Gå til innhold

Progesteron - kort LF. Tilskudd? Når teste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kort lutealfase (8-11 dager) og syklus på ca 26-27 dager. Sluttet på p-piller rett før jul. Har eggløsning i dag (CD17) evt kanskje i morgen (testet tydelig positivt på el i går kl 19 og har symptomer). Er første gang vi har prøvd aktivt men har fulgt med på syklus og testet litt med el-tester de forrige syklusene. Litt sent ute med prøvingen mtp alder dessverre. Lurer på om jeg bør ta noen form for tilskudd av progesteron for å gi egget bedre sjanse til å feste seg. Finnes det noe jeg kan kjøpe uten resept som faktisk har effekt på progesteronnivå?

Ser det står på nett at man kan måle progesteron 7 dager etter el for å sjekke nivå, blir det annerledes hvis jeg har kort lutealfase, kan jeg ta den tidligere? Når er det best å ta blodprøven?

Anonymkode: c0da4...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei,

Jeg har kort lutealfase (8-11 dager) og syklus på ca 26-27 dager. Sluttet på p-piller rett før jul. Har eggløsning i dag (CD17) evt kanskje i morgen (testet tydelig positivt på el i går kl 19 og har symptomer). Er første gang vi har prøvd aktivt men har fulgt med på syklus og testet litt med el-tester de forrige syklusene. Litt sent ute med prøvingen mtp alder dessverre. Lurer på om jeg bør ta noen form for tilskudd av progesteron for å gi egget bedre sjanse til å feste seg. Finnes det noe jeg kan kjøpe uten resept som faktisk har effekt på progesteronnivå?

Ser det står på nett at man kan måle progesteron 7 dager etter el for å sjekke nivå, blir det annerledes hvis jeg har kort lutealfase, kan jeg ta den tidligere? Når er det best å ta blodprøven?

Blodprøver skal tas 7 dager etter eggløsning uansett ..om du eks før eggløsning på dag 1 og mensen dag 8 vil ikke egget ha god nok tid å feste, produserer og vokse. 

Du bør nok snakke med en gynekolog slik at dere kan ta prøver etc sammen,så vil hun gi deg det du trenger. Me mest om du får mens 8-9 dager etter eggløsning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en samtale med gyn. De kan skrive ut progesteron. Kjøpe noe uten resept vil nok ikke ha særlig effekt på kort sikt. 

Ville ventet med å ta graviditetstest til du er passert ventet mensen siden du har kort lutealfase. 

Kort lutealfase kan gjøre det vanskelig for egget å feste seg da det tidligst fester seg 5 dager etter befruktning. Det kan altså feste seg, men kan være for knapp tid med mindre egget er av super kvalitet og fått godt feste før mensen oppstår. 

Blodprøve for å sjekke progesteron er anbefalt 7 dager etter EL. 

Anbefaler absolutt at du kontakter gyn for å få gode svar og hjelp tilpasset deg. 

Anonymkode: 659c9...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar. Får ta blodprøve og time hos gynekolog. Håper jeg rekker å få tatt prøve på den 7.dagen. Selvfølgelig midt i fastlegebytte akkurat nå, så ingen hjelp å få noe sted når jeg ikke får henvisning, uten å betale tusenvis privat🫣 

Da starter jeg å telle dag 1 i morgen (dagen etter EL) og prøver å få tatt test på torsdag som blir dag 7. Tror dere det er krise å ta det dag 6 eller 8? Er en viss sjanse for at eggløsning kan være i morgen og, siden positiv test i går. Lav LH (0.3) på morgen og sen kveld i går, peak og positiv test ettermiddag/kveld i går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tusen takk for gode svar. Får ta blodprøve og time hos gynekolog. Håper jeg rekker å få tatt prøve på den 7.dagen. Selvfølgelig midt i fastlegebytte akkurat nå, så ingen hjelp å få noe sted når jeg ikke får henvisning, uten å betale tusenvis privat🫣 

Da starter jeg å telle dag 1 i morgen (dagen etter EL) og prøver å få tatt test på torsdag som blir dag 7. Tror dere det er krise å ta det dag 6 eller 8? Er en viss sjanse for at eggløsning kan være i morgen og, siden positiv test i går. Lav LH (0.3) på morgen og sen kveld i går, peak og positiv test ettermiddag/kveld i går. 

Vanskelig å si.. EL skjer som regel 24-36t etter peak.. Har du testet i dag? Er den negativ i dag - er det stor odds for at EL er i dag og ikke imorgen, men helt umulig å vite sikkert. 

Anonymkode: 659c9...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...