Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen. Jeg er en kvinne som pusher 40år fort, har to barn og vært med samme fyr i over 15år. Jeg har gått på p-piller halve livet mitt, som har gjort meg ekstremt overvektig og vekten vil ikke forsvinne. Legen min anbefalte meg å slutte på p-pillene slik at jeg kunne redusere vekten, men jeg tåler ikke annen prevensjon. Vi skal ikke ha flere barn, og jeg vurderer da sterilisering. Jeg søkte om sterilisering når jeg var 24år, men fikk avslag siden jeg var for ung og sikkert kom til å få flere barn mente legen. Fikk 1 barn til noen år senere selv om jeg gikk på p-piller. Men nå skal jeg ikke ha flere. Er det noen her som har gjort det? Hvordan blir det i ettertid? Jeg leste at man får mensen som vanlig, som vil bli et stort problem for meg pga veldig kraftige blødninger og koagulasjon. Det finnes også tilfeller hvor kvinner har blitt psykisk syke av sterilisering.  Jeg vet også at sterilisering ikke alltid er 100% sikkert, siden det kan dannes nye kanaler og ikke alltid legene får det til ordentlig. Jeg føler at dette er det riktige for meg, men ønsker å høre fra folk som har gjennomført dette, på godt og vondt. 

Mvh en kvinne som desperat ønsker livet og helsen sin tilbake.  

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke mannen din sterilisere seg i stedet? Det er et mye eklere inngrep for menn, og ingen bivirkninger.

Og du slipper prevensjon som ødelegger livet og helsa di.

Anonymkode: 3684d...794

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Steriliserte meg ifm med siste keisersnitt. Hadde nok ikke giddet om de ikke var der inne og rotet samtidig. Merker egentlig ikke noe til det. Mensen er anderledes og rar, men det kan jo bare være etter siste svangerskap (2 år siden) eller påbegynt overgangsalder (er 45 år). 

Anonymkode: 96dc5...cdb

AnonymBruker
Skrevet

Hadde overlatt slike inngrep til mannen for å tukle minst mulig med hormoner osv for min egen del. Heldigvis har han gjort det helt på eget initiativ.

Anonymkode: 5cc2e...5b3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde overlatt slike inngrep til mannen for å tukle minst mulig med hormoner osv for min egen del. Heldigvis har han gjort det helt på eget initiativ.

Anonymkode: 5cc2e...5b3

Da jeg ble sterilisert fjernet de en bit av egglederne, eggstokkene ligger der enda og produserer hormoner. 

Anonymkode: 96dc5...cdb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor kan ikke mannen din sterilisere seg i stedet? Det er et mye eklere inngrep for menn, og ingen bivirkninger.

Og du slipper prevensjon som ødelegger livet og helsa di.

Han nekter plent. Han ser ikke ting fra min side. Han tror sikkert han blir mindre mann av å sterilisere seg, eller så er han kanskje ikke ferdig med å få barn ennå 🤷‍♀️ 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg steriliserte meg, opplevde ingen komplikasjoner i etterkant, men jeg har endometriose som selvsagt vil bli påvirket ettersom jeg ikke lenger går på prevensjon. Har ikke opplevd noen psykiske vanskeligheter i etterkant, faktisk føler jeg meg mye bedre nå, mest sannsynlig fordi jeg ikke lenger går på prevensjon. Humøret mitt er langt mer stabilt. Følte det som en enorm lettelse etter operasjonen var over, uønsket svangerskap har stresset meg enormt, til tross for at jeg var flink med pillene. Jeg vil ikke ha barn, men jeg vet også at en abort hadde vært psykisk belastende for meg, så jeg gikk i en lykkerus etter steriliseringen var gjennomført. 

Anonymkode: 027cf...d01

Skrevet
Lillemus85 skrev (19 minutter siden):

Han nekter plent. Han ser ikke ting fra min side. Han tror sikkert han blir mindre mann av å sterilisere seg, eller så er han kanskje ikke ferdig med å få barn ennå 🤷‍♀️ 

Da sier du at det ikke blir sex før han er sterilisert. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Da sier du at det ikke blir sex før han er sterilisert. 

Forstår du hvor absurd det er? Hvordan hadde du likt det om noen forsøkte å presse deg til et inngrep? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår du hvor absurd det er? Hvordan hadde du likt det om noen forsøkte å presse deg til et inngrep? 

