Gå til innhold

Hei. En pakke er borte via helt hjem og Nettbutikken krever betaling av meg, truer om advokat.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 15.42):

Opplevde det samme med to parfymer, bestilt via cd.on, før jul. Fikk nye varer sendt med ekspressfart. De så jo at jeg ikke hadde kvittert ut pakke. Her kommer ironisk nok Helt Hjem pakker til en bensinstasjon, absolutt ikke helt hjem.

Anonymkode: 81704...b39

Det der skjer her også. Hva er vitsen med "Helt Hjem" når man må dra til nærmeste post i butikk for å hente pakken? Dusteopplegg...

Anonymkode: 65253...0d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå prøvde de å ringe meg men jeg tenker å kreve at all kommunikasjon med de foregår skriftlig? Hva tenker dere? Eller har jeg lov å ta opptak? Er redd de kommer til å true via telefon også, så har jeg ikke bevis om de tar det via telefon. Hva tenker dere?🫣 takknemmelig for svar 🌸

Anonymkode: 71184...e34

Sjekket Trustpilot og tror jeg fant din anmeldelse. Der tilbyr jo han fyren at du kan kontakte dem pr mail. Gjør det og sørg for å ta vare på all skriftlig kommunikasjon mellom dere. Ikke gi deg på dette.

Anonymkode: 65253...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras
2 hours ago, AnonymBruker said:

Sjekket Trustpilot og tror jeg fant din anmeldelse. Der tilbyr jo han fyren at du kan kontakte dem pr mail. Gjør det og sørg for å ta vare på all skriftlig kommunikasjon mellom dere. Ikke gi deg på dette.

Anonymkode: 65253...0d8

Hvorfor skal ts kontakte dem? Det er de som vil ha pengene hennes, ts har jo ikke mer å tilby (og det trenger hun jo ikke heller). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jaa jeg la inn anmeldelse på trustpilot, det er derfor de ringer meg, har svart de via mail nå! 

Anonymkode: 71184...e34

Leste anmeldensene dine nå. Greit å ta alt på mail. Men jeg hadde skrevet at jeg hadde gjort mitt, og at de har sendt pengene tilbake til klarna er deres problem og at du anser som hele saken avsluttet.

Anonymkode: dded9...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper de leser denne tråden og innser at de er en søppelbedrift som behandler folk slik. De har selv valgt å samarbeide med helthjem, og da kan de ikke legge skyld på kunden for å velge det alternativet.

Anonymkode: f4c09...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Håper de leser denne tråden og innser at de er en søppelbedrift som behandler folk slik. De har selv valgt å samarbeide med helthjem, og da kan de ikke legge skyld på kunden for å velge det alternativet.

Anonymkode: f4c09...242

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde Posten som et alternativ når jeg bestilte, men skal ikke si det for sikkert altså! Bor på bygda men jeg  husker at jeg fikk valget mellom Helt hjem postkasse/dør eller Helt Hjem til butikk (Bensinstasjonen her), og da valgte jeg til døren, men kan absolutt ikke huske at jeg fikk valget mellom flere postbud enn helt hjem. Syntes uansett det blir for dumt at de skal skylde på meg for at jeg velger helt hjem, når det ofte er det letteste alternativet for folk å få det rett hjem! 
 

De ønsker å sende en ny pakke til meg, vet ikke om jeg bør si ja eller om jeg skal be de drite og dra! Kan jo få bruk for de hobbytinga selv om påska for lengst er over! Og om jeg tar i mot pakken så kan jeg feks ikke returnere noen DIY påskeegg jeg bestilte i tillegg til masse annet, eller bør jeg få rett til å kunne returnere noe av orderen? De kommer iallfall ikke til å droppe betalingen

Anonymkode: 71184...e34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde Posten som et alternativ når jeg bestilte, men skal ikke si det for sikkert altså! Bor på bygda men jeg  husker at jeg fikk valget mellom Helt hjem postkasse/dør eller Helt Hjem til butikk (Bensinstasjonen her), og da valgte jeg til døren, men kan absolutt ikke huske at jeg fikk valget mellom flere postbud enn helt hjem. Syntes uansett det blir for dumt at de skal skylde på meg for at jeg velger helt hjem, når det ofte er det letteste alternativet for folk å få det rett hjem! 
 

De ønsker å sende en ny pakke til meg, vet ikke om jeg bør si ja eller om jeg skal be de drite og dra! Kan jo få bruk for de hobbytinga selv om påska for lengst er over! Og om jeg tar i mot pakken så kan jeg feks ikke returnere noen DIY påskeegg jeg bestilte i tillegg til masse annet, eller bør jeg få rett til å kunne returnere noe av orderen? De kommer iallfall ikke til å droppe betalingen

Anonymkode: 71184...e34

Betaling må de etter loven da kreve fra klarna 😊 de har valgt å samarbeide med klarnas betalingsløsning.  Klarnas betingelser er at nettbutikk er ansvarlig om pakker forsvinner før de når mottaker  

Du bor i Norge, her gjelder norsk lov. Å ta dette til retten vil koste rito kanskje over 100.000. De kommer ingen vei. De går aldri til sak for 800 kroner. 

 

 Hva skrev de egentlig siden du sier de ikke vil droppe betalingen? 

 

Om du takker ja til ny pakke, så ville jeg vært klar på at det skal faktureres gjennom klarna. 

Men selv ville jeg aldri villet motta noe fra en så uprofesjonell butikk. 

Anonymkode: 4d98e...279

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde Posten som et alternativ når jeg bestilte, men skal ikke si det for sikkert altså! Bor på bygda men jeg  husker at jeg fikk valget mellom Helt hjem postkasse/dør eller Helt Hjem til butikk (Bensinstasjonen her), og da valgte jeg til døren, men kan absolutt ikke huske at jeg fikk valget mellom flere postbud enn helt hjem. Syntes uansett det blir for dumt at de skal skylde på meg for at jeg velger helt hjem, når det ofte er det letteste alternativet for folk å få det rett hjem! 
 

De ønsker å sende en ny pakke til meg, vet ikke om jeg bør si ja eller om jeg skal be de drite og dra! Kan jo få bruk for de hobbytinga selv om påska for lengst er over! Og om jeg tar i mot pakken så kan jeg feks ikke returnere noen DIY påskeegg jeg bestilte i tillegg til masse annet, eller bør jeg få rett til å kunne returnere noe av orderen? De kommer iallfall ikke til å droppe betalingen

Anonymkode: 71184...e34

@TBergh

Anonymkode: 4d98e...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du bor i Norge, her gjelder norsk lov.  

Anonymkode: 4d98e...279

Dette er feil og du misforstår.

Nettbutikker må kun følge norsk lov dersom nettbutikken holder til i Norge eller henvender seg til norske forbrukere.

Kjøper du noe fra en kinesisk nettbutikk som ikke henvender seg spesielt til norske forbrukere så har du ikke norske lover i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Dette er feil og du misforstår.

Nettbutikker må kun følge norsk lov dersom nettbutikken holder til i Norge eller henvender seg til norske forbrukere.

Kjøper du noe fra en kinesisk nettbutikk som ikke henvender seg spesielt til norske forbrukere så har du ikke norske lover i ryggen.

Når ritohobby har klarna som et alternativ og en velger å benytte seg av dette er det norske lover og klarnas norske betingelser som gjelder jo. Rito må derfor ta saken med dem og ikke kunden. 

Ta feks angrerett. Den gjelder ikke kun i Norge men for alle EØS land. 

Anonymkode: 4d98e...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

https://no.trustpilot.com/reviews/6657c0b6e5145cc96788b34f
 

her var anmeldelsen min og svarer jeg fikk! 

Anonymkode: 71184...e34

Du skulle fått en jævlig fin gavepakke fra RITO HOBBY for det de har utsatt deg for, hvis jeg en gang skulle vurdert det, en veldig fin unnskyldning og alle krav frafallt på flekken, de skulle lagt seg så flate at de skulle gått i vater med gulvet før det hadde vært til vurdering.

Ser han har pratet med kollegaen som truet med advokat, vedkommende burde faktisk vært fjernet fra å ha med kunder å gjøre, jeg kommer aldri til å bestille fra rito hobby i fare for å møte det du møtte. 

Anonymkode: f2f63...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når ritohobby har klarna som et alternativ og en velger å benytte seg av dette er det norske lover og klarnas norske betingelser som gjelder jo. Rito må derfor ta saken med dem og ikke kunden. 

Ta feks angrerett. Den gjelder ikke kun i Norge men for alle EØS land. 

Anonymkode: 4d98e...279

Nå blander du eggene dine.

Norsk lov gjelder KUN norske borgere og norske selskaper, samt nettbutikker som spesielt henvender seg til norske forbrukere. For eks om en liten lokal sportsbutikk i Las Vegas lager en nettside med norsk språk, norsk domene og åpenbart rettet mot norske forbrukere så må de følge norsk lovgivning. Retter de seg ikke spesielt mot norske forbrukere så trenger de ikke følge norsk lov. Men de må åpenbart som et minimum følge reglene der de fysisk driver butikk.

Angrerettloven som du nevner gjelder kun Norge.

Men veldig mye (om ikke alt) av forbrukerrettslover innen EØS/EU er rimelig bra samkjørt. Så selv om norsk lov ikke gjelder rito.dk, så gjelder dansk lov for de - og den er rimelig lik på dette området. Samme med den europeiske forbrukerretten.

Så for kunden så er det ikke nødvendigvis stor forskjell, men det er direkte feil å si at fordi kunden er norsk så er det norsk lov som gjelder. Det må du i så tilfelle vise dokumentasjon på, for det er ikke rett.

Klarna, som du og nevner, opererer i flere land og det er åpenbart at de har tilpasset brukervilkårene slik at de treffer loven innenfor de landene de opererer i. Derfor vil du oppleve at når du bruker Klarna så er betingelsene veldig like uansett hvor du er. Men igjen har da altså dette ikke noe med at man er norsk å gjøre, men at Klarna kjører stordrift og det er enklere å forholde seg til tilnærmet like vilkår i alle land enn å måtte ha interne ansatte som er eksperter i hvert enkelt land de opererer i.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De ønsker å sende en ny pakke til meg, vet ikke om jeg bør si ja eller om jeg skal be de drite og dra! Kan jo få bruk for de hobbytinga selv om påska for lengst er over! Og om jeg tar i mot pakken så kan jeg feks ikke returnere noen DIY påskeegg jeg bestilte i tillegg til masse annet, eller bør jeg få rett til å kunne returnere noe av orderen? De kommer iallfall ikke til å droppe betalingen

Anonymkode: 71184...e34

Jeg hadde takket nei til det. Hadde ikke brukt 5 øre på butikken etter en slik behandling.

Anonymkode: dded9...914

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De ønsker å sende en ny pakke til meg, vet ikke om jeg bør si ja eller om jeg skal be de drite og dra! Kan jo få bruk for de hobbytinga selv om påska for lengst er over! Og om jeg tar i mot pakken så kan jeg feks ikke returnere noen DIY påskeegg jeg bestilte i tillegg til masse annet, eller bør jeg få rett til å kunne returnere noe av orderen? De kommer iallfall ikke til å droppe betalingen

Anonymkode: 71184...e34

De ønsker å sende deg pakken så de kan si at du har fått varene dine og de har ordnet opp.

Da kan de etterpå si at dette er løst og at du overdriver.

Jeg hadde ikke gått med på dette. Du har fått pengene dine tilbake og har fått det inntrykket av de som du har. Så må du selv vurdere om det er noen du ønsker å forholde deg til ved en senere anledning eller ved en reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

https://no.trustpilot.com/reviews/6657c0b6e5145cc96788b34f
 

her var anmeldelsen min og svarer jeg fikk! 

Anonymkode: 71184...e34

Skriv i e-posten du sender dem at du ønsker at all kommunikasjon skal være skriftlig. Han nevner jo bevis, så du kan jo refere til at det vil være svært vanskelig å bevise hva de sier med mindre det skjer skriftlig, som grunn til ønsket ditt. Hold dog en fin tone, nå som han/de tross alt har beklaget. Klarer ikke helt forstå hva han ønsker å tale om, han skriver jo egentlig en oppsummering av saken og at han har henvendt seg til Helthjem i svaret på trustpilot.

Skuffende at Klarna er så dårlig i saken her, men greit å få den advarselen. Neste gang jeg bruker ev. bruker Klarna skal jeg lese vilkårende bedre og se akkurat hva de egentlig mener når de sier at jeg kan utsette betalingen til jeg får varen, slik de reklamerer med.

Jeg har ikke brukt helthjem på lang tid, og mulig jeg forveksler de med porterbuddy, men jeg mener å huske at jeg fikk bilde av pakken plassert hos meg. Det garanterer selvsagt ikke at budet ikke bare tar den med seg igjen, men hvis jeg forsto deg rett så har du ikke fått et slikt bilde, i tillegg til at du har videobevis for at det ikke har vært noen hos deg. Jeg tror du har en sterk sak her, og jeg tror denne useriøse butikken du har handlet fra har innsett at du ikke ble skremt av advokattrusselen, og at de selvsagt ikke betaler en advokat for hjelp til å inndrive et så lavt beløp.

Jeg ville forsøkt alle kanaler mulig, som forbrukerrådet, TV2 hjelper deg og hva annet som finnes. Fint du la inn en tråd her, og ikke minst varsler andre på trustpilot.

Håper det ordner seg! 

Anonymkode: e41db...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...