Gå til innhold

Å ta alle netter med babyen samtidig som man er i jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner at jeg er sliten og lei av å aldri sove en hel natt. Presterer dårlig på jobb føler jeg, sikkert mye pga. rotete søvn. Babyen er 8mnd og ammes en del fortsatt.

Far sier at han kan ikke ta natta fordi han sliter så med å sovne igjen etter å ha blitt vekket. Han sier at det er jeg som må gjøre endringer og stå i det. 

Jeg kjenner at jeg har ikke overskudd til å starte på noe ammeslutt akkurat nå, har nok med å komme meg igjennom dagen. På et vis er det også enkelt å slenge ut en pupp om natta, ofte sovner babyen av det. Og andre ganger ikke...

Vet ikke helt hva jeg er ute etter. Er bare trøtt og ser litt mørkt på å ikke få en hel natt før ungen sover igjennom. Hvordan løste dere det?

Anonymkode: c7447...e4d

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er far i perm? Da må han ta nettene og stå i det mer selv. 

Anonymkode: b1f1c...f6b

• Liker 15
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, regner med han var med på å få barn; han får ta sin del av ansvaret!!!

Anonymkode: 4ea3b...969

• Liker 15
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å jobbe redusert?

Anonymkode: a6e10...35d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du mulighet til å jobbe redusert?

Anonymkode: a6e10...35d

Hvorfor skal mor straffes med at far ikke klarer å ta baby på natta? Er vel et felles «prosjekt» å få barn.

Anonymkode: 978eb...1c7

• Liker 18
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Far er idiot, men kan du ta ammeslutt i en helg? Min var 8 mnd da jeg valgte å slutte pga søvn selv. Far gadd ikke bidra, selv om helsestasjonen anbefalte det for å gjøre ammeslutt lettere (fordi far ikke lukter melk). Det gikk overraskende lett, selv om jeg har og hadde et veldig viljesterkt barn som ikke gir seg lett. I en helg kan du sove på dagtid mens far tar barnet.

Anonymkode: 2d28d...506

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig å amme om natten i den alderen, det er jo nettopp derfor folk er i mot tredelt perm osv, fordi det fortsatt er så ekstremt heftig å være mamma til en ammende baby på under året. 

Hvis du ikke får sove pga amming så går du til legen og får en sykemelding, søvnmangel er en sykdom som kan føre til verre problemer senere. 

Angående mannen så må han ta absolutt alt annet enn ammingen, spiller ingen rolle om han ikke får sove igjen, da får han sove på dagtid. Oppdelt søvn er liksom litt av greia med barn.

Døgnet er jo tredelt, om man kan si det sånn, 8 timer jobb/perm, 8 timer voksne våkne, 8 timer natt (men baby våkner). Disse siste 16 timene skal selvsagt deles likt (hvis man har en normalt krevende baby, for de som har superenkle babyer og ikke kan skjønne oss andre som mener det skal deles, værsågod og ta husarbeidet ditt samtidig som perm, men ikke legg den fortventningen på andre). 

Så om han er i perm og du jobber tenker jeg det er naturlig at du avlaster han et par timer når du kommer hjem, fordi det er mentalt utmattende å ha en baby på seg. Så etter et par timer bytter dere igjen, og du får hvile/ta en dupp. Siden du ammer er du "nødt" til å våkne på natt, men skal det være bleieskift feks så er det hans jobb. Hvis du ikke samsover blir det hans jobb å løfte babyen inntil deg. For dere MÅ dele på det. Permisjonen omhandler kun de 8 timene man skulle vært på jobb. 

Anonymkode: 3e149...8d5

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er i permisjon så skal han selvfølgelig ta natten!! Pratet dere ikke om det på forhånd? 

Anonymkode: 57833...0af

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Og så ville jeg anbefalt å gå litt gjennom tanker og forventninger på både deg og mannen. Det blir lettere å ha barn om man ikke håper på en "natta gjennom". 

Jeg har feks en 6-åring som fortsatt våkner hver eneste natt. Stort sett bare for vann/sjekke at jeg er der/mareritt/toalett, men likevel. Fireåringen sover natta gjennom. Jeg tenker at en god natt er om jeg har sovet nesten 6 timer med max 1-2 vekkinger. Og hvis du sier det til deg selv mye, så tror man på det til slutt. Å lengte etter en hel natt skaper bare dårlig humør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis han er i permisjon så skal han selvfølgelig ta natten!! Pratet dere ikke om det på forhånd? 

Hvorfor skal han det? Jeg er helt uenig. Har da hørt her om mødre som er helt på felgen av baby og perm, hvor mannen påstår at siden han jobber skal han få sove uavbrutt. Det er da ingen småbarnsforeldre som kan velge seg det. Del på natta! 4 timer hver uavbrutt om så, men det skal da søren meg deles på. Nå våkner TS uansett pga amming, så hun tar jo sin del automatisk der. Men at den som jobber skal få sove uavbrutt er jo bare helt merkelig, når begge er tilbake i jobb så blir det en krangel om hvem som har viktigst jobb om man lager seg en uvane om at dette ikke er noe man gjør felles. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at du også sliter med å sovne igjen og ikke kan ta det alene. Det er ikke ditt ansvar alene.

Her løste vi det med at far tok over all legging og netter da han var i permisjon (jeg tok det da jeg var i permisjon). Var barnet våkent mer enn 2 ganger eller mer enn én time i strekk, byttet vi på. 

Anonymkode: fe6ca...9cf

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere er 2 foreldre, selvfølgelig må dere dele ansvaret? Her må du bare være tydelig og sette ned foten, ærlig talt. 

Del natten i 2, ta annenhver natt eller halve uken hver, alt etter hva som passer best. 

Du kan kutte nattammingen , men da må far trå til å ta nettene mens dere står i det. 

Anonymkode: 081c9...bbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en FJOTT du har fått barn med. Babyen er like mye hans ansvar. En ting er jo at du har puppen, men avvenning på natt kan jo være en ide, evt prøve å gi flaske. 

Anonymkode: ccb3e...623

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er far i perm? Da må han ta nettene og stå i det mer selv. 

Anonymkode: b1f1c...f6b

Ærlig talt, regner med han var med på å få barn; han får ta sin del av ansvaret!!!

Anonymkode: 4ea3b...969

Hvorfor skal mor straffes med at far ikke klarer å ta baby på natta? Er vel et felles «prosjekt» å få barn.

Anonymkode: 978eb...1c7

Far er idiot, men kan du ta ammeslutt i en helg? Min var 8 mnd da jeg valgte å slutte pga søvn selv. Far gadd ikke bidra, selv om helsestasjonen anbefalte det for å gjøre ammeslutt lettere (fordi far ikke lukter melk). Det gikk overraskende lett, selv om jeg har og hadde et veldig viljesterkt barn som ikke gir seg lett. I en helg kan du sove på dagtid mens far tar barnet.

Anonymkode: 2d28d...506

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere er 2 foreldre, selvfølgelig må dere dele ansvaret? Her må du bare være tydelig og sette ned foten, ærlig talt. 

Del natten i 2, ta annenhver natt eller halve uken hver, alt etter hva som passer best. 

Du kan kutte nattammingen , men da må far trå til å ta nettene mens dere står i det. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For en FJOTT du har fått barn med. Babyen er like mye hans ansvar. En ting er jo at du har puppen, men avvenning på natt kan jo være en ide, evt prøve å gi flaske. 

Barnet ammes om natten, hvordan tenker dere at far skal ta seg av dette?

Anonymkode: dabdf...43a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man slutter å amme om natten…

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Da vi var det med eldste var det ikke så problematisk fordi jeg i praksis jobbet redusert, med full lønn, og så var det ferie. Da vi skulle begynne å jobbe fullt begge to etter ferien tok jeg kampen med ammeslutt på natt og tok deretter to og to netter hver slik at den andre skulle få sove. Yngste sov natta gjennom da jeg begynte å jobbe, så der var det ikke noe problem. 

Anonymkode: 86eeb...636

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du gidder å lese hele mitt svar så er det et par alternativer der 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet trenger ikke mat om natta så den kampen bør du ta for din egen del. jeg har en på 7 mnd og han legger seg kl 19-20 og våkner igjen kl 07. Ga han vann på flaske når vi sluttet med melk om natta, gikk veldig fort over til at han sov hele natta. 

Har ei venninne som ikke orker å ta kampen med nattamming og der er barnet nå 1,5 år så det går ikke alltid over 😏 

Anonymkode: 1adc4...847

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For en fjott du har fått barn med. Er han i perm så skal han ta nettene. Barnet har ikke behov for mat på natten i den alderen. 

Anonymkode: cc7bf...17c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at far kan "ta støyten" når det gjelder ammeslutt, det er jo lettere for ham som ikke lukter melk? Så da trenger ikke du å gjøre noe?

Anonymkode: 27af4...d46

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...