Støtter Brunello til dels. Det rimelige er jo at mannen får beskjed om at det ikke blir sex med mindre han tar ansvar for prevensjon. Dvs. enten kondom eller sterilisering. Det er jo i grunn veldig rimelig. 

Anonymkode: e67fb...396

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun er i sin fulle rett til å selv bestemme om hun ønsker å ha sex.

Anonymkode: 69ac0...8a6

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Lillemus85 skrev (1 time siden):

Red flag. Egoistisk. Mindre mann? Han MERKER ikke at han er sterilisert en gang, det skjærer ikke av han ballene liksom. Og det kommer sæd, bare at den ikke inneholder spermier.

Min mann gjorde det for noen år siden og sexlivet har bare blitt bedre. Jeg slipper hormoner som gjør at jeg føler meg mye bedre, får større sexlyst, og generelt får et bedre liv. Og vi slipper å tenke på prevensjon. Og ja, jeg sier VI slipper å tenke på prevensjon. For det er like mye hans ansvar som ditt.

Om han ikke er ferdig med å få barn - skal han tvinge deg til å få flere barn da eller? Eller har han planer om å gå fra deg?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er et inngrep for å hjelpe partneren. Snu heller på det. Dersom han ikke tar inngrepet, vil kona hans måtte ta et langt mer risikabelt inngrep. Eventuelt leve med helseplager. For en skikkelig mann er dette et veldig enkelt valg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Støtter Brunello til dels. Det rimelige er jo at mannen får beskjed om at det ikke blir sex med mindre han tar ansvar for prevensjon. Dvs. enten kondom eller sterilisering. Det er jo i grunn veldig rimelig. 

Anonymkode: e67fb...396

Han nekter også  bruke kondom, det har han nektet i alle år når jeg har foreslått det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Red flag. Egoistisk. Mindre mann? Han MERKER ikke at han er sterilisert en gang, det skjærer ikke av han ballene liksom. Og det kommer sæd, bare at den ikke inneholder spermier.

Min mann gjorde det for noen år siden og sexlivet har bare blitt bedre. Jeg slipper hormoner som gjør at jeg føler meg mye bedre, får større sexlyst, og generelt får et bedre liv. Og vi slipper å tenke på prevensjon. Og ja, jeg sier VI slipper å tenke på prevensjon. For det er like mye hans ansvar som ditt.

Om han ikke er ferdig med å få barn - skal han tvinge deg til å få flere barn da eller? Eller har han planer om å gå fra deg?

Han sier selv han ikke skal ha flere barn, men jeg er så usikker siden han legger alt ansvar for prevensjon på meg. Akkurat som han ønsker å stå fri til å få flere barn hvis vi går fra hverandre kanskje? 

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus85 skrev (2 timer siden):

Blir du ikke fly forbanna?! En innbilt forestilling om manndom er åpenbart mye viktigere enn din helse. Her hadde det blitt total sexnekt eller brudd fra min side, for lenge siden!!

Anonymkode: ad79e...53a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lillemus85 skrev (26 minutter siden):

Han nekter også  bruke kondom, det har han nektet i alle år når jeg har foreslått det. 

Lillemus85 skrev (22 minutter siden):

Han sier selv han ikke skal ha flere barn, men jeg er så usikker siden han legger alt ansvar for prevensjon på meg. Akkurat som han ønsker å stå fri til å få flere barn hvis vi går fra hverandre kanskje? 

Og den der ønsker du å leve med?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun er i sin fulle rett til å selv bestemme om hun ønsker å ha sex.

Selvsagt! Men å bruke det som et pressmiddel er noe helt annet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Selvsagt! Men å bruke det som et pressmiddel er noe helt annet. 

Pressmiddel? Hun ønsker sex dersom xxx, xxx og xxx er i orden. At mannens sterilisering eller kondom er ett av kriteriene er 100% innafor. Så kan han også velge å ikke foreta inngrepet, eller nekte kondom, men da får han heller ikke dyppa løken. Handlinger/mangel på handlinger har konsekvenser, sånn er det bare.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha, herlig å skylle på p-piller for overvekt 😅 

Anonymkode: 8f039...296

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...