Gå til innhold

Uføreforsikring - hvor lenge bør man ha det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har uføreforsikring, den har jeg hatt i mange år. Nå har jeg byttet jobb og da må jeg tydeligvis også bytte fagforening (Fagforeningen er den samme, men tilhører plutselig en ny underkategori) Den nye fagforeningen har rabatter på forsikringer hos et annet selskap enn der jeg har hatt uføreforsikringen min, så da må jeg vel flytte denne. Det jeg lurer på er hvor lenge man bør ha uføreforsikring? Jeg er 39 år, så har jo mange år igjen i arbeidslivet, men forsikringen er jo veldig dyr, selv med rabatt fra fagforeningen. 

Anonymkode: 77090...08c

Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet

Du bør ha den så lenge du er i jobb. Har du sjekket opp om der du er om du kan beholde forsikring der, for ved bytte kan det være andre vilkår og at du må fylle it nytt helseskjemma

AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (1 minutt siden):

Du bør ha den så lenge du er i jobb. Har du sjekket opp om der du er om du kan beholde forsikring der, for ved bytte kan det være andre vilkår og at du må fylle it nytt helseskjemma

Nei, det har jeg ikke undersøkt ennå. Ja, jeg forstår jo at jeg må fylle ut nye skjema osv ved bytte. Og da tenker jeg at jeg like gjerne kan bytte fagforeningsparaply fullstendig hvis jeg allikevel må bytte. Så du mener jeg skal ha uføreforsikring til jeg er 70 år? De blir jo bare dyrere og dyrere jo eldre man blir, så jeg har alltid tenkt at jeg på et tidspunkt ikke har behov for den lenger. Samtidig som jeg blir eldre får jeg også mindre huslån, ingen barn å forsørge så økonomien blir mindre sårbar. 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg ikke og si opp den forsikringen. Jeg ble plutselig syk i slutten av 40 årene, så ikke det kom. Du kan være frisk nå men du vet ikke hva framtiden bringer. Alt fra sykdom til ulykke og en blir ufør. Du må sette deg inn i betingelsene for forsikringen. Det er ikke gitt at man er frisk fram til man går av med pensjon. 

Anonymkode: 1fe16...a86

• Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det har jeg ikke undersøkt ennå. Ja, jeg forstår jo at jeg må fylle ut nye skjema osv ved bytte. Og da tenker jeg at jeg like gjerne kan bytte fagforeningsparaply fullstendig hvis jeg allikevel må bytte. Så du mener jeg skal ha uføreforsikring til jeg er 70 år? De blir jo bare dyrere og dyrere jo eldre man blir, så jeg har alltid tenkt at jeg på et tidspunkt ikke har behov for den lenger. Samtidig som jeg blir eldre får jeg også mindre huslån, ingen barn å forsørge så økonomien blir mindre sårbar. 

Lengst mulig. Selv trodde jeg at jeg ikke trengte. Og 2 år etter havnet jeg i ulykke som gjorde at jeg ble ufør. Og fikk dermed kun en liten sum fra ulykke. Ingenting på uføre. Utrolig kjedelig

Hadde jeg beholdt forsikringen hadde jeg hatt like mye utbetalt som da jeg var i jobb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk plutselig bruk for uføreforsikrimgen min i en alder av 45. Jeg jobber ikke lenger, men har like høy inntekt som da jeg var frisk, takket være uføreforsikringen. Jeg har betalt på den siden jeg var 18, men i sum har det lønt seg like vel.

Så du bør ha uføreforsikring i mange år til, ja.

Anonymkode: 7144b...ec3

AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (7 timer siden):

Feil. Du burde ha den så lenge du er avhengig av en viss inntekt for å forsvare utgiftene dine. Den dagen du har nedbetalt nok lån og helt fint kan klare deg med lavere inntekt tilsvarende uføretrygd uten å gå vesentlig ned i levestandard så trenger du ikke forsikringen.

Det har ingenting men om du er i jobb eller ikke å gjøre.

Anonymkode: 7f5ef...73f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 38 år, og jeg har ikke sjans i havet til å beholde bolig og tilnærmet samme livsstil hvis jeg må over på uføretrygd. Jeg beholder forsikringen til jeg har råd til å leve bra på 62% av inntekten.

Anonymkode: e8270...43d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke uføreforsikring. Men var dekket av kollektiv uføreforsikring via jobben. Nå er det jobben som var årsak til min uførhet også da, slik at jeg i tillegg  fikk yrkesskadeerstatning derfra pluss yrkesskadeerstatning fra NaV. Ikke at beløpet er vanvittig stort da. 1,2 millioner fra forsikringsselskapet til kommunen fordelt over 30 år (Jeg ble ufør som 37 åring)  tilsvarer bare 40.000 i året.

Uførepensjonen fra jobb og menerstatning fra NaV gir meg per nå 4000 ekstra utbetalt i måneden i tillegg til uføretrygden.

Så mitt råd, som også flere andre påpeker. Behold den uføreforsikringen så lenge du kan. Man vet aldri når uhellet er ute.

Anonymkode: e2256...0b6

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Feil. Du burde ha den så lenge du er avhengig av en viss inntekt for å forsvare utgiftene dine. Den dagen du har nedbetalt nok lån og helt fint kan klare deg med lavere inntekt tilsvarende uføretrygd uten å gå vesentlig ned i levestandard så trenger du ikke forsikringen.

Det har ingenting men om du er i jobb eller ikke å gjøre.

Svigerfar fikk beskjed da han gikk over i pensjon at uføreforsikring ville ikke gjelde etter han fylte 70, så da var det ikke vits å ha den lenger

AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (1 time siden):

Svigerfar fikk beskjed da han gikk over i pensjon at uføreforsikring ville ikke gjelde etter han fylte 70, så da var det ikke vits å ha den lenger

Nei altså, den har jo selvsagt en utløpsdato. Men det var ikke det TS lurte på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...