Gå til innhold

1 barn - mulig å kombinere med at både mor og far har svært krevende jobber.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente på 9 mnd. Fra høsten blir det barnehage og begge i jobb. Begge to har svært krevende jobber, med mye kveldsjobb og helgejobb, men alt kan gjøres hjemmefra. 

Tror dere man kan klare at begge to står i krevende jobb når man bare har 1 friskt barn? Uaktuelt for oss med flere. Og har økonomien til masse vaskehjelp og barnepass. 

Hva hadde vært mest hjelp i hverdagen å sette ut til andre om økonomi ikke hadde vært ett problem?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vaskehjelp. Matkasser. Ikke barnevakt. Bruk tiden dere har på barnet. 

Anonymkode: 4e598...045

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil gå helt fint :) Og så lenge man har mye mulighet for å jobbe hjemmefra og kan ha fleksible dager. 

Nå har vi to barn, vi er begge i full jobb, min mann som leder, men det jeg syns letter arbeidsuken vår mest er mulighet for hjemmekontor og fleksibel arbeidsdag, så man ikke MÅ levere til et fast tidspunkt osv. Så her leverer en av oss mellom 8 og 9 og den andre henter mellom 15.30-16.00. Det å kunne flekse litt på morgningen og ettermiddagen gjør at jeg føler vi får en mye mer harmonisk hverdag med ikke alt for mye stress.

Det jeg syns er mest stress er middagsplanlegging og laging. Syns det er "stress" at de timene man har sammen etter barnehage og jobb må brukes til å lage mat. Så helt klart matkasse/ODA-levering eller ting rundt dette jeg ville brukt penger på. Vasking osv selvfølgelig også, men opplever det som helt overkommelig for oss :) 

Anonymkode: aaa01...db7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo veldig an på barnet. Her har vi slitt veldig med å få gjort noe ekstra jobb fordi barnet har sovet veldig dårlig og trengt mye støtte til å sove. Og jeg spesielt har vært utslitt etter alle dårlige netter og har såvidt fungert i 100% normal jobb på dagtid.

Men har venner med barn som legges 19 og sover natta gjennom. Og i tillegg en god dupp på dagtid i helger. De får jobbet på kveld uten større problemer.

Om dere ikke har familie som kan passe jevnlig ville jeg nok sett på mulighet for fast barnepass som barnet kan bli kjent med som man kan ha et par timer på dagtid helg iblant + kan hente tidlig i barnehage iblant og passe til dere kommer hjem fra jobb. Er ikke så lett for barn på 1-2 år å bare ha tilfeldige barnevakter, de har gjerne behov for å kjenne personen godt før de er alene med dem. Vi har familie som passer vårt barn 1 natt + 1 hel helgedag i måneden og i tillegg henter fast i barnehagen 1 dag i uka, det hjelper oss mye :)

Noe jeg synes vi bruker mye tid på med lite barn er alt som er rundt mat. Barnehage som serverer all mat hadde hjulpet litt på tiden der. Og matkasse eller økonomi til mer take away hadde hjulpet oss. Vi har vaskehjelp det er også tidsbesparende. Men bruker likevel tid på rydding og klesvask.

Anonymkode: 19e32...ae7

AnonymBruker
Skrevet

Vaskehjelp 2 ganger i uka, å betale noen for å hente og levere i barnehage, spise ute eller sunn take away et par ganger i måneden. Matkasse virker bare som kjipt stress for meg, jeg vil velge selv hva jeg skal spise hver dag.

Anonymkode: cb43b...8ac

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over :) 

En annen ting man ikke kan planlegge er sykedager hos barnet. Så greit at man har en felles forståelse og avtale rundt dette. Det passer "aldri" å ta et sykt barn dag, og sykdom kommer ofte ganske fort hos barn. Så det å våkne opp å tro man skal på jobb og i barnehage, men så må en bli hjemme med sykt barn, er jo ofte en kilde til konflikt hvis man ikke prøver å være løsningsorienterte og påse at begge tar et ansvar der :) 

Anonymkode: aaa01...db7

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere er enige om at begge har like viktige og like krevende jobber? Så ikke det blir skjevt og den ene må gjøre sin like krevende jobb på mindre tid enn den andre. 

Anonymkode: b7550...f27

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og ja enig med annen, husk at man også må ha tid med barnet. De trenger deg mye i den alderen de kommer til nå og det blir fort korte ettermiddager etter barnehage og fint å få tid sammen i helger.

En ting man kan prioritere bort er tid sammen alle 3 da. Bytte på at man er sammen med barnet mens den andre jobber.

Vi gjør og som annen her sier at en person står opp med barnet, har en rolig morgen og leverer rundt 8:45 i barnehagen og drar så på jobb. Den andre personen henter rundt 16:00 mens den som leverte kommer hjem rundt 17:00-17:30. Så spiser vi middag sammen. Bytter på hvem som leverer/henter.

Anonymkode: 19e32...ae7

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vaskehjelp 2 ganger i uka, å betale noen for å hente og levere i barnehage, spise ute eller sunn take away et par ganger i måneden. Matkasse virker bare som kjipt stress for meg, jeg vil velge selv hva jeg skal spise hver dag.

Anonymkode: cb43b...8ac

Har hatt matkasse i mange år fra Godt Levert. Er jo ganske enkelt å velge hva man vil spise ut i fra 100 forskjellige middager hver uke. 

Når det er sagt, fungerer også Oda godt, man kan finne oppskrifter og enkelt handle det man trenger. 

Uansett er den kjipeste jobben å lage maten, så jeg tror jeg hadde ansatte en kokk om økonomien ikke var noe problem ;) 

Anonymkode: 7e1c7...360

AnonymBruker
Skrevet

Her jobber vi enten fra 7-15 og den andre jobber da 9-17. Vi lager svært enkel mat som kan forberedes i forkant. Maten må alltid generere rester feks fiskegrateng for 2 dager. Vi kapper opp grønnsaker en gang per mnd og fryser ned. Det gjør at vi slipper å bruke tid på skjæring når vi lager mat. 
vi rydder og vasker skikkelig en gang per uke og den gjøres mens barnet er våkent slik at det lærer seg at sånn ikke skjer automatisk. Vi rydder også stue/kjøkken/oppvask hver dag når den andre voksne legger. Det gjør at dagene går opp veldig greit. 
spesielt det å ha kontroll på mat gjør MYE. 

Anonymkode: 7f897...a33

AnonymBruker
Skrevet

Det meste er mulig å få til. Men en er avhengig av  å ha ressurser rundt seg og samtidig ty til "enkle" løsninger. 

Leie inn barnevakt, vaskehjelp, matkasse. 

Jeg har turnusjobb mens min mann har reise jobb. Men vi får det til å gå fordi vi har fine folk rundt oss. Hadde aldri fått barn om ikke vi hadde fått løst barnevakt problematikken. 

At det er stress, så absolutt. Men barnet har blitt eldre og mer selvstendig. Så det er mye lettere nå. 

Anonymkode: 74ef2...47b

AnonymBruker
Skrevet

Dere vil nok klare det, men vil det være verdt det? Vi har ett barn og vi har begge valgt å gå ned i stilling så lenge vår sønn går i barnehage. Disse årene er verdifulle og vi ønsker ikke prioritere karriere. 

Anonymkode: 447f4...13a

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn og begge har fleksible, men krevende, jobber. Det går helt fint å kombinere dette.

Når vi hadde veldig små barn som ble syke ofte, gikk vi gjennom kalenderen og så hvem som hadde noe som absolutt ikke kunne skyves på den dagen. Hvis begge hadde hjemmekontor sjonglerte vi med timeplanen og passet det syke barnet annenhver time eller lignende. Dette er ikke noe som stresser oss voksne spesielt mye, og barna har ikke tatt skade. 

Vi har alltid prioritert å ha helt fri fra jobb sammen som familie mellom ca 16 og 20 flere dager i uken, men tilpasser oss selvfølgelig ved behov. Helgejobbing gjøres helst mens barna er sammen med en av oss (deler oss). 

I tillegg har vi et nettverk med venner av barna som kan bidra med henting når det kniper. 

Vi scorer høyt på planmessighet og forbereder middager i frysen til travle dager, og lager alltid dobbel eller trippel porsjon slik at vi kan spise rester. Vi har rutiner på rydding og tar skippertak ved behov. Barna er med når vi ordner i hagen og rydder inne. 

Nå går barna på idretter hvor vi er med som trenere, og egen trening har vi alltid gjort for eksempel med barnet i joggevogn (som liten) eller nå på egen sykkel. Det å løpe ved siden av et syklende barn er virkelig kvalitetstid sammen. 

Anonymkode: 7e6dc...736

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mulig, men spørsmålet er om det er bra for barnet og familien som helhet? Med kvelds- og helgejobbing høres det ikke ut som dere får særlig mye tid med barnet eller sammen alle tre. Vaskehjelp og matkasser sparer ikke akkurat veldig mye tid og i tillegg sier du dere skal ha masse barnevakt? Man kan jo lure på hvorfor dere fikk barn i det hele tatt for helt ærlig virker dere mest opptatt av å kjøre et egoløp. 

Anonymkode: 9cea7...517

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok, men det spørs hvordan dere ønsker å prioritere tiden deres, og hvilket overskudd dere har (og hvordan barnet sover, ikke minst). Og så spørs det hvor viktig dere synes det er å være sammen med barnet, vi har valgt å prioritere dette høyere enn tid sammen alle tre.

Vi har begge to fleksible jobber, periodevis krevende men akkurat de siste månedene har min jobb vært ganske mye lettere enn før. Vår er 1,5 år og vi har slitt med søvn siden han var et halvt år. Jeg hadde ikke hatt nubbesjans til å jobbe på kveldstid slik situasjonen har vært med søvn, det finnes ikke kapasitet igjen til dette etter en så lang tid i unntakstilstand. Mannen min hadde reisejobb før, men heldigvis ikke nå lenger. Vi prioriterer å gi sønnen vår korte dager, leverer rett før ni og henter kvart over tre. Det jeg opplever som mest stress, er matlaging. Husvask har vi bare nedprioritert, så det humper og går sånn passe, men å få til middag hver dag er krevende. Spesielt å rekke å spise sammen siden den som leverer ofte ikke er hjemme før nærmere klokka 18. 

Anonymkode: 7732f...d66

AnonymBruker
Skrevet

Det bør jo i teorien gå ganske lett. Holder at en av dere er med barnet av gangen, så en kan jobbe hele lørdag og den andre hele søndag. Og i ukedagene kan dere jo begge jobbe når barnet er i barnehage og på kveld etter legging. I tillegg kan en av dere ta dere av barnet i våkentiden mellom barnehage og legging mens den andre jobber (bytte på så dere tar annenhver dag).

Man kan kjøpe mange tjenester. Her har jeg (av annen grunn enn jobb) hjelp til vasking, klesvask, bretting av tøy, bytte av sengetøy. Man kan også ha hjelp til hage eller bo i leilighet. Take out og innkjøp av ferdige middager. Man kan betale seg ut av det meste. Man kan også ha fast barnevakt. 

I praksis, så tror jeg ikke det er så bra verken for barnet eller familien (de løsninger jeg skisserer).

Anonymkode: 20a99...447

AnonymBruker
Skrevet

Henting og levering i barnehage. Det er det verste fordi det tar knekken på all fleksibilitet rundt arbeidsoppgaver som bør løses der og da.

Anonymkode: 18373...b81

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig ville jeg ansatt noen til å hente barnet tidlig, stille opp på syekdager, hjelpe til med legging når det er kveldsarbeid osv. En person barnet blir trygg på og som får deres dag til å gå opp uten for mye dårlig samvittighet.

Selvsagt bruk mye tid når dere kan med barnet. Men det er lettere når barnet ikke er overstimulert og utslitt av lange barnehagedager og har foreldre som prøver å legge samtidig som de jobber. 

Så har dere penger ville jeg investert dem i en dagmamma som stiller opp med henting, middag og kveldsstell. 

Anonymkode: 74235...b7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...