Gå til innhold

Når begynner barna å bli overvektige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

er så mange overvektige barn i Norge i dag, men når er det det starter? 
De er totalt 40 barn i 1.klassen og ingen er overvektige, kanskje 4-5 som har litt "godt hold". Er det rundt 9 års alder de begynner å legge seg ut? Eller har trenden snudd?

Anonymkode: 268a6...4d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og en gang hadde vi et foredrag fra helsesykepleier som sa at de fleste barn er normalvektige på fireårskontroll, men fler og fler er overvektige på seksårskontroll. Så sånn rundt 4-5 årsalderen da? Det er kanskje da man slipper mer opp for is og godis, drar på fast food restauranter og lar barna sitte mer foran en skjerm. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min var overvektig fra 2 år og det tok tre år og mye innsats fra foreldre før han ble normalvektig.

Nå er han 9 og fortsatt normalvektig. Ser at noen av klassekameratene har lagt seg ut siste året, gjelder bare de som ikke driver med idrett. 

Anonymkode: 59552...4f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min var overvektig fra 2 år og det tok tre år og mye innsats fra foreldre før han ble normalvektig.

Nå er han 9 og fortsatt normalvektig. Ser at noen av klassekameratene har lagt seg ut siste året, gjelder bare de som ikke driver med idrett. 

Anonymkode: 59552...4f8

Kaller man 2-åringer overvektige? Mener du han PLUTSELIG hoppet opp i kurven?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Min toåring er undervektig, dvs hun ligger på en såpass lav vektkurve i forhold til lengden at det klassifiseres som undervekt i den alderen. Vi får litt ekstra oppfølging fra helsestasjonen i forbindelse med dette. Om noen ligger i motsatt ende, høyt på vekt i forhold til lengde, er det feil å bruke ordet overvekt? Trenger dette ordet være så ladet? 

Anonymkode: 267fb...316

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min toåring er undervektig, dvs hun ligger på en såpass lav vektkurve i forhold til lengden at det klassifiseres som undervekt i den alderen. Vi får litt ekstra oppfølging fra helsestasjonen i forbindelse med dette. Om noen ligger i motsatt ende, høyt på vekt i forhold til lengde, er det feil å bruke ordet overvekt? Trenger dette ordet være så ladet? 

Anonymkode: 267fb...316

Det er svært sjelden at toåringer er overvektige

Anonymkode: 43477...4ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

i klassen til min 5. klassing er de nå kun to jenter som ikke er minimum lubne/smårultne. Blant guttene er det noen  flere som fortsatt er slanke.

Anonymkode: 47bdc...88b

AnonymBruker
Skrevet

Ca i 6.klasse var min gutt plutselig overvektig. Ser tilbake på bilder og han var tynn frem til midten av 6.klasse. Han var undervektig på 2års kontroll. Og normal tynn frem til 6.klasse. Han er 7.klassing nå. Vi er obs på det og prøver å gjøre noe med det. Håper også på et voksehopp så det løser seg. 
Årsaken for mitt barn tror jeg er:

-skolen er stillesittende store deler av dagen. 
-fom 6.klassing så leker han mindre på skolen og fritid, ingen av vennene leker og klatrer i trær osv som de gjorde da de var yngre. Andre interesser, enten bare henge eller gaming. 
-vokst mindre i høyden? Det var en periode han vokste ut av sko og bukser, men nå har det passet lenge. Håper på et voksehopp. 
-stress og press på skolen, dårlig og tøft miljø. Virker som om kroppen holder på vekten pga stress?
-det som det ikke er: han spiser verken mye eller usunt, har ikke penger til å kjøpe seg usunt selv. Vi har samme kosthold nå som tidligere. 
-han trener organisert idrett tre ganger i uken, og jogger ca 2 ganger pr uke. 

Ser det gjelder flere andre på samme alder. Tror det er pga de er så lite i aktivitet og lek i løpet av dagen. Vi prøver å gjøre noe med det. 

Anonymkode: a322d...5e9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her begynte vektoppgang på jenta vår første halvdel av 1. klasse. Vi trodde først det var vanlig pga barnehagen har en mer aktiv hverdag enn skolen. Men så fant vi ut at 

1. sfo gav henne 4(!) skiver til måltidet og tvang henne å spise opp. Det er minst dobbelt av hva hun vanligvis ville spist.

2. hun var alene hjemme 30-45 min og stjal sjokolade litt hver dag.

problemene ble fikset og jenta sin vektoppgang stoppet å være for høy. 

Gutten vår har ikke endret seg noe, er 8 år nå. 

En jeg kjenner ble overvektig nokså tidlig, tror det var rundt 5-6 årsalderen

Anonymkode: 052b7...7b2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har 3 barn i 1, 4 og 7 klasse. 

I 7.klassingens klasse var alle slanke/normalvektige inntil i fjor, da det begynte en gutt som jeg vil kalle svært overvektig. Han har en bror i min datters klasse(4.klasse) som også er svært overvektig. Ellers er alle i hennes klasse, bortsett fra en jente som er i godt hold, normalvektige.

I førsteklassingens klasse er det en jente som er svært overvektig ellers er der et par som er i godt hold, men også høye for alderen. Ellers er alle normalvektige.

Nå kjente jeg ikke til alle av de som er overvektige før de begynte på skole med mine barn, men de har nok vært i godt hold i flere år. De har også en av foreldrene som er overvektig. Men samtidig også søsken som er normalvektige.

Har også to nabogutter(brødre) på 8 og 9 som har vært høye og slanke inntil det siste året, da har det kommet på godt synlige kilo. Der er foreldrene også overvektige, dvs far var slank tidligere, men har lagt seg godt ut de siste årene. 

Uten at jeg vet det sånn helt for sikkert, så er inaktivitet og usunt kosthold en fellesnevner for alle disse familiene.

Anonymkode: b06b5...38b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

i klassen til min 5. klassing er de nå kun to jenter som ikke er minimum lubne/smårultne. Blant guttene er det noen  flere som fortsatt er slanke.

Det er jo temmelig vanlig at jenter blir lubne før de begynner med mensen, men det går seg jo til av seg selv. 

Anonymkode: 2790e...260

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig ikke mange overvektige barn på vår skole (på beste «vestkant», ikke Oslo). Men eldstejenta her har lagt veldig på seg etter at hun fikk mensen, selv om hun ellers spiser sunt og beveger seg som før. 

Anonymkode: d8c6e...039

AnonymBruker
Skrevet

Har to gutter på 9 og 13 som begge er i "svært godt hold", for å si det sånn. De er ikke de eneste i sin klasse. Begge har ganske gjennomsnittlig høyde. Får se om puberteten strekker eldstemann litt ut. Tar det ikke så tungt så lenge han selv er fornøyd og trygg.

Anonymkode: c329a...0d6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Her også. Skremmende.

Anonymkode: 9e297...f35

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ca i 6.klasse var min gutt plutselig overvektig. Ser tilbake på bilder og han var tynn frem til midten av 6.klasse. Han var undervektig på 2års kontroll. Og normal tynn frem til 6.klasse. Han er 7.klassing nå. Vi er obs på det og prøver å gjøre noe med det. Håper også på et voksehopp så det løser seg. 
Årsaken for mitt barn tror jeg er:

-fom 6.klassing så leker han mindre på skolen og fritid, ingen av vennene leker og klatrer i trær osv som de gjorde da de var yngre. Andre interesser, enten bare henge eller gaming. 
-vokst mindre i høyden? Det var en periode han vokste ut av sko og bukser, men nå har det passet lenge. Håper på et voksehopp. 
-stress og press på skolen, dårlig og tøft miljø. Virker som om kroppen holder på vekten pga stress?
-det som det ikke er: han spiser verken mye eller usunt, har ikke penger til å kjøpe seg usunt selv. Vi har samme kosthold nå som tidligere. 
-han trener organisert idrett tre ganger i uken, og jogger ca 2 ganger pr uke. 

Ser det gjelder flere andre på samme alder. Tror det er pga de er så lite i aktivitet og lek i løpet av dagen. Vi prøver å gjøre noe med det. 

Anonymkode: a322d...5e9

Det er selvsagt ikke skolen sitt ansvar at barnet ditt er overvektig. Hvor mye stress og press er det egentlig på mellomtrinnet? Uansett må barn lære å regulere følelser uten mat. 

Anonymkode: 9e297...f35

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er normalvektig,iblant undervektig. Han begynte tidlig å kommentere på "feite".

Han har en kompis som kaller meg feit, og adressserer samtidig at moren til en annen kompis ikke får nok mat hjemme. 

Jeg opplever større slankepress som mor enn jeg noen gang gjorde som barn født i 92.

Ikke prakk påbarn spiseforstyrrelser.

Anonymkode: 7c12d...6a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har to gutter på 9 og 13 som begge er i "svært godt hold", for å si det sånn. De er ikke de eneste i sin klasse. Begge har ganske gjennomsnittlig høyde. Får se om puberteten strekker eldstemann litt ut. Tar det ikke så tungt så lenge han selv er fornøyd og trygg.

Anonymkode: c329a...0d6

Det viktigste er at de har hodet med seg👌

Anonymkode: 7c12d...6a4

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er jo temmelig vanlig at jenter blir lubne før de begynner med mensen, men det går seg jo til av seg selv. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men eldstejenta her har lagt veldig på seg etter at hun fikk mensen, selv om hun ellers spiser sunt og beveger seg som før. 

Overvekt har ingenting med mensen å gjøre. Hormoner de får i tenårene gjør jo derimot at de fleste jenter, både tynne eller godt i hold får enda mer former, som i pupper, hofter,rumpe og lår. Noen jenter får dermed komplekser i den alderen fordi de ikke er godt nok forberedt på dette og tror fettet kommer pga for mye usunn mat/for lite aktivitet o.l.

Anonymkode: 4fa6b...141

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Klart en 2-åring kan være overvektig 

Anonymkode: 450c3...0a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skolesitting er langt mere energikrevende en å sitte i fritidsrelaterte settinger. Mengde Energi du bruker avgjøres ikke  utelukkende av fysisk aktivitetsivå, selv om det er en stor faktor.  

Jeg finner ikke studien i skrivende stund. men husker jeg riktig så var det i snitt 29kalorier ekstra per 60 min for tenåringer. Som  kanskje høres lite ut, men det vil være ca 0,5kg forskjell i vekt etter 30 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...