AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #1 Skrevet 30. mai 2024 Jeg kommer meg gjennom arbeidsdagen men når jeg kommer hjem er jeg for sliten for husarbeid. Det er ingen andre som følger opp heller og jeg orker ikke å be voksne folk om å ta i ett tak. Jeg lever fint i litt rot. Jeg er i perimenopausen. Får hormonbehandling og oppfølging og tar tilskudd av diverse vitaminer og mineraler. Og så har jeg jo selvsagt pollenallergi- og det gjør meg også trøtt. Er det noe som er VELDIG lystbetont å gjøre- så orker jeg det. Men husarbeid og matlaging er ikke favorittsyssel- maten lages likevel men husarbeidet blir det tatt i bolker på dager jeg har mer energi. I hverdagen prioritert jeg ungene mine og engenomsorg. Trives godt i jobben og har godt forhold til de hjemme. Antar folk med masse overskudd og høy standard vil se på både meg og familien som lat. Men er vi ikke mange av «denne sorten» da? Men at det er de med masse overskudd og som får gjort alt som blir sett og hørt og kommer med meninger om hvordan ting BØR/skal være- og så får vi andre dårlig samvittighet og føler oss underlegne? Anonymkode: 064e9...4bc 3 1
Beloved Skrevet 30. mai 2024 #2 Skrevet 30. mai 2024 Jeg tror omtrent alle føler seg late, uansett hvor mye eller lite de gjør på en dag, for nesten alle har tid de KUNNE brukt mer produktivt og effektivt. Står du BARE og rører i sausen, liksom? Du kunne jo fylt oppvaskmaskina, vasket vinduene og brettet kjøkkenhåndklær samtidig... 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #3 Skrevet 30. mai 2024 Bruker heller opp krefter på arbeid hjemme og er lat på jobb. Mer utilfredsstillende når det flyter hjemme. Anonymkode: 3b518...7bc 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #4 Skrevet 30. mai 2024 Jeg innrømmer at jeg er ei hussjuske. Heldigvis er jeg ryddig av natur, men vasking, det skjer sjeldent, altfor sjeldent. Anonymkode: 6b560...314
Purple_Pixiedust Skrevet 30. mai 2024 #5 Skrevet 30. mai 2024 Jeg har masse tid da jeg er ufør, likevel er jeg dårlig på å komme i gang med ting og huset er deretter. Har en psykoselidelse blant annet og vet ikke om det med å ikke komme i gang med ting og ikke ha en drive i livet kommer fra den. Vet ikke for er nettopp diagnostisert. 1
Nowayback Skrevet 30. mai 2024 #6 Skrevet 30. mai 2024 Jeg er lat og tiltaksløs. Jobber fordi jeg må, men sparer på kruttet. Det holder at jeg er fysisk til stede, omtrent. Jeg trener fordi jeg liker det. Ellers så flyter alt. Jeg tror min latskap har en diagnose, for jeg har mentale sperrer for å gjøre en del ting. Snakker om ting jeg skal gjøre, men som jeg aldri får gjort. F.eks har jeg lenge klagd på stedet jeg har bodd i flere år nå og at jeg må få flyttet. Men jeg klarer ikke. Jeg må gjøre noe med kostholdet, men klarer ikke. Jeg må være sosial, men klarer ikke. And the list goes on and on. 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #8 Skrevet 30. mai 2024 Hussjusker unite! Anonymkode: dd650...42f 1 1
Helene1982 Skrevet 30. mai 2024 #9 Skrevet 30. mai 2024 Alt er relativt selvsagt, men jeg mener at de fleste oppfinnelser er laget takket være late folk. Det er noen som aldri greier å slappe ov, mens andre setter seg ned og tenker: hvordan kunne dette gjøres mer effektivt? Oppvaskmaskin, vaskemaskin, alt digitalt, all transport, alle elektriske verktøy. Latskap fostrer kreativitet - og juks 😁 Jeg har mine late triks som: kun lakke neglene som vises i en sko med åpen tupp, bruke en våtmop litt midt på gulvet så det lukter rent før gjestene kommer, nødsminke, føne håret foran og joggebukse før teamsmøte… osv. Når det er sagt, er det en kunst og slappe av. Det er folk som betaler penger for å reise til resorter som tvinger dem til å ikke gjøre noe - der de puster og hviler. Det er lett for meg. Jeg er flink til å jobbe når jeg jobber, men er også særs god på å slappe av. 4 1
Trolltunge Skrevet 30. mai 2024 #10 Skrevet 30. mai 2024 Jeg er så lite lat at det er et helseproblem. Jeg synes jeg har øvd på å slappe av i årevis nå, og at jeg er blitt relativt flink til å bare sitte i ro og slappe av, men det er et visst selvbedrag i dette, for jeg klarer ikke å gjøre på ingenting. Jeg kan sitte i ro om jeg leser en bok eller drodler med mobilen. Jeg kan også se en film eller sitte i ro og prate med min mann/folk, men jeg må ta meg i impulser til å sette i gang med annet av hensyn til dem jeg er med, og blir jeg veldig opptatt med et prosjekt glemmer jeg alt om at jeg ikke skal slite meg helt ut. Mannen min har en svært vesentlig og viktig funksjon i mitt liv utover det vanlige; Han er min bremse. (Er han bortreist er jeg ikke riktig klok.) Rot kan det likevel bli her også. Med altfor mange baller i lufta samtidig, og stadige prosjekter, blir det også rot av slikt. Til jeg virvler rundt og får det fikset. (Eller han gjør det.) Slikt skulle vært rettferdig fordelt. 😆
Gjest Luksusbia Skrevet 30. mai 2024 #11 Skrevet 30. mai 2024 Jeg er også makelig anlagt. Er en teoretiker av natur og elsket og lese bøker eller se på spenningsfilmer og kan suges inn i drømmeverden eller gamle dager. Men et også glad i å ha orden på hvor jeg har ting, så prøver å sette av en time hver fredag, kan bli to der jeg rydder før helgen. Vasker også toalett of kjøkken nøye da. Har en tendens til å utsette alt annet og tenker at i morra skal jeg på magisk vis finne selvdisiplin og nytt pågangsmot🙃
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #12 Skrevet 31. mai 2024 Luksusbia skrev (29 minutter siden): Jeg er også makelig anlagt. Er en teoretiker av natur og elsket og lese bøker eller se på spenningsfilmer og kan suges inn i drømmeverden eller gamle dager. Men et også glad i å ha orden på hvor jeg har ting, så prøver å sette av en time hver fredag, kan bli to der jeg rydder før helgen. Vasker også toalett of kjøkken nøye da. Har en tendens til å utsette alt annet og tenker at i morra skal jeg på magisk vis finne selvdisiplin og nytt pågangsmot🙃 Vi har samme innstilling til morgendagen 😅 Det er så vanskelig å gjøre ting, blir stadig dratt inn i tankene og glemmer alt, bruker lang tid. Så har vi noen radige minutter hvor tempoet stilles opp før jeg plutserlig er tilbake i drømmeland igjen. Målet er å bare bli en sånn effektiv person som ikke tenker, bare gjør. Lets fakin go, men så langt er det ikke imponerende resultater. Men det blir vel, håper det kan endre seg med vaner og stadig få tilbake fokus om å komme fortere tilbake til oppgaven/e når jeg forsvinner å begynner å subbe med alt annet tull og kos. Anonymkode: ca1e2...ad8
Gjest Luksusbia Skrevet 31. mai 2024 #13 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi har samme innstilling til morgendagen 😅 Det er så vanskelig å gjøre ting, blir stadig dratt inn i tankene og glemmer alt, bruker lang tid. Så har vi noen radige minutter hvor tempoet stilles opp før jeg plutserlig er tilbake i drømmeland igjen. Målet er å bare bli en sånn effektiv person som ikke tenker, bare gjør. Lets fakin go, men så langt er det ikke imponerende resultater. Men det blir vel, håper det kan endre seg med vaner og stadig få tilbake fokus om å komme fortere tilbake til oppgaven/e når jeg forsvinner å begynner å subbe med alt annet tull og kos. Anonymkode: ca1e2...ad8 Nå ble jeg faktisk litt glad, og det som er utrolig viktig for meg personlig er å prøve nye ting innimellom. Fordi ofte er jeg «opptatt» med å analysere fortid eller bekymre meg for fremtiden. Livet er en reise, og jeg har en fortid som alle andre. Merker at livet er mer som en reise, og hvis jeg vil nå ett mål så gjelder det uansett å gjøre små endringer og være ærlig mot både meg selv og omverdenen. Det går også ett tydelig skille på det lille jeg har kontroll på og ting som jeg overhodet ikke kan påvirke. Men nå skal jeg få meg litt søvn🥹
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #14 Skrevet 31. mai 2024 Helene1982 skrev (8 timer siden): Alt er relativt selvsagt, men jeg mener at de fleste oppfinnelser er laget takket være late folk. Det er noen som aldri greier å slappe ov, mens andre setter seg ned og tenker: hvordan kunne dette gjøres mer effektivt? Oppvaskmaskin, vaskemaskin, alt digitalt, all transport, alle elektriske verktøy. Latskap fostrer kreativitet - og juks 😁 Jeg har mine late triks som: kun lakke neglene som vises i en sko med åpen tupp, bruke en våtmop litt midt på gulvet så det lukter rent før gjestene kommer, nødsminke, føne håret foran og joggebukse før teamsmøte… osv. Når det er sagt, er det en kunst og slappe av. Det er folk som betaler penger for å reise til resorter som tvinger dem til å ikke gjøre noe - der de puster og hviler. Det er lett for meg. Jeg er flink til å jobbe når jeg jobber, men er også særs god på å slappe av. Dette var herlig å lese🥰. Hilsen ts Anonymkode: 064e9...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #15 Skrevet 31. mai 2024 Jeg er lat 🙋♀️ Men jeg har innsett at jeg er jo et pattedyr - jeg er ikke konstruert for å stykke opp dagen i rigide tidssoner, sove 8 timer, jobbe effektivt 8 timer, få alle personlige gjøremål, handling, matlaging, vask, rydding, hobby og sosialt liv unnagjort på 8 timer. Jeg er faktisk mer konstruert for å strekke meg ut på en solvarm flekk midt på dagen og ta livet med ro, sånn fra naturens side. Så hipp hurra for ferdigmiddager, nødvask, hybelkaniner i krokene og sengetøy som burde vært bytta for 5 dager siden...😂 Anonymkode: 2a934...c7c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå