Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ny i den offentlige sektor, og lurer litt på hvordan lønnsforhandling fungerer. Jeg har mastergrad og har individuell lønn, en ganske god jobb. Jeg har to spm:

Er det vits å ta opp lønn med sjefen når man arbeider i offentlig sektor? 

Har sjefen mulighet å påvirke lønnen min, utover de sannsynligvis 5% alle får?

Anonymkode: 1c001...90b

Skrevet

Vel, ja. Da forhandlet meg opp 5 lønnstrinn da jeg nettopp fikk tilbud om ny jobb innad i kommunen. Det er mulig, men det er jo greit å ha noen gode argumenter for hvorfor. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i statlig sektor, dvs Helseforetak. Lønnsforhandling er en umulighet, selv om min kompetanse er sårt tiltrengt og en mangelvare. HR/ledelsen ser heller at behandlingstilbudet faller bort enn at fagfolk som strekker seg for å holde liv i dette belønnes. 

Anonymkode: 75f3d...d44

AnonymBruker
Skrevet

Søk ny jobb. Når du får et tilbud med vesentlig bedre lønn enn jobben du har nå så tar du en prat med sjefen. Mest effektive forhandlingsmetoden uansett jobb.

Anonymkode: a55b3...f96

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg har ikke lønnstrinn i mi lønn.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ny i den offentlige sektor, og lurer litt på hvordan lønnsforhandling fungerer. Jeg har mastergrad og har individuell lønn, en ganske god jobb. Jeg har to spm:

Stat eller kommune eller offentlig foretak?

I kommune er det 2 såkalte lønnskapitler, 4 og 5. Med en høyere akademisk utdanning er man i kapittel 5. I kapittel 5 er all lønnsdannelse lokal. Det er i prinsippet bare tillitsvalgte som har rett til å forhandle for sine medlemmer. I prinsippet er det ingen grense eller pott i forhandlingene, men resultatet for gruppen det forhandles for har en lei tendens til å bli veldig nærme frontfanger.

Uorganiserte kan ikke forhandle - der bestemmer arbeidsgiver lønnstillegget. 

Hvis man feks får tilbud om en annen jobb med bedre lønn kan man bruke det som argument for høyere lønn. Da kan arbeidsgiver tilby høyere lønn hvis de ønsker å beholde deg.

Noen sjefer gidder ikke gi høyere lønn for å beholde folk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du har vel tarifflønn når du jobber i det offentlige, og da er det ikke sjefen som bestemmer lønna di. Så da vil du framstå som litt frekk. 

AnonymBruker
Skrevet

Staten er helt håpløst. Da må du ha jobbtilbud på hånden. 

Anonymkode: 6c166...2cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Staten er helt håpløst. Da må du ha jobbtilbud på hånden. 

Anonymkode: 6c166...2cf

Sånn er det i mange private bedrifter også.

AnonymBruker
Skrevet

I det offentlige er det begrensende muligheter for å forhandle om lønn, du må sjekke din tariffavtale for å se hvilke muligheter som finnes. Typisk er for eksempel  man har et annet jobbtilbud på hånden (obs at du ikke kan gjøre dette så mange ganger… fungerer maks 1-2 ganger, og du kan også få nei), eller at man kan dokumentere at menn systematisk tjener mer enn kvinner, og dette ikke kan forklares av noe annet enn kjønn. Du kan ikke bare si at «jeg synes jeg skal ha mer lønn». 
I lokale lønnsforhandlinger har din nærmeste leder som regel mulighet til å sende en liste over personer hen mener bør få lønnsøkning, med begrunnelse. Er du nyansatt vil du ofte ikke prioriteres i lokale lønnsoppgjør, for du har hatt mulighet til å forhandle om lønn ved ansettelse. 

Anonymkode: 9fcf3...273

AnonymBruker
Skrevet

Som nyansatt i staten har du lønnsjustering innen 12 mnd etter ansettelse. Mange sjefer glemmer denne. Bare be sjefen om en lønnssamtale og ta det opp der. Hør gjerne med fagforeningen hvordan du ligger an sammenlignet med andre som har lignende oppgaver.

Så det kommer ned til hvilken del av offentlig sektor du er ansatt i.

Anonymkode: e13ca...25d

Skrevet (endret)

Håper at du er organisert, og bruker fagforeningen din til å forhandle. Spør den tillitsvalgte om lønnsnivået på sammenlignbare stillinger.
Du kan forhandle lønn når du blir ansatt, ved å godta eller forhandle på det tilbudet du får i arbeidsavtalen som forelegges deg.
Ellers forhandles lønn til faste tider, i takt med sentrale oppgjør.
Du kan be om lønnssamtale med lederen din, for å diskutere dine muligheter til bedre avlønning. Lederen vil bringe signaler inn til arbeidsgivers forhandlingsutvalg i forkant av lokale forhandlinger.

Offentlig sektor er et vidt begrep i denne sammenhengen, med flere hovedavtaler og hovedtariffavtaler etter om det er stat, kommune eller offentlig eid bedrift. Svaret mitt er derfor veldig generelt og gjelder alle.

Nå er alle de sentrale oppgjørene i havn, så du får starte med å sette deg inn i resultatene i den avtalen som din arbeidsplass er omfattet av, og hvilken pott de eventuelt har til lokale forhandlinger. Send krav til din tillitsvalgte.

Det er viktig for situasjonen din om du ble ansatt før eller etter 1. mai, og om du er organisert.

Endret av Andro
AnonymBruker
Skrevet

I stat og som akademiker (siden du ikke har lønnstrinn…) skal du lønnsvurderes mellom 6 og 12 mnd etter oppstart. Du hadde sannsynligvis en sjanse til å forhandle lønna di før oppstart, det var der du hadde mest å hente. Så skal en tilbys lønnssamtale (Merk at dette ikke er en forhandling) med leder en gang i året.  Så er det (gitt at en beholder tariffavtalen) individuelle forhandlinger en gang i året. Gjør en god jobb, så er det større sjanse for å komme gjennom der

Hvis du utvikler stillinga di med minst 50% vanskeligere nivå kan det gi rom for forhandlinger, det samme kan tilbud om ny ekstern jobb gjøre. 

Anonymkode: 315dc...1a4

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke fagorganisert, og hører til akademikerne som nevnt rett over. Forhandlet ikke lønn når jeg startet, så det burde kanskje være en mulighet nå, ettersom det er under 12 mnd siden jeg startet i jobben?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er ikke fagorganisert, og hører til akademikerne som nevnt rett over. Forhandlet ikke lønn når jeg startet, så det burde kanskje være en mulighet nå, ettersom det er under 12 mnd siden jeg startet i jobben?

Du er ikke fagorganisert, men medlem i akademikerne?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Meld deg inn i en fagforening, hvis du ikke er du ikke inn under Akademikerne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du er ikke fagorganisert, men medlem i akademikerne?

Tror nok vedkommende mener at hun ikke er fagorganisert men faller på tariffavtalen til akademikerne grunnet at flertallet på arbeidsplassen er org der. 

Anonymkode: 0135d...db2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som nyansatt i staten har du lønnsjustering innen 12 mnd etter ansettelse. Mange sjefer glemmer denne. Bare be sjefen om en lønnssamtale og ta det opp der. Hør gjerne med fagforeningen hvordan du ligger an sammenlignet med andre som har lignende oppgaver.

Så det kommer ned til hvilken del av offentlig sektor du er ansatt i.

Vanlig misforståelse. Man har rett  til en lønnsVURDERING, ikke (nødvendigvis) JUSTERING. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror nok vedkommende mener at hun ikke er fagorganisert men faller på tariffavtalen til akademikerne grunnet at flertallet på arbeidsplassen er org der. 

Anonymkode: 0135d...db2

I stat er nå flertallet enten Akademikerne eller UNIO, uorganiserte regnes derfor under den avtalen. 
En kan jo ha en høyere akademisk utdanning uten å være tilknyttet en fagforening under akademikerne. Men det er ofte ikke lurt siden en ikke kan forhandle egen lønn i stat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I stat er nå flertallet enten Akademikerne eller UNIO, uorganiserte regnes derfor under den avtalen. 
En kan jo ha en høyere akademisk utdanning uten å være tilknyttet en fagforening under akademikerne. Men det er ofte ikke lurt siden en ikke kan forhandle egen lønn i stat. 

Hvilken avtale de uorganiserte tilhører, varierer fra virksomhet til virksomhet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...