AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #1 Del Skrevet 29. mai 2024 Jeg pleier å bruke kulturmelk, men skal lage kaken laktosefri, og jeg vet ikke hva som er best å bruke istedet? Blir glad for tips🙏😊 Anonymkode: cbf87...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 29. mai 2024 #2 Del Skrevet 29. mai 2024 Du kan bruke laktosefri yoghurt, eller f.eks havre eller soyayoghurt. Jeg tåler ikke melk selv, så har ikke prøvd med laktosefri yoghurt, men laget med soyayoghurt og det fungerer veldig fint i f.eks sjokoladekake som originalt har kefir i seg. Blir alternativet du velger for tykt kan du spe ut med melk en tåler. Jeg bruker f.eks soyamelk til sånt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 29. mai 2024 #3 Del Skrevet 29. mai 2024 Det finnes vel også laktosefri Biola, men jeg aner ikke hvordan den er siden jeg selv ikke tåler melk. Har erfaring med planteyoghurt da 😊 Daisy-love skrev (2 minutter siden): Du kan bruke laktosefri yoghurt, eller f.eks havre eller soyayoghurt. Jeg tåler ikke melk selv, så har ikke prøvd med laktosefri yoghurt, men laget med soyayoghurt og det fungerer veldig fint i f.eks sjokoladekake som originalt har kefir i seg. Blir alternativet du velger for tykt kan du spe ut med melk en tåler. Jeg bruker f.eks soyamelk til sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #4 Del Skrevet 29. mai 2024 Daisy-love skrev (8 minutter siden): Du kan bruke laktosefri yoghurt, eller f.eks havre eller soyayoghurt. Jeg tåler ikke melk selv, så har ikke prøvd med laktosefri yoghurt, men laget med soyayoghurt og det fungerer veldig fint i f.eks sjokoladekake som originalt har kefir i seg. Blir alternativet du velger for tykt kan du spe ut med melk en tåler. Jeg bruker f.eks soyamelk til sånt. Takker for svar!🙏 Men har du noen ide om hvordan jeg gjør det? Altså, jeg bruker 0,75liter kulturmelk til vanlig, hvor mye yoghurt skal jeg bruke da? Nå har jeg kjøpt 0,5liter med naturell joghurt, og tenkte å spe den ut med h-melk til det blir ca 0,75liter, eller tenker jeg feil her?🙈😅 Anonymkode: cbf87...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 29. mai 2024 #5 Del Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takker for svar!🙏 Men har du noen ide om hvordan jeg gjør det? Altså, jeg bruker 0,75liter kulturmelk til vanlig, hvor mye yoghurt skal jeg bruke da? Nå har jeg kjøpt 0,5liter med naturell joghurt, og tenkte å spe den ut med h-melk til det blir ca 0,75liter, eller tenker jeg feil her?🙈😅 Anonymkode: cbf87...b08 Jeg er ikke sikker, men jeg hadde sett an konsistensen, og prøvd meg frem. Alternativt kan du også tilsette eplecidereddik i laktosefri vanlig melk, la stå litt og den vil tykne og kilde seg. Knepet blir brukt for kjernemelk også. Personlig har jeg brukt yoghurt som nevnt over, og bare prøvd meg frem til passe konsistens. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #6 Del Skrevet 29. mai 2024 Jeg bruker soyamelk og eplecider eddik. 2 dl soyamelk tilsetter jeg en spiseskje eplecideredikk og lar det for tykne Anonymkode: b12bb...ff0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 29. mai 2024 #7 Del Skrevet 29. mai 2024 Jeg bruker denne https://www.tine.no/merkevarer/biola/produkter/biola-syrnet-lettmelk laktosefri yoghurt+melk går sikkert fint det også. Grunnen til at det ofte er surmelk i kaker er vel litt fordi det er natron som hevemiddel, og det virker best med surmelk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #8 Del Skrevet 29. mai 2024 Perine skrev (37 minutter siden): Jeg bruker denne https://www.tine.no/merkevarer/biola/produkter/biola-syrnet-lettmelk laktosefri yoghurt+melk går sikkert fint det også. Grunnen til at det ofte er surmelk i kaker er vel litt fordi det er natron som hevemiddel, og det virker best med surmelk. Takk for info, det visste jeg ikke!🙏 Jeg skal bruke natron, vil det si at den da ikke vil heve like godt? Skal jeg heller bruke bakepulver?🙈 Muligens dumme spørsmål, men jeg er ikke særlig bevandret på kjøkkenet😅🙈 Anonymkode: cbf87...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #9 Del Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takker for svar!🙏 Men har du noen ide om hvordan jeg gjør det? Altså, jeg bruker 0,75liter kulturmelk til vanlig, hvor mye yoghurt skal jeg bruke da? Nå har jeg kjøpt 0,5liter med naturell joghurt, og tenkte å spe den ut med h-melk til det blir ca 0,75liter, eller tenker jeg feil her?🙈😅 Anonymkode: cbf87...b08 Men vanlig yoghurt naturell er ikke laktosefri og ikke h-melk heller, så det kan du ikke bruke om kaka skal være laktosefri 😕 Anonymkode: 499db...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #10 Del Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takker for svar!🙏 Men har du noen ide om hvordan jeg gjør det? Altså, jeg bruker 0,75liter kulturmelk til vanlig, hvor mye yoghurt skal jeg bruke da? Nå har jeg kjøpt 0,5liter med naturell joghurt, og tenkte å spe den ut med h-melk til det blir ca 0,75liter, eller tenker jeg feil her?🙈😅 Anonymkode: cbf87...b08 Du kan spe med vann til det ser «ok» ut på konsistens. Jeg bruker melk, joghurt, fløte, rømme etc i vill uorden i oppskrifter. Pass bare på at både fettprosenten og konsistensen er noenlunde slik du ønsker den. I kake ville jeg byttet ut kulturmelk med (utvannet) rømme. Du ønsker nok vesentlig mer syre enn det er i vanlig norsk joghurt, som ikke er det minste syrlig, bare litt emmen. Bruker du joghurt? Tilsett litt eddik for å få opp syrenivået tilsvarende kulturmelk. Anonymkode: 77a48...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #11 Del Skrevet 29. mai 2024 Er ikke vanlig biola laktosefri...? Anonymkode: 928bd...aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #12 Del Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men vanlig yoghurt naturell er ikke laktosefri og ikke h-melk heller, så det kan du ikke bruke om kaka skal være laktosefri 😕 Anonymkode: 499db...628 Jeg bruker selvsagt laktosefri joghurt og melk🙈 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du kan spe med vann til det ser «ok» ut på konsistens. Jeg bruker melk, joghurt, fløte, rømme etc i vill uorden i oppskrifter. Pass bare på at både fettprosenten og konsistensen er noenlunde slik du ønsker den. I kake ville jeg byttet ut kulturmelk med (utvannet) rømme. Du ønsker nok vesentlig mer syre enn det er i vanlig norsk joghurt, som ikke er det minste syrlig, bare litt emmen. Bruker du joghurt? Tilsett litt eddik for å få opp syrenivået tilsvarende kulturmelk. Anonymkode: 77a48...28e Takk for tipset! Jeg tenkte å bruke joghurt siden jeg har kjøpt den, hvor mye eddik bør jeg ha i?😊 Anonymkode: cbf87...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 29. mai 2024 #13 Del Skrevet 29. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Takk for info, det visste jeg ikke!🙏 Jeg skal bruke natron, vil det si at den da ikke vil heve like godt? Skal jeg heller bruke bakepulver?🙈 Muligens dumme spørsmål, men jeg er ikke særlig bevandret på kjøkkenet😅🙈 Anonymkode: cbf87...b08 Nei da, jeg forsto deg som at du ville bruke laktosefri yoghurt, og den er jo syrlig, så natronen vil heve bra. Det gjør forresten ingenting om du blander ut yoghurten med vann om du ikke har laktosefritt alternativ. ingen spørsmål er dumme - men svar kan være dumme 🌼 Endret 29. mai 2024 av Perine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #14 Del Skrevet 29. mai 2024 Perine skrev (5 minutter siden): Nei da, jeg forsto deg som at du ville bruke laktosefri yoghurt, og den er jo syrlig, så natronen vil heve bra. Det gjør forresten ingenting om du blander ut yoghurten med vann om du ikke har laktosefritt alternativ. ingen spørsmål er dumme - men svar kan være dumme 🌼 Igjen, tusen takk!❤️ Et siste spørsmål, jeg tenkte å spe den ut med laktosefri h-melk, det går an, sant? Jeg bruker som sagt 0,75liter kulturmelk, bør jeg spe ut joghurten slik at det blir 0,75 liter også da?😄 Anonymkode: cbf87...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 29. mai 2024 #15 Del Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Igjen, tusen takk!❤️ Et siste spørsmål, jeg tenkte å spe den ut med laktosefri h-melk, det går an, sant? Jeg bruker som sagt 0,75liter kulturmelk, bør jeg spe ut joghurten slik at det blir 0,75 liter også da?😄 Anonymkode: cbf87...b08 Ja, du skal bruke samme totale væskemengde som oppskriften sier. Lykke til med kaka 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #16 Del Skrevet 29. mai 2024 Det enkleste må da være å bruke biola? Det er jo så og si samme produkt som kulturmelk. Anonymkode: 928bd...aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #17 Del Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg pleier å bruke kulturmelk, men skal lage kaken laktosefri, og jeg vet ikke hva som er best å bruke istedet? Blir glad for tips🙏😊 Anonymkode: cbf87...b08 Melkeallergikere tåler heller ikke laktosefri melk. Da laktosefri melk inneholder melkeproteiner på lik linje med vanlige melkeprodukter. Laktoseintoleranse og kumelkproteinallergi (også kalt melkeallergi) er to vidt forskjellige allergier! Anonymkode: 85e97...53f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #18 Del Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det enkleste må da være å bruke biola? Det er jo så og si samme produkt som kulturmelk. Anonymkode: 928bd...aa9 Var den jeg hadde tenkt å prøve, men de hadde den ikke på butikken når jeg var der. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Melkeallergikere tåler heller ikke laktosefri melk. Da laktosefri melk inneholder melkeproteiner på lik linje med vanlige melkeprodukter. Laktoseintoleranse og kumelkproteinallergi (også kalt melkeallergi) er to vidt forskjellige allergier! Anonymkode: 85e97...53f Dette vet jeg, det er snakk om laktoseintoleranse. Jeg beklager om jeg var utydelig i teksten min. Anonymkode: cbf87...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå