Gå til innhold

Sarah Brightman

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

På cd-en La Luna synger Sarah Brightman en sang som heter Solo con te. Musikken skal være av Händel. Er det noen som vet hva dette musikkstykket av Händel egentlig heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet har det ikke vært mulig å finne Solo con te blant Händels arbeider, og det er sannsynligvis en annen som har laget den. Om originalen er fra før Händel's tid og at han så laget et nytt arrangement er mulig, men ikke bevist.

Både Sarah Brightman, Jessye Norman og Barbara Streisand har skrevet på sine album at verker som "Thanks Be to Thee", "Dank sei Dir, Herr" og "Solo con te" er skrevet av Händel, dette er ikke bevist og sannsynligheten for at alle er "fake" er stor.

Den personen som står oppført som tekstforfatter av Solo con te er Chiara Ferraù.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, orakel! Nå ble jeg veldig imponert. Hvis du har god greie på musikk, kanskje jeg kan spørre deg om noe annet også? Jeg syns denne sangen er så fin og vil gjerne ha den spilt i bryllupet vårt. Jeg tenkte da instrumental, siden det nok ikke er så lett å matche Brightmanns stemme. Det jeg lurer på, er om sangen vil lyde "puslete" hvis man ikke har et helt orkester, men bare f.eks orgel og fiolin? Er det noen andre instrumenter som ville egnet seg bedre? Jeg har prøvd å snakke litt med organisten om dette, men han er jo (naturlig nok) ikke så opptatt av dette bryllupet vårt som det jeg er. Jeg er veldig glad i musikk, men kan dessverre så veldig lite om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kompliment :D

Jeg tror solo con te kan bli veldig vakker med fiolin jeg. Tror det kan bli bra med orgel til, men det fordrer jo at organisten er villig til å lære seg nye noter.

Bare fiolin er også flott, det er flere stykker som er alldeles nydelelige uten noen form for akkopanjement.(Uansett er du jo avhengig av å finne en fiolinist som kan stykket og har notene, eller så må eventuelt notene skaffes til veie og fiolinisten øve stykket inn, det kan jo koste en del da)

Et annet alternativ kan være å spille cd'en. Vet ikke hvor stor kirke du skal gifte deg i, om det er et musikkanlegg der fra før eller om dere må skaffe et. Dette er noe jeg ville ha testet ut på forhånd om det funket eller ikke.

Du er sikkert skeptisk nå, men jeg har faktisk prøvd dette ut i en bisettelse. Det var riktig nok i et kapell og ikke i en stor kirke, men det ble stemningsfult og vakkert. (Begravelsesbyrået hadde et anlegg som vi fikk bruke).

Lykke til med planleggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...