Gå til innhold

vårruller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har kjempe lyst til og lage vårruller, for det smaker så utrolig godt.

Noen som har oppskrift?

Er det vanskelig?

Jeg lager en del mat, og klarer det meste, men har ikke prøvd dette ennå. Men har hørt at det kan være litt vanskelig.

på forhånd takk :Nikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp vårrull-papir i en innvandrer-butikk. Bare spør etter det og de finner det til deg. Det er overhodet ikke vanskelig å lage det når du først har skaffet deg slike papirer.

Når det gjelder fyll så er det jo bare fantasien din som setter grenser, men et ganske så enkelt og greit fyll lager du ved å steke kjøttdeig og hakke det i små biter, hakke opp endel kål og steke det litt og raspe gulrøtter som du blander med det hele. Legg fyllet mitt på et papir og brett sammen slik at ingenting faller ut. Friter i frityrkokeren eller varm opp olje i en kaserolle og stek dem der.

Serveres med ris og sursøt-saus :)

Skrevet

vi har laget vietnamesiske vårruller med rispapir, lett som en plett, bare bløt rispapiret godt nok først.

men de blir ikke sprø som de på typisk kinaresturant, og de må stekes i godt med olje, ellers blir papiret svidd og det smaker ikke godt.

legg rispapiret på en fjøl el (når det er gjennombløtt) og legg fyllet på ene siden, mot kanten midt på. brett kanten over, brett kantene på høyre og venstre siden inn og rull sammen.

kinesisk 5-krydder er godt å ha i kjøttdeig, smaker litt kanel og anis, veldig godt.

Skrevet

Jeg har brukt disse risarkene og laget dem i ovnene. Ikke like godt som om du steker dem i olje, men betydelig sunnere.

Skrevet

Det er lurt å la vårrullene "hvile" litt etter at du har fylt dem, da faller de ikke så lett fra hverandre under steking. :)

Skrevet
Hei

Jeg har kjempe lyst til og lage vårruller, for det smaker så utrolig godt.

Noen som har oppskrift?

Er det vanskelig?

Jeg lager en del mat, og klarer det meste, men har ikke prøvd dette ennå. Men har hørt at det kan være litt vanskelig.

på forhånd takk  :Nikke:

Hvis du skal lage ordentlige vietnamesiske vårruller er det litt avansert. Er det sånne med kålfyll du mener er det nok ganske enkelt.

Vietnamesiske vårruller har en farsefyll laget av svinekjøtt, reker, (krabbekjøtt), nudler, gulrøtter, kinesisk sopp ++. Det er veldig godt!

Skrevet

Jeg lager "mine" vårruller vegatariske.

Av revet gulrot, selleri, agurk, kinesisk sopp(tørket og oppbløtt) og risnudler. lager en saus av litt tomatpure, østerssaus, hviløk, ingefær og chili. Husker ikke hele oppskriften i farten, kan legge den inn i morgen eller i kveld hvis du ønsker det.

Jeg lager opp en diger haug, gjerne 30-40 stykker og fryser de ned, da er de kjappe og ta opp til hverdagsmiddag. Jeg steker dem på panna i litt olje, når de er rullet stramt går det fint å snu dem med en stekespade.

• 1 måned senere...
Skrevet
Jeg lager "mine" vårruller vegatariske.

Av revet gulrot, selleri, agurk, kinesisk sopp(tørket og oppbløtt) og risnudler. lager en saus av litt tomatpure, østerssaus, hviløk, ingefær og chili. Husker ikke hele oppskriften i farten, kan legge den inn i morgen eller i kveld hvis du ønsker det.

Jeg lager opp en diger haug, gjerne 30-40 stykker og fryser de ned, da er de kjappe og ta opp til hverdagsmiddag. Jeg steker dem på panna i litt olje, når de er rullet stramt går det fint å snu dem med en stekespade.

:Nikke:

Jeg vil gjerne ha den oppskriften, om du gidder...;):sikle:

Skrevet
Det skal jeg ordne :)

:klem: Takk!! :hoppe: Skal lages i ettermiddag, rekker du det?

Gjest gjest1
Skrevet

det kan holde hardt, siden jeg er på kontoret og tror oppskriften er hjemme, men skal sjekke en gammel diskett som jeg har ett eller annet sted her på huset.

Skrevet
det kan holde hardt, siden jeg er på kontoret og tror oppskriften er hjemme, men skal sjekke en gammel diskett som jeg har ett eller annet sted her på huset.

:) Ikke stress. Da tar jeg din oppskrift neste gang. :Nikke::vinke:

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Her er oppskriften, den går litt på slump siden jeg klager såpass mye i slengen og fryser ned.

Glassnudler(supertynnerisnudler) bløtes i varmt vann. bruker ca 1/3 pakke.

Hakket hvitløk ca 3-6 fedd

revet ingefær ca 3-4 ss

koriander stilkene finhakket

1 bunt vårløk i tynneskiver

2-3 revnegulrøtter

2-3 stilker selleri finhakket

1/2 kinakål Fint strimlet

1/2 agurk finhakket

bønnespirer ca 1 boks

hakket koriander(bladene)

Søt chilisaus

litt tomatpure(ikke nødvendig)

fiskesaus eller østersaus elle soyasaus

legg nudlene i kokende varmt vann, 3-5 min til de blir bløte. sil av vannet og hakk dem grovt.

Svisj hvitløk og ingefær i litt olje og ha i grønnsakene unntatt det myeke på kinakålen bønnespirene og korianderbladene. La grønnsakene bli møre og ha i bønnespirene og korianderbladene og nudlene og ha i søtchilisaus ca 4-6 ss og fiskesaus 2-4 ss, det skal bare gi litt smak og binde massen litt sammen.

Avkjøl helt før det rulles i vårrullomslag. Rull de så stramt du klarer, da holder de best fasongen når de stekes. Pensle med litt vann så kanten festes.

Endret av pulverheksa
Skrevet

Takk, takk, Pulverheksa... :bukke:

Den er nå kopiert inn i egen kokebok...;)

Tror det blir en stund til jeg forsøker igjen...:(

Ble mektig demotivert i går, kan man si... :riste:

Men når gårsdagens hendelse er glemt (iallefall tåkete... :ler: ), prøver jeg igjen med din oppskrift.

:vinke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...