AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #1 Skrevet 30. mai 2024 Har bare ventet 1 mnd og nå er det 6 mndr ventetid. Syns ventetiden er veldig vanskelig og at jeg blir dårligere. Flere i samme situasjon som opplever det samme? Anonymkode: 65199...edc
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #2 Skrevet 30. mai 2024 Det var fælt, for jeg visste at dersom det ble avslag ville jeg komme i en meget vanskelig situasjon. Fikk svar en uke eller to før den da oppgitte behandlingstiden på 8 måneder. Anonymkode: c2180...bba
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #3 Skrevet 30. mai 2024 Jeg ønsket egentlig ikke å søke ufør men lege og nav ville jeg skulle det. Ventetiden gikk egentlig greit. 6 mnd tok det vel ca. Ønsker aller mest å komme meg ut av uføre igjen. Men utsiktene til 100% jobb er dårlige. Men jeg håper jeg kan komme meg opp i 60% Anonymkode: 80be0...c28 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #4 Skrevet 30. mai 2024 Jeg ble ufør for et halvår siden, og ventetiden var helt grusom. Gikk med konstant høyt stressnivå. Fortalte kun til to personer at jeg hadde søkt, og de fikk ikke lov til å spørre meg om det, da ble bare jeg sint. Har en av de sykdommene som det er vanskeligst å få ufør for, men var likevel heldig og fikk svar bare tre måneder etter at søknaden ble sendt. Nå har jeg endelig ro og kan fokusere på å bli bedre. Unner ingen å være i denne prosessen, og det sier jeg på tross av at jeg hadde en fantastisk veileder i NAV. Anonymkode: 69db8...d60
Daria Skrevet 30. mai 2024 #5 Skrevet 30. mai 2024 Jeg syntes egentlig ventetiden stort sitt gikk greit - jeg overbeviste meg selv at jeg neppe ville få svar raskere enn oppgitt saksbehandlingstid og klarte å skyve det litt bak i hodet i mellomtiden (og det tok nesten på dagen like lang tid som jeg ble forespeilet). Men jeg hadde gått på aap i fem år og var ganske sikker på innvilgelse (i den grad man kan være det), så selv om akkurat det å sende søknaden var litt tungt, handlet prosessen mest om trygghet og lettelse. Ikke fordi jeg ville bli ufør, men fordi jeg innså at det var den beste løsningen slik situasjonen var.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #6 Skrevet 30. mai 2024 Daria skrev (14 minutter siden): Jeg syntes egentlig ventetiden stort sitt gikk greit - jeg overbeviste meg selv at jeg neppe ville få svar raskere enn oppgitt saksbehandlingstid og klarte å skyve det litt bak i hodet i mellomtiden (og det tok nesten på dagen like lang tid som jeg ble forespeilet). Men jeg hadde gått på aap i fem år og var ganske sikker på innvilgelse (i den grad man kan være det), så selv om akkurat det å sende søknaden var litt tungt, handlet prosessen mest om trygghet og lettelse. Ikke fordi jeg ville bli ufør, men fordi jeg innså at det var den beste løsningen slik situasjonen var. Skulle ønske jeg klarte det. Jeg har blitt dårligere i løpet av denne ene månden, så lurer på hvordan de andre 5 blir... Anonymkode: 65199...edc
Mardina Skrevet 30. mai 2024 #7 Skrevet 30. mai 2024 Ventet ikke så lenge, før det ble innvilget. Hadde AAP i ca 2 -3 mnd, før jeg fikk innvilget uføretrygd. Så jeg synes det gikk greit 😊
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #8 Skrevet 30. mai 2024 Mardina skrev (3 minutter siden): Ventet ikke så lenge, før det ble innvilget. Hadde AAP i ca 2 -3 mnd, før jeg fikk innvilget uføretrygd. Så jeg synes det gikk greit 😊 Hvorfor fikk du uføre bare 3 mnd etter AAP? Anonymkode: bd492...7a6
Mardina Skrevet 30. mai 2024 #9 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor fikk du uføre bare 3 mnd etter AAP? Anonymkode: bd492...7a6 Det var vel fordi saken min var enkel å behandle 🤔 Men jeg er ikke 100% sikker 🤔
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #10 Skrevet 30. mai 2024 Da jeg søkte var det 4 måneders behandlingstid. Jeg var forberedt på at jeg fikk avslag, da jeg ikke hadde vært i arbeidutprøving, men legen sa og skrev at det ville bare vært å plage meg. 2 dager før de 4 måneden var gått fikk jeg det innvilget. Mens jeg ventet på svar var jeg bare glad for at jeg ikke "måtte" følge opp noe, og jeg tok det som en pause. Jeg var bekymret for avslag, fordi jeg antok (ikke helt uten grunn) at en utprøving ville forværre helsesituasjonen. Samtidig så var saksbehandler veldig klar på at et avslag bare ville sende meg rett på AAP igjen, så hun sa at det ikke ville bli opphold i inntekt. Det at saksbehandler var så klar, gjorde at jeg slappet litt mer av. Da det ble innvilget gikk jeg gjennom en sorg fordi jeg innså at helseutfordringene ikke bare var innbildte (som jeg noen ganger lurte på), men det var også en lettelse fordi jeg innså at ingen krevde noe av meg som jeg ikke klarte eller som ville gjort meg dårligere. Ambvivalent er vel en grei merkelapp. Anonymkode: b5e99...fe5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #11 Skrevet 30. mai 2024 AAP i 1.5 år, vedtak etter 9 dager. Kurant sak (MS). Rakk ikke å grue meg. Anonymkode: 2723a...109
