Gå til innhold

Hund og størrelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye vektlegger du størrelse når du skal velge en hunderase? Og hvilken størrelse liker du best og hvorfor?

Er det vanskelig å håndtere store hunder?

Anonymkode: 2ac75...ecf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det ganske viktig. Jeg er knapt 157 og 53kg, og sliter til tider med håndleddene. Stor hund, rolig og lydig eller ikke, er derfor ikke aktuelt av flere grunner.

Jeg synes også det er greit å ha en bærbar hund om noe skjer i fjellet/skogen, og hunden må bæres. Også er det fint at de ikke tar stor plass i sofaen og senga. Liten og mellomstor er derfor det jeg foretrekker, og heldigvis er det tonnevis med små og mellomstore raser som har de egenskapene som passer meg. Akkurat nå har jeg to på 10kg hver

Anonymkode: b29b7...d68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvor mye vektlegger du størrelse når du skal velge en hunderase? Og hvilken størrelse liker du best og hvorfor?

Er det vanskelig å håndtere store hunder?

Anonymkode: 2ac75...ecf

Jeg har hatt store hunder hele livet, hatt en liten hund(buhund), mens jeg hadde andre store. Jeg er ikke så stor selv, 158cm høy, men har heldigvis muskler til å holde igjen/ha kontroll på hundene selvom de er store. Har en blandingshund nå som har noen enorme krefter, jeg har ikke problemer selv med å holde han, men har latt andre prøve å leie han i bånd men de henger på slep 😅

Men det er jo ikke nødvendigvis vanskelig å kontrollere store hunder, det er jo etter hva du trener den til osv. Synts det er gøyere å gå på turer/lange turer når hunden er stor, enn en liten hund.

Anonymkode: d68ad...404

• Liker 1
Skrevet

Vi har mellom stor rase...her er rasen viktigste..mem vi har aldri har lyst på små hunder som passer i vesker..vi vil ha litt str

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Størrelsen var veldig viktig for oss. 

Vi ønsket hund med litt størrelse som kunne bære kløv og trekke på ski osv, men samtidig ikke var så stor at de største ungene ikke kunne gå på tur alene med. 

Endte opp med en finsk lapphund. 

Anonymkode: d7917...faa

AnonymBruker
Skrevet

Liten nok til å kunne være med overalt og stor nok til å kunne være med overalt, rett og slett. Har en liten/mellomstor hund som passer til beskrivelsen. Var uaktuelt med en minihund, selv om jeg nok hadde valgt det om valget sto mellom mini eller stor hund. Store hunder krever rett og slett mer plass, på alle områder. Hadde ikke lyst til å bytte bil for å ha plass til hund heller.. Store hunder er også sterkere og tyngre slik at det ikke hadde vært mulig for større barn å gå tur alene. For meg var det viktig å ha en hund som også barna (12 åringer) også kunne håndtere. 

Anonymkode: 2a284...46a

Skrevet

Jeg ville ha en liten tass. En som er valp resten av livet på en måte. Min er 3 kg. Perfekt for meg

AnonymBruker
Skrevet

Har en Tibetansk spaniel på 8 kg. Ville ikke hatt mindre, men ikke så veldig mye større heller. Tenker da mest på plassen vi har hjemme og i bilen, ikke fordi jeg ikke liker store hunder. 

Anonymkode: 37b2c...520

AnonymBruker
Skrevet

Ville ha en liten hund som ikke spiser oss ut av huset og som er praktisk å ha med overalt. Men som oppfører seg som hund og ikke sånn håndvesketilbehør.

Små hunder trenger like mye oppdragelse og trening som store, men konsekvensen av å ikke ha gjort en perfekt jobb blir noe mindre. Hunder på 4 kilo er enkelt å holde igjen om de oppdager rådyr, mens hunder på 40 er noe tyngre.

Anonymkode: 4d695...4e8

AnonymBruker
Skrevet

Trives best med store hunder. Klarer ikke sette fingeren på hva som er "feil" med små hunder, og har møtt flere små hunder som jeg har likt godt. Jeg har vokst opp med newfoundlandshunder, så er vandt med hund i størrelse ponni. Tror ikke det stikker så mye dypere enn det. 😅

Anonymkode: 6f7ed...ccf

AnonymBruker
Skrevet

Størrelse er ganske viktig for meg. Har aldri vært interessert i å ha en liten hund, og store hunder blir fort litt upraktisk. Så jeg har alltid trivdes best med mellomstore. Har mellompuddel og whippet nå, og vokst opp med border collie. 

Anonymkode: b202e...725

AnonymBruker
Skrevet

Ikke mer enn 2/3 av egen vekt kombinert, skal ha null problemer med å holde igjen også når hunden(e)s instinkter slår til for fullt.

Anonymkode: 5d923...edf

AnonymBruker
Skrevet

For meg var størrelse en viktig kriterie.  Ikke bare bor jeg i en liten leilighet, men jeg er også avhengig av kollektivtransport. Har familie spredt i hele landet og tar derfor endel fly. En liten hund som kan være i kabin er derfor mest praktisk. 

Anonymkode: 97545...aae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...