Gå til innhold

Merkelig telefonoppringning. Noen andre som har opplevd det samme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble oppringt av et vanlig norsk mobilnummer, men jeg tar som vanlig ikke telefonen med mindre jeg kjenner den som ringer.

Søkte opp på Gulesider og der står det at det  angivelig er Skatteetaten og er 90% sikker nummer. Ringte derfor tilbake til det angitte nummeret uten at noen tok telefonen. Den gikk tilslutt til mobilsvarer om at telefonen er avslått. Stusser litt på dette hvis det er en etat/bedrift som ringer? Da skal man som regel bli satt over til resepsjonen/skranken? 

Tok kontakt med Skatteetaten via chat, da telefonkøen var evig lang. De kunne så klart ikke svare på min sak, men kunne på generelt grunnlag si at de som regel sender brev pga. dokumentasjonskrav osv. De ringer ikke med mindre brukeren selv har ringt. 

Har noen andre opplevd dette? 

Anonymkode: 4baa1...218

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.

Skrevet

Du kan uansett ikke stole på at nummeret du ser i displayet er det reelle nummeret det ringes fra. Det finnes noe som heter "spoofing", og da ringer svindlerne bak et maskert nummer. Siden svindlerne ofte sitter i utlandet, tar de et tilfeldig norsk telefonnummer til å maskere seg bak via spoofing. Med et enkelt lite program kan de som ringer få det til å fremstå (i displayet) som at de ringer fra nummer A mens de sitter og ringer fra nummer B. Spoofing er veldig, veldig utbredt.

Svindlerne i utlandet vet at det er lite sannsynlig at en norsk person svarer på en oppringning fra India, så derfor spoofer de et norsk nummer, fordi det øker sjansen for at folk i Norge svarer på telefonoppringningen. 

Så har vi den metoden der svindlerne ikke bare tar et tilfeldig norsk nummer, de plukker ut nummere til etater og myndigheter vi normalt stoler på, som nettopp skattemyndighetene eller politiet eller banken vår. Da svarer vi eller ringer tilbake. Det er lett for svindlerne å finne disse etatenes nummere på nett. Null problem å drive spoofing med sånne nummere.

Du kan være ganske sikker på at det ikke var skatteetaten som i virkeligheten ringte deg. Det var nok et svindelforsøk. Slapp av og ikke tenk mer på det. Ville de deg noe, sender de deg brev, enten i posten eller via Digipost.

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det var garantert ikke skatteetaten men svindlere som ringte. 

Anonymkode: 6cda5...b23

• Liker 8
Skrevet

Hei.

For en tid tilbake ble det sendt ut advarsel om å ringe opp ukjente nr. Årsaken var at når du ringte tilbake ble du belastet, på samme måte som når man ringte inn til femsifrede nr. f.eks til DnB

Men dette vil du jo finne ut av hvis du kontakter den du har tlf. abonnementet hos.

Med vennlig hilsen

TBergh

AnonymBruker
Skrevet

Garantert svindlere som spoofer.

I februar ble jeg flere ganger oppringt fra en norsk kommune. En kommune langt unna der jeg bor. Aldri vært der. Kjenner ingen som bor der. Da jeg ringte kommunen sa de at de aldri har ringt meg, men at de hadde problemer med at svindlere hadde tjuvlånt nummeret deres.

Anonymkode: 65b7f...2da

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd at noen har brukt mitt nummer til å ringe masse randoms. Minst to ganger. Fikk plutselig så mange meldinger type «Hadde et ubesvart anrop fra dette nummeret. Hva gjelder det?». Var veldig slitsomt…. 

Anonymkode: cd484...016

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt oppringt av Skatteetaten hvor de hadde en del spørsmål til Skattemeldingen min. 

Dersom nummeret du ser på displayet tilhører Skatteetaten, er det trygt å ringe det. Slå nummeret selv, ikke bruk tilbakeringsfunksjonen. Det kan godt være et svindelforsøk, spoofing.

Anonymkode: 98898...057

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ble oppringt av et vanlig norsk mobilnummer, men jeg tar som vanlig ikke telefonen med mindre jeg kjenner den som ringer.

Søkte opp på Gulesider og der står det at det  angivelig er Skatteetaten og er 90% sikker nummer. Ringte derfor tilbake til det angitte nummeret uten at noen tok telefonen. Den gikk tilslutt til mobilsvarer om at telefonen er avslått. Stusser litt på dette hvis det er en etat/bedrift som ringer? Da skal man som regel bli satt over til resepsjonen/skranken? 

Tok kontakt med Skatteetaten via chat, da telefonkøen var evig lang. De kunne så klart ikke svare på min sak, men kunne på generelt grunnlag si at de som regel sender brev pga. dokumentasjonskrav osv. De ringer ikke med mindre brukeren selv har ringt. 

Har noen andre opplevd dette? 

Det stemmer at Skatteetatens nummer har blitt utsatt for spoofing, ja. 

Anonymkode: 08074...c3d

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er svindelen? Hvordan tjener de penger på dette?

Anonymkode: e2307...cf1

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men hva er svindelen? Hvordan tjener de penger på dette?

Anonymkode: e2307...cf1

En typisk svindelmetode som involverer skatteetaten, er at svindlerne sender deg en sms med en link du må klikke på for å få "skatterefusjon", altså penger tilbake på skatten. Du må "bare registrere bankkortet ditt her først, så du får penger på kortet"...

Det er selvfølgelig ikke den metoden for tilbakebetaling skatteetaten i Norge driver med. De ber aldri om kortnummer.  

Svindlerne har sannsynligvis samme metode når de ringer og tar det muntlig. At noen i Norge kan bite på den svindelen fatter jeg ikke. Jeg hadde i alle fall aldri tatt for god fisk at en person som snakker gebrokkent engelsk og vil ha kortnummeret mitt, faktisk er fra Skatteetaten... Men NOEN må gå på den svindelmetoden, for om det ikke var det, hadde ikke den svindelmetoden eksistert. Svindlerne benytter seg kun av metoder som fungerer, som drar penger inn i kassa.

PS! Det finnes også norskspråklige svindlere som benytter spoofing metoden, så man er faktisk ikke trygg selv om språket er riktig. 

Det man kan si sikkert, er at skatteetaten ikke ber om kortnummer av noe slag. Da er det svindel!

Endret av Million
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en slik tlf fra Skatteetaten. Jeg sa til hun som ringte hun var en svindler og avsluttet samtalen. Det var en eldre norsk dame som pratet. Veldig merkelig opplegg. Føler meg fortsatt forvirret av den telefonen jeg fikk.

Anonymkode: cf407...acd

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (15 minutter siden):

En typisk svindelmetode som involverer skatteetaten, er at svindlerne sender deg en sms med en link du må klikke på for å få "skatterefusjon", altså penger tilbake på skatten. Du må "bare registrere bankkortet ditt her først, så du får penger på kortet"...

Det er selvfølgelig ikke den metoden for tilbakebetaling skatteetaten i Norge driver med. De ber aldri om kortnummer.  

Svindlerne har sannsynligvis samme metode når de ringer og tar det muntlig. At noen i Norge kan bite på den svindelen fatter jeg ikke. Jeg hadde i alle fall aldri tatt for god fisk at en person som snakker gebrokkent engelsk og vil ha kortnummeret mitt, faktisk er fra Skatteetaten... Men NOEN må gå på den svindelmetoden, for om det ikke var det, hadde ikke den svindelmetoden eksistert. Svindlerne benytter seg kun av metoder som fungerer, som drar penger inn i kassa.

Hun som ringte meg var norsk og en eldre dame og sa til meg at det var viktig at jeg svarte på spm hun stilte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun som ringte meg var norsk og en eldre dame og sa til meg at det var viktig at jeg svarte på spm hun stilte.

Hva slags spørsmål stilte hun da? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig på alt sånt.

Svindlere vet at den type menneske vi minst sannsynlig ville mistenke for å være svindler, er en eldre kvinne. Derfor etterligner de stemmen til en eldre kvinne. Alt de trenger for å starte, er en stemmeprøve (opptak) av en eldre kvinne, og så fikser AI og data resten.

Det kalles ofte deep fake, men det er et dataprogram som etterligner og faker stemmen til andre, som svindlere bruker. F.eks etterligner de gjerne stemmen til en du er i familie med, så lett som bare det.

Telenor har en reklame gående på tv nå, der de advarer mot svindlere som "maskerer seg" med et program og utgir seg for å være moren til fyren i reklamen, og ber om penger. I virkeligheten sitter en mann og snakker, men i andre enden høres det ut som om det er en kvinne, moren til han svindleren prater med i tlf.

Eksempler i media der denne svindelmetoden er omtalt:

https://www.digi.no/artikler/svindlere-bruker-kunstig-intelligens-til-a-utgi-seg-som-familiemedlemmer-stjeler-penger/527391

https://komputer.no/it-og-samfunn/slik-etterligner-svindlere-familiemedlemmers-stemmer-med-ai

https://www.dagensperspektiv.no/ledelse/deepfake-svindel-lurer-ansatte-ved-a-forfalske-sjefens-stemme/383815

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (58 minutter siden):

Svindlere vet at den type menneske vi minst sannsynlig ville mistenke for å være svindler, er en eldre kvinne. Derfor etterligner de stemmen til en eldre kvinne. Alt de trenger for å starte, er en stemmeprøve (opptak) av en eldre kvinne, og så fikser AI og data resten.

Det kalles ofte deep fake, men det er et dataprogram som etterligner og faker stemmen til andre, som svindlere bruker. F.eks etterligner de gjerne stemmen til en du er i familie med, så lett som bare det.

Telenor har en reklame gående på tv nå, der de advarer mot svindlere som "maskerer seg" med et program og utgir seg for å være moren til fyren i reklamen, og ber om penger. I virkeligheten sitter en mann og snakker, men i andre enden høres det ut som om det er en kvinne, moren til han svindleren prater med i tlf.

https://www.digi.no/artikler/svindlere-bruker-kunstig-intelligens-til-a-utgi-seg-som-familiemedlemmer-stjeler-penger/527391

https://komputer.no/it-og-samfunn/slik-etterligner-svindlere-familiemedlemmers-stemmer-med-ai

https://www.dagensperspektiv.no/ledelse/deepfake-svindel-lurer-ansatte-ved-a-forfalske-sjefens-stemme/383815

Jeg avsluttet samtalen før hun begynte spørre om noe. Er fortsatt usikker på om dette faktisk var svindel. Er ikke i tvil om at folk kan la seg lure av slike metoder. Til og med jeg ble usikker og jeg er tidlig 40-åra, jobber med tech og tar ukentlige sikkerhetskurs.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har opplevd at noen har brukt mitt nummer til å ringe masse randoms. Minst to ganger. Fikk plutselig så mange meldinger type «Hadde et ubesvart anrop fra dette nummeret. Hva gjelder det?». Var veldig slitsomt…. 

Anonymkode: cd484...016

Samme her, hadde sinte folk på tråden som spurte hvorfor jeg hadde ringt flere ganger på ugunstige tidspunkt, på det tidspunktet hadde jeg ikke hørt om spoofing så jeg ante ikke og nektet bare for alt. Vi var like forvirra alle.

Anonymkode: f842b...5f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Skremmende hvor langt svindel triksene har kommet, de sårbare blir ekstra utsatt. Hadde noen ringt min mor og utgitt seg for å være meg i krise, hadde hun med sin lette demens, gitt fra seg alt for å redde meg sikkert. Jeg har gått til maks sikkerhetstiltak for å sikre henne fra sånt i allefall. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skremmende hvor langt svindel triksene har kommet, de sårbare blir ekstra utsatt. Hadde noen ringt min mor og utgitt seg for å være meg i krise, hadde hun med sin lette demens, gitt fra seg alt for å redde meg sikkert. Jeg har gått til maks sikkerhetstiltak for å sikre henne fra sånt i allefall. 

Selv har vi tatt fra min lett-demente-mor både tilgang til bankid og kort. Det blir bare flere og flere slike lett-demente folk og de vil være enormt lette å lure for folk med uærlige hensikter!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hender at Skatteetaten ringer. Jeg ble oppringt for noen år siden fordi det manglet et bilag til selvangivelsen. Alt er ikke svindel.

Anonymkode: 85f1e...3ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Selv har vi tatt fra min lett-demente-mor både tilgang til bankid og kort. Det blir bare flere og flere slike lett-demente folk og de vil være enormt lette å lure for folk med uærlige hensikter!

Ja samme gjorde vi, nå får hun ukepenger i form av kontanter og trives mye bedre og har mye mer kontroll over det. Resten ordner vi. Leit å høre at din mor også er redusert på den måten, det er vondt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...