AnonymBruker Skrevet 29. mai #1 Del Skrevet 29. mai Jeg har en valp på 16 uker som fortsatt kvesser tennene sine på meg, spesielt i ivrig lek. Når jeg irettesetter han legger han seg som tegn på underdanighet, men i neste øyeblikk skal han opp og jukke på meg, jeg antar at det er et forsøk på å gjenopprette dominans. Noen ganger er det åpenbart at han er sliten og overstimulert, og vi har fine knep for å finne ro, men andre ganger oppleves det som sagt som forsøk på dominans. Det er det sistnevnte jeg ønsker gode råd til. Anonymkode: 735fc...79a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #2 Del Skrevet 29. mai Dominans er noe mellom egen art, ikke på/mot mennesker. Jokking er ofte tegn på stress eller overstimuli Mulig situasjon: - Ivrig valp i lek, klarer ikke å regulere seg selv og blir overovrig, biter (kanskje hardt?) - Blir irettesatt. Skaper stress og forvirring - Har likevel mye overflødig energi som må ut på et eller annet vis = Jokking Å irettesette ved å si "nei" vil i slike situasjoner ikke hjelpe. Det beste er å gi hunden noe annet å gjøre for å få ut energien. Kast noen godbiter eller tørrfor som valpen kan snuse etter, slikkematte, eller kong. Noe roligere form av aktivitet som ikke går utover deg. På den måten blir energien brukt og fokusert mot noe annet enn at valpen bobler over. Valper må lære å regulere seg selv, så det beste er å avslutte leken og gi noe roligere å gjøre. Søksøvelser og slikkematter holder hjernen opptatt uten at kroppen går i høygir 😊 Etter at valpen er ferdig med slikkematte/kong/godbitsøk så er det greit å la den slappe av. Da har du fått trappet ned fra herjing til høneblund på en fin måte. Lykke til med valpen! ❤️ Anonymkode: 78c40...e2a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnitAndCoffee Skrevet 29. mai #3 Del Skrevet 29. mai Ha nulltoleranse for all seksuell eller stressrelatert atferd. Det kan være jokking, bite seg selv, jage halen, springe i ring, sleike seg/deg overdrevent, hopping og mye slik repetitive handlinger. Det beste er et "nei" og en avledning, altså distraher valpen med noe annet, gå en annen plass, ta fra han det han eventuelt jokker på og gi han en leke, ignorer valpen/gå unna hvis det er jokking/sleiking/hopping på deg. Hvis dette kommer av overtenning/overstimulering, så øv på at du starter og stopper leken. Å ta pauser i lek/aktivitet vil også være nyttig resten av livet hans. Jeg bruker kommandoen "Ferdig nå" og viser med hele meg at nå er leken over (vanskelig å forklare kroppsspråk). (Ofte er hunder kjempeflinke til å være i aktivitet, men dårlige på å ta pauser. Når du går tur med valpen, stopp opp av og til og ikke gjør noe som helst. Når valpen roer seg så ros den, vent litt, og så kan du fortsette turen. Med tiden vil den også ta pauser når du gjør det, f.eks hvis du møter folk du vil prate med) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #4 Del Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dominans er noe mellom egen art, ikke på/mot mennesker. Jokking er ofte tegn på stress eller overstimuli Mulig situasjon: - Ivrig valp i lek, klarer ikke å regulere seg selv og blir overovrig, biter (kanskje hardt?) - Blir irettesatt. Skaper stress og forvirring - Har likevel mye overflødig energi som må ut på et eller annet vis = Jokking Å irettesette ved å si "nei" vil i slike situasjoner ikke hjelpe. Det beste er å gi hunden noe annet å gjøre for å få ut energien. Kast noen godbiter eller tørrfor som valpen kan snuse etter, slikkematte, eller kong. Noe roligere form av aktivitet som ikke går utover deg. På den måten blir energien brukt og fokusert mot noe annet enn at valpen bobler over. Valper må lære å regulere seg selv, så det beste er å avslutte leken og gi noe roligere å gjøre. Søksøvelser og slikkematter holder hjernen opptatt uten at kroppen går i høygir 😊 Etter at valpen er ferdig med slikkematte/kong/godbitsøk så er det greit å la den slappe av. Da har du fått trappet ned fra herjing til høneblund på en fin måte. Lykke til med valpen! ❤️ Anonymkode: 78c40...e2a Enig med denne. Dominans er mellom hunder og er situasjonsbetinget. Hunder lever i løse, sosiale grupper uten en leder/sjef. Dominanse kommer derfor kun inn i bildet i noen situasjoner mellom hunder, ikke hunder og mennesker. Du, Ts, er allerede "sjefen" fordi hunder er blitt avlet til å ville glede oss, og fordi du har kontroll på alle ressursene hunden elsker (mat, kos, omsorg, lek, tur etc). Mange valper blir stressa/forvirra/frustrert av å bli irettesettatt fordi de forstår ikke hva "nei" betyr eller hvorfor eier plutselig virker litt skummel. Stresset øker, og det kommer ut i jokking. Når valpen biter deg, så er det bedre å bare avslutte leken og gi den noe annet å gjøre, eventuelt sette den i grind så den ikke får tak i det. Du trenger ikke å irettesette. Valpebiting er helt normalt og ikke noe man trenger å trene vekk. Det vil gå over helt av seg selv når valpen naturlig blir ferdig med det. Anonymkode: b904d...078 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #5 Del Skrevet 29. mai Masse gode tips her, tusen takk! Man kan jo gå seg vill i hunde-«oppdragelse» på lik linje som barneoppdragelse. På valpekurs får vi beskjed om å si tydelig nei, mens her får jeg ikke det. 🤷🏼♀️ Men - dette med jukking driver han også med når han i utgangspunktet ikke er så stimulert, spesielt på en nabo (🙈). Hva kan det komme av om det ikke er dominans eller stress? 🤷🏼♀️ Skal uansett prøve tipsene dere. Kom gjerne med flere også. Anonymkode: 735fc...79a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #6 Del Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Masse gode tips her, tusen takk! Man kan jo gå seg vill i hunde-«oppdragelse» på lik linje som barneoppdragelse. På valpekurs får vi beskjed om å si tydelig nei, mens her får jeg ikke det. 🤷🏼♀️ Men - dette med jukking driver han også med når han i utgangspunktet ikke er så stimulert, spesielt på en nabo (🙈). Hva kan det komme av om det ikke er dominans eller stress? 🤷🏼♀️ Skal uansett prøve tipsene dere. Kom gjerne med flere også. Anonymkode: 735fc...79a Det er mye forskjellig informasjon der ute, og det er vanskelig å sette seg inn i alt. Det er heldigvis masse ny forskning på hundetrening. Jeg fant denne artikkelen som forklarer de forskjellige treningsmetodene på en ryddig måte, og ser på hva nyere forskning sier om de vanligste treningsmetodene. https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/treningsmetoder-for-hund--hva-sier-forskningen/1636052 Angående jukkingen; får valpen nok med kvalitetssøvn? Det er ofte vanskelig å balansere nok mental aktivitet og nok søvn i valper, spesielt fordi behovene til valper endrer seg hele tiden mens de vokser. Stress er heller ikke noe som er tilstede eller ikke tilstede. Stress bygger seg opp i kroppen og kan vokse seg større over flere dager om man ikke får godt nok søvn og hvile. Én av mine hunder har et høyt baseline stressnivå. Det vil si at stresset i kroppen hennes allerede ligger naturlig høyt, og kan bli alt for høyt om det skjer noe spennende, nytt eller skummelt hver eneste dag. Jeg legger derfor inn hviledager dagen etter at vi har vært på f.eks kurs, trent agility eller noe annet som har økt stresset i kroppen. På hviledagene sover hun masse, og vi kjører til øde, åpne plasser hvor hun får rusle rundt i langline. Hviledagene er dager uten masse stimuli, og da minsker stresset i kroppen. Se litt på hvordan du kan redusere stresset i valpen. Ha gode rutiner, og prøv å forutse når valpen blir overstimulert. Da kan du gi den noe å tygge på/få den til å legge seg før den begynner å bite og jukke. Det kan også være en god idé å lære valpen at den ikke får hilse på naboen (eller andre) før den er rolig, og folk bør få beskjed om å ikke hause opp valpen. Når den vet at det ikke øyeblikkelig skjer noe gøy (hilse på) når det kommer folk, vil den lære seg å forholde seg rolig. Anonymkode: b904d...078 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 29. mai #7 Del Skrevet 29. mai Jukking har ingenting med dominans å gjøre. Det er som regel en overslagshandling som kommer av forhøyet stress. En hund går ikke rundt og tenker på "dominans", det er slik man tenkte om hunder før. Dominans er et situasjonsbetinget forhold mellom to eller flere hunder hvorav en av dem (uten konflikt) får forrang til en ønsket ressurs. Dvs at hvis din hund og en annen hund vil ha samme tyggebein, og den andre hunden frivillig trekker seg og lar din hund få beinet, da er din hund dominant - i den situasjonen. I en annen situasjon kan det være din hund som trekker seg og lar den andre hunden vinne ressursen. Fokuser på å avlede og å redusere stressnivået til hunden. Forsøk å se hvilke situasjoner han gjør det og vær gjerne i forkant. Søksarbeid, f.eks godbitsøk, eller å få ligge i ro med fylt kong eller tyggebein reduserer stresset. Irettsettelse, lek og fart øker stresset. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå