AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #81 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres ut som det har tatt helt av i barnehagen din, så jeg forstår godt at du er oppgitt. Jeg mener det er altfor tidlig å starte med slike bursdagsfeiringer når de er så små som 3-4 år! Hvis man absolutt må feire holder det i massevis med 2 til 3 barn. Da barna mine gikk i barnehagen inviterte vi kun de nærmeste vennene som de lekte mest med i barnehagen, noe som er helt innafor. Det er først på skolen at man bør invitere enten hele klassen, alle jentene eller alle guttene for å unngå ekskludering Anonymkode: 42491...434 Veldig kjipt for barnet mitt som går 3 dager i uka i barnehagen og ikke bli inkludert av ditt barn i bursdag fordi du ikke synes barnet mitt er nok sammen med ditt barn. Derfor er det helt fint for deg å ekskludere mitt barn for han betyr jo ingenting. Jeg har jo tross alt valgt at han ikke skal gå i barnehagen hver dag. Også er han jo bare 3 år i tillegg så han liker nok ikke andre barn heller. Anonymkode: 78672...db7 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #82 Skrevet 31. mai 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor det? Ingen av mine barn som nå er tenåringer husker noen av bursdagene de var i da de gikk i bhg. Ikke at de var i så mange da. Selv begynte vi ikke å feire barnebursdager før ungene begynte på skolen. Anonymkode: c9f8c...828 Greit å vite at barn ikke trenger noen hyggelige opplevelser før de etablerer godt langtidsminne Bare å sitte hjemme og se i veggen til de blir 5+ og begynner å huske ting. Anonymkode: 002da...6a3 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #83 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Veldig kjipt for barnet mitt som går 3 dager i uka i barnehagen og ikke bli inkludert av ditt barn i bursdag fordi du ikke synes barnet mitt er nok sammen med ditt barn. Derfor er det helt fint for deg å ekskludere mitt barn for han betyr jo ingenting. Jeg har jo tross alt valgt at han ikke skal gå i barnehagen hver dag. Også er han jo bare 3 år i tillegg så han liker nok ikke andre barn heller. Anonymkode: 78672...db7 Hvorfor ta det så personlig? For 3- og 4-åringer kan det være stressende å ha 15 barn ++ og voksne (de er nemlig for små til å komme alene) på besøk i en bursdag. Vi inviterte 3 venner som hun lekte godt med. Det er ikke ekskluderende. Jeg kunne forstått deg dersom halvparten av gruppen ble invitert og resten ble utelatt. Det er ikke greit. Vi leverte heller ikke invitasjonen i barnehagen, men meldte til foreldrene Anonymkode: 42491...434
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #84 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 10.06): Foreslå å slå sammen? Det gjøt vi her. Alle som er født samme mnd feirer felles barnebursdag. Ellers - velkommen til livet med barn. Det handler ikke om deg lengre 😉 Anonymkode: 0d509...1d1 Det er innafor å foreslå at de som er født samme mnd feires sammen… 1 gg i mnd er mer ennn nok… Anonymkode: 9a137...3ae
MrsBunny Skrevet 1. juni 2024 #85 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 10.03): Barnet vårt er 3 år og går på en avdeling med 18 barn mellom 3-6 år. Det blir altfor mange bursdagsbesøk og jeg har lyst å sette ned foten. Nå er det slik at når en har bursdag, så lånes barnehagen en lørdag og alle barna blir invitert. Så langt i år har jeg tilbrakt 7 lørdager i den barnehagen, og jeg kjenner at jeg ikke orker mer. Hvordan kan jeg ta opp dette på en grei måte? Anonymkode: f225f...a16 Er vel neppe så mye du kan gjøre med det, annet enn å frks høre med foreldrene til det barnet / eller de barna som har bursdag samme måneden som det ditt barn har. Og da spør om de kunne tenke seg at dere slår dere sammen. Skjønt her må dere som foreldre godta at det er noen som ønsker å ha en feiring for sitt barn. Helt ærlig synest jeg ikke at 7 lørdager 2 - 3 timer nå i år er mye, vi er nå i uke 22, med mindre du jobber to delt eller tredelt turnus og jobber hver 3 eller hver 4 helg. Og 18 barn på stor barn avd er faktisk ikke av de største avdelingene på barnehager rundt om her i landet. Barnet får også leke og lære seg de sosiale kodene på en helt annen måte under en bursdagsfeiring en lørdag eller onsdag enn hva de gjør i vanlig åpningstid. Settingen blir ikke den samme. AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 16.20): Ser flere skrive at slik er det å ha barn og at dette er helt vanlig. Er det virkelig det? Vi har et stort nettverk og mange venner med barn, og ikke en eneste av de har vært borti så mange bursdagsfeiringer i barnehagen. Det som virker mest vanlig er å invitere de på samme årskull, ikke en hel avdeling. Vi vil bruke helgene på andre aktiviteter, treffe familie og venner med barn. Å sitte 2-3 timer i barnehagen opp til flere ganger i måneden er ikke ønskelig. Kommer til å forhøre meg litt med andre foreldre i barnehagen, for mest sannsynlig er det flere som er lei av samme praksis. Første steg er at vår unge ikke får feire bursdagen sin i barnehagen nå i juni. Ts. Anonymkode: f225f...a16 Det går jo selvsagt ann å lufte det med leder for FAU / SU i barnehagen, der de kan drøfte det. Da min gikk i barnehagen ble det feiret barnebursdag på alle dager i uken, noen hadde det hjemme hos seg selv, andre hadde på frks Leos lekeland eller Rush, bowling og lignende. Kjørereglene var enten inviterer de alle i hele avdelingen, eller at guttene inviterte guttene, jentene inviterte jentene. Siste året var det 2-3 stykk som feiret på tvers av de 3 store barn avd, da inviterte de alle i samme årskull. Altså førskolebarna, de var jo fra før av samlet i ukedagen med forberedelser til skolestart, Spire Klubben som barnehagen kaller det årskullet for. Kjørereglene er jo der for at man skal unngå at noen blir eksludert. Man er jo heller ikke pliktig å møte i alle bursdager, noen ganger passer det bare ikke. Hva sier ditt eget barn til at barnet ikke får feiret bursdag slik han/hun har sett alle andre gjøre. Da min eldste gikk i barnehagen og vi la invitasjoner i hylla i garderoben, husker fortsatt det barnet som sa i fra at: Jeg kommer ikke i din bursdag fordi jeg skal møte «Eva» på Lekeland. Dette ble da sagt før foreldrene til dette barnet viste om invitasjonene. Nå som barna går på skolen, der blir bursdager prioritert, Det er neppe noe god følelse for det barnet som har invitert og så ser man alle som ikke kom. AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 17.10):
Dansemamma Skrevet 1. juni 2024 #86 Skrevet 1. juni 2024 Bursdagsfeiring er det viktigste for et barn. Alle kommer til å feire sin dag. Det du kan gjøre er å oppfordre til å kun invitere samme årskull eller eventuelt bare jentene/guttene på avdelingen. Det er antageligvis lite sannsynlig at 5-6åringene leker så mye med 3åringene. 18 unger er mange å holde styr på. Det blir ikke alltid så hyggelig og intimt for bursdagsbarnet - kanskje en koseligere bursdag med bare noen få venner. Gjerne hjemme, så blir det ikke en «vanlig barnehagedag». Ungene liker å vise fram rommet sitt og lekene sine til venner. Når ditt barn har bursdag kan du invitere hans/hennes årskull. Eller kanskje bare jentene/bare guttene i dette årskullet. Du har vel oversikt over om de leker på tvers av kjønn eller ikke. Og ha det hjemme. Siden de bare er 3 år så inviter foreldrene med på kaffe og kaker. Og når en av de store barna har bursdag som ditt barn ikke egentlig har noen relasjon til, gi beskjed om at dere ikke kommer. Kanskje de andre følger etter med å ikke invitere hele avdelingen etterhvert?
Dansemamma Skrevet 1. juni 2024 #87 Skrevet 1. juni 2024 (endret) Et tips til: feire en ukedag. Feks fredag. Hent ungene som skal være med i barnehagen feks kl 14 så kan foreldrene hente de hjemme hos dere når bursdagen er over, istedenfor i barnehagen. Dette fungerer nok best når barna er litt større (5-6år). Og så må man jo enten få plass til alle i bilene sine (hvis dere har to biler) eller ha gå-avstand hjem. Foreldrene slipper å bruke helgen på barnebursdag og de ansatte elsker at en gjeng med unger hentes tidlig en dag. Endret 1. juni 2024 av Dansemamma 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #88 Skrevet 1. juni 2024 Vi har bhg-bursdag idag. Antar TS ikke kommer og er en av de som ikke har svart 😅 Blir gratis underholdning og mat for kidsa i 2 timer mens foreldre får en kaffekopp og kan slappe av. Ser ikke problemet jeg altså. Barna gleder seg. Bursdagen er gavefri så er bare å møte opp. Anonymkode: efd92...f88 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #89 Skrevet 1. juni 2024 Jeg syns det er helt forståelig at det blir mye, med så mange barn, bursdager og lørdager tilbrakt i barnehagen. Og jeg tenker en kan ta det opp gjennom å spørre hva de andre tenker om det. Kanskje er det flere som kan tenke seg å invitere bare barnas årskull? Det er det vanlige her. Noen inviterer også to årskull, dersom de har barn som leker mye med barn som er i årskullet over eller under. Og noen slår sammen flere bursdager som er rundt samme tid, og pleier da å invitere hele avdelingen. Hvis de andre foreldrene ikke er enige, så må en jo respektere det. Men det er ikke nødvendig å gå i alle bursdager. Har man f.eks. et 2020-barn, tenker jeg det er lurt å i så fall prioritere bursdagene til de andre 2020-barna, og så heller la være å gå i 2018-bursdagene. Ikke alle barn liker så store selskaper heller. Noen er veldig opptatte av det, og barnebursdag er stort. Noen syns det er mest slitsomt. Jeg har en fireåring som sier at hun ikke skal ha noen barnebursdag på femårsdagen sin, for da skal hun ha verdens beste dag og spise pizza med faren, søsteren og meg. Søsteren elsker barnebursdager. Anonymkode: b27a2...78d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #90 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Trist å være den ene som aldri fikk bli med, å måtte høre de andre barna snakke først om at de gleder seg, deretter høre dem snakke om hva som skjedde og hvor moro det var. Det vil jo gi samme følelse som de som er den eneste som ikke blir invitert, bare at her er det mor som påfører barnet utenforskapet. Anonymkode: 6f4df...9d4 Hvilke 3-åringer er det du kjenner? Min 3-åring hadde ikke sett forskjellen på å leke med venner i barnehagen på en mandag eller en lørdag. I vår barnehage, er 3-åringene mest opptatt av hvem som har kjæledyr og eldre søsken. Dette bursdagsgreiene er det jo foreldrene som øser opp til tidenes største begivenhet. Anonymkode: 0be4b...ae8 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #91 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 10.03): Barnet vårt er 3 år og går på en avdeling med 18 barn mellom 3-6 år. Det blir altfor mange bursdagsbesøk og jeg har lyst å sette ned foten. Nå er det slik at når en har bursdag, så lånes barnehagen en lørdag og alle barna blir invitert. Så langt i år har jeg tilbrakt 7 lørdager i den barnehagen, og jeg kjenner at jeg ikke orker mer. Hvordan kan jeg ta opp dette på en grei måte? Anonymkode: f225f...a16 er vel bare og takke nei neste gang barnet blir bedt, ikke verre enn det, her gjorde jeg det ikke før barnet spurte selv og da var hn var 5 år men var flere som feiret fra de fylte 3 Anonymkode: 5977b...729
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #92 Skrevet 1. juni 2024 Kan du ikke gi forslag om at de som har bursdag i samme perioder feirer sammen? ☺️ Min sønn feirer 5 året på rad sammen med 3 andre kompiser som hadde bursdag i samme periode, veldig kjekk løsning for alle! Anonymkode: 17cfe...e5f
Novella Skrevet 4. september #93 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 10.06): Ellers - velkommen til livet med barn. Det handler ikke om deg lengre 😉 Anonymkode: 0d509...1d1 Å hold, fuckings kjeft! Dette provoserer meg mer enn noe annet. At du har fått barn betyr ikke at du må akseptere alt. Og jo, det handler også om deg. Hvis barnet ditt skal ha det bra, så må du også ha det bra. Hjelp deg selv før du hjelper andre. At det inviteres til bursdag annenhver helg fra 3-årsalderen er i grunnen en uting. Det er ikke nødvendig å starte en trend med å ha bursdagsfeiringer hele tiden. Vi kan ha felles feiring én gang i mnd. Da unngår vi at alle helger spises opp. Så jo, hun skal si fra. Hun skal stå opp for det hun mener. Ingen endringer skjer om du holder kjeft. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #94 Skrevet 4. september du tenger vel ikke være med ver eneste gang. det jeg tenker er at det bli veldig dyrt og må gi gave i så mange bursdager Anonymkode: c0321...4b3
AnonymBruker Skrevet 4. september #95 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 11.52): Ja? Som de er hver dag, i flere timer, mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og fredag. Greit å ha to dager med familietid vel? De fleste barn liker kvalitetstid med familien sin også. Selskap i barnehagen, 7 lørdager siden januar? Det er drøyt. Det er to måneder med lørdager. Høres helt vanvittig ut. Anonymkode: 0be4b...ae8 Ser den at det er kjipt å ha bursdager i barnehagen! Når det er deres tur, kan dere jo feire hjemme? Det er jo mye koseligere, og barna får se hvor hverandre bor 😀 I tillegg er det jo en uting at så mange bursdager er på lørdager da... Ellers er det å ikke komme i bursdag uten grunn ikke lov- man stiller opp for barna, sånn er det bare! Anonymkode: 45532...85d
AnonymBruker Skrevet 4. september #96 Skrevet 4. september Novella skrev (Akkurat nå): Å hold, fuckings kjeft! Dette provoserer meg mer enn noe annet. At du har fått barn betyr ikke at du må akseptere alt. Og jo, det handler også om deg. Hvis barnet ditt skal ha det bra, så må du også ha det bra. Hjelp deg selv før du hjelper andre. At det inviteres til bursdag annenhver helg fra 3-årsalderen er i grunnen en uting. Det er ikke nødvendig å starte en trend med å ha bursdagsfeiringer hele tiden. Vi kan ha felles feiring én gang i mnd. Da unngår vi at alle helger spises opp. Så jo, hun skal si fra. Hun skal stå opp for det hun mener. Ingen endringer skjer om du holder kjeft. 👏👏👏👏👏 Anonymkode: a2377...c91
AnonymBruker Skrevet 4. september #97 Skrevet 4. september Novella skrev (46 minutter siden): Å hold, fuckings kjeft! Dette provoserer meg mer enn noe annet. At du har fått barn betyr ikke at du må akseptere alt. Og jo, det handler også om deg. Hvis barnet ditt skal ha det bra, så må du også ha det bra. Hjelp deg selv før du hjelper andre. At det inviteres til bursdag annenhver helg fra 3-årsalderen er i grunnen en uting. Det er ikke nødvendig å starte en trend med å ha bursdagsfeiringer hele tiden. Vi kan ha felles feiring én gang i mnd. Da unngår vi at alle helger spises opp. Så jo, hun skal si fra. Hun skal stå opp for det hun mener. Ingen endringer skjer om du holder kjeft. Eh du burde vokse opp å lære deg å behandle andre med respekt Anonymkode: 65a61...e0f
AnonymBruker Skrevet 5. september #98 Skrevet 5. september Dansemamma skrev (På 1.6.2024 den 8.23): Et tips til: feire en ukedag. Feks fredag. Hent ungene som skal være med i barnehagen feks kl 14 så kan foreldrene hente de hjemme hos dere når bursdagen er over, istedenfor i barnehagen. Dette fungerer nok best når barna er litt større (5-6år). Og så må man jo enten få plass til alle i bilene sine (hvis dere har to biler) eller ha gå-avstand hjem. Foreldrene slipper å bruke helgen på barnebursdag og de ansatte elsker at en gjeng med unger hentes tidlig en dag. Jeg synes det høres ut som det er helt bevisst at de legger dette til lørdager. Noen foreldre vet ikke hvor de skal gjøre av seg selv eller barna når det blir helg, de synes det er et ork å sosialisere dem og da passer det fint med en bursdag. De har egentlig bare strukket ut barnehagesaken med en ekstra dag. Vi foretrekker å dra på hytta eller være med øvrig familie i helgene, men det er jo ikke alle som har muligheten. Anonymkode: 4ccc2...7f2
Novella Skrevet 5. september #99 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Eh du burde vokse opp å lære deg å behandle andre med respekt Anonymkode: 65a61...e0f Ble du såret av at jeg bannet litt, og ba vedkommende være stille på en krass måte? For øvrig er ikke det respektløst, men en tydelig tiltale - og kanskje ikke rent formelt korrekt måte å si fra på. Men som du sikkert skjønte, ble jeg forbannet. Jeg burde kanskje beklaget ordbruket, men bortsett fra det, så får det være grenser til hvor mye vi foreldre skal tåle og svelge. Vi har valgt å bli foreldre, men vi vi må likevel sette grenser. Tørre å sette grenser. Tørre å si fra. Veldig mange arrangerer bursdagsselskaper fordi de føler de må. Det er et press, ikke bare for å gjøre barna fornøyd, men for å også gi noe tilbake. Foreldre føler også et press for å arrangerer et bursdagsselskap som er helt spesielt for sitt eget barn. Få ønsker noe felles.
AnonymBruker Skrevet 5. september #100 Skrevet 5. september Velkommen i klubben! Har tre barn og tør ikke tenke på hvor mange bursdager det har blitt oppigjennom årene, sånn er det for de fleste av oss. Det er en periode av livet, snart går dine alene i bursdag og du trenger ikke være med, og synes du og dine at dette er for ille så takk nei! Anonymkode: 91512...134
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå