Qwert123 Skrevet 29. mai 2024 #1 Skrevet 29. mai 2024 Vil gjerne drøfte angående bruken av ordet «rimligste» i salg. Når det står kjøp 2 og få 50% på den rimeligste varen, så vil butikken selge den billigste varen for 50%. Søker man på definisjonen vil man få « fornuftig, forståelig, sannsynlig, men også billig! Men hva er rimelig for butikken trenger ikke å være for meg😅 Selv om jeg velger en av disse to varene som er dyrere, så synes jeg det er rimeligere å få 50 % på den dyreste varen. Er det ordvalg, eller tar jeg feil nå. Ordene rimeligste og billigeste har verken samme betydning eller formål. Du kan si «dette er den rimeligste oppvaskmaskinen, fordi den har den beste kvaliteten og prisen innenfor kategorien, selv om den ikke er den billigeste». Fordi du får mer for pengene 🧐
Susan Sto Helit Skrevet 29. mai 2024 #2 Skrevet 29. mai 2024 (endret) Jeg synes det mangler sammenheng mellom overskrift og innhold i hva du vil diskutere. Du vil diskutere at butikkene bruker ordet rimeligste om billigste. Det har de gjort i årevis, og jeg opplever ikke dette som noe knep. Mitt inntrykk er at disse ordene i denne sammenhengen betyr det samme. "Knepet" i denne sammenhengen er at du får noe billigere/gratis hvis du kjøper mer enn du egentlig trengte eller planla å kjøpe. Altså du blir lurt til å kjøpe en ekstra vare, for den er så billig. Det er helt logisk at butikken gir rabatten på den varen som kostet minst i utgangspunktet. Det er jo PRISEN de gir avslaget på. Nå er i og for seg den ordboka jeg fant enig med meg, i at rimelig i noen sammenhenger betyr billig. rimelig - Det Norske Akademis ordbok (naob.no) 3 OM PRISSETTING (forholdsvis) billig SITAT likevel ble produktene solgt svært rimelig (Eystein Hanssen Triangel LBK 2012) 3.1 OM PENGESUM lav EKSEMPEL for en rimelig penge Endret 29. mai 2024 av Susan Sto Helit Glemte link 3 2
Qwert123 Skrevet 29. mai 2024 Forfatter #3 Skrevet 29. mai 2024 Susan Sto Helit skrev (2 timer siden): Jeg synes det mangler sammenheng mellom overskrift og innhold i hva du vil diskutere. Du vil diskutere at butikkene bruker ordet rimeligste om billigste. Det har de gjort i årevis, og jeg opplever ikke dette som noe knep. Mitt inntrykk er at disse ordene i denne sammenhengen betyr det samme. "Knepet" i denne sammenhengen er at du får noe billigere/gratis hvis du kjøper mer enn du egentlig trengte eller planla å kjøpe. Altså du blir lurt til å kjøpe en ekstra vare, for den er så billig. Det er helt logisk at butikken gir rabatten på den varen som kostet minst i utgangspunktet. Det er jo PRISEN de gir avslaget på. Nå er i og for seg den ordboka jeg fant enig med meg, i at rimelig i noen sammenhenger betyr billig. rimelig - Det Norske Akademis ordbok (naob.no) 3 OM PRISSETTING (forholdsvis) billig SITAT likevel ble produktene solgt svært rimelig (Eystein Hanssen Triangel LBK 2012) 3.1 OM PENGESUM lav EKSEMPEL for en rimelig penge Fortsatt.. Det betyr ikke det samme🤣 ble solgt til en rimelig penge- ett uttrykk. Altså rimelig i forhold til noe. Det er mange ord i ordbøkene som kan ha en felles betydning med andre ord, men de kan ikke alltid brukes i enhver situasjon. Jeg skrev knep fordi butikkene får oss til å impulskjøpe og tro at det er billig. Det er rimelig, men ikke billig. To ting👍🫡
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #4 Skrevet 29. mai 2024 Qwert123 skrev (2 minutter siden): Fortsatt.. Det betyr ikke det samme🤣 ble solgt til en rimelig penge- ett uttrykk. Altså rimelig i forhold til noe. Det er mange ord i ordbøkene som kan ha en felles betydning med andre ord, men de kan ikke alltid brukes i enhver situasjon. Jeg skrev knep fordi butikkene får oss til å impulskjøpe og tro at det er billig. Det er rimelig, men ikke billig. To ting👍🫡 Ja, i forhold til de andre tingene du kjøper? Anonymkode: 36624...5be 3
Qwert123 Skrevet 29. mai 2024 Forfatter #5 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, i forhold til de andre tingene du kjøper? Anonymkode: 36624...5be Å få 50% på den rimeligste varen for meg, altså mest fornuftige, hvis vi skal sjekke andre betydninger og synonymer for ordet «rimelig» ville vært å få 50% på den dyreste👍 Det er poenget mitt. «Kjøp 2 og få 50% for den rimeligste varen». Men for butikken er det «rimeligste» at den «billigeste» varen selges for 50% mindre en opprinnelig pris.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #6 Skrevet 29. mai 2024 Qwert123 skrev (1 minutt siden): Å få 50% på den rimeligste varen for meg, altså mest fornuftige, hvis vi skal sjekke andre betydninger og synonymer for ordet «rimelig» ville vært å få 50% på den dyreste👍 Det er poenget mitt. «Kjøp 2 og få 50% for den rimeligste varen». Men for butikken er det «rimeligste» at den «billigeste» varen selges for 50% mindre en opprinnelig pris. Okei. Kan tilføye at jeg er svært glad for at jeg ikke jobber i butikk/servicebransjen, når det finnes kunder som deg 😁 Anonymkode: 36624...5be 4 3
aksase Skrevet 29. mai 2024 #7 Skrevet 29. mai 2024 Men hva er en rimelig eller billig vare? Hvis du kjøper en 4-pack med 1,5 liter brusflasker til 80 kroner og samtidig en stk. halvliter brus til 25 kroner, da vil jeg påstå at den 4-packen med 1,5-liters-flasker er den rimeligste, fordi den gir lavest literpris og er dermed det rimeligste/billigste produktet.
Qwert123 Skrevet 29. mai 2024 Forfatter #8 Skrevet 29. mai 2024 aksase skrev (8 minutter siden): Men hva er en rimelig eller billig vare? Hvis du kjøper en 4-pack med 1,5 liter brusflasker til 80 kroner og samtidig en stk. halvliter brus til 25 kroner, da vil jeg påstå at den 4-packen med 1,5-liters-flasker er den rimeligste, fordi den gir lavest literpris og er dermed det rimeligste/billigste produktet. Spørs om du er ute etter kun kvantitet og å bli drita. Jeg skjønner poenga folkens, mens syns fortsatt den var litt cheesy! Hvis vi først skal begynne med ord!
Fjompen Skrevet 29. mai 2024 #9 Skrevet 29. mai 2024 Jeg anbefaler deg å også forsøke å ta en "Pondus" i virkeligheten, hvor du tar 3 varer, betaler for 2, og altså drar hjem med 5 varer. Om du bare blir Karen nok, så går det vel. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #10 Skrevet 29. mai 2024 Ord kan ha ulike betydninger i ulike sammenhenger. At noe er «rimelig å anta» er ikke det samme som at en vare beskrives som «rimelig». Anonymkode: db6d0...8d2 2
Qwert123 Skrevet 29. mai 2024 Forfatter #11 Skrevet 29. mai 2024 Fjompen skrev (18 minutter siden): Jeg anbefaler deg å også forsøke å ta en "Pondus" i virkeligheten, hvor du tar 3 varer, betaler for 2, og altså drar hjem med 5 varer. Om du bare blir Karen nok, så går det vel. Nå må du være rimelig her, går jeg inn så tar jeg sels varer, ikke fem 🤣
Susan Sto Helit Skrevet 30. mai 2024 #13 Skrevet 30. mai 2024 Qwert123 skrev (16 timer siden): Fortsatt.. Det betyr ikke det samme🤣 ble solgt til en rimelig penge- ett uttrykk. Altså rimelig i forhold til noe. Det er mange ord i ordbøkene som kan ha en felles betydning med andre ord, men de kan ikke alltid brukes i enhver situasjon. Jeg skrev knep fordi butikkene får oss til å impulskjøpe og tro at det er billig. Det er rimelig, men ikke billig. To ting👍🫡 Men produktet er jo billigere enn de andre produktene du handler. Altså "I forhold til prisen på de andre produktene, så er prisen på dette produktet forholdsvis lavere." Ergo varen er rimeligere om den koster 1 kr mindre enn de andre. Slik jeg ser det, så kverulerer du fordi du ikke forstår at dette språklig sett er riktig, og at ordet har flere meninger, der dette er en av dem. Og om du får rabatt på en vare fordi du kjøper en annen, så vil det jo lønne seg at den varen du får rabatt på, er så dyr som mulig, for å få høyest mulig rabatt. Altså lures du jo ikke til å kjøpe mer i den tro at varen er billig i utgangspunktet, bare for at den er "rimeligere" enn den andre varen du kjøper. I de fleste sammenhenger når du handler noe i butikken, og skal sammenligne to varer, så vil "den rimeligste" være den billigste. Du får samme produktet, men til en lavere pris. Det blir vanskelig, om ikke umulig, å vurdere hvorvidt det er kvalitetsforskjeller på varene, da kvalitet i mange sammenhenger oppleves subjektivt etter hva den enkelte verdsetter. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #14 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ord kan ha ulike betydninger i ulike sammenhenger. At noe er «rimelig å anta» er ikke det samme som at en vare beskrives som «rimelig». Anonymkode: db6d0...8d2 Dette. Når det er snakk om pris på en vare, så betyr rimeligst det samme som billigst. Det er slik vi bruker ordet i den sammenhengen. Det er ikke et knep, og ingen blir lurt. Vi kan godt flisespikke på det, men særlig konstruktivt er det ikke. Alle forstår hva som er ment, og man må være en helt spesiell type ufordragelig kverulant for å lage en sak ut av det i en butikk. Anonymkode: 48a79...e28 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå