AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #1 Skrevet 29. mai 2024 Jeg har nettopp blir tilbudt ny jobb som jeg selv aktivt har søkt på. Men veldig uforventet har jeg samtidig funnet ut jeg har blitt gravid. Jeg viste ikke on graviditeten under søkeprosessen eller noen av intervjuene og ei heller var vi ute etter på prøve, dette bare skjedde. Så jeg føler inen jeg har ført noen bak lyset eller noe lignende, men samtidig føler jeg litt dårlig samvittighet ovenfor dette. Meen, jobben har ikke oppstart før om 3 mnd grunnet felles opplæring og oppsigelsesfrister osv. Så jeg vil være nærmere i uke 20 innen oppstart dersom alt går som normalt. Saken er bare, hvordan kan jeg gå frem med det og har noen opplevd lignende? Jeg hater å være henne som får jobben og er der i noen mnd før jeg forsvinner et år, men samtidig vet dem jeg byttet jobb for å gjøre livet litt enklere med samboer og for å tenke fremover. Og dermed ved å ansette ei ung kvinne i starten av 30-årene med samboer vil alltid være en risk. Anonymkode: 4d23f...a34
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #2 Skrevet 29. mai 2024 Sånn er det bare. De må jo tenke langsiktig og tro at du blir en verdifull medarbeider på sikt, ellers hadde de ikke ansatt deg i utgangspunktet? Anonymkode: 40884...2f8 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #3 Skrevet 29. mai 2024 Sånn er livet, og det forstår en seriøs arbeidsgiver. Du trenger faktisk ikke nevne graviditet før du er over 5 måneder på vei (fraværet begynner når du skal ha permisjon), men for de fleste vil det nok være synlig før det. Jeg hadde ventet til jeg startet der og kunne ha en ordentlig samtale. Da har de fortsatt flere måneder på å finne en vikar. "Ifølge arbeidsmiljøloven må du varsle senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år." Anonymkode: ddaf9...44a
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #4 Skrevet 29. mai 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Sånn er det bare. De må jo tenke langsiktig og tro at du blir en verdifull medarbeider på sikt, ellers hadde de ikke ansatt deg i utgangspunktet? Anonymkode: 40884...2f8 Dette. De ser jo mer enn et års tid framover når de ansetter deg, du vil være en ressurs der lenge framover. De vil ha deg og kompetansen din. At du starter som gravid er kanskje ikke en ønskesituasjon, men det bør ikke ha så mye å si i det lange løp. Og det klarer en seriøs arbeidsgiver å se. Anonymkode: 8f424...603 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #5 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har nettopp blir tilbudt ny jobb som jeg selv aktivt har søkt på. Men veldig uforventet har jeg samtidig funnet ut jeg har blitt gravid. Jeg viste ikke on graviditeten under søkeprosessen eller noen av intervjuene og ei heller var vi ute etter på prøve, dette bare skjedde. Så jeg føler inen jeg har ført noen bak lyset eller noe lignende, men samtidig føler jeg litt dårlig samvittighet ovenfor dette. Meen, jobben har ikke oppstart før om 3 mnd grunnet felles opplæring og oppsigelsesfrister osv. Så jeg vil være nærmere i uke 20 innen oppstart dersom alt går som normalt. Saken er bare, hvordan kan jeg gå frem med det og har noen opplevd lignende? Jeg hater å være henne som får jobben og er der i noen mnd før jeg forsvinner et år, men samtidig vet dem jeg byttet jobb for å gjøre livet litt enklere med samboer og for å tenke fremover. Og dermed ved å ansette ei ung kvinne i starten av 30-årene med samboer vil alltid være en risk. Anonymkode: 4d23f...a34 Jeg var hun som ble gravid med en gang jeg fikk ny jobb for et par år siden🙋🏼♀️ det gikk helt fint! Lederen min tok det bra (as one should), men jeg forstår godt følelsen av «flauhet». Det hun svarte var (som flere skriver), at dette forventet de av kvinner i etableringsfasen off topic men du har ikke tilfeldigvis fått jobb i NAV? Anonymkode: 4c5bc...4d8 1
Brunello Skrevet 29. mai 2024 #6 Skrevet 29. mai 2024 Det er som regel null stress. Ansetter man kvinner i fertil alder må man regne med at de blir gravide. Og menn er fort borte i fem måneder de også, og det er sjelden menn lar seg stresse av slikt. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #7 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har nettopp blir tilbudt ny jobb som jeg selv aktivt har søkt på. Men veldig uforventet har jeg samtidig funnet ut jeg har blitt gravid. Jeg viste ikke on graviditeten under søkeprosessen eller noen av intervjuene og ei heller var vi ute etter på prøve, dette bare skjedde. Så jeg føler inen jeg har ført noen bak lyset eller noe lignende, men samtidig føler jeg litt dårlig samvittighet ovenfor dette. Meen, jobben har ikke oppstart før om 3 mnd grunnet felles opplæring og oppsigelsesfrister osv. Så jeg vil være nærmere i uke 20 innen oppstart dersom alt går som normalt. Saken er bare, hvordan kan jeg gå frem med det og har noen opplevd lignende? Jeg hater å være henne som får jobben og er der i noen mnd før jeg forsvinner et år, men samtidig vet dem jeg byttet jobb for å gjøre livet litt enklere med samboer og for å tenke fremover. Og dermed ved å ansette ei ung kvinne i starten av 30-årene med samboer vil alltid være en risk. Anonymkode: 4d23f...a34 Dette vet arbeidsgivere når de ansetter, at muligheten for graviditet er der Jeg ble gravid 3 mnd etter oppstart i ny jobb, og ei som skal starte å jobb der i sommer er også gravid nå. Vi begge har bare opplevd støtte fra sjefen. Vi også uttrykte at det var vanskelig siden vi nettopp var blitt ansatt, men som sjefen da sa "dette er vi klar over kan skje når vi ansetter jenter i slutten av 20-årene". Anonymkode: ae683...ff8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #9 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 21.15): Jeg var hun som ble gravid med en gang jeg fikk ny jobb for et par år siden🙋🏼♀️ det gikk helt fint! Lederen min tok det bra (as one should), men jeg forstår godt følelsen av «flauhet». Det hun svarte var (som flere skriver), at dette forventet de av kvinner i etableringsfasen off topic men du har ikke tilfeldigvis fått jobb i NAV? Anonymkode: 4c5bc...4d8 Det var godt å høre! Kan jeg spørre hvor langt du var på vei når du startet og hvordan du gikk frem å fortelle det? Hehe, nei ikke nav. Innen bank her Anonymkode: 4d23f...a34
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #10 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 17.36): Sånn er livet, og det forstår en seriøs arbeidsgiver. Du trenger faktisk ikke nevne graviditet før du er over 5 måneder på vei (fraværet begynner når du skal ha permisjon), men for de fleste vil det nok være synlig før det. Jeg hadde ventet til jeg startet der og kunne ha en ordentlig samtale. Da har de fortsatt flere måneder på å finne en vikar. "Ifølge arbeidsmiljøloven må du varsle senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år." Anonymkode: ddaf9...44a Uff, jeg er i 5 mnd når jeg starter ca uke 20/21 så ikke 5 fullgåtte men i mnd 5. Så virker som en samtale som må skje ganske fortløpende da. Problemet er bare sertifiseringer/opplæring er ganske omfattende, så tipper nok ikke det å finne vikar blir enkelt, faktisk i tvil på hvordan de gjør det. Ettersom de kjører ansettelse av små grupper samtidig da opplæringsfasen er ganske omfattende. Anonymkode: 4d23f...a34
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #11 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 21.16): Dette vet arbeidsgivere når de ansetter, at muligheten for graviditet er der Jeg ble gravid 3 mnd etter oppstart i ny jobb, og ei som skal starte å jobb der i sommer er også gravid nå. Vi begge har bare opplevd støtte fra sjefen. Vi også uttrykte at det var vanskelig siden vi nettopp var blitt ansatt, men som sjefen da sa "dette er vi klar over kan skje når vi ansetter jenter i slutten av 20-årene". Anonymkode: ae683...ff8 Åh! Litt beroligende å høre. Er jo et stort og seriøst firma jeg skal i, så får virkelig håpe de tar det like fint. AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 21.12): Dette. De ser jo mer enn et års tid framover når de ansetter deg, du vil være en ressurs der lenge framover. De vil ha deg og kompetansen din. At du starter som gravid er kanskje ikke en ønskesituasjon, men det bør ikke ha så mye å si i det lange løp. Og det klarer en seriøs arbeidsgiver å se. Anonymkode: 8f424...603 Nei, absolutt ingen ønske situasjon jobbmessig. Får håpe de tar det like fint. Kjenner litt på det om de bruker prøvetiden som unnskyldning. Anonymkode: 4d23f...a34
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #12 Skrevet 31. mai 2024 Jeg var i akkurat samme situasjon som deg! Fortalte om graviditeten over telefonen da jeg fikk tilbudet, hadde på forhånd gjort meg opp noen tanker om hvordan vi kunne «løse» det. Det gikk helt fint, en av de andre som hadde søkt ble tilbudt et vikariat. Jeg begynte, vi hadde én måned overlapp, nå holder hun fortet. Når jeg er ferdig i permisjon har vi en ny måned med overlapp. Anonymkode: f0065...06d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå