AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #1 Skrevet 30. mai 2024 Hvor mye er jordmor der gjennom fødselen? Og er de der hele tiden når man skal presse ut barnet? (Er vel det det kalles eller?) Og er der noen regler på hvor ofte jordmor MÅ komme innom rommet, som f.eks 1 gang i timen eller? Jeg trodde naivt nok at jordmor ville være til stede mer eller mindre gjennom hele fødselen. Men så vidt jeg har forstått så har gjerne en jordmor flere fødsler på samme tid? Og derfor går inn og ut av rommet og kan bli vekke lenge? Anonymkode: 48bed...f1a
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #2 Skrevet 30. mai 2024 Det kommer nok veldig an på hvilket sykehus, hvor travelt og hvor godt bemannet det er, samt hvor i fødselsforløpet man er. Sist jeg fødte så var jordmor innom tidvis men gikk også ut for å gi meg ro til å jobbe med riene i fred. Da hun var inne så observerte hun og bedømte sikkert hvor i løypa jeg var kommet. Innimellom spurte hun om jeg ville at hun skulle sjekke åpning. Da ting ble mer intensive så var hun der fram til babyen ble født. Anonymkode: e2840...bc0
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #3 Skrevet 30. mai 2024 Min var ikke innom voldsomt mye. De kom hvis jeg hadde behov for det og når de skulle sjekke ståa. Både jordmor, barnepleier og sykepleier var i rommet gjennom hele pressfasen (det er en selvfølge at jordmor er der hele tiden da). Anonymkode: a868c...629 1
Fame Skrevet 30. mai 2024 #4 Skrevet 30. mai 2024 Når jeg fødte gikk jordmor litt til og fra i starten. De siste 5-6 timene var hun der hele tiden, men baby hadde bradykardi og måtte overvåkes
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #5 Skrevet 30. mai 2024 Det kommer an på hvor langt du er i fødsel og hva du ønsker, samt hva annet jordmor har å gjøre. Fra aktiv fødsel skal man egentlig ha 1-1 pleie, det vil si at jordmor kun skal ha ansvar for 1 fødende, men igjen- det kommer an på hvor godt i gang fødekvinnen er og travelhet, hvor mange ganger man har født før osv. Jordmor er der hele tiden du trykker, om det kreves mer overvåkning, og om du ber om å ha hen der. Ellers går den til og fra. Dere kan avtale det dere imellom. Ofte er det flere jordmødre akkurat når barnet skal fødes ( evt jordmor+ sykepleier eller barnepleier). Anonymkode: 15927...282
Nonish91 Skrevet 30. mai 2024 #6 Skrevet 30. mai 2024 Her fikk ikke min jordmor lov til å gå ut av rommet😂 hun gikk ut engang bare for å ringe legen for hadde sagt nei til epidural så bestemte jeg meg allikevel, når hu kom tilbake husker jeg gråt å sa vær så snill ikke gå ut av rommet 😂😂 så sjekket hun igjen og da va jeg 9 cm åpent, da måtte de ta babyen imot og kom flere inn på rommet 1
Milea8 Skrevet 30. mai 2024 #7 Skrevet 30. mai 2024 Når jeg fødte så var jordmor tilstede fra aktiv fødsel. Dog gikk ut litt for å ordne litt småplukk, men ikke noe annet. Jeg hadde skrevet fødselbrev, sånn at de viste hvordan jeg ville ha det, samt at jeg ble satt i gang, så baby var overvåket under min fødsel. Kanskje litt andre prosedyrer andre steder.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #8 Skrevet 30. mai 2024 Spørs helt. Hadde en som gikk til og fra - men i siste fase må det være noen der. Jeg hadde tilslutt 6 stk inne hos meg fordi trykkefasen tok så lang tid😂 Anonymkode: 40bfd...b1a
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #9 Skrevet 30. mai 2024 Husker lite. Hadde styrtfødsel og det tok 1 time fra jeg kom til sykehuset til ungen var ute. Tror det var noen i rommet hele tiden. Jeg var i min egen verden og fikk ikke med meg hva som foregikk rundt meg. Anonymkode: 450bd...af9 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #10 Skrevet 30. mai 2024 Siste fødsel kom jeg inn på sjekk rundt 18:00, hadde da bare 2-3 cm åpning så ble sendt hjem. Kom tilbake 20:00 med 5 cm åpning og fikk et rom, og så forsvant jordmor i en times tid. De hadde nok mye å gjøre den kvelden. Fra ca 21 gikk det i ett med rier og ungen var ute før 22, men i det tidsrommet husker jeg ikke om jordmor forlot rommet. Hadde 2 jordmødre + barnepleier tilstede mot slutten. Anonymkode: fb6ac...8b3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #11 Skrevet 30. mai 2024 Fra vannet mitt gikk og jeg kjente første rie, og til baby var ute og vi lå og hvilte litt etterpå, var hun der hele tiden. Tok vel forøvrig 40 minutter fra vannet gikk og første rie, til babyen var ute. Og det var setefødsel, så rommet ble ganske fullt på et tidspunkt. Den eneste som ikke var der var mannen men. Han rakk det ikke. Anonymkode: 8dde0...239
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #12 Skrevet 30. mai 2024 Første fødsel gikk veldig langsomt og da var jordmor mye ute av fødestua, men etter hvert fikk jeg så uutholdelige smerter pga. stjernekikker, og da var hun der hele tiden frem til babyen var født. Andre fødsel var aldeles ukomplisert, svært effektiv og ikke spesielt smertefull, men jormor satt inne hos meg hele tiden likevel 😊 Hun var så engasjert at hun drøyet å dra hjem etter vaktbytte da ny jordmor kom på jobb, så det var veldig hyggelig. Anonymkode: e0dac...c09
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #13 Skrevet 30. mai 2024 Fødte på ABC Ullevål før det helt tragisk ble lagt ned. Hadde jordmor ved min side i alle 17 timene med unntak av 30 min da senvakta måtte ta seg en liten matpause Anonymkode: e92c8...889 1
Wilma89 Skrevet 30. mai 2024 #14 Skrevet 30. mai 2024 Med nummer 1 var fødselen ganske langvarig. Da kom hun innom kanskje hver eller hver andre time (hvis vi ikke ringte på). Med nummer 2 gikk det så fort at da var hun der mer eller mindre hele tiden. Jordmor er til stede når du har pressrier og skal presse ut barnet. Ved kapasitet prioriterer de nok også å være mer hos en pasient som blir utrygg hvis jordmor forlater rommet. Har selv aldri følt meg utrygg selv om jordmor har gått inn og ut. Du kan jo alltids ringe på.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #15 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor mye er jordmor der gjennom fødselen? Og er de der hele tiden når man skal presse ut barnet? (Er vel det det kalles eller?) Og er der noen regler på hvor ofte jordmor MÅ komme innom rommet, som f.eks 1 gang i timen eller? Jeg trodde naivt nok at jordmor ville være til stede mer eller mindre gjennom hele fødselen. Men så vidt jeg har forstått så har gjerne en jordmor flere fødsler på samme tid? Og derfor går inn og ut av rommet og kan bli vekke lenge? Anonymkode: 48bed...f1a Det er veldig individuelt i fra sykehus til sykehus, fødsel til fødsel, kvinne til kvinne. Ingen regler eller noe som tilsier at de må komme inn hver time etc. De følger med på ulike målinger og overvåking fra vaktrommet. Ja de har gjerne flere fødsler samtidig, er ikke 1 til 1 bemanning på fødeavdelinger. Anonymkode: 378e5...abd 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #16 Skrevet 30. mai 2024 Nummer 1 (uten epidural) kom og gikk hun litt, var innom en gang i timen kanskje, lyttet med doppler og hørte om jeg trengte noe. Var der hele tiden fra rundt 6 cm, har ikke hørt om at det er noen regel at de skal være der fra aktiv fødsel (4cm) som noen skriver da det er veldig individuelt hvor fort fødselen går. Med nummer to fikk jeg epidural, og på sykehuset jeg fødte var det standard prosedyre at da skal den fødende følges med hele tiden. Så ble godt kjent med henne😅 epiduralen virket jo så godt også så jeg hadde null smerter (helt til jeg skulle presse, det var litt vondt), så vi jattet og hadde det veldig koselig🥰 men har sett mye på fødeavdelingen, der var det noen som fikk epidural og skulle legge seg å sove, da slo jordmoren av lyset og gikk ut, men det er jo flere år siden det ble spillt inn vel å merke. Kan være nye prosedyrer nå🙈 Anonymkode: 2fa2c...12d
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #17 Skrevet 31. mai 2024 Med førstemann som var igangsatt så tok det litt tid så da var hun litt ut og inn de første timene.. tenkte ikke over det som et problem, utenom når jeg akutt måtte spy, var lenket til sengen og ikke visste hva jeg skulle spy i..😅 andremann gikk raskere, så der var hun til stede mer eller mindre hele tiden. Hun tittet raskt ut for å gi beskjed at hun kom til å bli inne hos meg bare.. Anonymkode: 95116...00d
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #18 Skrevet 31. mai 2024 Hun var der hele tiden egentlig. Hun hadde en pc stasjon nede i hjørnet av rommet. Hun var ute av rommet tre ganger. En gang var hun på do. Den andre gangen lagde hun ostesmørbrød til oss. Tredje gangen var hun å snakket med legen. Stavanger universitet sykehus. Anonymkode: 59c74...24a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #19 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun var der hele tiden egentlig. Hun hadde en pc stasjon nede i hjørnet av rommet. Hun var ute av rommet tre ganger. En gang var hun på do. Den andre gangen lagde hun ostesmørbrød til oss. Tredje gangen var hun å snakket med legen. Stavanger universitet sykehus. Anonymkode: 59c74...24a Dette var under korona, så det spiller jo selvfølgelig en rolle. Anonymkode: 59c74...24a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #20 Skrevet 31. mai 2024 Jordmor gikk inn og ut de 20 timene det tok. Så ble det komplikasjoner, jordmor ble skyvd bort i en krok, og tre leger overtok. To til barnet og en til meg. Det gikk helt fint, og skjedde ikke noe galt med noen av oss 🙂. Følte meg godt ivaretatt. De er flinke, og kommer til å ta godt vare på deg. Lykke til med fødsel ❤️ Anonymkode: 10836...895
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå