Gå til innhold

Jeg orker ikke å være lærer lenger og det er DIN skyld

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg godt. -lærer.

• Liker 26
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Som barnløs tar jeg selvsagt fullt ansvar her. Beklager!

(Spøk til side: God bedring, TS! Har stor respekt for lærere, og synes det virker som en ekstremt krevende jobb. Skjønner godt at folk ikke orker mer, når man hører alle historiene. Håper du etter hvert finner en jobb du kan trives bedre med.)

Anonymkode: 6924b...f43

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Forstår godt at det er krevende å være lærer når man ikke har lov til å sende barn ut av undervisning eller lov med tilsnakk på en slik måte at barna forstår.

Barna i klasserommet blir noe annet samlet enn hver enkelt  for seg. Lærer/skolen må nødvendigvis håndtere gruppen når de er på skolen. At det er mange barn som ikke har respekt for voksne vil jo selvsagt ramme lærere ekstra hardt. Når foreldre i tillegg blir veldig opptatt av at eget barn skal ha tilrettelegginger og bli tatt hensyn til- ja da er det også noe lærere merker ekstra godt. 

Vi som har stille, forsiktige barn merker det også godt. Både fordi oppmerksomheten til lærer ikke er så lett å fange for disse barna, og fordi det etterspørres en annen væremåte. Lærere kan slite med å håndtere de stille barna, fordi det er færre av dem enn før. Og generelt får man inntrykk av at det ikke er ønsket atferd å være stille/forsiktig/beskjeden.

Jeg har flere eksempler på at de som liker oppmerksomhet ofte får kred for det, selv om det faglige innholdet er labert. Mens de som produserer faglig godt innhold, men ikke gjør presentasjonen av det godt nok kommer dårligere ut.  Jeg er svært betenkt over en slik utvikling, og det forundrer meg at lærere forsvarer dette.  Lærere kunne bidratt til å heve kunnskapsnivået. I stedet er fokuset ferdigheter, som nærmest blir en konkurrent til kunnskap. 

Jeg har opplevd å få tilbakemeldinger fra lærere der det er vurdering av personlighet- ikke vurdering av skolefag. Når man gir slike tilbakemeldinger må man regne med at foreldre etterspør de faglige vurderingene. 

Anonymkode: e3f35...b52

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt ts. Norske lærere får ikke være 100% lærere, men er 50% sosialarbeidere for barn med foreldre som aldri burde hatt barn. 
Har selv jobbet som lærervikar i Norge. Aldri mer. Var også engelsklærer i sørøst-asia en periode. Måtte nesten klype meg i armen. Barna der var uten unntak veloppdragne og all uro ble slått hardt ned på. 

Anonymkode: cfd26...9b4

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt! Min mor var lærer og min mann er lærer.

Min mor sluttet. Hun klarte ikke mer. Av samme grunn som deg. Det vanskeligste var jo foreldrene som klaget på alt når det var deres barn som var problemet. Altså deres oppdragelse av barnet og deres samarbeid med skolen når ting ble vanskelig. Virker som at foreldrene nå tror de har krav på at lærere skal klare med alt! 

Mannen min er helt oppspist av jobb! Jeg er den som setter foten ned og sier at han ikke får jobbe dugnad, han har tross alt 5 barn hjemme. Det er full jobb hjemme utenom det han gjør når han er på skolen. Det er foreldre kontakt, retting av prøver, planlegging, møter osv. Den tiden han har til slike ting når han er på skolen blir spist opp av å håndtere elevene som ikke oppfører seg og andre ting som ikke står i noen plan. 

Anonymkode: 24091...921

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nå har jeg møtt veggen helt. Sykemeldt. Orker ikke. Fungerer ikke lenger. Jeg strakk meg altfor langt i jobben som lærer og nå har strikken dessverre røket.

Jeg minner om at på skolen skal vi lære barna fag. IKKE OPPDRAGELSE. Barna kommer på skolen for å ha fag som norsk, matte, engelsk.

Slutt å legge all skyld på oss lærere fordi dere har feilet som foreldre. Det er IKKE vår feil at du ikke har klart jobben med å oppdra barnet ditt. Vi forventer faktisk at barnet ditt sitter stiller og rolig i klasserommet og følger med når vi underviser.

Anonymkode: 2bae0...7bb

Forstår deg godt og ja den norske skolen er en katastrofe. Vi trenger å få feministene og broilerpolitikerne fra yttre venstre lengst mulig vekk fra maktposisjoner i samfunnet.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har jeg møtt veggen helt. Sykemeldt. Orker ikke. Fungerer ikke lenger. Jeg strakk meg altfor langt i jobben som lærer og nå har strikken dessverre røket.

Jeg minner om at på skolen skal vi lære barna fag. IKKE OPPDRAGELSE. Barna kommer på skolen for å ha fag som norsk, matte, engelsk.

Slutt å legge all skyld på oss lærere fordi dere har feilet som foreldre. Det er IKKE vår feil at du ikke har klart jobben med å oppdra barnet ditt. Vi forventer faktisk at barnet ditt sitter stiller og rolig i klasserommet og følger med når vi underviser.

Jeg har ofte fått høre at jeg hadde blitt en flott lærer, men av flere grunner blant annet de som du nevner her er at jeg valgte en kontorjobb.

Anonymkode: 50133...0e1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du har min fulle støtte. Etter fem år som lærer på vgs maktet jeg ikke mer. Nå jobber jeg som ingeniør, har mye fleksibilitet og tjener over 200 tusen mer.

Anonymkode: 4efb4...2c3

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Vil heller si det er kommuneledelsen sin feil. Som underbudsjetterer skolene. For få voksne. For store klasser. Spes.ped elever som ikke får spesialundervisning. Lite vikarer. Mange ufaglærte. Lite penger til bøker eller annet materiell osv osv osv. Ungene mine er godt oppdratt og oppfører seg fint over alt, men trenger hjelp i skole, som de ikke får. Jeg skylder ikke på deg for det, du burde heller ikke skylde på meg. VI burde peke sammen på de som har skylda for dette. 

Varsko fra alle rektorer i Bærum her. "Hvilken lov slaø vi bryte i dag" spørr de? https://www.budstikka.no/hvilken-lov-skal-vi-bryte-i-dag/o/5-55-1706173?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3ky04gIoRoilJP90swCjsA02Jp-HhvMuCI4EYBZwuQ_5_yLtwmWVLj35s_aem_AbhyCA60y-I_SX9hA0Gv08sBZLZV1khgpWULj1QhBwgGz2XrpELStw-ZMRQpKnrh9zvQLOvE9BZo-6CqyblKau7U

Anonymkode: 67dc2...c6d

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Gjest takinova
Skrevet

Å peke på foreldre alene er ikke riktig.

Jeg vil heller rette søkelyset på samfunnet som helhet. Vi har rigget oss i et rettighetsamfunn som ned til minste bokstav i loven gir oss rett til det og det, mens plikt er et fremmedord. Velmenende politikere lar seg rive med at noen få grufulle historier og lager et lovverk som snur hele maktforholdet mellom voksne og barn på hodet. Lobbyister som barneombudene og andre jurister kjører på og tolker lovgiver mot det ekstreme. Med lov skal land bygges, men jurister i dag tar ikke samfunnsoppdraget sitt på alvor.

Så sitter det mange gode hjelpere rundt om kring - PPT, BUP, primærhelsetjenesten, barnevernstjenesten osv osv. Alle disse har nok gode intensjoner men i 95% av deres uttalelser og forslag pekes det på at SKOLEN og ENKELTLÆREREN må løse saken gjennom relasjoner og holdninger. Det lar seg rett og slett ikke gjøre.

Videre har vi fått en generasjon barn hvor alt for mange viser grenseløs adferd. Før var det et par slike på hver skole, nå finnes disse elevene i hver eneste klassen på hver eneste skole. Noe skyldes foreldrerollen, noe skyldes innvandring, noe skyldes det jeg nevner over, noe skyldes covid, noe skyldes en teoritung skole osv osv.

Jeg har ingen løsninger, for jeg tror at ånden er sluppet ut av flasken og vi får den aldri inn igjen. Skolesystemet vil gå mer og mer mot det vi ser i andre land, hvor den offentlige skolen blir svakere og svakere og flere og flere vil søke sine barn mot private tilbud(nå er det ikke fritt for disse problemstillingene i private skoler heller, bare så det er sagt).  

Hvem vil bli lærer(eller skoleleder) med dette bakteppet? Lønna er ikke dårlig, men arbeidsforholdene uholdbare. Jeg mener det var en tabbe å gjøre lærerutdanningen 5-årig også. Den burde heller vært treårig, som for sykepleiere og ingeniører, med god mulighet for å bygge på fag. En treårig utdanning med dagens lønnsnivå vil nok trekke en del ekstra søkere inn på lærerutdanningen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pedagog selv, det er stor forskjell på adferden nå og i 2008 når jeg var ny, det er så drittunger nå(unnskyld meg)

drittforeldre mener jeg!

Anonymkode: 30aaa...31d

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (2 minutter siden):

Å peke på foreldre alene er ikke riktig.

Jeg vil heller rette søkelyset på samfunnet som helhet. Vi har rigget oss i et rettighetsamfunn som ned til minste bokstav i loven gir oss rett til det og det, mens plikt er et fremmedord. Velmenende politikere lar seg rive med at noen få grufulle historier og lager et lovverk som snur hele maktforholdet mellom voksne og barn på hodet. Lobbyister som barneombudene og andre jurister kjører på og tolker lovgiver mot det ekstreme. Med lov skal land bygges, men jurister i dag tar ikke samfunnsoppdraget sitt på alvor.

Så sitter det mange gode hjelpere rundt om kring - PPT, BUP, primærhelsetjenesten, barnevernstjenesten osv osv. Alle disse har nok gode intensjoner men i 95% av deres uttalelser og forslag pekes det på at SKOLEN og ENKELTLÆREREN må løse saken gjennom relasjoner og holdninger. Det lar seg rett og slett ikke gjøre.

Videre har vi fått en generasjon barn hvor alt for mange viser grenseløs adferd. Før var det et par slike på hver skole, nå finnes disse elevene i hver eneste klassen på hver eneste skole. Noe skyldes foreldrerollen, noe skyldes innvandring, noe skyldes det jeg nevner over, noe skyldes covid, noe skyldes en teoritung skole osv osv.

Jeg har ingen løsninger, for jeg tror at ånden er sluppet ut av flasken og vi får den aldri inn igjen. Skolesystemet vil gå mer og mer mot det vi ser i andre land, hvor den offentlige skolen blir svakere og svakere og flere og flere vil søke sine barn mot private tilbud(nå er det ikke fritt for disse problemstillingene i private skoler heller, bare så det er sagt).  

Hvem vil bli lærer(eller skoleleder) med dette bakteppet? Lønna er ikke dårlig, men arbeidsforholdene uholdbare. Jeg mener det var en tabbe å gjøre lærerutdanningen 5-årig også. Den burde heller vært treårig, som for sykepleiere og ingeniører, med god mulighet for å bygge på fag. En treårig utdanning med dagens lønnsnivå vil nok trekke en del ekstra søkere inn på lærerutdanningen. 

Lønna er ikke god 😏 Jeg jobber som helsefagarbeider i 80 % stilling og har utbetalt 8000k mer enn min mann som jobber 100% som lærer/lektor 

Anonymkode: 24091...921

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil heller si det er kommuneledelsen sin feil. Som underbudsjetterer skolene. For få voksne. For store klasser. Spes.ped elever som ikke får spesialundervisning. Lite vikarer. Mange ufaglærte. Lite penger til bøker eller annet materiell osv osv osv. Ungene mine er godt oppdratt og oppfører seg fint over alt, men trenger hjelp i skole, som de ikke får. Jeg skylder ikke på deg for det, du burde heller ikke skylde på meg. VI burde peke sammen på de som har skylda for dette. 

Varsko fra alle rektorer i Bærum her. "Hvilken lov slaø vi bryte i dag" spørr de? https://www.budstikka.no/hvilken-lov-skal-vi-bryte-i-dag/o/5-55-1706173?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3ky04gIoRoilJP90swCjsA02Jp-HhvMuCI4EYBZwuQ_5_yLtwmWVLj35s_aem_AbhyCA60y-I_SX9hA0Gv08sBZLZV1khgpWULj1QhBwgGz2XrpELStw-ZMRQpKnrh9zvQLOvE9BZo-6CqyblKau7U

Anonymkode: 67dc2...c6d

Om barna dine bråker fordi det er for få voksne, ikke spesialundervisning, lite vikarer og manglende materiell på skolen så er det ditt ansvar. Så mange bortskjemte barn her i landet som skal ha alt tilrettelagt. Norsk skole har aldri fått større bevilgninger enn i dag. Bare en masse unnskyldninger som alltid vil komme opp når en ikke tar tak i seg selv. 
Klarer ikke barna dine å oppføre seg på skolen mangler de det grunnleggende hjemmefra. Nemlig ren folkeskikk. 

Anonymkode: cfd26...9b4

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg oppdrar barnet mitt. Og mitt barn klager på bråk i klassen. Lærere snakker ikke til barna, de puses med og forstås i hjel. Du sier for øvrig at dere skal lære barna fag, ikke oppdragelse? Lær dem fag, da. Ikke dytt denne opplæringen over på oss foreldre. Ikke si på kontaktmøte at mitt barn gjør det dårlig på tester i ett fag, når den eneste undervisningen er selvundervisning der barna må se på video på iPaden sin. Tiåringer skal ikke "ha ansvar for egen læring" og undervise seg selv. Det er heller ikke min jobb som forelder å sette meg inn i detaljerte læreplaner, rammeverk osv for så å drive undervisning innen flere fag. Jeg er ikke utdannet lærer, og har verken kompetanse, evner eller tid til å være lærer. 

Så det går begge veier. Eller alle veier. Det burde ha vært systemer som gjorde at mobbere, barn som skadet andre barn og barn som notorisk forstyrret ro i klassen, kunne bli utvist eller plassert i en spesialklasse med forsterket bemanning og spesialpedagoger. 

Anonymkode: b692d...ad5

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Skjønner deg godt.

nå må ting ta stopp her.

dere er lærere. respektive utdannede lærere som skal være med å forme disse barnene og ungdommene, og får ikke sette grenser eller være autoritære nok til å kunne styre en klasse slik dere ønsker og fortjener.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har min fulle støtte. Hele 9a må revideres. Lærerene og mobbeoffer må ivaretas på lik linje med mobberen. 

Anonymkode: 4059a...8fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt sinnsykt hvordan det har blitt, i alle fall på barneskolenivå. Mange barn mangler regelrett respekt for voksne og er ikke redd for å få tilsnakk, så de bryr seg ikke. Jeg lurer på hvor det har sviktet i barneoppdragelsen når barna ikke har respekt for de voksne.

Anonymkode: d9012...919

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
TomSawyer skrev (20 minutter siden):

Forstår deg godt og ja den norske skolen er en katastrofe. Vi trenger å få feministene og broilerpolitikerne fra yttre venstre lengst mulig vekk fra maktposisjoner i samfunnet.

Jeg er feminist, og jeg oppdrar barna mine. Å få kvinner tilbake til kjøkkenbenken vil ikke løse problemet i skolen. Politikere og andre som bestemmer, kommer ikke tilbake til noe kjøkkenbenk. Slutt med kvinnehatet ditt.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har min fulle støtte. Hele 9a må revideres. Lærerene og mobbeoffer må ivaretas på lik linje med mobberen. 

Anonymkode: 4059a...8fc

Der er jeg også helt enig. Hele paragrafen, pluss "mobbemanifester" og lignende piss er nettopp det - piss. "Vi kan ikke gjøre noe", "vi kan ikke utvise barnet" osv. Fallitterklæring fra alle kanter. Enkelte skoleledere melder foreldre til barnevernet når foreldre har meldt inn en 9a-sak eller tatt kontakt med statsforvalter for å få skolen til å reagerer, slik at foreldrene får nok med barnevernssaken sin og lar skolen være i fred.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...