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #12 Skrevet 30. mai 2024 ra mine papirer ble sendt inn til jeg fikk vedtak om innvilgelse tok det under to uker og fra NAV stemplet søknad som mottatt til vedtak ble stemplet som godkjent skilte det en dag så jeg rakk ikke å tenke så mye over det. Men med det sagt var jeg aldri i tvil om at det skulle bli innvilget . Anonymkode: 4dd14...80a
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #13 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): AAP i 1.5 år, vedtak etter 9 dager. Kurant sak (MS). Rakk ikke å grue meg. Anonymkode: 2723a...109 Jeg har også MS og fikk innvilget etter ti dager, var ikke bekymret for avslag, NAV hadde mast om at jeg måtte søke i flere år. Anonymkode: 6e7b3...36b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #14 Skrevet 30. mai 2024 Er allerde ufør 50% (MS) Skal søke om 80 - 100 %snart da helsa har forverret seg. ( bruker av og til litt rullestol/ har en del smerter) Regner med det går glatt igjennom på 3-4 uker som sist. Anonymkode: 3a43c...e04
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #15 Skrevet 30. mai 2024 Jeg hadde gått på AAP i 6,5 år og var rimelig sikker på at søknaden skulle gå igjennom, NAV ba meg søke, de hadde en tett og god oppfølging der alle krav og møter var gjenkomført uten noe om eller men. Behandler var involvert og samarbeida bra med NAV så NAV hadde selv avslått behov for videre arbeidsutprøving. Jeg fikk beskjed om 8 mnd ventetid men fikk svar etter 4 mnd. 100% ufør. Ventetida var helt OK, jeg var veldig lei av å på en måte leve i et vakum og hadde egentlig ikke lyst å søke men jeg hadde jo insett at det var det riktige. Jeg sleit egentlig mer med at ufør ble innvilga, det kom brått på meg at jeg fikk ufør innvilga så raskt, etter det ble jeg avslutta i behandlig og ble avslutta av veileder i NAV osv veldig raskt så plutselig sto jeg der på egne ben og var avklart uten å helt vite hva det faktisk betød for veien min videre. Veileder i NAV ble avslutta samme dag som søknaden ble innvilga, behandlinga ble avslutta etter to timer der den første av de to var dagen etter innvilga ufør så det ble effektivt avslutta etter en uke. 6,5 år med 2-3 timer behandling i uka, oppfølging av veileder, oppfølging av lege og så videre ble plutselig til full stillhet og ansvar for alt på egenhånd. Anonymkode: fbeb6...7ef 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #16 Skrevet 30. mai 2024 14 dager tok det fra søknaden ble lagt i postkassen til NAV, til jeg fikk innvilget uføretrygd. Så jeg rakk egentlig ikke å vente engang, følte jeg. Anonymkode: c87fd...a8a
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #17 Skrevet 30. mai 2024 Tok 6 mnd her. Søkte i Nov og fikk svar for ca 2 uker siden. Hadde da gått på AAP i nesten 3 år. Jeg synes det gikk fort, men det er sikkert pga at jeg går ukentlig i behandling på DPS og tar en master på fulltid. Så da går jo ukene og månedene. Psykologen var ganske sikker på at jeg kom til å få det innvilget, så det var en faktor som betrygget meg de dagene jeg ble usikker. Jeg fikk også ung ufør tillegget, da jeg har vært alvorlig syk hele livet. Anonymkode: 8ebde...fa2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #18 Skrevet 30. mai 2024 Husker jeg var så deprimert og sulten at jeg ringte politiet å sa jeg ville dø. Så var innlagt ett par mnd. Anonymkode: 96c9b...626
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #19 Skrevet 30. mai 2024 Tenker ikke så veldig mye på det da det er en veldig stor sjanse for at jeg får det innvilget. Anonymkode: b7f56...648
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #20 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg har også MS og fikk innvilget etter ti dager, var ikke bekymret for avslag, NAV hadde mast om at jeg måtte søke i flere år. Anonymkode: 6e7b3...36b Samme her. De ville ha meg over på 100% ufør allerede i 2007. Jeg kasta inn håndkleet i 2018. Anonymkode: 2723a...109 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå