Gå til innhold

Alle i barnehagen har bursdagsfest.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I eldstemann sin storbarnavd stilte 40-60% av barna i bursdagsfeiringer. Da de gikk over til skole slo vi sammen årstidsfeiringer. De som ønsket,  inviterte 1-3 av sine aller beste venn/venninne til privat feiring med familien. Syns det holder! Ikke alle foreldre er super-ekstroverte som lever og ånder for å sosialisere med bekjente i stressende omstendigheter. 

Anonymkode: 81c88...6d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men må dere dra i hver eneste bursdag da? Si til barnet at dere har andre planer, også drar dere og gjør noe familierelatert i stedet. De er tre år gamle og husker mest sannsynlig ikke halvparten av de selskapene uansett. Trenger ikke gjøre det så komplisert eller lage et stort nummer ut av dette for deg selv ved å skulle «slå i bordet» eller «sette ned foten en gang for alle».

Da jeg vokste opp var det helt normalt og akseptert at ikke alle kom i alle bursdager. Familier har andre ting de skal i helgene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel uansett bare snakk om 2-3 timer? Ikke hele dagen? 
Se på det som en mulighet til å bli kjent med de andre foreldrene, før du vet ordet av det vil barna dra i bursdag uten foreldre 😊

Anonymkode: 3525d...251

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke dra da. Ditt problem om du er plager av det. La andre barn kose seg herlighet.

Anonymkode: 23991...b75

• Liker 3
Skrevet

Så la vær å dra? 

• Liker 2
Skrevet

Hva med å samarbeide med andre foreldre som føler det samme. Ta med deres barn annenhver gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Heldige. Da har du planer for at barnet skal få leke de dagene. 

Anonymkode: 949c2...372

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi vil bruke helgene på andre aktiviteter, treffe familie og venner med barn. Å sitte 2-3 timer i barnehagen opp til flere ganger i måneden er ikke ønskelig.

Ts.

Anonymkode: f225f...a16

Men da takker du jo bare nei på egne vegne de lørdagene dere vil finne på noe annet. Du trenger da ikke blande inn alle de andre foreldrene (og de ansatte?) i et felles opprop mot nei til feiring, det høres jo helt hysterisk ut!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er helt lov å ha andre planer på en lørdags formiddag. Det er lov å takke nei.

Å feire burdag i barnehagen på en lørdag, med de samme barna de leker med hver dag, hørtes poengløst ut 😅

Har ikke ungene rett på litt fri fra barnehagen? Familietid er viktigere. Ungene ser jo mer enn nok til hverandre. 

Personlig syns jeg det er helt greit å feire burdag med familien fram til de begynner på skolen. 

Enkelte foreldre er jo helt hysteriske når det gjelder bursdagsfeiringer 😅

Anonymkode: 0be4b...ae8

Skjønner det kan bli mye, men poengløst? Mange barn er veldig opptatt av bursdagsfeiringer.ikke alle har andre barn i familien (eller i umiddelbar nærhet) de kan invitere. Barnehagen pleier å ha regler om at alle (eventuelt. alle jentene eller alle guttene) skal inviteres. Ikke alle har plass til dette hjemme. Da er det jo supert å kunne låne barnehagens lokaler. Selv om det er de samme lokalene og de samme barna blir det jo en annen setting.

Det er selvsagt lov å takke nei til invitasjon om nan har andre planer. Hvis ikke er det jo bare snakk om et par timer.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Barnehagen er som fadderuka på universitetet. Sosiale kretser og klikker har ikke satt seg enda, så det beste er at alle er sammen med alle. Etter hvert finner de ut av sosiale kretsene og bursdager begrenser seg til vennegjengen.

Å ikke delta på barnebursdagene er som å ikke delta på fadderuka. Det kan gå bra, men mer sannsynlig at barnet ender opp alene når klikkene er dannet.

Anonymkode: 2d8b1...c2a

Nei, de fleste barnehager og skoler har i dag regler om at alle skal inviteres (eventuelt. alle jentene eller alle guttene) for å hindre ekskludering. Om alle inviterer sine nærmeste venner vil det fort bli noen som aldri blir invitert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Absolutt enig. Jeg skal ikke være så hysterisk opptatt av de to dagene i uka vi har til familietid.

Det er jo viktig at 3 åringen får vært innom barnehagen på lørdager også. 

Hadde det vært annerledes om selskapene ble holdt hjemme hos barna, i felleslokaler i sameiet, på Leos lekeland, McDonalds osv?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (53 minutter siden):

Hadde det vært annerledes om selskapene ble holdt hjemme hos barna, i felleslokaler i sameiet, på Leos lekeland, McDonalds osv?

Det hadde vært annerledes om barna var begynt på skolen og ikke bare 3 år.

Lekeland styrer jeg unna uansett alder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 10.03):

Barnet vårt er 3 år og går på en avdeling med 18 barn mellom 3-6 år. Det blir altfor mange bursdagsbesøk og jeg har lyst å sette ned foten. Nå er det slik at når en har bursdag, så lånes barnehagen en lørdag og alle barna blir invitert. 

Så langt i år har jeg tilbrakt 7 lørdager i den barnehagen, og jeg kjenner at jeg ikke orker mer. Hvordan kan jeg ta opp dette på en grei måte? 

Anonymkode: f225f...a16

🤣🤣🤣🤣🤣 

Du vet at barnet ditt må ikke i alle bursdager, og at det er du som bestemmer, ikke sant? 

Barnet er 3 år, det går ikke glipp av noe. 😊 

Her har jeg bestemt, ingen barnebursdager før de begynner på skolen, samme om de blir invitert, da sier jeg at barnet mitt ikke kan komme til de det gjelder, kaster invitasjonen, og sier ikke noe mer om det 😊 

Anonymkode: e472a...23d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

🤣🤣🤣🤣🤣 

Du vet at barnet ditt må ikke i alle bursdager, og at det er du som bestemmer, ikke sant? 

Barnet er 3 år, det går ikke glipp av noe. 😊 

Her har jeg bestemt, ingen barnebursdager før de begynner på skolen, samme om de blir invitert, da sier jeg at barnet mitt ikke kan komme til de det gjelder, kaster invitasjonen, og sier ikke noe mer om det 😊 

Anonymkode: e472a...23d

Så utrolig trist 

Anonymkode: 65a61...e0f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så utrolig trist 

Hvorfor det?

Ingen av mine barn som nå er tenåringer husker noen av bursdagene de var i da de gikk i bhg. Ikke at de var i så mange da. 

Selv begynte vi ikke å feire barnebursdager før ungene begynte på skolen. 

Anonymkode: c9f8c...828

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor det?

Ingen av mine barn som nå er tenåringer husker noen av bursdagene de var i da de gikk i bhg. Ikke at de var i så mange da. 

Selv begynte vi ikke å feire barnebursdager før ungene begynte på skolen. 

Anonymkode: c9f8c...828

Trist å være den ene som aldri fikk bli med, å måtte høre de andre barna snakke først om at de gleder seg, deretter høre dem snakke om hva som skjedde og hvor moro det var. Det vil jo gi samme følelse som de som er den eneste som ikke blir invitert, bare at her er det mor som påfører barnet utenforskapet.

Anonymkode: 6f4df...9d4

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Trist å være den ene som aldri fikk bli med, å måtte høre de andre barna snakke først om at de gleder seg, deretter høre dem snakke om hva som skjedde og hvor moro det var. Det vil jo gi samme følelse som de som er den eneste som ikke blir invitert, bare at her er det mor som påfører barnet utenforskapet.

Anonymkode: 6f4df...9d4

Dette🫶

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det å ha barn. Du har bare ett barn? Her har vi flere, det er bursdager i ett sett. Barna elsker det. Livet handler om nettopp det, barna. Ikke deg lenger. 

Anonymkode: eff6d...d0a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som det har tatt helt av i barnehagen din, så jeg forstår godt at du er oppgitt. Jeg mener det er altfor tidlig å starte med slike bursdagsfeiringer når de er så små som 3-4 år! Hvis man absolutt må feire holder det i massevis med 2 til 3 barn. Da barna mine gikk i barnehagen inviterte vi kun de nærmeste vennene som de lekte mest med i barnehagen, noe som er helt innafor. Det er først på skolen at man bør invitere enten hele klassen, alle jentene eller alle guttene for å unngå ekskludering 

Anonymkode: 42491...434

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det høres ut som det har tatt helt av i barnehagen din, så jeg forstår godt at du er oppgitt. Jeg mener det er altfor tidlig å starte med slike bursdagsfeiringer når de er så små som 3-4 år! Hvis man absolutt må feire holder det i massevis med 2 til 3 barn. Da barna mine gikk i barnehagen inviterte vi kun de nærmeste vennene som de lekte mest med i barnehagen, noe som er helt innafor. Det er først på skolen at man bør invitere enten hele klassen, alle jentene eller alle guttene for å unngå ekskludering 

Anonymkode: 42491...434

Uenig med deg

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...