Gå til innhold

Finansieringbevis og verdivurdering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg solgte bolig så hadde jeg tre meglere på befaring. Fikk da gratis uforpliktende verdivurdering og salgstilbud fra alle. Dette brukte banken til å beregne finansieringsbevis. Er det sånn idag også… at megler kommer hjem til deg, og verdivurdering og kostnad for salg sendes til bank. Har googlet men ble litt usikker på om det er blitt forandringer..

Anonymkode: 2bad2...d3e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok banken bare henter ut informasjon fra en database. Trenger de noe mer, ber de om det.

I min bank, Bulder, kan jeg til enhver tid se verdien av boligen min.

Anonymkode: e9433...371

AnonymBruker
Skrevet

Banken tar ingen kostnad, slik har det aldri vært. Meglerfirma tar som oftest gratis befaring, for de ønsker deg som kunde. Du tar kontakt med megler og forhører deg om det er gratis.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tror nok banken bare henter ut informasjon fra en database. Trenger de noe mer, ber de om det.

Du trenger e-takst. 

Anonymkode: be0d3...f1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, man trenger en e-takst. Systemene som viser verdi baserer seg bare på generelle priser i området og vil ikke holde i en sak hvor det er snakk om finansieringsbevis.

Anonymkode: 2662b...151

AnonymBruker
Skrevet

Den gratis verdivurderinga syntes jeg var litt bullshit. Fikk fra to forskjellige meglere (hos to forskjellige firma) og det var 400 000 forskjell o hva de mente verdien var. Solgte for 105 000 over der igjen (15000 over prisantydning) jeg valgte selv hvor.mye jeg ville selge for, det var en risk å sette prisen høyere enn verdivurderingene, men jeg valgte å sette rett under andre leiligheter på samme størrelse i samme bygg og fikk solgt 3 dager etter første visning.

Anonymkode: 8af85...384

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, man trenger en e-takst. Systemene som viser verdi baserer seg bare på generelle priser i området og vil ikke holde i en sak hvor det er snakk om finansieringsbevis.

Er du sikker? Det rekker for å refinansiere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Refinansiering blir noe helt annet enn å ta opp nytt boliglån.

Anonymkode: be0d3...f1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da vi solgte og kjøpte  to år siden brukte banken etakst, ingen megler var hjemme hos oss for å gi verdivurdering. Når vi var klare for å selge og hadde valgt megler satte vedkommende en prisantydning.

Anonymkode: 3f945...113

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er påkrevd med e takst ved refinansiering, og megler må dokumentere at de har fysisk vært å sett boligen. 
Ved fornyelse av e takst må de dokumentere at de har vært innom på nytt. 

Dette er forskjellen på e-takst og verdivurdering (nordvikbolig.no)

Sitat

Megler må alltid ta en befaring av boligen og dokumenterer med bilder som legges ved taksten.

E-takst - Hva er det og hvorfor trenger vi det? (proaktiv.no)

Sitat

Det er ikke lenger mulig for en eiendomsmegler å gjøre en verdivurdering uten å besøke boligen din først. I en E-takst er det nemlig krav til dokumentasjon av selve boligen. 

E-takst til refinansiering | Bestill megler hjem - Krogsveen

Sitat

E-takst er kun påkrevd ved refinansiering, og ikke ved boligsalg.

For å kunne utstede en e-takst må megler se eiendommen. 

Anonymkode: 9a79a...4c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er påkrevd med e takst ved refinansiering, og megler må dokumentere at de har fysisk vært å sett boligen. 
Ved fornyelse av e takst må de dokumentere at de har vært innom på nytt. 

Dette er forskjellen på e-takst og verdivurdering (nordvikbolig.no)

E-takst - Hva er det og hvorfor trenger vi det? (proaktiv.no)

E-takst til refinansiering | Bestill megler hjem - Krogsveen

Anonymkode: 9a79a...4c7

Dere tar feil. I sentrale områder kan man fint bruke estimert verdi både ved refinansiering og fin.bevis, det er ikke noe krav om e-takst.

Hilsen finansrådgiver 

Anonymkode: 39f5d...c2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dere tar feil. I sentrale områder kan man fint bruke estimert verdi både ved refinansiering og fin.bevis, det er ikke noe krav om e-takst.

Hilsen finansrådgiver 

Anonymkode: 39f5d...c2f

Takk, det var det jeg også mente og har erfart.

Refinansierte akkurat selv, var aldri snakk om noe e-takst, de bare hentet ut verdien selv. Jeg fikk det tallet opp rett i bankens søknadsskjema på nett med en gang også.

Bor dog i Oslo, vet at på mindre steder kan man trenge mer dokumentasjon.

Til TS: Begynn søknaden og se hva de eventuelt ber om. Det er ikke noe vits i å skaffe noe før de ber om det 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...