Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #1 Skrevet 12. februar 2006 Som en liten "motpol" til tråden om: er overvektige mødre oftere sintere på barna sine, lager jeg denne tråden. Ja, for det er nettopp det jeg som overvektig lurer veldig på. Eier ikke tynne mennesker folkeskikk? Vi overvektige stirrer ikke på tynne mennesker og stikker hodene våre sammen og kritiserer dere tynne. Ikke synes vi det er greit at barna våre peler og roper høyt at: se på hu feite dama der a mamma. Ikke "måler" vi dere opp og ned med blikket. Når vi ser tynne mennesker med barnevogn så måper vi ikke åpenlyst og utbryter: jøss, feite mennesker burde ikke få lov til å ha barn, hvor er barnevernet henne lisom. Er det virkelig ingen tynne mennesker som tenker på at det kan være mange grunner til at man er overvektig? Det er ikke alle som bare sitter forran tv`n og gaffler innpå med snop og feit mat. Det finnes faktisk noen som liker seg selv som dem er, som ikke for alt i verden vil være tynn. Og ja, mange overvektige sliter med dårlig selvtillit. Men er det noe rart når man støtt og stadig opplever situasjoner som rett og slett er diskriminerende. Det skjer så og si hver gang jeg tar meg en tur på et senter.
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #2 Skrevet 12. februar 2006 Tidligere har jeg vært veldig tynn. Jeg mer nå helt middels. Og alt du skriver om overvektige og hva de opplever, har jeg opplevd som tynn. Stirring, hvisking, baksnakking. Forskjellen er at det ikke er akseptert at det å være tynn kan være et problem. Jeg påstår at du ikke aner hva du snakker om.
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #3 Skrevet 12. februar 2006 Det er vel langt mer akseptert å kommenter tynne enn tykke! Noen mennesker mangler folkeskikk og sosial intelligens. Dette har sjeldent sammenheng med BMI.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #4 Skrevet 12. februar 2006 Tidligere har jeg vært veldig tynn. Jeg mer nå helt middels. Og alt du skriver om overvektige og hva de opplever, har jeg opplevd som tynn. Stirring, hvisking, baksnakking. Forskjellen er at det ikke er akseptert at det å være tynn kan være et problem. Jeg påstår at du ikke aner hva du snakker om. ← Trådstarter her... JO, jeg aner så absolutt hva jeg snakker om. Det kan jeg love deg. Jeg har vært tynn, man kunne telle ribbeina mine og beina mine var som pipestilker. Det var heller ikke noe moro. Fikk hele tiden høre at jeg måtte spise mere osv, osv. Og når jeg omsider la på meg, så ble det enda verre bare med motsatte kommentarer. Så ja, jeg VET hvordan det er å være for tynn også. Jeg har vært på begge sider. Men ingen kan komme her og si at jeg som undervektig var utsatt for diskriminering på samme måte som jeg er nå.
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #5 Skrevet 12. februar 2006 (endret) Trådstarter her... JO, jeg aner så absolutt hva jeg snakker om. Det kan jeg love deg. Jeg har vært tynn, man kunne telle ribbeina mine og beina mine var som pipestilker. Det var heller ikke noe moro. Fikk hele tiden høre at jeg måtte spise mere osv, osv. Og når jeg omsider la på meg, så ble det enda verre bare med motsatte kommentarer. Så ja, jeg VET hvordan det er å være for tynn også. Jeg har vært på begge sider. Men ingen kan komme her og si at jeg som undervektig var utsatt for diskriminering på samme måte som jeg er nå. ← Så spørsmålet mitt blir da: Hadde du mer folkeskikk da du var tynn en nå når du veier mer? Endret 12. februar 2006 av Violetta
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #6 Skrevet 12. februar 2006 Så spørsmålet mitt blir da: Hadde du mer folkeskikk da du var tynn en nå når du veier mer? ←
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #7 Skrevet 12. februar 2006 Bare for å presisere: Jeg påstår ikke at ikke trådstarter har folkeskikk. For det vet jeg ingenting om. Mitt poeng er at man ikke kan generalisere etter hvor mye folk veier, og det var også mitt poeng i tråden om tykke mennesker som er eller ikke er sinte på ungene sine.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #8 Skrevet 12. februar 2006 Så spørsmålet mitt blir da: Hadde du mer folkeskikk da du var tynn en nå når du veier mer? ← ja, det vil jeg så absolutt påstå. Besteveninnen min var trill rund og jeg var heller den som trøstet henne når hun ble ertet. Vi ble faktisk kaldt myggen og elefanten.
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #9 Skrevet 12. februar 2006 ja, det vil jeg så absolutt påstå. Besteveninnen min var trill rund og jeg var heller den som trøstet henne når hun ble ertet. Vi ble faktisk kaldt myggen og elefanten. ← Men er det fordi du har lagt på deg? Kan man måle folkeskikk i antall kilo?
Gjest gjesta Skrevet 12. februar 2006 #10 Skrevet 12. februar 2006 (endret) Jepp. Jeg har mer folkeskikk enn venninna mi. Det har jeg visst hele tiden. Endret 12. februar 2006 av Persille
Malama Skrevet 12. februar 2006 #11 Skrevet 12. februar 2006 Så spørsmålet mitt blir da: Hadde du mer folkeskikk da du var tynn en nå når du veier mer? ← ja, det vil jeg så absolutt påstå. Besteveninnen min var trill rund og jeg var heller den som trøstet henne når hun ble ertet. Vi ble faktisk kaldt myggen og elefanten. ← Så du hadde mer folkeskikk da du var tynn enn du har nå? Og likevel sier du at tynne mnnesker ike har folkeskikk? Og hvorfor har du mistet denne folkeskikken du engang hadde da? Henger ikke på greip.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #12 Skrevet 12. februar 2006 Men er det fordi du har lagt på deg? Kan man måle folkeskikk i antall kilo? ← Da er mitt spørsmål til deg... Kan man "måle" hvem som er mest sinnt på barna sine etter antal kg.? Skrev jeg ikke at dette innlegget var en "motpol" til det andre innlegget? Mitt mål var å "hytte" litt med pekefingeren og kanskje få noen til å tenke seg litt om. Kan man ikke bare akseptere folk som dem er lissom? Man er like mye verdt om man er tynn eller overvektig. I dagens samfunn er det veldig fokusert på diskriminering pga. rase, hudfarve og religion. Men aldri hører/ser man at det blir tatt opp diskriminering pga. vekt..
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #13 Skrevet 12. februar 2006 Da er mitt spørsmål til deg... Kan man "måle" hvem som er mest sinnt på barna sine etter antal kg.? Skrev jeg ikke at dette innlegget var en "motpol" til det andre innlegget? Mitt mål var å "hytte" litt med pekefingeren og kanskje få noen til å tenke seg litt om. Kan man ikke bare akseptere folk som dem er lissom? Man er like mye verdt om man er tynn eller overvektig. I dagens samfunn er det veldig fokusert på diskriminering pga. rase, hudfarve og religion. Men aldri hører/ser man at det blir tatt opp diskriminering pga. vekt.. ← Har du lest tråden du snakker om? Og har du hørt om ironi? Hele tråden latterliggjør spørsmålet om overvektige mennesker kjefter mer på barna sine. Selvsagt gjør de ikke det. Ikke mindre heller. For overvektige mennesker er akkurat som alle andre, forskjellige. Er det bedre å generalisere ene enn andre veien synes du? Setter man ikke mennesker akkurat like mye i bås?
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #14 Skrevet 12. februar 2006 Så du hadde mer folkeskikk da du var tynn enn du har nå? Og likevel sier du at tynne mnnesker ike har folkeskikk? Og hvorfor har du mistet denne folkeskikken du engang hadde da? Henger ikke på greip. ← Ups, gikk litt unna i svingene her nå. Glemte å få med det viktige poenget. Jeg har akkurat like mye folkeskikk nå som jeg hadde som tynn. Jeg har lært at alle mennesker er like mye verdt, tynn, overvektig, rik, fattig, farvet. Rett og slett godta folk som dem er. Det er også disse verdiene jeg lærer barna mine også.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #15 Skrevet 12. februar 2006 Hvis man er så redd for diskriminering syns jeg man først og fremst som overvektig bør ta et skikkelig oppgjør med seg selv og slutte å melde seg på programmer som slankekrigen som jo virkelig bare bygger opp under fordommene ovenfor overvektige ved å hele tiden friste med mat, som om det skulle være vanskeligere for en overvektig å motstå søtsaker enn for en tynn??? Må dessuten bare få si at jeg er middels, og har gått fra å være syltynn til det jeg er nå og fikk veldig ofte høre at jeg var så altfor tynn enda jeg spiste sunt og nok. Det var utrolig sårende og var med på å bidra til lav selvtillitt akkurat på samme måte som hos overvektige. Mine overvektige venner kom hele tiden og skulle kjøpe klær til meg fordi jeg visstnok kunne gå med alt, og gjorde at jeg fikk nesten dårlig samvittighet for at jeg var tynn, som om de ville jeg skulle legge merke til, og kommentere hvor tjukke de var...
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #16 Skrevet 12. februar 2006 Ups, gikk litt unna i svingene her nå. Glemte å få med det viktige poenget. Jeg har akkurat like mye folkeskikk nå som jeg hadde som tynn. Jeg har lært at alle mennesker er like mye verdt, tynn, overvektig, rik, fattig, farvet. Rett og slett godta folk som dem er. Det er også disse verdiene jeg lærer barna mine også. ← Men du undergraver jo ditt eget poeng fullstendig ved å påstå at tynne mennesker ikke har folkeskikk, som i overskriften på tråden her.
Malama Skrevet 12. februar 2006 #17 Skrevet 12. februar 2006 Og jeg, tynn som ei synål, har også langt mer folkeskikk enn mine mer eller mindre overvektige kolleger har, om man ser på frekke, stygge kommentarer om vekt, meninger, utseende, sykdommer, klesstil, matvaner, politisk ståsted, rase, familiesituasjon, helse... you name it... Og dette komme jeg til å lære mine fremtidge barn også, uansett om de skulle arve min syltynne sklikkelse eller min samboers (som da blir deres far) litt mer fyldige kroppsfasong. Selvsagt.
Gjest Rhoswen Skrevet 12. februar 2006 #18 Skrevet 12. februar 2006 Det finnes faktisk noen som liker seg selv som dem er, som ikke for alt i verden vil være tynn. Og ja, mange overvektige sliter med dårlig selvtillit. Men er det noe rart når man støtt og stadig opplever situasjoner som rett og slett er diskriminerende. Det skjer så og si hver gang jeg tar meg en tur på et senter. Kan ikke la være å more meg over selvmotsigelsene i dette, hvor overvektige ikke får bestemt seg om de er "hallo, jeg har SÅ mye selvtillit at jeg trives med å være overvektig; jeg har helt og fullt kontroll" eller den mer innarbeidede offer-rollen som feit og misforstått. Som tidligere "perfekt" og nå temmelig mye mindre "perfekt" kan jeg bare konstatere en eneste ting; folkeskikk kan ikke spises og ALT ANNET sitter i huet - enten man har for mye eller for lite av noe... måten man betrakter seg selv på handler til syvende og sist nettopp om det; hvordan man velger å betrakte seg selv - og hvor mye betydning man velger å legge på hva ANDRE måtte ha å si om det. Skill i det minste på skitt og kanel...
Pimpernella Skrevet 12. februar 2006 #19 Skrevet 12. februar 2006 Nå må jeg le. Denne tråden her var jammen morsom. Vedkommede som skrev hovedinnlegget her oppnådde nok det hun ville. Mange gikk rett i forsvarsposisjon her. Ergo, hun traff spikeren midt på hodet. Hun sa jo at hun skrev tråden her som en "motpol" til den om overvektige mødre som er mere sinte på barna sine. Hvorfor ble ikke hennes tråd tatt like humoristisk i mot som den andre? Hovedinnleggeren har et stort poeng i mye av det hun skrev. Kanskje litt satt på spissen, men det må kanskje til. Hun skrev heller ikke at ALLE tynne ikke eier folkeskikk. Kanskje dere ser det samme som meg om dere leser innlegget flere ganger? Selv kjenner jeg flere overvektige. Noen har god selvtillit og tar igjen når dem kommer i situasjoner som det hovedinnleggeren nevner. Andre har dårlig selvtillit pga. lignende situasjoner, men dem liker seg selv som det er. Hvorfor skal dem være nødt til å slanke seg for å bli godttatt i samfunnet? Når det gjelder disse slanke programmene på tv, så kan man jo lure hvorfor overvektige melder seg på og gjør seg selv til "klovner". Men er det ikke på samme måte med dem som er med i Big Brother og andre lignende tv programmer? Man har et behov for å vise seg frem. Sånn oppfatter i hvertfall jeg det. Hovedinnleggeren fikk vel egentlig inn poengene sine i hovedinnlegget her og hadde ikke trengt å kommentere noe mere.
Karro Skrevet 12. februar 2006 #20 Skrevet 12. februar 2006 At dere gidder kaste bort tiden på slike usaklige diskusjoner! Og det gjelder ikke bare denne diskusjonen, men mange andre lignende...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå