Gå til innhold

Er du redd for høyreekstremisme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk høre i dag at en ny låt har steget til topps på tyske hitlister «auslender raus» - «utlendinger ut».

Malmø er ranket like farlig som Bagdad (plass nr 46 og 47 eller noe sånt på listen over verdens farligste byer), Marseille er nå Europas farligste by på plass nr 40 (eller noe sånt).

Sverigedemokraterna gjorde et brakvalg sist valg og andre partier i ytterligere høyre fløy vokser frem i flere land.

Europa er åpenbart under press og frustrasjonen vokser.

Hva tror du kommer til å skje?

Anonymkode: 67719...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frykter høyreekstremisme mer enn noe annet. Er livredd for Trump, Netanyahu,  Putin og deres likemenn. De ødelegger verden! 

Anonymkode: 385fe...3fd

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for absolutt alle ekstremister. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde frykter ekstremister uavhengig hvilken politisk side de tilhører. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ekstremismer er farlig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykter polariseringen. Det er en forsterkende effekt på hverandre når samfunnet blir så polarisert. Og den stille gjengen som sitter igjen og tenker mer rasjonelt og nyansert blir lite lyttet på, det er de ekstreme meningene fra mindretallet som blir fremstilt som om det er flertallets mening som gjør alt så mye verre. 

Men de gangene høyreekstreme prøver å organisere seg, så er det lite å se der som er å frykte, er vel i beste fall noen titalls personer som stiller opp i Norge. Nok av ekstremisme på andre kanter som er mye bedre på å organisere seg enn høyreekstremister. Men blir polariseringen enda sterkere, så er det vel ikke utenkelig at de klarer å organisere seg i fremtiden

Anonymkode: 099f1...df4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er venstreekstremismen som er farlig.

Anonymkode: 79815...2e1

Vi har en mye større  innebygd redsel for venstreekstremisme enn vi har for høyre ekstremisme. Begge bygger på tradisjoner og konservatisme, og vi har mindre tradisjoner for venstreekstremisme.

Begge er trussel mot liberale verdier og individuell frihet.

Utfordringen i Tyskland nå, er direkte støtte til Nazisme: det handler ikke om høyreekstremisme generelt, men populistisk nazisme. Og ja, det skremmer.

Endret av Druid
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Frykter polariseringen. Det er en forsterkende effekt på hverandre når samfunnet blir så polarisert. Og den stille gjengen som sitter igjen og tenker mer rasjonelt og nyansert blir lite lyttet på, det er de ekstreme meningene fra mindretallet som blir fremstilt som om det er flertallets mening som gjør alt så mye verre. 

Men de gangene høyreekstreme prøver å organisere seg, så er det lite å se der som er å frykte, er vel i beste fall noen titalls personer som stiller opp i Norge. Nok av ekstremisme på andre kanter som er mye bedre på å organisere seg enn høyreekstremister. Men blir polariseringen enda sterkere, så er det vel ikke utenkelig at de klarer å organisere seg i fremtiden

Anonymkode: 099f1...df4

Det er nettopp det.

Har en følelse av at det er mer under overflaten enn vi ser? Er Europa på tur rett utfor stupet og mot 3. verdenskrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Hvorfor avhenger litt av hvordan man definerer høyreekstremisme.

I sin opprinnelige betydning var det mer eller mindre synonymt med nynazisme.
Dette er et så marginalt fenomen at det knapt kan tas alvorlig.

I dag virker det å være et slags universalskjellsord rettet mot alle som ikke støtter opp om skravkleklassens konsensus. Men et bredt utvalg av meninger er et sunnhetstegn og en forutsetning for utvikling og ny kunnskap, selv om det kanskje oppleves som farlig for skravkleklassen selv.

Enkelte mener også at å være for en strengere innvandringspolitikk er å være høyreekstrem. Men man bør ikke bite over mer enn man kan svelge, heller ikke når det gjelder innvandring. Vi har allerede et stort antall innvandrere, det er ingen risiko for ensretting, isolasjon og innavl. Så nei, jeg ser ingen faresignaler her heller.

PS hvorfor brukes Malmø som et eksempel på farlig høyreekstremisme? Er det spesielt mange høyreekstreme der? Trodde Malmøs største problem var voldelige innvandrergjenger.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (18 minutter siden):

PS hvorfor brukes Malmø som et eksempel på farlig høyreekstremisme? Er det spesielt mange høyreekstreme der? Trodde Malmøs største problem var voldelige innvandrergjenger.

Hvilket skaper frykt og høyreekstremisme. Kort sagt, polarisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På TikTok dukker det stadig opp høyreekstrem propaganda, blant annet den sangen fra Tyskland. Det har ulmet endel i Tyskland over noe tid. Det er ikke de "snauskallene "som marsjerte i gatene tidligere,de unge guttene som var samfunnets tapere som leder Ann nå. Det er andre lag av samfunnet. De er ressurssterke. Ja,det er skremmende🫣

Anonymkode: f9748...b85

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig redd.

Anonymkode: 11ce9...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat motstanden mot innvandring er jeg ikke redd for - det taler vel egentlig bare en sak jeg allerede støtter - om ikke så drøyt som mange av dem gjør. Men meningene deres går ofte hånd i hånd med andre meninger som jeg på ingen måte støtter. Så fra 0 til 10, kanskje 4 bekymret.

Anonymkode: afdbb...150

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke redd for noe, og i hvert fall ikke for høyreekstreme. Som journalist har jeg til og med intervjuet en ny-nazist  og det er et av de hyggeligste intervjuene jeg har hatt. Som journalist forholder jeg meg nøytral til alle mennesker og evner å snakke med alt som kan krype og gå. Det er derfor jeg er dyktig i jobben min også. 

Anonymkode: 5dcb8...2c8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anser det som en av de største truslene mot det samfunnet jeg ønsker å leve i. All ekstremisme er skummelt, men høyreekstremisme er en mer reell trussel enn de andre, etter min mening.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca. 10 år siden var jeg redd høyreekstremisme, i dag er jeg mer redd venstreekstremisme. Det er venstre siden som snakker om å gjøre det ulovlig å si ting de er uenig i (samtidig som de kaller andre facister), som snakker om å drepe «terfs»(kvinner som er uenig med dem), som skriker «vi er hamas» og «from the river to the sea», i protester mot Israel og som går under hver bidige sosiale medie post og sier virkelig stygge ting om det handler om noe som helst annet enn gaza. (Så til og med flere kalle vg dritt mennesker fordi de skrev om flommen i Oslo..). 

Nei den gruppen høylytte mennesker på den siden der skremmer meg mest akkurat nå, fordi de er en farlig kombinasjon av dumme, naive og aggressive. Måten de oppfører seg er helt sykt, at de tror det er greit å snakke slik til andre klarer jeg ikke å fatte.

Som andre skriver, er jeg også redd dette bidrar til polarisering. Sannheten er at både ekstreme høyre og venstre er farlige tullinger. 

Anonymkode: 3edc4...52b

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grunnen til at ytre høyre får stadig større oppslutning i Europa er ikke uten grunn, slikt skjer ikke i et vakuum og grunnen er venstresidens politikk de siste 40-50 årene og spesielt den feilslåtte innvandringspolitikken.

Hadde innvandringen vært så fantastisk bra som venstresiden sier så hadde ikke velgerne stemt på partier som vil gjøre noe med denne politikken, en annen ting er at det er stadig yngre velgere som stemmer ytre høyre.

Altså den generasjonen som er oppvokst med resultatet av innvandring, en annen ting er at yngre mennesker får nyheter fra andre kanaler enn tradisjonelle medier som prøver å legge lokk på saker som har med innvandring å gjøre.

Denne saken med "Auslender Raus" sangen er forresten komisk og et eksempel på media sin slagside, når noen ungdommer i Tyskland synger denne sangen så gjør de en stor sak ut av.

Samtidig når tusenvis av muslimske menn demonstrer for islamsk kalifat i Tyskland så skal det ikke nevnes i media... eller når grupper med innvandrermenn voldtar småjenter, det er nettopp slike nyheter som yngre velgere får med seg via andre kanaler.

Den største trusselen med ytre høyre i Europa er deres positive syn på Russland og Putin.

Anonymkode: 14d16...eef

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker all ekstremisme. Både den rå og brutale høyrekstremismen, og venstreekstremismen som er mer kynisk, krypende og manipulerende. De venstreekstreme er systematiske og posisjonerer seg i det offentlige rom, slik vi ser i Norge, hvor TV og aviser ledes av venstrevridde for å være i posisjon til å påvirke folks meninger.
Høyreekstremismen derimot, slår deg med ei kølle i hodet, er brutal og støyende, og veldig synlig. For meg er de høyreekstreme enkle å forholde seg til, de venstreekstreme er mye vanskeligere, og derfor også farligere, fordi de forsøker å krype inn i sjelen din.

Ekstremisme uansett form er intoleranse av verste sort.
Et typisk eksempel på hvordan de venstreekstreme påvirker deg er gjennom reklame hvor flertallet av modellene ofte er fra Afrikanske land, selv på nettsider som er fra Norge. Helt idiotisk og irriterende for de fleste, da klesvalg styres mye av hvilken hudfarge du har. Og sikkert voldsomt provoserende for høyreekstreme.

Anonymkode: e7b61...d8c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser den årlige rapporten fra EU så vil du finne ut at venstreekstremisme faktisk utgjør en mye større trussel.

Høyresiden vokser selvfølgelig grunent en hjernedød masseinnvandring.

Anonymkode: 8d0d5...bac

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en høyreekstrem?

En som vil ha ekstrem høyrepolitikk? Altså ekstremt lite statlig styring og ekstremt lave skatter?

Hva er farlig med de?

Eller mener du rasister? Hva har de med høyre-politikk å gjøre? Rasister er rasister. De tilhører ingen side på den politiske skalaen.

Anonymkode: cde5f...fb7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...