Gå til innhold

Er det lov å spare når man har gjeldsordning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man hver måned klarer å legge av penger fra livsoppholdet og det etterhvert blir mye, kommer kreditorene til å kreve det av deg da? Bare noe jeg lurer på. Regner med det ikke blir så mye å spare, men usikker på reglene om jeg klarer det. Så spør her om noen vet.

Anonymkode: 7a43b...919

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja så lenge det er av livsoppholdet. 

Skrevet

Hadde nok vært litt forsiktig med å sette penger på sparekonto under en gjeldsordning.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men vil du ikke heller blir ferdig med gjeldsordningen da? Sånn at du blir kvitt renten. Så hvis du klarer å spare litt mere en mnd så har jeg villa spytta inn i gjeldsordningen. 

Anonymkode: 986cf...4dc

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvis man hver måned klarer å legge av penger fra livsoppholdet og det etterhvert blir mye, kommer kreditorene til å kreve det av deg da? Bare noe jeg lurer på. Regner med det ikke blir så mye å spare, men usikker på reglene om jeg klarer det. Så spør her om noen vet.

Hadde jeg hatt gjeldsordning og penger til overs, så hadde jeg virkelig betalt ned gjelda mi fortere - ikke spart...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke betale alt du kan på gjelden din også spare etterpå? 

Anonymkode: 93199...8a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men vil du ikke heller blir ferdig med gjeldsordningen da? Sånn at du blir kvitt renten. Så hvis du klarer å spare litt mere en mnd så har jeg villa spytta inn i gjeldsordningen. 

Renten...?

Anonymkode: c1c8e...451

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (5 minutter siden):

Hadde jeg hatt gjeldsordning og penger til overs, så hadde jeg virkelig betalt ned gjelda mi fortere - ikke spart...

Gjeldsordningen blir jo ikke avsluttet noe fortere om jeg gjør det. Og greit å legge av litt hvis jeg plutselig må til tannlegen eller noe. Og når fem år er gått så er det to år ekstra og da der de kan kreve ekstra penger. Så vanskelig dette.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uansett var spørsmålet om det er lov å spare?

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (7 minutter siden):

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du ikke betale alt du kan på gjelden din også spare etterpå? 

Anonymkode: 93199...8a2

greit å ha noe på lur til uforutsatte utgifter? Vaskemaskin eller kjøleskap som ryker og sånt?

Anonymkode: 0dfc6...b8e

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det du må gjøre er å snakke med namsmannen, slik at saksbehandleren din er kjent med at du vil prøve å spare av livsoppholdsbeløpet. Uansett så må du forholde deg til den saksbehandleren du fikk i forbindelse med gjeldsordningen. Når det gjelder fremtidige økonomiske disposisjoner så snakk først med saksbehandleren.

Anonymkode: b9ef6...b73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

greit å ha noe på lur til uforutsatte utgifter? Vaskemaskin eller kjøleskap som ryker og sånt?

Anonymkode: 0dfc6...b8e

Ja det er dette som anbefales alle som skal komme seg ut av gjeld. Å ha en liten buffer. Så man ikke må ta opp ny gjeld for å klare uforutsette utgifter. 

Anonymkode: 4ec7a...0a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du er klar over hva gjeldsordning er?

En ny sjanse for folk som har kommet oppi så store økonomiske problemer at de aldri vil klare å gjøre opp for seg, uansett hvor mye de prøver på riktig måte. Da hjelper det ikke med noen hundrelapper ekstra en måned. Gjelden er blitt et bunnløst hull der det ikke hjelper med noen dråper i havet.

Flott om du klarer å spare litt, ts! Og du har helt rett i at utgifter varierer, noen ganger blir vaskemaskinen ødelagt, eller det er hull i vinterskoene. Det viktigste er at du lærer deg nye vaner, sparer der du kan og aldri trenger forbrukslån.

Anonymkode: 4d4f6...232

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er ellers ikke lov når man er under gjeldsordning? Noen her som har det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta den en samtale med saksbehandler hos namsfogden du hører til. Det er kun de som kan gi deg korrekt informasjon ang din sak, du må ikke begynne å rote inn informasjon som er gitt av randoms på nette. I værstefall mister du gjeldsordning på bakgrunn av "råd" du har fått og fulgt fra mennesker uten peiling på din sak.

Anonymkode: 1dfad...79d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan sikkert spare kontanter. Men det er jo heller ikke lurt med tanke på innbrudd, brann osv... Og ikke lett å bare gå i banken å få satt inn masse penger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan sikkert spare kontanter. Men det er jo heller ikke lurt med tanke på innbrudd, brann osv... Og ikke lett å bare gå i banken å få satt inn masse penger.

Vil du ikke snakke med saksbehandleren din? 

Anonymkode: 9027a...5c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da du signerte på avtalen regner jeg med at det i avtalen eller som vedlegg til avtalen var oversikt over reglene. 

Anonymkode: 0b0a9...7bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil du ikke snakke med saksbehandleren din? 

Anonymkode: 9027a...5c5

Jo. Skal gjøre det også 

AnonymBruker
Skrevet

Har gjeldsordning og saksbehandler anbefalte meg faktisk å prøve å spare sånn at jeg ihvertfall hadde til tannlegebesøk eller andre uforutsette utgifter på noen tusenlapper fordi det er veldig vanskelig å få innvilget penger til det i ettertid.  

Livsoppholdet har jeg blitt fortalt at jeg gjør akkurat hva jeg vil med.

Anonymkode: 6f353...767

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...