det er viktig, i alle fall den første tiden, å ikke brenne alle broer. Det å faktisk ha noe å komme hjem til har en enorm verdi, i alle fall inntil du finner det du leter etter.

På mine mange og lange reiser samt perioder jeg har bodd i utlandet  har jeg møtt mang en person – både norske og ellers – som har kvittet seg med alt og søkt etter noe som er bedre. Uten at de nødvendigvis har forstått det helt selv, så har de flyktet FRA noe og ikke TIL noe. Utfordringene blir med som nisser på lasset. Ofte innser folk at gresset ikke nødvendigvis er grønnere på den andre siden, i alle fall ikke i det lange løp.

Anonymkode: cb413...9ef

• Liker 3
Skrevet

Du lever bare en gang.
Når eiendeler blir som en klamp om foten, da er det eiendelene som eier deg.

Du vil bare bli mer rastløs og det eneste du vil angre på, er at du ikke solgte før.

Drit i hva andre mener.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lei ut huset for et år og dra på jorda rundt reise. Ta ting på sparket. Lev livet.

Anonymkode: 3a917...7cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De fleste trenger en time out på et eller annet tidspunkt, og det du føler er helt naturlig – det er ofte både frustrerende og slitsomt å være "another brick in the wall".

Jeg heier på driven du har mot å reise og finne noe som gir deg glede og mening. MEN: Hvis du eier bolig i dag så anbefaler jeg deg sterkt å forsøke å holde på den i alle fall et par år mens du er ute og "jakter på deg selv". Lei den ut. Det er viktig, i alle fall den første tiden, å ikke brenne alle broer. Det å faktisk ha noe å komme hjem til har en enorm verdi, i alle fall inntil du finner det du leter etter.

På mine mange og lange reiser samt perioder jeg har bodd i utlandet  har jeg møtt mang en person – både norske og ellers – som har kvittet seg med alt og søkt etter noe som er bedre. Uten at de nødvendigvis har forstått det helt selv, så har de flyktet FRA noe og ikke TIL noe. Utfordringene blir med som nisser på lasset. Ofte innser folk at gresset ikke nødvendigvis er grønnere på den andre siden, i alle fall ikke i det lange løp.

Ts her, takk for svar. Hva slags nisser ble med deg på lasset hvis du kan dele litt? Helt ærlig så eier jeg andelsleilighet som blir vanskelig å leie ut over lang tid grunnet reglement. Hvordan blir det med trygderettigheter? Er det sånn at det er lurt å "sjonglere" mellom disse reglene for å kunne ha noe å gå tilbake til? Eller ta sjansen å gå all in over lengre tid? Hva med reiseforsikring hvis man planlegger en skikkelig flerårig rundtur? Hva er best der? Hva slags kort/kontoer burde man ha? Blir isåfall en planleggingsfase. Jeg er også kvinne Btw så kanskje ikke alle plasser det er like trygt å reise alene. Jeg føler meg bare kvalt nå og må ut på en eller annen måte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her, takk for svar. Hva slags nisser ble med deg på lasset hvis du kan dele litt? Helt ærlig så eier jeg andelsleilighet som blir vanskelig å leie ut over lang tid grunnet reglement. Hvordan blir det med trygderettigheter? Er det sånn at det er lurt å "sjonglere" mellom disse reglene for å kunne ha noe å gå tilbake til? Eller ta sjansen å gå all in over lengre tid? Hva med reiseforsikring hvis man planlegger en skikkelig flerårig rundtur? Hva er best der? Hva slags kort/kontoer burde man ha? Blir isåfall en planleggingsfase. Jeg er også kvinne Btw så kanskje ikke alle plasser det er like trygt å reise alene. Jeg føler meg bare kvalt nå og må ut på en eller annen måte. 

For å ta det med andelsleilighet først: Du har anledning til å leie den ut dersom du har bodd i boligen i minst ett år. Formelt er maks utleietid da tre år. Styret skal godkjenne utleien, men det skal være en formalitet – det skal så vidt jeg vet ligge svært tungtveiende årsaker til grunn for å nekte deg det.

Uansett vet du forhåpentligvis i løpet av et par år hva du vil videre.

Men NB: Skal en ut og farte i måneder eller år så er det VELDIG praktisk å ha noen her hjemme som i praksis kan representere deg mtp utleie.

Ang "nisser på lasset": Det jeg mener er det jeg også skrev. Folk jeg har møtt som har slått seg ned i utlandet (uten at det har vært jobbrelatert) har en tendens til å ville forlate noe, fremfor å reise til noe. Litt vanskelig å forklare, men utfordringene en evt har i livet sitt blir ikke nødvendigvis borte selv om en sitter på en strand på den andre siden av kloden.

Medlemskap i folketrygden: her skal noen andre få lov til å svare – det er et minefelt av regler alt etter som du oppholder deg innenfor eller utenfor EØS. Når jeg har bodd utenlands har oppdragsgiver ivaretatt den biten for meg.

Det finnes utenlandske reiseforsikringer som langt på vei dekker svært lange utenlandsopphold. Har du norsk reiseforsikring så har den som kjent en tidsbegrensing, og når jeg har gått over de månedene på sammenhengende feriereiser så har det vært dyrt! 70-90 kroner døgnet (og det tror jeg har vært litt avhengig av hvilke verdensdeler jeg har reist i)....

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Søk om avdragsfrihet i noen år også leier du ut. De ekstra leieinntektene kommer utrolig godt med når man reiser lenge.

Reiseforsikring kan du ta med internasjonale forsikringsselskaper. Har hørt bra om "truetraveller" selv om jeg droppet reiseforsikringen sist jeg reiste over et år.

Snakket med en kar som hevdet at han betalte en trygdeavgift per år på rundt 10 000 kr da han bodde i USA. Dette må du sjekke opp med NAV.

Når jeg reiser åpner jeg opp flere brukskontoer med flere ulike kort i tilfelle jeg skulle blitt svindlet eller miste det ene kortet.

Når det kommer til generelt trygghet i forhold til det å reise er det kjekt å ta det du leser med en liten klype salt. Selv UD  har ikke kunnskap om alle steder i verden. Om du ønsker reel informasjon anbefaler jeg deg å melde deg inn i backpacker/expats-grupper på facebook til landene du besøker og rådføre deg med de som har erfaring på plassene.

Ellers anbefaler jeg bare å gjøre det. A4 livet er ikke for alle.

Masse lykke til fra meg! :D 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn ut av det praktiske. Du har her i tråden fått noen tips.

Reis ut! Lev det livet du ønsker. Man må ikke gå for mann, barn og A4 om det ikke er deg. Det er mange ulike måter å leve et liv på. 

Anonymkode: 5aa24...547

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bigote skrev (9 minutter siden):

Reiseforsikring kan du ta med internasjonale forsikringsselskaper. Har hørt bra om "truetraveller" selv om jeg droppet reiseforsikringen sist jeg reiste over et år.

Akkurat det går som oftest fint, men jeg anbefaler virkelig ikke å droppe forsikring.

True story: En nær venn droppet forsikring, ble alvorlig syk, lå uker på sykehus i et asiatisk land, måtte hentes med syketransport. Kostet familien hans rett over en million kroner hele greia. 😕

• Nyttig 1
Skrevet

I leide ut huset og bodde i utlandet ett år. Var fantastisk. 

Med mindre du faktisk har tenkt å flytte for godt er det lurt å leie ut. I mange tilfeller får man også permisjon fra jobben opp til ett år. 

Hva med å begynne der? Lite vits i å selge alt og brenne alle broer før du eventuelt har funnet steder i verden du ønsker å flytte til. Inntekt må man jo også ha. 

Gjør leiligheten klar og forbered deg til ett år i utlandet i første omgang, det er min anbefaling. Å ha noe konkret å planlegge mot er veldig godt, og det trengs jo litt plan på slikt. Man må gjerne spare opp litt og vite hva og hvordan. Når målet er satt har man noe å se frem til, og tiden går da gjerne fort med å gjøre alt klart til dette. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat det går som oftest fint, men jeg anbefaler virkelig ikke å droppe forsikring.

True story: En nær venn droppet forsikring, ble alvorlig syk, lå uker på sykehus i et asiatisk land, måtte hentes med syketransport. Kostet familien hans rett over en million kroner hele greia. 😕

Reiseforsikring kan virkelig lønne seg det så ville ikke anbefale folk å droppe det. 

Droppet det den gangen fordi forsikringsselskapene ga en urimelig høy pris på å dekke oppholdet og at jeg ikke var villig til å reise hjem for å fornye den hele tiden. Hadde også større tillit til de private tilbudet i landet jeg var i i forhold til det offentlige i Norge selv om landet katogoriseres som et u-land.

Igjen. Alltid bedre å være på den sikre siden og tegne forsikring ;)

Endret av Bigote
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leide ut huset for tre år siden og har aldri sett meg tilbake. Hopp i det. Drit i hvordan du tror andre mener at du skal leve livet ditt!

Anonymkode: 1df7d...d75

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder medlemsskap i folketrygden, så er det faktisk ingen som har fått godkjent frivillig medlemsskap for at de bare skal ut å reise. Leste nettopp en sak om dette, ifm. at noen fikk avslag da de skulle på jordomseiling. Vil du være helt trygg på at du beholder medlemsskapet må du begrense deg til maks et år i utlandet, og da må holde deg i Norge både året før og året etter.

Frivillig medlemsskap er kun for folk som skal bo i utlandet med fast adresse.

Eller du kan ta sjansen på at de ikke oppdager det. De har ikke noen automatikk på å kontrollere hvor folk oppholder seg, så det er ikke sånn at du blir utmeldt etter nøyaktig ett år. Om du mister medlemsskapet, får du det tilbake når du er tilbake i Norge, men det er en liten prosess på det med Skatteetaten, så kan i verste fall ta noen måneder. Har du vært utmeldt kan det få konsekvenser f. eks. ifm. avkortning på uføretrygd om du skulle bli syk etterpå.

Jeg møtte faktisk en norsk dame i utlandet nå i vinter, som bare reiste rundt etter innfallsmetoden. Hun hadde i flere omganger bare reist rundt i verden i tre-fire år om gangen, og hadde aldri blitt utmeldt av folketrygden.

Anonymkode: 14d7c...ba8

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som forventer at du skal "slå deg til ro"?

Kan du være konkret?

Og forklar gjerne også hvorfor disse folkenes forventninger styrer livet ditt. Betaler de lønnen din? Skylder du dem penger? Hva er det som gjør at disse folkene har et så grep om deg?

Anonymkode: 333b9...032

AnonymBruker
Skrevet

Kan du jobbe remote?

Anonymkode: 31bbc...f74

Skrevet

men hvor skal du reise? det er jo lurt å vite det på forhånd. da kan du sjekke ut hva det koster å bo der mm.

jeg hadde reist. tenker faktisk selv på å gjøre det samme. nepal, kanskje thailand, selv om det er stereotypt, viktig å tenke på omgivelsene rundt en, at det er hyggelige folk, "fint", mm, og hvis man vil bli kjent m andre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 17.23):

Jeg klarer ikke innrede hjemmet mitt fordi jeg har en følelse over at jeg egentlig ikke vil være stuck her.

Åh, jeg kjenner meg sånn igjen, har det akkurat på samme måte! Vil være fri til å flytte på meg når jeg vil.

Anonymkode: d458b...d50

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, ts. Tok selv et års permisjon fra jobben, sparte opp en del penger på forhånd og hadde tenkt å reise rundt i et år. Jeg valgte dessverre år 2020 så det ble meget begrenset grunnet covid-19 😅🙈

Nå etterpå har jeg jobbet fullt + hatt en ekstrajobb, noe som gjør at med riktige prioriteringer kan jeg reise ganske masse i løpet av året. Det hjelper på. Det å ha reiser å se fram til gjør at jeg tåler den litt mer A4-hverdagen her hjemme.

Vi er alle ulike og du må gjøre det som er riktig for deg. Lett å si, kanskje ikke like lett i praksis, men når alt kommer til alt så betyr det ingenting hvilke valg andre ville tatt.

Jeg har valgt å ikke få barn, jeg har ikke så høye boutgifter, bruker pengene mine veldig bevisst på reiser og andre opplevelser. Jeg er aldersmessig midt i livet og de fleste rundt meg kjøper hytte, pusser opp, bor i svære hus og kjører barna rundt på trening og fotballkamper. Ulike liv, men det gjør ingenting, det viktigste er å stå stødig i de valgene du tar for deg selv.

Anonymkode: 1bdb8...3bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...