Gå til innhold

Får deres 9-åringer lov til å dra alene på shoppingtur alene med venninner, uten voksne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jentungen er 9 år. Hun spør meg stadig om hun kan få dra ut på shopping med venninnene sine, alene uten voksne. Men jeg mener at hun er altfor ung for dette ennå, hun går bare i 4. klasse. Hun sier at alle jentene i klassen hennes får lov. Vi bor rett ved Farmandstredet (et stort kjøpesenter i Tønsberg), men jeg synes allikevel det er for tidlig til å shoppe uten foreldre selv om senteret ikke er langt unna. Hva mener dere? Får deres 9-åringer lov til å dra alene på shopping alene uten voksne?

Anonymkode: 18b77...90c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: d2975...e43

• Liker 5
Skrevet

Det tror jeg aldri min har spurt om å få gjøre, men hun ville ikke fått lov da hun var ni og hun har aldri uttrykt at venninnene får lov heller. Hun spør innimellom om å få dra på senteret med venninner og en mor (og jeg tar gjerne med venninnene hennes også), men har aldri spurt om å dra alene. Vi har et stort kjøpesenter i umiddelbar nærhet som de enkelt kan gå eller sykle til. Nå er hun 11 og ville fått lov til det om hun ønsket, men enn så lenge ser hun altså ut til å være fornøyd med hvordan det er. De to eldste begynte ikke å spørre om å få dra på senteret med venner før de var 12 og da var det greit. 

Skrevet

Nå er min 9-åring gutt da. Men nei, han hadde ikke fått lov til å dra på senteret sammen med jevnaldrende. Han får lov til å dra på nærbutikken for å kjøpe en is eller lignende.  Har ei jente på 14 år også. Hun var rundt 12 år før hun tok bussen med venninner til byen for shopping. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut til å være helt vanlig her 

Anonymkode: a3bdf...dc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ikke uvanlig her iallefall 

Anonymkode: 5444a...cab

Gjest Luksusbia
Skrevet

Jeg fikk ikke lov før jeg ble 11, men det er jo ikke farlig på kjøpesenter da. 8-12 åringer er mer til å stole på enn 13-17åringer. Ring å spør foreldrene til de andre jentene og gjør en avtale

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ni år høres ungt ut til å være alene på kjøpesenter.

Ikke nødvendigvis fordi det er stor fare for at det vil skje noe skummelt, for det er sikkert ikke skumlere enn å gå alene til skolen liksom. Men de er jo ikke modne nok til å manøvrere den «voksne» verden ennå. 

Barn som henger på kjøpesenter i timesvis blir fort til bry i butikkene og for andre kunder, fordi de ikke har lært seg «kodene» ennå. De tukler gjerne overdrevent med varene, «sperrer» for andre kunder, blir høylytte, osv. 

Anonymkode: 1fab3...332

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei, selvsagt ikke. Mitt barn på 12 år får lov, og reiser dit kollektivt selv, men 9 syns jeg er for tidlig. Og jeg lurer på hva de skal der å gjøre, vil man virkelig at de skal henge der og kjøpe tilfeldige ting så tidlig? Jeg tenker de heller burde være ute og leke i den alderen.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Min tolvåring får kun lov om de har med seg en voksen. Denne voksne kan godt sitte på en kafé eller lignende, men må være tilgjengelig. Dette fordi det ikke er gangavstand hjem.  

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nope!

Anonymkode: 7ec92...ba3

AnonymBruker
Skrevet

Da måtte vedkommende hatt på seg mobilklokke eller noe slikt tenker jeg. Men kan jo være en øvelse at de kan være på sentret sammen med deg men trenger ikke å gå i de samme butikkene, til du føle deg trygg og snakke med foreldrene til venninnene hennes og. Litt rot i teksten men

Anonymkode: 20fe8...d6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På det lille nærsenteret fikk de gå om de skulle kjøpe en bursdagsgave el. Nå som de er 12-13 får de dra til et litt større senter ikke langt unna. De har et par ganger fått dra ned til sentrum for å gå på Julemarked bl.a.

Jeg har nå engang valgt å ha barn i Oslo, så det er viktig for meg at ungene kjenner seg trygge og tør å ta seg rundt med kollektiv etter hvert som de blir større. Vi har ikke bil så å bli kjørt rundt har aldri vært et alternativ, men jeg har selvfølgelig fulgt dem påde til fots og på buss/bane til de kjente seg klare for noe annet- Jeg går fortsatt 18åringen i møte om hun kommer sent hjem med banen.

Jeg husker det var en diskusjon om det i klassen til eldste om når det var ok å ta kollektiv alene, og også å dra til sentrum. Da var det veldig stor spredning. En hadde tatt buss til en fritidsaktivitet alene fra hun var 10, noen andre sa at deres 16 åring (eldre søsken) akkurat hadde begynt å få lov til å ta banen til sentrum. Jeg bodde alene på hybel i den alderen så jeg klarte ikke helt relatere til akkurat den. Barn er også forskjellige, det tok mye lenger før yngste turte ta banen alene, vi har aldri presset på.

Det er skummelt å høre om barneran selvfølgelig, men de er som regel 3-4 som går sammen (de får ikke dra alene, eller gå fra hverandre). 

Anonymkode: 31b9d...be3

Skrevet

Det er nok et «nei» fra meg. Mye fordi jegvsynes det er en uting at man skal lære at shoppingsenter er så kult. Man drar for å handle hvis man trenger noe, det er ikke et sted å bruke fritiden sin på. Det er en ukultur.

Jeg ville nok sluppet forsiktig opp med å være på samme senter, men la barna gå i butikken selv for å finne bursdagsgave, eller noe  annet konkret, alene.

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye rart som henger på sentrene rundt forbi. Min datter får lov nå, men aldri alene. Hun blir straks 12. Hun skal alltid være tilgjengelig på telefon og får ikke gå inn på toalettet alene(venninnene venter utenfor båsen) Jeg er nok litt streng, men å la en 9 åring gå alene høres helt sprøtt ut. Hadde ikke falt meg inn. 

Anonymkode: 47cef...ef2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jentungen er 9 år. Hun spør meg stadig om hun kan få dra ut på shopping med venninnene sine, alene uten voksne. Men jeg mener at hun er altfor ung for dette ennå, hun går bare i 4. klasse. Hun sier at alle jentene i klassen hennes får lov. Vi bor rett ved Farmandstredet (et stort kjøpesenter i Tønsberg), men jeg synes allikevel det er for tidlig til å shoppe uten foreldre selv om senteret ikke er langt unna. Hva mener dere? Får deres 9-åringer lov til å dra alene på shopping alene uten voksne?

Anonymkode: 18b77...90c

Datter på 9 som også går i 4.klasse:

Har vært noen ganger på Storo storsenter i Oslo med venninner. Da shopper de litt og spiser. Det har aldri vært problemer.

De blir kjørt og hentet, og har telefon med seg hvis det er noe.

Og ser noen skriver at de heller burde vært ute å leke..vel det er de hele tiden. Sykler, spiller fotball osv. En tur på kjøpesenter skjer ikke ofte, men en gang i blant. 

Anonymkode: eb37f...b8f

• Liker 3
Skrevet

Spørs jo hva man legger i å gå på shopping?

Min 9-åring har en sjelden gang spurt om å få dra til det lokale kjøpesenteret sammen med en kompis eller to for å kjøpe en is, en pakke fotballkort eller lignende. Vi bor på et relativt lite sted, det er gangavstand til det lokale kjøpesenteret som er forholdsvis lite. Ser ikke noe problem med dette. 

Å henge rundt på et kjøpesenter i timesvis hadde jeg imidlertid ikke gitt lov til.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er mye rart som henger på sentrene rundt forbi. Min datter får lov nå, men aldri alene. Hun blir straks 12. Hun skal alltid være tilgjengelig på telefon og får ikke gå inn på toalettet alene(venninnene venter utenfor båsen) Jeg er nok litt streng, men å la en 9 åring gå alene høres helt sprøtt ut. Hadde ikke falt meg inn. 

Anonymkode: 47cef...ef2

Hjelpes det var strengt 

Anonymkode: a3bdf...dc1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei. En 9 åring har ingenting med å gå rundt på et kjøpesenter eller sentrum uten voksne med. 

Gå på butikken og kjøpe is - ja

Gå på bensinstasjonen og kjøpe slusj/snop - ja

Gå rundt eller henge slike steder med venner uten voksne - 100% nei.

Anonymkode: 0b853...999

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 46abf...4ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...