Gå til innhold

Dere gravide som jobber med utagerende personer som har autime etc., fikk dere tilrettelegging?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som spesialpedagog på en skole og har mye å gjøre med elever med sammensatte diagnoser. Psykisk vold preller rett av meg, men som gravid frykter jeg for sikkerheten til babyen når jeg er i nærheten av utagerende elever (som jeg er på daglig basis). I dag truet en elev med å «stikke albuen min i magen din» (han vet ikke at jeg er gravid da det ikke synes enda). Jeg tar imot slag og spark flere ganger i uken. Har snakket med lederen min men hun sier at det er vanskelig å tilrettelegge jobben min. Jeg tenker jo at noen elever vil bli mer forsiktig når magen blir større, mens for andre kan det tvert imot være triggende å se gravide mager og heller sikte mot den. 

Dere som har hatt lignende jobber, fikk dere tilrettelagt arbeidsdagen deres? Eller endte dere med sykemelding (eller, det er vel svangerskapspenger som er mest aktuelt når jobben medfører en risiko for fosteret?). Jeg synes det er så kjedelig, for jeg er i god form og ønsker å jobbe, men selvfølgelig ikke på bekostning av sikkerheten til barnet ;/ 

Anonymkode: 891ca...22d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tilrettelegging umiddelbart i det jeg fortalte om graviditeten. Var ikke så enkelt med tilrettelegging siden hele jobben består av å være rundt potensielt utagerende barn så jeg ble raskt sendt ut i svangerskapspermisjon. 

Anonymkode: 59570...fe5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk tilrettelegging umiddelbart i det jeg fortalte om graviditeten. Var ikke så enkelt med tilrettelegging siden hele jobben består av å være rundt potensielt utagerende barn så jeg ble raskt sendt ut i svangerskapspermisjon. 

Anonymkode: 59570...fe5

Oi! Ble du da sykmeldt eller fikk du svangerskapspenger? Min mor er sykepleier og jobber på institusjon, der sendes gravide også rett ut av avdelingen. De får kontorjobb så langt det lar seg gjøre, og dersom det ikke er en mulighet må de sykmeldes/søke om svangerskapspenger. Virker som at det er bedre rutiner der enn i skolevesenet hvor vi kun har noen få spesialpedagoger på hele skolen? Lederen min virker hvertfall ikke helt rutinert på dette, jeg fikk bare beskjed om at jeg måtte stå i det så lenge jeg klarte det🙈

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi! Ble du da sykmeldt eller fikk du svangerskapspenger? Min mor er sykepleier og jobber på institusjon, der sendes gravide også rett ut av avdelingen. De får kontorjobb så langt det lar seg gjøre, og dersom det ikke er en mulighet må de sykmeldes/søke om svangerskapspenger. Virker som at det er bedre rutiner der enn i skolevesenet hvor vi kun har noen få spesialpedagoger på hele skolen? Lederen min virker hvertfall ikke helt rutinert på dette, jeg fikk bare beskjed om at jeg måtte stå i det så lenge jeg klarte det🙈

ts

Du har nok rett i at rutinene er færre fordi det er få i din stilling, men dersom det ikke kan tilrettelegges er det svangerskapspenger som er riktig, ikke sykemelding. Det er en teknikaliter, men en fordel for deg fordi du da ikke «bruker opp» sykemeldingsperioden som frisk. Dette ville jeg drøftet med jordmor eller lege. 

Anonymkode: 8b80f...fc1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden skal du ta imot slag og spark på jobb som pedagog, mens uskyldige barn er gitne til vold i hverdagen sin. Skolen får hyre en sikkerhetsvakt som kan ta seg av fysisk utagering, og eventuelt får man sende disse på lukket instiusjon eller til et ungdomsfengsel. Helt utrolig at folk finner seg i at skolehverdagen til ungene våre er så bedriten.

Anonymkode: ab647...985

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alså les hva du skriver. Folk som blir trigget av gravide mager og sikter på den !!? Kan selvsagt ikke gå løs sammen med gravide. Og dette her skal liksom de andre barna  se på?

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan forstå din side. Men det som umiddelbart slo meg, er jo at det er barna som trenger noe her. Noe av det du forteller om her, viser at barna er sviktet. 

AnonymBruker
Skrevet

Melder du avvik - hver.eneste.gang?

Anmelder du volden?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal du ta imot slag og spark på jobb som pedagog, mens uskyldige barn er gitne til vold i hverdagen sin. Skolen får hyre en sikkerhetsvakt som kan ta seg av fysisk utagering, og eventuelt får man sende disse på lukket instiusjon eller til et ungdomsfengsel. Helt utrolig at folk finner seg i at skolehverdagen til ungene våre er så bedriten.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alså les hva du skriver. Folk som blir trigget av gravide mager og sikter på den !!? Kan selvsagt ikke gå løs sammen med gravide. Og dette her skal liksom de andre barna  se på?

Stor pike skrev (5 minutter siden):

Jeg kan forstå din side. Men det som umiddelbart slo meg, er jo at det er barna som trenger noe her. Noe av det du forteller om her, viser at barna er sviktet. 

Dere har åpenbart ikke peiling på hvordan skolesystemet (og nærmere bestemt spesialpedagogikk) fungerer, men å diskutere dette er ikke den retningen jeg ønsker at denne tråden skal ta. Kort sagt - nei - ting er absolutt ikke optimalt i skolevesenet - det er det vi lærere har prøvd å si i flere år. Vi gjør alt vi kan for å få endringer, men til lite nytte. Vi ØNSKER ikke å bli slått og sparket på jobb🫠 jeg ønsker dere velkommen på laget til å ta denne debatten, både for oss ansatte og for barna, men det hjelper ikke å diskutere på KG

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Melder du avvik - hver.eneste.gang?

Anmelder du volden?

Jeg melder avvik nesten hver dag, ikke nødvendigvis hver gang noe skjer for det har jeg ikke tid til, men vi har strammet inn på dette i det siste selv om vi 8/10 ganger kun blir møtt med «hva kunne du gjort for å forhindre hendelsen?»🙈

Kan vi slutte å spore av nå?

ts

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du har nok rett i at rutinene er færre fordi det er få i din stilling, men dersom det ikke kan tilrettelegges er det svangerskapspenger som er riktig, ikke sykemelding. Det er en teknikaliter, men en fordel for deg fordi du da ikke «bruker opp» sykemeldingsperioden som frisk. Dette ville jeg drøftet med jordmor eller lege. 

Anonymkode: 8b80f...fc1

Takk, jeg skal høre med jordmor :) har lest litt på nav.no og det virker som at jeg må søke både hos dem og hos arbeidsgiver hvis jeg skal få innvilget svangerskapspenger. Spørsmålet mitt er vel egentlig derfor om flere i lignende stillinger fikk godkjent svangerskapspenger :) eller fikk tilrettelagt på andre måter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på tilrettelegging. De kan f.eks bytte dine arbeidsoppgaver med noen andre. Bare krev og nekt å gå inn til timer med elever du ikke føler deg trygg rundt. På denne årstiden trenger nok mange veiledning i å skrive IOP og årsrapport, neste skoleår skal planlegges osv så de kan alltids finne oppgaver utenfor klasserommet til deg også. 

men typisk skoleledere. Det er lettere å få budsjettet til å gå opp om du blir sykmeldt 100%. 

Anonymkode: 5dab5...f2b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har rett på tilrettelegging. De kan f.eks bytte dine arbeidsoppgaver med noen andre. Bare krev og nekt å gå inn til timer med elever du ikke føler deg trygg rundt. På denne årstiden trenger nok mange veiledning i å skrive IOP og årsrapport, neste skoleår skal planlegges osv så de kan alltids finne oppgaver utenfor klasserommet til deg også. 

men typisk skoleledere. Det er lettere å få budsjettet til å gå opp om du blir sykmeldt 100%. 

Anonymkode: 5dab5...f2b

Ts her :) 

Ja, det siste du sier fikk jeg inntrykk av også, at lederen min var mest interessert i at jeg bare skulle ty rett til sykemelding. Jeg forstår ikke den logikken, er det ikke bedre å ha folk i arbeid enn at jeg skal bli borte i et halvt år ekstra og de blir nødt til å få inn noen andre? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil tro at de fleste ledere ikke har nerver til at en gravid skal settes i en situasjon hvor det er økt fare/ risiko for barnet. Det vil jo være helt krise for arbeidsgiver om noe skjer. Det høres ut som om det er mye annet du er istand til å gjøre, og skolene skriker jo eter folk. Hva med å foreslå at du kan være vikarlærer for "vanlige" klasser ved sykdom, eller ha ekstra undervisning i feks lesing eller matte for "vanlige barn" / ikke fysisk utagerende som henger etter skolefaglig?  Eventuelt gi deg kontorarbeid, du kan ringe etter vikarer, fylle ut planer, planlegge arrangementer ol. Dersom du er ansatt i en spesialskole i kommunen og  det ikke er mulig å tilrettelegge med den gruppen elever skolen din har, så kan du be om å bli flyttet til en ordinær skole.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere har åpenbart ikke peiling på hvordan skolesystemet (og nærmere bestemt spesialpedagogikk) fungerer, men å diskutere dette er ikke den retningen jeg ønsker at denne tråden skal ta. Kort sagt - nei - ting er absolutt ikke optimalt i skolevesenet - det er det vi lærere har prøvd å si i flere år. Vi gjør alt vi kan for å få endringer, men til lite nytte. Vi ØNSKER ikke å bli slått og sparket på jobb🫠 jeg ønsker dere velkommen på laget til å ta denne debatten, både for oss ansatte og for barna, men det hjelper ikke å diskutere på KG

Jeg melder avvik nesten hver dag, ikke nødvendigvis hver gang noe skjer for det har jeg ikke tid til, men vi har strammet inn på dette i det siste selv om vi 8/10 ganger kun blir møtt med «hva kunne du gjort for å forhindre hendelsen?»🙈

Kan vi slutte å spore av nå?

ts

Det er ikke en avsporing. Hvis du melder avvik hver.eneste.gang, samt anmelder når du blir utsatt for vold, sikrer du deg selv, og tar ansvar for at systemet blir endret.

Problemet er ikke sykdom, så ikke dekk over det egentlige problemet ved å sykmelde deg.

AnonymBruker
Skrevet
ArielSofie skrev (2 minutter siden):

Jeg vil tro at de fleste ledere ikke har nerver til at en gravid skal settes i en situasjon hvor det er økt fare/ risiko for barnet. Det vil jo være helt krise for arbeidsgiver om noe skjer. Det høres ut som om det er mye annet du er istand til å gjøre, og skolene skriker jo eter folk. Hva med å foreslå at du kan være vikarlærer for "vanlige" klasser ved sykdom, eller ha ekstra undervisning i feks lesing eller matte for "vanlige barn" / ikke fysisk utagerende som henger etter skolefaglig?  Eventuelt gi deg kontorarbeid, du kan ringe etter vikarer, fylle ut planer, planlegge arrangementer ol. Dersom du er ansatt i en spesialskole i kommunen og  det ikke er mulig å tilrettelegge med den gruppen elever skolen din har, så kan du be om å bli flyttet til en ordinær skole.

Ts her :)

Takk for forslagene! Det var noe sånt jeg hadde håpet på også. Vi drukner jo i papirer, så jeg var ganske sikker på at jeg skulle få lov til å jobbe mer fra kontoret. Men tydeligvis ikke… i henhold til å undervise i andre klasser så har jo de allerede sine kontaktlærere og timelærere, og de kan ikke gå inn i min jobb. Jeg vil dermed gå «oppå» dem og det har ikke enheten økonomiske ressurser til. Vikartimer vil heller ikke dekke min heltidsstilling, det er rett og slett ikke nok av dem. Som du sier, så tror ikke jeg heller at ledelsen risikerer liv og helse men jeg følte altså at jeg fikk veldig lite veileding av nærmeste leder🙈

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke en avsporing. Hvis du melder avvik hver.eneste.gang, samt anmelder når du blir utsatt for vold, sikrer du deg selv, og tar ansvar for at systemet blir endret.

Problemet er ikke sykdom, så ikke dekk over det egentlige problemet ved å sykmelde deg.

Ts her!

Jeg er helt enig i at problemet ikke er sykdom, «graviditet er ikke en sykdom» ikke sant, men når det gjelder barnet mitt ønsker jeg ikke å ta risikoen ved å «stå i det» bare for å endre på et system som ikke fungerer. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her!

Jeg er helt enig i at problemet ikke er sykdom, «graviditet er ikke en sykdom» ikke sant, men når det gjelder barnet mitt ønsker jeg ikke å ta risikoen ved å «stå i det» bare for å endre på et system som ikke fungerer. 

Nettopp.  Hadde du meldt avvik på ALT og anmeldt alle tilfeller av vold kunne ikke arbeidsgiveren din ignorert det, og det hadde vært vanskeligere for dem å ikke tilrettelegge og se igjennom fingrene på det som skjer. Du jatter med i stedet for å bruke de styrings og kontrollsystemene som finnes på din arbeidsplass og i din bransje. Det er ikke del av jobb-beskrivelsen til lærere å håndtere vold, og barn på skolen skal ikke være vitne til vold, så som en profesjonell voksen med integritet hvorfor tar du ikke ubehaget med å kontakte yrkesgrupper som ER kvalifisert til å håndtere slik - politi eller psykiatri. Har du enda mer ryggrad får du med deg noen kollegaer og insisterer på at det blir ansatt en sikkerhetsvakt. Du har mulighet til å sette hardt mot hardt akkurat som på andre arbeidsplasser.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nettopp.  Hadde du meldt avvik på ALT og anmeldt alle tilfeller av vold kunne ikke arbeidsgiveren din ignorert det, og det hadde vært vanskeligere for dem å ikke tilrettelegge og se igjennom fingrene på det som skjer. Du jatter med i stedet for å bruke de styrings og kontrollsystemene som finnes på din arbeidsplass og i din bransje. Det er ikke del av jobb-beskrivelsen til lærere å håndtere vold, og barn på skolen skal ikke være vitne til vold, så som en profesjonell voksen med integritet hvorfor tar du ikke ubehaget med å kontakte yrkesgrupper som ER kvalifisert til å håndtere slik - politi eller psykiatri. Har du enda mer ryggrad får du med deg noen kollegaer og insisterer på at det blir ansatt en sikkerhetsvakt. Du har mulighet til å sette hardt mot hardt akkurat som på andre arbeidsplasser.

Oi, du vet lite om hvordan skolesystemet fungerer.

Anonymkode: 7a7fe...406

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De kommer aldri i verden til å ansette vektere bare fordi jeg rapporter 10% mer enn jeg gjør d.d. Jobber du i det hele tatt i skolesektoren? Og kan du slutte å dra diskusjonen i denne retningen? Jeg spurte om hvordan folk i min situasjon fikk tilrettelagt arbeidshverdagen sin. Hvis du jobber i en lignende stilling er du velkommen til å svare på spørsmålet mitt, hvis ikke kan du gå videre

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi, du vet lite om hvordan skolesystemet fungerer.

Anonymkode: 7a7fe...406

Kommentarene mine skyldes ikke at jeg "ikke kjenner til skolesystemet" men at jeg har erfaring både med det norske skolesystemet, og med gode skoler internasjonalt. Jeg synes det TS beskriver er uprofesjonelt.

Et kjapt google søk viser at f.eks denne fagforeningen også oppfordrer til å melde inn alt av vold og trusler, melde til arbeidstilsynet etc. https://www.norsklektorlag.no/tema/vold-pa-arbeidsplassen/

Det er ikke bra at de voksne på skolen er unnlatende og "ikke har tid" til å melde ALT av vold og trusler som angår hverdagen til barna. TS beskytter hverken seg selv eller elevene når hun  ikke tar grep. 

Det går an å være mer proaktiv.  Norge er en velferdsstat, ingen MÅ jobbe for arbeidsgivere som driver uprofesjonelt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...