Bollemy Skrevet 29. mai 2024 #1 Skrevet 29. mai 2024 Hei! Jeg har vært sykemeldt de siste 2 mnd da jeg har fått hyperemesis gravidarum, aka. Ekstrem svangerskapskvalme. Startet i 40% sykemelding, også 60% også 100% da kiloene raste av og jobben i barnehage ikke fungerte lenger med ekstrem kvalme og oppkast. Barnehagen min er sommerstengt, og da er vi pålagt 3 uker ferie. Med kvalmen, oppkast og starten på bekkenløsning har vi avlyst alle sommerplaner. Vi skal ikke på tur som planlagt og vi blir hjemme i sommer. Spørsmålet mitt er da; må jeg informere legen min om at jeg har ferie? Jeg ønsker at legen sykemelder meg gjennom ferien, da den ikke blir brukt som ferie. Men som en tid for å bli bedre. Og hvis legen sykemelder meg, må jeg ha legeerklæring til jobben? Siden jeg allerede er sykemeldt? Jeg har god dialog med sjefen, han er oppdatert på formen min og hvordan jeg føler meg. Og når vi la plan for permisjonen min og tiden etter var han veldig med på at jeg ble sykemeldt i ferien og overførte den til neste år og brukte den som en forlengelse etter permisjon for å være lenger hjemme med babyen da dette er min første! håper dette ikke ble rotete, har lest meg opp på ferieloven og nav. Men jeg blir ikke klok på alle reglene. Trenger dog ingen spydige svar på at jeg vil sykemelde meg i ferie, jeg sliter med ekstrem kvalme og oppkast og har nok med det å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #2 Skrevet 30. mai 2024 Hvis du er 100% sykemeldt når du har ferie har du rett til å få den tilbake på et senere tidspunkt. Ikke sikkert du kan overføre den til neste år, men det må du gå i dialog med arbgiver om. Kan ta ut ferieuker når som helst i permisjonen og sette utbetaling fra nav på pause. Du trenger ikke mer erklæring til jobb enn sykemeldingen. men håper at du får sykemelding fordi du faktisk er dårlig, og ikke fordi ferien ikke skal «brukes som ferie». jeg var sykemeldt mot slutten av min graviditet pga bekkenløsning. Dette var også på sommeren. Legen spurte meg om når jeg hadde planlagt ferieuker. Fikk ikke sykemelding disse ukene for da skulle jeg ikke på jobb allikevel. Var jo ikke for dårlig til å være hjemme. Og det er ikke vits å utnytte systemet om en ikke har reelt behov for det. Men leger er også forskjellige, så du må bare snakke med de som er aktuelle. Anonymkode: ddb5e...18b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #3 Skrevet 30. mai 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du er 100% sykemeldt når du har ferie har du rett til å få den tilbake på et senere tidspunkt. Ikke sikkert du kan overføre den til neste år, men det må du gå i dialog med arbgiver om. Kan ta ut ferieuker når som helst i permisjonen og sette utbetaling fra nav på pause. Du trenger ikke mer erklæring til jobb enn sykemeldingen. men håper at du får sykemelding fordi du faktisk er dårlig, og ikke fordi ferien ikke skal «brukes som ferie». jeg var sykemeldt mot slutten av min graviditet pga bekkenløsning. Dette var også på sommeren. Legen spurte meg om når jeg hadde planlagt ferieuker. Fikk ikke sykemelding disse ukene for da skulle jeg ikke på jobb allikevel. Var jo ikke for dårlig til å være hjemme. Og det er ikke vits å utnytte systemet om en ikke har reelt behov for det. Men leger er også forskjellige, så du må bare snakke med de som er aktuelle. Anonymkode: ddb5e...18b Det er jo ikke juks å være sykemeldt i ferien selv om man er i form til å være hjemme. Da jeg hadde bekkenløsning var jeg iallfall ikke i form til å gjøre mye annet enn å ta vare på meg selv. Kunne ikke hatt eneansvar for barns iallefall Anonymkode: 7ffc0...9eb 2
Bollemy Skrevet 30. mai 2024 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du er 100% sykemeldt når du har ferie har du rett til å få den tilbake på et senere tidspunkt. Ikke sikkert du kan overføre den til neste år, men det må du gå i dialog med arbgiver om. Kan ta ut ferieuker når som helst i permisjonen og sette utbetaling fra nav på pause. Du trenger ikke mer erklæring til jobb enn sykemeldingen. men håper at du får sykemelding fordi du faktisk er dårlig, og ikke fordi ferien ikke skal «brukes som ferie». jeg var sykemeldt mot slutten av min graviditet pga bekkenløsning. Dette var også på sommeren. Legen spurte meg om når jeg hadde planlagt ferieuker. Fikk ikke sykemelding disse ukene for da skulle jeg ikke på jobb allikevel. Var jo ikke for dårlig til å være hjemme. Og det er ikke vits å utnytte systemet om en ikke har reelt behov for det. Men leger er også forskjellige, så du må bare snakke med de som er aktuelle. Anonymkode: ddb5e...18b Okei, takk for svar! Føler dog ikke at jeg utnytter systemer hvis jeg blir sykemeldt i min ferie. Er innom sykehuset for væskebehandling intravenøst i de verste oppkast rundene. Så for min del er all slags ferie uaktuelt 😊 hadde formen vært der hadde jeg droppet sykemelding og heller dratt på ferie! igjen, takk for oppklarende svar
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #5 Skrevet 30. mai 2024 Bollemy skrev (8 timer siden): Hei! Jeg har vært sykemeldt de siste 2 mnd da jeg har fått hyperemesis gravidarum, aka. Ekstrem svangerskapskvalme. Startet i 40% sykemelding, også 60% også 100% da kiloene raste av og jobben i barnehage ikke fungerte lenger med ekstrem kvalme og oppkast. Barnehagen min er sommerstengt, og da er vi pålagt 3 uker ferie. Med kvalmen, oppkast og starten på bekkenløsning har vi avlyst alle sommerplaner. Vi skal ikke på tur som planlagt og vi blir hjemme i sommer. Spørsmålet mitt er da; må jeg informere legen min om at jeg har ferie? Jeg ønsker at legen sykemelder meg gjennom ferien, da den ikke blir brukt som ferie. Men som en tid for å bli bedre. Og hvis legen sykemelder meg, må jeg ha legeerklæring til jobben? Siden jeg allerede er sykemeldt? Jeg har god dialog med sjefen, han er oppdatert på formen min og hvordan jeg føler meg. Og når vi la plan for permisjonen min og tiden etter var han veldig med på at jeg ble sykemeldt i ferien og overførte den til neste år og brukte den som en forlengelse etter permisjon for å være lenger hjemme med babyen da dette er min første! håper dette ikke ble rotete, har lest meg opp på ferieloven og nav. Men jeg blir ikke klok på alle reglene. Trenger dog ingen spydige svar på at jeg vil sykemelde meg i ferie, jeg sliter med ekstrem kvalme og oppkast og har nok med det å gjøre. Du er sykemeldt når du er syk, så tar du ferie når du er frisk. Når har du termin? Rekker du å ta ferieukene innenfor dette året og i permisjonstiden? Så får du litt lengre permisjon og du slipper å søke om å få disse ferieukene neste år. Anonymkode: 68cb3...dd7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #6 Skrevet 30. mai 2024 Ta sykemelding når du er syk. Du trenger ikke gjøre annet enn å sende sykemelding til jobb og gi beskjed om at du ønsker å overføre ferien du ikke får brukt til neste år. Om man ikke får avviklet ferie pga. sykdom eller permisjon så har man rett til å overføre til neste år. Det skal arbeidsgiver ordne. Det er fint å ha ekstra ferie det året man har permisjon så man kan forlenge permisjonen litt Anonymkode: be683...85a
Bollemy Skrevet 30. mai 2024 Forfatter #7 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du er sykemeldt når du er syk, så tar du ferie når du er frisk. Når har du termin? Rekker du å ta ferieukene innenfor dette året og i permisjonstiden? Så får du litt lengre permisjon og du slipper å søke om å få disse ferieukene neste år. Anonymkode: 68cb3...dd7 Har termin i slutten av august! Så planen var å gå rett fra ferie til permisjon
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #8 Skrevet 30. mai 2024 25 minutter siden, Bollemy said: Har termin i slutten av august! Så planen var å gå rett fra ferie til permisjon Etter de første 6 ukene av permen kan du pause den og ta ut ferien din da. Så permisjon slutten august - midten av november og ferie i slutten av november og desember feks. Du er jo uannsett ikke på jobb så det har ikke noe å si for arbeidsgiver så de sier nok ja til det, så slipper de også papirarbeidet med overføring av ferie Enkelt å pause permen i søknaden til NAV. Man kan endre fortløpende selv om du allerede har sendt inn. Anonymkode: be683...85a
Bollemy Skrevet 30. mai 2024 Forfatter #9 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Etter de første 6 ukene av permen kan du pause den og ta ut ferien din da. Så permisjon slutten august - midten av november og ferie i slutten av november og desember feks. Du er jo uannsett ikke på jobb så det har ikke noe å si for arbeidsgiver så de sier nok ja til det, så slipper de også papirarbeidet med overføring av ferie Enkelt å pause permen i søknaden til NAV. Man kan endre fortløpende selv om du allerede har sendt inn. Anonymkode: be683...85a Okei! Takk for svar, da undersøker jeg det❤️ god helg når den tid kommer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå