Gå til innhold

Høye leververdier - årsak og konsekvenser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legen fortalte meg i dag at blodprøvene mine viser "litt høye" leververdier. Fikk ikke surret meg til å spørre, men nå som jeg har hatt tid til å tenke, dukker spørsmålene opp. 

- Hva kan grunnen til dette være? Jeg har spiseforstyrrelser (undervektig og tvangsmessig forhold til trening/bevegelse), og går på medisiner for lavt stoffskifte (ingen klare symptomer her). Kan det forklare det? Ingen andre medisiner. Drikker nesten ikke, og har ingen kjente hjertesykdommer i familien. 

- Hva er symptomene på dette?

- Hva kan konsekvensene være?

Anonymkode: c9d1b...dd2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

nesten alltid alkohol!

Anonymkode: 649a3...104

AnonymBruker
Skrevet

«Litt høye» leververdier har ingen symptomer eller konsekvenser. Det kan feks være du tok en paracet eller et glass vin kvelden før.

Veldig høye verdier er dumt, fint du får oppfølging.

Anonymkode: e5264...d98

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du er eller akkurat har vært forkjølet så kan man også få kortvarig forhøyede leververdier.

Neste gang du er hos legen for å ta blodprøver, få også sjekket kobber- og sinkverdiene dine.

Anonymkode: 031f5...13d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

nesten alltid alkohol!

Anonymkode: 649a3...104

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

«Litt høye» leververdier har ingen symptomer eller konsekvenser. Det kan feks være du tok en paracet eller et glass vin kvelden før.

Veldig høye verdier er dumt, fint du får oppfølging.

Anonymkode: e5264...d98

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du er eller akkurat har vært forkjølet så kan man også få kortvarig forhøyede leververdier.

Neste gang du er hos legen for å ta blodprøver, få også sjekket kobber- og sinkverdiene dine.

Anonymkode: 031f5...13d

Kan ikke huske sist jeg drakk alkohol, og har alltid vært veldig måteholden der, så det er nok ikke forklaringen. 

Ingen paracet på lenge heller. Og ikke syk.

Men takk for svar likevel. Satser på at det ikke er noe problem :) 

TS

Anonymkode: c9d1b...dd2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også med spiseforstyrrelser og hadde litt forhøyet leververdier når jeg var undervektig. Legen sa til meg at det var grunnen. 

Anonymkode: 11b8b...2e5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får det av medisinene mine. Det er ingen grunn til bekymring for min del men legen følger det opp med blodprøver regelmessig.

Jeg tar ikke smertestillende eller drikker alkohol.

Anonymkode: 3f066...075

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde forhøyede leververdier når jeg Cytomegalovirus aktiverte seg i min kropp iallefall.. Var da ganske dårlig samtidig vel og merke og leverprøvene sank når det ga seg

Anonymkode: 51e98...9d0

AnonymBruker
Skrevet

Alle medisiner kan ha potensielle levertoksiske egenskaper. Spør legen om de du går på for stoffskiftet kan ha det. I tillegg: bruker du urtepreparater, f.eks "Detox-te" eller lignende? Mange av disse er langt fra uskuldige selv om de er "naturlige", tvert imot: 

https://lommelegen.dagbladet.no/mage-og-tarm/leversykdom/artikkel/detox-for-leveren-kan-ga-forferdelig-galt/75705850

Anonymkode: 35c0a...6b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ta nye prøver etter tre mnd- da var de normale

Anonymkode: 824b0...01b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...