Gå til innhold

Hvordan vise tungtransport at du slipper dem frem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

finnes det noen etikette for signal/tegn man skal vise når man vil slippe frem tungtransport fra kryssende vei, selv om du egentlig ikke har vikeplikt for dem?

Anonymkode: 552d8...4cf

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øyekontakt og håndbevegelser...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

finnes det noen etikette for signal/tegn man skal vise når man vil slippe frem tungtransport fra kryssende vei, selv om du egentlig ikke har vikeplikt for dem?

Slakk farta i god tid og blink med lysene en gang

Anonymkode: f944a...1c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

selv om du egentlig ikke har vikeplikt for dem?

Da slipper du dem ikke frem, enkelt og greit.

Anonymkode: 667eb...569

AnonymBruker
Skrevet

Blink med lysene mens du holder igjen. 
Takk! 
hilsen tungtransportsjåfør

Anonymkode: b7de1...322

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 12.54):

Men varer i butikken og levert på døra skal dem ha…!! 
Lastebiler og vogntog tar stor plass og har ikke akselerasjonen til en Tesla eller motorsykkel, og når ingen gidder slippe dem inn på feks en travel forkjørsvei blir det kø bak dem. Håper du står i den. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du førerkort? Da jeg gikk på kjøreskolen lærte vi i hvert fall at i sånne tilfeller er det hensiktsmessig å vike fra sin rett.

Anonymkode: 0b8ff...1bc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg pleier å stoppe helt (sakke farten i god tid om jeg ser den andre bilen tidsnok til det), og prøve å få øyekontakt for å vinke dem frem. Eventuelt blinke med lysene, det betyr i slike tilfeller at du lar de andre kjøre før deg. 

Synes det er hyggelig å slippe frem tungtransport. Det koster dem så mye mer å stoppe enn det koster meg, med min kjappe elbil.

• Liker 3
Skrevet

Stopper noen meter fra krysset de kommer ut i, for å komme seg inn der de er på vei ut når det er en smal vei kan en glemme. De må ”låne plass” både ut av den veien de er på, og inn på den andre. De skjønner det veldig godt, uten at noe mer tegn enn blinklys mot deres retning er nok.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2024 den 14.52):

Har du førerkort? Da jeg gikk på kjøreskolen lærte vi i hvert fall at i sånne tilfeller er det hensiktsmessig å vike fra sin rett.

Anonymkode: 0b8ff...1bc

Ja, selvfølgelig har jeg det, kommer meg ikke på jobb uten. Spiller ingen rolle hva du har lært, loven sier at jeg ikke trenger å vike, derfor viker jeg IKKE.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, selvfølgelig har jeg det, kommer meg ikke på jobb uten. Spiller ingen rolle hva du har lært, loven sier at jeg ikke trenger å vike, derfor viker jeg IKKE.

Ja, du mener vel du har påkjørsrett på forkjørsvei også du da. 
Veitrafikkloven paragraf 3, hadde dere om den på kjøreskolen? Samhandling? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du mener vel du har påkjørsrett på forkjørsvei også du da. 
Veitrafikkloven paragraf 3, hadde dere om den på kjøreskolen? Samhandling? 

Åpenbart ikke, det er forskjørsvei, ikke påkjørsvei, din tufs, har DU lappen?

Samhandling er at andre følger reglene, altså de stopper hvis jeg har forkjørsrett.

AnonymBruker
Skrevet

Åpenbart ikke, det er forskjørsvei, ikke påkjørsvei, din tufs, har DU lappen?

Samhandling er at andre følger reglene, altså de stopper hvis jeg har forkjørsrett.

Ja, jeg kjører tungtransport og sånne som deg er noe av bakdelen med jobben. Stå knallhardt på sin rett, ikke hjelpe til, du klarer vel ikke tilpasse deg trafikken når du kommer på et påkjøringsfelt og skal ut på en motorvei heller, slik at de som allerede er der må bytte felt for at du skal komme inn, eller bremse opp for at du skal få plass. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Bra det finnes folk med mye bedre folkeskikk enn deg da. I tillegg hjelper det på flyten i trafikken at noen vaktisk har vett nok til å slippe frem andre selv om de ikke må. Når jeg ser at noen slipper frem biler fordi det har god hensikt tenker jeg at de er mye mer intelligente i trafikken enn de som kun skjønner vikeplikt.

Endret av katties
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 17.38):

'Grunnregelen for trafikk' overstyrer alle de andre trafikkreglene 🙂 

Husker på teoriprøven var det et spm der riktig svar var å slippe frem et vogntog, selv og vogntoget hadde vikeplikt, pga. trafikksituasjonen. 🙂 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 17.38):

Er ingen lov som pålegger deg å være snill med dine medmennesker, så da er du en ræv mot alle du kjenner? 

kjører du på syklister i fotgjengerfeltet også da eller? 

du er en av de som irriterer meg i trafikken. Null spilleforståelse, null totalbilde, ser bare deg selv og dine egne rettigheter. 

Anonymkode: bc1e3...1d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv om det forsinker trafikkavviklingen?

Her har vi et kryss som er problematisk for buss og tungtransport. 80 % av alle lokale slipper disse frem fordi de forsinker vanlig trafikkavvikling mens de venter på å få kjørt (hvis vi skal inn på veien der de står/passere dem i krysset må vi delvis opp på fortau).

Det er altså i alles interesse at vi ignorerer vikeplikten deres, og slipper dem frem.

Og det gjør vi ved å stoppe 10 meter foran krysset, slik at de har den plassen de trenger for å komme seg inn på forkjørsveien, og gjerne gi et signal med lyshorn.

Anonymkode: b8685...217

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 7.35):

Ja, jeg kjører tungtransport og sånne som deg er noe av bakdelen med jobben. Stå knallhardt på sin rett, ikke hjelpe til, du klarer vel ikke tilpasse deg trafikken når du kommer på et påkjøringsfelt og skal ut på en motorvei heller, slik at de som allerede er der må bytte felt for at du skal komme inn, eller bremse opp for at du skal få plass. 

Sånne rasshøl finnes overalt. Enten det er i trafikken, på butikken eller på Gardermoen. Samme ulla alle sammen ;)

Anonymkode: 57e8c...c97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...