Gå til innhold

Bør jeg kaste kattematen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det kommet inn to katter her da verandadøra sto oppe for å lufte litt på stua, og de har smakt på tørrforet til min katt. Jeg fikk de ut igjen. Men bør jeg kaste det og finne nytt tørrfor? Tenker på eventuell smitte.

Anonymkode: 7fcd4...664

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå har det kommet inn to katter her da verandadøra sto oppe for å lufte litt på stua, og de har smakt på tørrforet til min katt. Jeg fikk de ut igjen. Men bør jeg kaste det og finne nytt tørrfor? Tenker på eventuell smitte.

Og hvilken smitte tenker du på? Det er ikke akkurat sånn at området som katten din beveger seg på daglig er sterilt og du har jo ikke kontroll på alt katten din er bort på i løpet av en dag.

Anonymkode: 178bf...d73

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvilken smitte tenker du på? Det er ikke akkurat sånn at området som katten din beveger seg på daglig er sterilt og du har jo ikke kontroll på alt katten din er bort på i løpet av en dag.

Tenkte vel bare på mageinfeksjon eller noe.

Joa, stemmer vel det.

AnonymBruker
Skrevet

grønt lys:*) de smaker jo på ymse ting ute og på hverandre😄

Anonymkode: 5c85c...b40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

grønt lys:*) de smaker jo på ymse ting ute og på hverandre😄

Anonymkode: 5c85c...b40

Det går nok greit. Jeg er bare litt sånn bekymret. Han fikk en kraftig mageinfeksjon i fjor sommer. Men han ble sikkert smittet ute.

Skrevet

Jeg ville kastet og byttet ut. Katten lukter garantert at det har vært noen der, og vil nok være skeptisk. Det ville i hvert fall min katt vært. Det finnes kattesykdommer som smittes ved dråper og spytt, så hvis katten ikke er helvaksinert kan det også være risiko for smitte.

AnonymBruker
Skrevet
Gogglebox skrev (Akkurat nå):

Jeg ville kastet og byttet ut. Katten lukter garantert at det har vært noen der, og vil nok være skeptisk. Det ville i hvert fall min katt vært. Det finnes kattesykdommer som smittes ved dråper og spytt, så hvis katten ikke er helvaksinert kan det også være risiko for smitte.

Om man ikke helvaksinerer katten sin så er det større risiko for at den pådrar seg noe smitte når den er ute en av et par katter sånn så vidt touchet borti maten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det går nok greit. Jeg er bare litt sånn bekymret. Han fikk en kraftig mageinfeksjon i fjor sommer. Men han ble sikkert smittet ute.

Da har nok katten din spist noe ute.

• Liker 1
Skrevet

Er dette en katt som går ute? Da spiser den vel både mus og fugler, og i verste fall er den borte hos nabokatten og spiser av dens mat. Kattene interagererer jo ute så hvis det er smitte av noe slag så får den det uansett. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om man ikke helvaksinerer katten sin så er det større risiko for at den pådrar seg noe smitte når den er ute en av et par katter sånn så vidt touchet borti maten.

Vet ikke om du har sett hvordan katter spiser tørrfór og ser hvor mye spytt som havner på gulvet eller skåla når de tygger disse knottene. Skjønner at risikoen er stor ute også, men man reduserer ved å kaste og bytte fór og matskål. Det koster jo ikke all verden å bytte ut. Tenker det er normalt å bytte ut skåler og fór daglig uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
Gogglebox skrev (1 time siden):

Vet ikke om du har sett hvordan katter spiser tørrfór og ser hvor mye spytt som havner på gulvet eller skåla når de tygger disse knottene. Skjønner at risikoen er stor ute også, men man reduserer ved å kaste og bytte fór og matskål. Det koster jo ikke all verden å bytte ut. Tenker det er normalt å bytte ut skåler og fór daglig uansett. 

Nei jeg svarer i en tråd om katter uten å ha noe som helst kunnskap om katter…

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis han har spist en mus han har fanget så kan det gi mageinfeksjon. Enda større sjanser for dårlig mage er det hvis den var noe han fant og som var halvråtten fra før. 

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det trenger du nok ikke å gjøre. Har en katt som kommer inn hver eneste dag som spiser av våre katters mat. De tåler utrolig mye, husk de har et kort tarmsystem.

Anonymkode: cddfa...2cd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...