AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #1 Skrevet 29. mai 2024 Hei, Jeg må etterbetale en større skattesum og tenkte å søke om betalingsutsettelse til September slik at jeg kan betale hele beløpet på en gang. Når jeg går igjennom stegene på skattetaten sider kommer jeg til et punkt hvor det står: Søke om betalingsavtale/utsettelse Før vi behandler søknader om lengre betalingsavtaler/utsettelser, vil vi som regel forsøke å kreve inn utestående krav gjennom trekk i lønn og/eller utleggsforretning. Dette vil føre til betalingsanmerkning og gebyr. Gebyret er for tiden 1 545 kroner (2024). Dette gir ikke mening i mitt hode. De vil forsøke og trekke meg i lønn og gi meg betalingsanmerkninger før de i det hele tatt vil behandle søknaden? Er det noen som har gjort dette før? Anonymkode: 1557e...856
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #2 Skrevet 29. mai 2024 Hvis du skylder over 5000 deler de beløpet i to og sender en regning i august og en i september, hvorfor ikke bare betale når de kommer så slipper du å styre med en mnd utsettelse? Anonymkode: 18dc2...3d5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #3 Skrevet 29. mai 2024 Det står at det gjelder lengre betalingsavtaler/utsettelser, så en søknad om å betale i september faller vel ikke under det. Det er vanskelig å få utsettelse, så du må begrunne godt hvorfor du ikke kan betale halvparten i august, men alt i september. Anonymkode: e4dd5...896
Lilia Skrevet 29. mai 2024 #4 Skrevet 29. mai 2024 (endret) Jeg stusset også over dette da jeg søkte om nedbetalingavtale. Jeg søkte om nedbetalingsavtale over 4-5 mnd fordi jeg ikke klarte betale alt eller halvparten ila august og september. De deler fakturaen i to hvis restskatten er over 1000 kroner. Du trenger kanskje ikke si du klarer betale alt med en gang i september. Med en nedbetalingsavtale må du sette opp hvor mye du vil betale per måned fremover. Men jeg tror du alikevel kan betale inn alt du skylder når du vil. Så du kan f.eks skrive opp at du vil betale 500 i august og bare betale inn resten i september. Endret 29. mai 2024 av Lilia
isw Skrevet 29. mai 2024 #5 Skrevet 29. mai 2024 Betalingsutsettelser er ingen rettighet hos Staten. Som jeg har sagt flere ganger her inne, Staten (skattekrav) er en forferdelig kreditor. Du får ett varsel, og så tar de pant i eiendeler og 25-30% av bruttolønnen i lønnstrekk. Det gir betalingsanmerkning. Skatteetaten gjør en ren økonomisk vurdering av hva som gir oppgjør raskest av å tvangsinndrive pengene og å la deg betale frivillig. Stort sett skjer førstnevnte. Jeg ville heller tatt (i verste fall) et forbrukslån og betalt ut restskatten og betalt det i september. Det er sannsynligvis billigere og du slipper betalingsanmerkning.
Gjest Bromance Skrevet 29. mai 2024 #6 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du skylder over 5000 deler de beløpet i to og sender en regning i august og en i september, hvorfor ikke bare betale når de kommer så slipper du å styre med en mnd utsettelse? Anonymkode: 18dc2...3d5 Beløpet deles i 2 hvis det er over 1000 kroner, ikke 5000...
Perine Skrevet 29. mai 2024 #7 Skrevet 29. mai 2024 En bekjent fortalte at han bare betalte litt på den første innbetalingen. Da fikk han ikke noe mas. Så betalte han resten ved forfall på den andre innbetalingen. Jeg hadde ikke våget meg til slikt om det var meg, men det viktigste er jo at alt blir betalt.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #8 Skrevet 29. mai 2024 Det er veldig vanskelig å få en betalingsutsettelse. Du må dokumentere utgiftene dine (husleie el.) og så gjøres det en vurdering av hvor mye du har i overskudd hver måned. Du får ikke en ren utsettelse hvis Skatteetaten kommer til at du har rom i økonomien til å begynne å betale ned på kravene. Betalingstilbudet ditt må være bedre enn det Skatteetaten kan få inn ved å trekke deg i lønn. Anonymkode: 941b2...7c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå