Gå til innhold

Hva er visum reglene og schengen land?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt dårlig tittel kanskje, men jeg har tenkt å dra til Tyrkia leie leilighet for å bo der i ca 90 dager som er max. Så dra hjem igjen, men så ble det plutselig snakk om et opphold i tyskland senere. Da muligens i en månedstid… Men kan jeg gjøre det? 
Tyrkia er ikke med i schengen, men tyskland er jo det. Prøvde å søke opp, men litt usikker på om jeg helt forstod reglene. 🙈🙈 Noen som vet svaret på dette?

Anonymkode: 08376...460

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du spør om her? Du kan være 90 dager i Tyrkia, men det har ingen sammenheng med hvor lenge du skal være i Tyskland. 

Anonymkode: bc488...9e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke helt hva du spør om her? Du kan være 90 dager i Tyrkia, men det har ingen sammenheng med hvor lenge du skal være i Tyskland. 

En kan være opptil 90 dager i schengenland, det samme gjelder også  i Tyrkia. Max 90 dager. 
Så kan en da feks oppholde seg 90 dager i et schengenland og direkte dra i nye 90 dager i Tyrkia (eller omvendt) uten å måtte evt søke etter nytt visum for oppholdet.

Lurer sden jeg leser dette på udi sider. Men det betyr kanskje at jeg ikke kan oppholde meg i feks tyskland i 30 dager, dra til tyrkia i 90 dager og tilbake til tyskland defra… 🙈

Det står under schengenvisum:

• Dersom visumet ditt berre er gyldig for éi innreise, må du hugse at dersom du reiser ut av Schengen, for eksempel til Storbritannia, Irland, Russland eller Tyrkia, kan du ikkje reise inn i Schengen igjen utan å ha fått nytt visum. Det er derfor viktig at du i søknaden om besøksvisum, skriv kor mange gonger du skal reise ut og inn av Schengen i løpet av besøket.
    • Dette gjeld også for Svalbard. Sjølv om Svalbard er ein del av Noreg, ligg det utanfor Schengen

Skrevet

Du leser jo reglene som gjelder de som ikke bor i Schengen-land og må ha Schengen-visum. Så lenge du er norsk statsborger så gjelder det ikke deg. Du kan dra 90 dager til Tyrkia og bo 274 dager i Tyskland uten at det skjer noe nevneverdig. Du mister medlemskap i Folketrygden etter ett år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

En kan være opptil 90 dager i schengenland, det samme gjelder også  i Tyrkia. Max 90 dager. 
Så kan en da feks oppholde seg 90 dager i et schengenland og direkte dra i nye 90 dager i Tyrkia (eller omvendt) uten å måtte evt søke etter nytt visum for oppholdet.

Lurer sden jeg leser dette på udi sider. Men det betyr kanskje at jeg ikke kan oppholde meg i feks tyskland i 30 dager, dra til tyrkia i 90 dager og tilbake til tyskland defra… 🙈

• Dersom visumet ditt berre er gyldig for éi innreise, må du hugse at dersom du reiser ut av Schengen, for eksempel til Storbritannia, Irland, Russland eller Tyrkia, kan du ikkje reise inn i Schengen igjen utan å ha fått nytt visum. Det er derfor viktig at du i søknaden om besøksvisum, skriv kor mange gonger du skal reise ut og inn av Schengen i løpet av besøket.
    • Dette gjeld også for Svalbard. Sjølv om Svalbard er ein del av Noreg, ligg det utanfor Schengen

Er du ikke norsk statsborger da..?

Anonymkode: c5310...04a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men du eg vel ikke asylsøker, så hvorfor leser du på UDI-sidene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...