Gå til innhold

Gravid med en ukjent (som jeg tror ikke ønsker barn)


Hei1234567

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 26 år, som for en tid siden hadde en het kveld på byen. Dette resulterte i at jeg nå er gravid. 
 

Her er casen: 

Jeg er som nevnt 26 år. Han jeg hadde sex med sa til meg at han var 23. Jeg vet navnet hans, men vi snakket i kanskje 5-10minutter, så jeg kjenner han absolutt ikke. Etter at vi var ferdige sa han litt keitete at han “glemte” å spørre om jeg gikk på p-piller (noe jeg gjorde). Da sa han noe sånn som “okei bra, fordi jeg vil ikke ha barn”. Han prøvde å forsikre seg flere ganger om at jeg gikk på p-piller (igjen; det gjorde jeg), og virket litt stressa fordi han IKKE ville ha barn (går ut ifra at han mente at han ikke vil ha barn NÅ, med en totalt ukjent). 
 

Som vi vet er ikke noen former for prevansjon 100% sikker, og jeg har nå altså blitt gravid og ønsker å beholde barnet. Jeg vet som sagt hva navnet hans er, og har søkt ham opp på nettet; det viser seg etter mye stalking at han har løyet om alderen sin til meg, og at han i virkeligheten fylte 18 for bare et par måneder siden… 

 

Bør jeg fortelle ham om graviditeten? Jeg har ingen interesse av å motta noen penger fra han, eller å “prakke” på ham et barn han ikke ønsker. Jeg tenker også på den unge alderen hans, og vil rett og slett ikke “ødelegge” framtiden hans. For min egen del har jeg ikke noe behov for at han involveres på noen måte, men jeg vurderer om jeg skal fortelle det eller ikke med tanke på at jeg i utgangspunket mener at han har rett på å vite om at han har et (ufødt) barn. Jeg tenker også på at barnet har rett til å vite om sitt opphav. 
 

Jeg har ikke fortalt til noen om at vi har ligget sammen, fordi jeg rett og slett ble for skamfull da jeg fant ut av alderen hans. Så han kommer aldri til å få vite det, med mindre jeg forteller han det selv. Vi har heller ingen felles venner eller lignende, og kommer aldri til å sees igjen. 
 

Hva burde jeg gjøre? Jeg er klar over konsekvensene som f.eks. tapt arverett osv. hvis jeg oppgir “Far: Ukjent”. Men jeg sliter litt med å skjønne om jeg faktisk MÅ (juridisk) oppgi navnet på far? Kan jeg bli straffeforfulgt på noen måte dersom jeg ikke gjør det? 
 

 

  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mulig.

Anonymkode: 56488...c77

  • Liker 24
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fører han opp som far, siden det er ulovlig å ikke gjøre det når du vet hvem han er. Så får han betale barnebidrag, slik man skal. 

Om det blir fælt for han, så lærer han vel kanskje å bruke kondom i fremtiden.

Anonymkode: 2acad...f5a

  • Liker 30
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du fører han opp som far, siden det er ulovlig å ikke gjøre det når du vet hvem han er. Så får han betale barnebidrag, slik man skal. 

Om det blir fælt for han, så lærer han vel kanskje å bruke kondom i fremtiden.

Anonymkode: 2acad...f5a

Solid lærepenge tidlig i voksenlivet, det der.

Anonymkode: e476f...2d0

  • Liker 5
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet hvem faren er så fører du ham opp.

Du trenger ikke ha noe med ham å gjøre, bortsett fra at du selvsagt skal motta barnebidrag for å sikre ditt barn best mulig. Det er ikke din feil at han er 5 år yngre enn han påsto. Hadde han snakket sant til det så hadde du aldri hatt sex med ham og han hadde ikke vært på vei til å bli far. 

Anonymkode: 10bad...c4d

  • Liker 12
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet har tett til en far, så oppgi han som far, og håp at han aksepterer det.

Du trenger ikke kreve bidrag.

Anonymkode: fe9db...f2b

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er pliktig til å føre opp far når du vet hvem som er det. Dette handler ikke bare om deg, men det er to andre som blir involvert i dette, og det er ditt fremtidige barn (som det er et stort svik mot å ikke oppgi far når du vet det), og barnefar. For alt du vet kan det hende barnefar ønsker kontakt med barnet sitt i fremtiden. 

Alternativet er abort, og det er helt ærlig i mine øyne det beste alternativet selv om du vil beholde. Du kan dra til Danmark og få donorsperm hvis du vil få barn.

Anonymkode: 845a0...cf3

  • Liker 11
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Solid lærepenge tidlig i voksenlivet, det der.

Anonymkode: e476f...2d0

For så vidt, ja. Men om det gjør at han lærer hvordan bruke kondomer, så vil det spare han for penger i det lange løp. Det blir dyrt når han har pult på seg unge nummer fem, og alle kommer med krav om barnebidrag samtidig.

Anonymkode: 2acad...f5a

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Solid lærepenge tidlig i voksenlivet, det der.

Anonymkode: e476f...2d0

Trolig hans første ligg, siden han fikk så nerver etterpå. 

Dette er grunnen til at man bruker kondom med andre enn fast partner, det man har tatt "alle pratene" på forhånd.

Det barnet vil uansett med stor sannsynlighet få problemer med å "være uønska", så det er litt av et egoløp dette her.

Anonymkode: e15e4...678

  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er pliktig til å føre opp far når du vet hvem som er det. Dette handler ikke bare om deg, men det er to andre som blir involvert i dette, og det er ditt fremtidige barn (som det er et stort svik mot å ikke oppgi far når du vet det), og barnefar. For alt du vet kan det hende barnefar ønsker kontakt med barnet sitt i fremtiden. 

Alternativet er abort, og det er helt ærlig i mine øyne det beste alternativet selv om du vil beholde. Du kan dra til Danmark og få donorsperm hvis du vil få barn.

Anonymkode: 845a0...cf3

Hvis hun holder faren helt utenfor, hva er da forskjellen mellom dette og donor?

Anonymkode: e4c0b...4c9

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fortelle han ja. Velg å gjøre alt riktig og etter boka nå som du skal ha barn. Skriv han opp som far. Han må også ta ansvar for sine handlinger. 

Husk at nå blir det ikke bare du som må bære byrden av valgene du tar lenger. Nå vil dine eventuelt dårlige valg også bli ditt barns byrde. Så gjør det riktig fra første stund! Da er det også overstått og du slipper å bære den hemmeligheten alene. Det er ikke sunt i lengden.

❤️

Anonymkode: 5ab85...fd6

  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har bestemt deg for å beholde barnet (gratulerer! ❤️), så haster det ikke med å fortelle ham det. Hvis dere ikke bor sammen under fødselen og du melder fra at du vil ha foreldreretten (innen et år) alene, så får du det. Da tar du alle juridiske beslutninger for barnet ditt. 

Senere så kan du informere ham og samtidig gjøre det klart at du ikke vil kreve noe fra ham. Da kan han følge opp barnet lutt hvis han ønsker det uten å føle seg så bundet.

Lykke til med graviditet og liten baby ❤️

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis hun holder faren helt utenfor, hva er da forskjellen mellom dette og donor?

Anonymkode: e4c0b...4c9

Det er ulovlig med anonym donor, så med donor vil barnet kunne velge å få vite hvem far er. 

Anonymkode: 71668...34b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For så vidt, ja. Men om det gjør at han lærer hvordan bruke kondomer, så vil det spare han for penger i det lange løp. Det blir dyrt når han har pult på seg unge nummer fem, og alle kommer med krav om barnebidrag samtidig.

Anonymkode: 2acad...f5a

Til skrekk og advarsel for alle kompisene😅 Neida, men det er lurt å skjerpe seg. Klamydia og sånt tar vel mange for lett på, men en graviditet er vel noe av det som kan få størst konsekvenser for livet. 

Anonymkode: e476f...2d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis hun holder faren helt utenfor, hva er da forskjellen mellom dette og donor?

Anonymkode: e4c0b...4c9

Donor har frivillig donert spermen sin til formålet. I Norge har barna rett til å vite sin biologiske far når barnet blir voksent, og så vidt jeg vet (men er noen år siden jeg leste om det) så er det valgfritt i Danmark, men at man kan velge en donor som tillater at barnet får identiteten til sin far.

Anonymkode: 845a0...cf3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis hun holder faren helt utenfor, hva er da forskjellen mellom dette og donor?

Anonymkode: e4c0b...4c9

En vesentlig forskjell er vel at ved donorsæd så har far samtykket til å være donor... Klinikken kjenner hans identitet men mor gjør det ikke. Så er det vel noe med at barnet har rett til å få vite når det fyller 18 år.

Anonymkode: e476f...2d0

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonyme-meg

Men har ikke barnet rett på en far? Eller er det bare dine behov som er viktigst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste riktige her er å fortelle det til barnefaren. Hva han velger å gjøre videre må han avgjøre selv,men han har rett til å vite at han skal ha barn uansett om han vil det eller ikke. Du skal også kreve barnebidrag. Jeg forstår ikke at noe annet er ett tema engang.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg synes virkelig synd på han. Han ga jo uttrykk for at han ikke vil bli far, og det burde han heller ikke bli nå. Vurder heller en villig donor, og ikke en mann som har gitt beskjed om at dette er noe han ikke vil. Barnet fortjener bedre.

Anonymkode: ccd12...46c

  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars barn. Tenker du bare på deg selv? Få barn med en som vil ha barn med deg. Denne gutten var et barn for ish 1 år siden. Dette er en utrolig dårlig idé. 

Anonymkode: bcb5f...902

  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...