Gå til innhold

Slapt arbeid med strikkeoppskrift

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Vecky skrev (11 timer siden):

Har aldri, aldri hatt noe problem med størrelsene til PetiteKnit, men er det to ting jeg generelt har lært som strikker er det å 1) ta mål av seg selv for å finne rett størrelse og 2) strikke prøvelapp. 

Er normalt en 2xl, sist jeg kjøpte et hefte av Sandnes Garn måtte jeg strikke flere av genserene i Large (kunne fint ha strikket M også), fordi størrelsene der var så siiinnsykt oversized. 

Nå er det jo ganske inn med oversized plagg, så å sjekke egne mål og plaggets overvidde er det beste å gjøre for å ikke bomme på størrelse/passform.. 

nettopp.

det er fysisk umulig å få "feil størrelse" med mål av kroppen, strikkefasthet og valg av størrelse. 

Det er matte. Det er cm. Det.. GÅR BARE IKKE. 😂 men sekundet man tenker "jeg strikker str M for det er jeg til vanlig i klær fra HM" og ikke sjekker strikkefastheten og kanskje til og med kjøper et billigere garn enn i oppskriften… ja da er man på ustø grunn. Om man i tillegg skylder på designeren, ja da skjønner jeg jo at det går gærent i håndarbeidet. 

Anonymkode: 9863f...80a

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker
Vecky skrev (På 3.7.2024 den 21.45):

Har aldri, aldri hatt noe problem med størrelsene til PetiteKnit, men er det to ting jeg generelt har lært som strikker er det å 1) ta mål av seg selv for å finne rett størrelse og 2) strikke prøvelapp. 

Er normalt en 2xl, sist jeg kjøpte et hefte av Sandnes Garn måtte jeg strikke flere av genserene i Large (kunne fint ha strikket M også), fordi størrelsene der var så siiinnsykt oversized. 

Nå er det jo ganske inn med oversized plagg, så å sjekke egne mål og plaggets overvidde er det beste å gjøre for å ikke bomme på størrelse/passform.. 

Jeg må gå opp i størrelse på oppskriftene til Sandnes garn. Bruker normalt S, men må opp til M.

Anonymkode: 1a266...1b2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg må gå opp i størrelse på oppskriftene til Sandnes garn. Bruker normalt S, men må opp til M.

Jeg har ikke strikka ekstremt mye fra Sandnes Garn. Men det siste er Lou genser og Guernsey genser. Begge måtte jeg gå ned i størrelse på, den ene av dem hele to størrelser. 

Det er så in nå med oversized gensere, men jeg føler meg som et telt, går derfor ned til overvidden som passer mitt brystmål best. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hva sier MÅLENE på oppskriften? Det er det eneste som er relevant. Ikke hva du bruker til vanlig i andre klær… 

Sandnes kan jo gi de ulike størrelsene skne navn som banan, potet, blåbær og solbær for alt vi vet neste gang. Det eneste du kan ta utgangspunkt i er MÅLENE. Alt annet er bare… tildelt navn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men hva sier MÅLENE på oppskriften? Det er det eneste som er relevant. Ikke hva du bruker til vanlig i andre klær… 

Sandnes kan jo gi de ulike størrelsene skne navn som banan, potet, blåbær og solbær for alt vi vet neste gang. Det eneste du kan ta utgangspunkt i er MÅLENE. Alt annet er bare… tildelt navn.

Jeg gidder virkelig ikke å krangle om størrelsen på strikkeplagg med en anonym bruker på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vecky skrev (På 12.7.2024 den 21.09):

Jeg har ikke strikka ekstremt mye fra Sandnes Garn. Men det siste er Lou genser og Guernsey genser. Begge måtte jeg gå ned i størrelse på, den ene av dem hele to størrelser. 

Det er så in nå med oversized gensere, men jeg føler meg som et telt, går derfor ned til overvidden som passer mitt brystmål best. 

Som andre her påpeker, det er jo målene som har betydning. Ikke hva størrelsen kalles. Dette er jo gjentagende debatt i klesbransjen også; M hos Lindex er noe annet enn M hos H&M. 

Anonymkode: 5408f...d47

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg gidder virkelig ikke å krangle om størrelsen på strikkeplagg med en anonym bruker på KG.

Du står selvfølgelig helt fritt til å la være å bli klokere, det er det ingen som kan hindre deg i. Men du får du bare fortsette å bli irritert på rare størrelser da (selv om de tross alt ikke ER rare…). 

En klassisk brukerfeil, rett og slett 👍🏼 altså hvor det ikke er noe galt med produktet, men brukeren av produktet. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du står selvfølgelig helt fritt til å la være å bli klokere, det er det ingen som kan hindre deg i. Men du får du bare fortsette å bli irritert på rare størrelser da (selv om de tross alt ikke ER rare…). 

En klassisk brukerfeil, rett og slett 👍🏼 altså hvor det ikke er noe galt med produktet, men brukeren av produktet. 

Hvor har jeg skrevet at jeg irriterer meg over rare størrelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 19.36):

Dette syns jeg var en merkelig respons på et innlegg som var ment å hjelpe deg i vurdering av størrelser i fremtiden. Du må jo bare fortsette å strikke den størrelsen du vil, men plutselig lager Sandnesgarn en genser som ikke er så oversize, og da kan fort størrelsen du tror du bør velge bli for liten. Derfor er det faktisk kun overvidden/målene av plagget som gjelder, ikke hva den designeren kaller størrelsen. Med mindre du ikke bryr deg om passform, så klart. Men da er det dumt å klage etterpå på at størrelsen ble feil.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på regelen om å utgi seg for å være flere personer i en tråd.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Ift det med feil størrelse så er det også maaange gensere nå, spesielt fra petitknit, som har "positive ease" på 15-20cm. Vet ikke om det er en trend at folk vil ha oversized, eller om det har vært normalen lenge - har bare strikket i ett år. Personlig liker jeg ikke gensere med så mye større størrelse enn brystet mitt, men siden jeg har bryst på 80cm så er de fleste XS/S str 20 cm større likevel - når det er snakk om sånn oversized look, altså. Kanskje det har noe med det å gjøre? ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emi123 skrev (21 timer siden):

Ift det med feil størrelse så er det også maaange gensere nå, spesielt fra petitknit, som har "positive ease" på 15-20cm. Vet ikke om det er en trend at folk vil ha oversized, eller om det har vært normalen lenge - har bare strikket i ett år. Personlig liker jeg ikke gensere med så mye større størrelse enn brystet mitt, men siden jeg har bryst på 80cm så er de fleste XS/S str 20 cm større likevel - når det er snakk om sånn oversized look, altså. Kanskje det har noe med det å gjøre? ikke vet jeg...

Kanskje litt kjipt, men veldig mange av modellene til Petiteknit finnes i barnestørrelse også, så går an å se på de. Tror også hun har begynt å gi ut oppskrifter fra xxs, så går an å sjekke de nyeste😊

Anonymkode: 32488...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...