Gå til innhold

Røde øyer på bilder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har det seg sånn at enkelte folk lettere får røde øyer på bilder enn andre? har det noe med at man har et intenst blikk mot kameralinsa og gjøre? jeg får ALLTID røde øyer på bilder, og lurer på hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har med blitzen å gjøre, ikke øynene dine.

Skrevet

Det er fordi pupillen ikke rekker å trekke seg sammen, så blitzen reflekteres i netthinna inne i øyet. Dermed ser øyet rødt ut. Om man alltid har røde øyne på bilder kan det skyldes følgende:

- man blir alltid tatt bilde av innendørs med blitz

- man kjenner ingen med "rødøye"funksjon på blitzen

-man har pupiller med spesielt treg reaksjonshastighet

Skrevet

Litt uenig med siste taler. Det som skjer, er at blitzen lyser inn i blodkarene bak øyet. Det er med andre ord blodfargen du ser. Hvis blitzen ble reflektert, ville den jo bli skarpt hvit.

Noen blitzer er kraftigere enn andre og vil derfor lettere gi røde øyne. Jeg hadde en gammel blitz som jeg bare kunne bruke til svart-hvitt-film, fordi den var så kraftig at alle så ut som albinokaniner :ler:

For øvrig får barn og dyr lettere røde øyne av blitz enn voksne. Når lyset skinner på datteren min på en bestemt måte, har det hendt at jeg har sett glimt av det røde i øynene hennes. Helt uten blitz...

Skrevet
Litt uenig med siste taler. Det som skjer, er at blitzen lyser inn i blodkarene bak øyet. Det er med andre ord blodfargen du ser. Hvis blitzen ble reflektert, ville den jo bli skarpt hvit.

jaja, blodårene, da. Netthinnen reflekterer selvsagt ikke alt lys, da ville vi vel knapt sett noe. :tunge1: Uttrykte meg bare litt unøyaktig. Blodårene ligger vel i og bak netthinna, ikke bak øyet (øyeeplet) forøvrig... Men hvorfor er det lettere å se det røde i øynene til barn...?

Skrevet

Noen blitzer er kraftigere enn andre og vil derfor lettere gi røde øyne. Jeg hadde en gammel blitz som jeg bare kunne bruke til svart-hvitt-film, fordi den var så kraftig at alle så ut som albinokaniner  :ler:

For øvrig får barn og dyr lettere røde øyne av blitz enn voksne. Når lyset skinner på datteren min på en bestemt måte, har det hendt at jeg har sett glimt av det røde i øynene hennes. Helt uten blitz...

Og ellers skyldes det, i hvert fall delvis, at pupillen (eller regnbuehinna, dah, pupillen er bare et hull) ikke rekker å trekke seg sammen. Blitzer som blinker først for å "advare" om lyset, bidrar jo til at man får mindre sjanse for røde øyne nettopp fordi pupillen blir mindre.

Skrevet

Men blodet vårt er jo blått, det er kun når det blander seg med oksygen det får rødfarge.. :forvirret:

Skrevet
Men blodet vårt er jo blått, det er kun når det blander seg med oksygen det får rødfarge..  :forvirret:

Eh?

Skrevet
Eh?

Stemmer ikke det vel??

Hunden min får alltid blå øyne istedenfor røde på bilder. Ho har brune øyne til vanlig.. Hvorfor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...