Gå til innhold

Slankesprøyte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan jeg som er normalvektig få resept på disse sprøytene ? Jeg sliter med søtsug. Helt forferdelig. Og siden jeg ikke klarer å kontrollere dette, så kompenserer jeg med overdreven trening som tar det meste av tiden min. Dette har blitt et stort problem for meg.

tidligere var jeg overvektig, ca pluss 10 - 15 kg. Klarte å slanke meg ned disse kg pluss litt til. Nå sliter jeg stort med tvangstanker, spisemønster og usunne vaner. Har nok et stort spiseproblem, både med over og underspising.

Anonymkode: d8d90...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan jeg som er normalvektig få resept på disse sprøytene ? Jeg sliter med søtsug. Helt forferdelig. Og siden jeg ikke klarer å kontrollere dette, så kompenserer jeg med overdreven trening som tar det meste av tiden min. Dette har blitt et stort problem for meg.

tidligere var jeg overvektig, ca pluss 10 - 15 kg. Klarte å slanke meg ned disse kg pluss litt til. Nå sliter jeg stort med tvangstanker, spisemønster og usunne vaner. Har nok et stort spiseproblem, både med over og underspising.

Anonymkode: d8d90...076

Nei, du må ha en viss bmi. Men har du prøvd krom? Jeg bruker kromdråper fra tights.no, syntes de er veldig gode på å ta bort søtsuget. 

Anonymkode: eeede...1f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Wegovy eller Mounjaro er de mest effektive. Mysimba kan du få på blå resept. Ozempic er kun forbeholdt for diabetikere. 

Jeg har slitt med overvekt store deler av livet. Da jeg begynte på sprøyten, følte jeg meg normal for første gang. Matstøyen og søtsuget forsvant. Jeg spiste nærmest barneporsjoner, uten behov for mellommåltider. Jeg opplever også at den gjør meg kvalm, noe som reduserer sultfølelsen enda mer. Før ble jeg aldri ordentlig mett og følte ofte sult kort tid etter måltidene. Jeg pleide også å drikke mye iskaffe og usunne drinker. Selv om jeg ikke er spesielt glad i å trene, har jeg gått jevnt ned i vekt siden 2022 til rundt juni 2024 takket være sprøyten :)  

Familien min er fra Marokko og har lagt press på at jeg må gå ned i vekt de to siste årene. Jeg har Binge Eating Disorder og BDD. På skolen fikk jeg mye kommentarer på vekten min, og jeg sliter med det enda i dag. Føler verdien min ligger i vekten min, og jeg kan veie meg flere ganger daglig for å sjekke at jeg ikke har gått opp.

Legen min har anbefalt meg å gå på vedlikeholdsdose fast. De aller fleste som slutter på sprøyten går opp igjen kjapt. Jeg skal kun slutte på den når jeg skal få barn. Overvekt blir sett på som som en kronisk tilstand. For min del er det sånn, siden jeg var overvektig i ungdomsårene, noe som førte til utvikling av flere fettceller. I tillegg har jeg lav forbrenning, og en ubalanse i metthets- og sulthormonene.

Det eneste negative er at jeg har opplevd at matstøyen gradvis har kommet tilbake. Sprøyten har mistet noe av effekten sin. Jeg var klar over at jeg ikke kunne spise, så lite som jeg har gjort over tid. Jeg går heller ikke ned i vekt lenger. Er det flere som har opplevd det? Har dere noen råd for å kunne gå enda mer ned i vekt for det?

Anonymkode: e334b...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...