AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #1 Skrevet 29. mai 2024 Er det vanlig/innafor å be lærer om møte før skolestart? Vi har en skolestarter som har lest i flere år allerede. Hun gleder seg veldig til skolen, og virker veldig motivert for å lære masse nytt og spennende. Jeg (har selvsagt ikke sagt dette til henne) er derimot litt bekymret for at skolestart ikke vil oppfylle forventningene hennes, og at hun blir sittende og kjede seg under denne grunnleggende bokstavinnlæringen. Jeg tror ikke hun ville likt å forme bokstaver i leire, bare for å komme med et spesifikt eksempel. Hun er på det nivået at hun leser bøker uten bilder. Også i matematikk tror jeg hun er over førsteklassenivå, siden hun behersker analog og digital klokke, samt ofte ønsker å være den som skriver når vi spiller yatsy osv. Ingen problem med å legge sammen flere terninger uten å telle hvert øye, samt skrive tallene. Altså ikke et mattegeni, men kanskje noe over det som forventes før skolestart. Det er dog norsktimene jeg er mest bekymret for. Anbefaler dere at jeg ber om et møte med kontaktlærer før skolestart? Vi skal flytte i sommer, og vi kjenner ikke til skolen/lærerne. I tillegg til å snakke om dette, hadde det vært fint å få truffet/bli kjent med lærer før første skoledag. Er redd for å bli avfeid som en mor som tror hun har spesielt begavet barn, men det er kanskje bare janteloven som snakker? Hvis jeg bare venter og ser, og håper at læreren selv skal oppdage hennes leseferdigheter og gi tilpasninger, risikerer jeg at hun har kjedet seg/vært skuffet i ukesvis? Hva tror dere? Anonymkode: e178b...28c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #2 Skrevet 29. mai 2024 Ingen ting av det du skriver gjør at et møte med lærer i forkant høres nødvendig ut. Heldigvis er det ofte tilrettelagt lesing onde fleste skoler, slik at hun får bøker etter nivå. Og selv om hun kan både lese, skrive og regne - så er det så mye mer enn det. De bruker ofte tiden i starten på kartlegging av diverse behov. La de få jobbe i fred tenker jeg, også sender du en kort e-post eller liknende etter starten om du merker at hun trenger mer utfordringer. (Jeg har selv et barn som kunne lese, skrive og regne avanserte mattestykker da han startet på skolen). Anonymkode: a6970...329 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #3 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er redd for å bli avfeid som en mor som tror hun har spesielt begavet barn, men det er kanskje bare janteloven som snakker? Er redd du har rett her. Mitt barn var også som ditt da hun begynte på skolen. Dette er 30 år siden og hun kjedet seg litt i matte og norsk, men det var egentlig ikke et problem. Tror også skoler er flinkere til å se hver enkel elev nå enn før. Å ha et begavet barn er ikke helt det samme du beskriver. Noen lærer tidlig, mens andre bruker lengre tid. I 10-12 års alderen er det jevnet ut i de fleste fag uansett. Anonymkode: 7b3c9...19f 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #4 Skrevet 29. mai 2024 Du kan be om et møte med læreren når det nærmer seg høstferien om du føler behov for det når den tid kommer. Det er overhodet ikke nødvendig med et slikt møte før skolestart. La læreren bli kjent med barnet ditt uten din innblanding. Lærere er vant med at barn møter til skolestart med svært ulikt utgangspunkt på alle livets arenaer, inkludert lesning og regning. Og ja, et av mine barn lærte å lese da hun var fire år og langt framme på mange områder. Det fant lærerne ut av etterhvert. Anonymkode: e4f43...34f 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #5 Skrevet 29. mai 2024 Jeg hadde selv aldri tenkt at jeg burde ha møte med skole/lærer før skolestart selv om.også våre barn leste/skrev/regnet på et "høyere" nivå. Mange barn gjør det, forskjellen i kompetanse blant skolestartere er enorm. Jeg skjønner ikke helt hvorfor et barn ikke liker å forme i leire fordi det kan lese. Skolestart er spennende for de fleste barn. Jeg kjedet meg selv gjennom barneskolen, men mer fra andre klasse. Den første tiden var uansett full av nye ting, nye mennesker, regler osv. Mye ny lærdom, som sanger, dikt, naturfag mm. Anonymkode: 2fb4d...a44 2
SPOCA Skrevet 29. mai 2024 #6 Skrevet 29. mai 2024 Nei, dette er ikke nødvendig. Og som lærer foretrekker jeg å bli kjent med barnet på barnets premisser. Dessuten kartlegges alle elevene i ukene etter skolestart, nettopp for å se hvor de ligger nivåmessig. Og det å forme bokstaver i leire er ingen motsetning til å lese bøker uten bilder. Elevene har rett på tilpasset opplæring, og vi som lærere bruker nettopp mye tid på dette. Og selv sterke elever har veldig godt av lek og kreativitet. Det gjør de fleste barn. Jeg tenker vel egentlig at du må gi skolen en sjanse først, og at man tar det opp på foreldresamtalen som gjerne er rett før eller rett etter høstferien. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #7 Skrevet 29. mai 2024 Det er ikke nødvendig. Førsteklassingene skal lære og bli vant til så mye annet enn lesing, skriving og regning den første tiden på skolen. Da vil det heller fokuseres på å bli kjent, bli trygg og lære seg det å være elev. La dette være fokuset den første tiden, så kan du heller be om et møte med kontaktlærer etter hvert eller ta det opp (om nødvendig) på foreldresamtale i høst. Anonymkode: 2af66...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #8 Skrevet 29. mai 2024 Nei det er det ikke. Hadde vært noe annet hvis barnet hadde utfordringer ved at de eks har ppt inne i bhg pga ting. Er faktisk viktigere at lærer har tid til å sette seg inn der. Vi hadde møtte med begge her før skolestart men det var pga diagnose barn. Og her kunne yngste ved skolestart lese, kunne gangetabbelen. Men kan si selv med det forspranget så hjalp ikke det mye når det kom opp i 3 klasse da var alt jevnet ut. Og dysleksi slo for fult inn og språkforståelse Og løpet av de første ukene ser lærere, de pleier fort å se hvem som kan litt, de som ikke kan noe osv Anonymkode: dfc78...bea
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #9 Skrevet 29. mai 2024 Nei, det er ikke nødvendig med møte i forkant. Det blir nok utviklingssamtale ganske tidlig på høsten, da kan du fortelle om det. Vil tro at lærer finner fram tilpassede oppgaver til henne, når hun ser hvilket nivå hun er på. Det som er viktig på 1.trinn, er å få venner, leke med andre, spille spill, øve på regler i lek og spill, både i frilek og i regelstyrte leker, kunne vente på tur, kunne kle av og på, ha orden på tingene sine. Anonymkode: 49215...555
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #10 Skrevet 29. mai 2024 Oi, nei. Det trenger du ikke innkalle til møte for. Anonymkode: 0e0ef...6e9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #11 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det vanlig/innafor å be lærer om møte før skolestart? Vi har en skolestarter som har lest i flere år allerede. Hun gleder seg veldig til skolen, og virker veldig motivert for å lære masse nytt og spennende. Jeg (har selvsagt ikke sagt dette til henne) er derimot litt bekymret for at skolestart ikke vil oppfylle forventningene hennes, og at hun blir sittende og kjede seg under denne grunnleggende bokstavinnlæringen. Jeg tror ikke hun ville likt å forme bokstaver i leire, bare for å komme med et spesifikt eksempel. Hun er på det nivået at hun leser bøker uten bilder. Også i matematikk tror jeg hun er over førsteklassenivå, siden hun behersker analog og digital klokke, samt ofte ønsker å være den som skriver når vi spiller yatsy osv. Ingen problem med å legge sammen flere terninger uten å telle hvert øye, samt skrive tallene. Altså ikke et mattegeni, men kanskje noe over det som forventes før skolestart. Det er dog norsktimene jeg er mest bekymret for. Anbefaler dere at jeg ber om et møte med kontaktlærer før skolestart? Vi skal flytte i sommer, og vi kjenner ikke til skolen/lærerne. I tillegg til å snakke om dette, hadde det vært fint å få truffet/bli kjent med lærer før første skoledag. Er redd for å bli avfeid som en mor som tror hun har spesielt begavet barn, men det er kanskje bare janteloven som snakker? Hvis jeg bare venter og ser, og håper at læreren selv skal oppdage hennes leseferdigheter og gi tilpasninger, risikerer jeg at hun har kjedet seg/vært skuffet i ukesvis? Hva tror dere? Anonymkode: e178b...28c Dette er noe du tar opp etter skolen har startet, ikke før. Lærere oppdager slikt, og er da pliktig å gi barnet ditt oppgaver etter hennes nivå. Ville ikke bekymret meg/stresset, de første ukene er det veldig mye aktivoteter/bli kjent/ skape et trygt miljø. Og så innkaller lærer til samtale med foreldrene løpet av høsten Anonymkode: 849df...02f
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #12 Skrevet 29. mai 2024 Vårt yngste barn var slik du sier om ditt barn. Vi ville aldri tenkt tanken på at vi skulle møte lærer for å fortelle om barnet. Nå kom hun fra barnehagen og de informerer gjerne om ting som er viktig for sksolestartere. Hun leste flytende, kunne regne, kunne klokken og var langt fremme. Men hun var fortsatt kun 6 år. Hun fikk tilrettelagt , og fikk noen timer i uken utenfor vanlige klassen. Vi fikk etter ca 2 måneder ut i 1.klasse tilbud om å flytte henne opp til 2.klasse, noe vi sa nei til. Både med tanke på alderen hennes, det er forskjell på de sosiale ferdighetene til en på 6 og en på 7, og samme med at hun ville gå med venner på samme alder Anonymkode: b89f8...fc0 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #13 Skrevet 29. mai 2024 Det er mer og mer vanlig at barn både leser og kan skrive bokstaver til skolestart nå, særlig pga alle pedagogiske spill på nettbrett og telefoner. Så tipper det er helt unødvendig å be om møte med lærer. Lærer kan nok tilpasse til de ulike elevene😊 Anonymkode: f0e55...6c2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #14 Skrevet 29. mai 2024 Jeg tenker det beste er at skolen og lærer får bli kjent med barnet ditt uten din innblanding. Lærere er vel vant til at barn har alle slags ulike utgangspunkt, og vil bruke den første tiden på å bli kjent med ditt barn uansett. Om barnet ditt trenger ekstra utfordringer, er jeg sikker på at lærer vil oppdage det! Alle foreldre har bekymringer knyttet til skolestarten for sitt barn, det tenker jeg at er helt naturlig. Jeg tenker du kan nevne dine bekymringer etter en stund, på den første foreldresamtalen for eksempel. Ser du at barnet sliter, skal du selvsagt ta kontakt før - men det er jo ikke nødvendig å skape et problem før man i det hele tatt vet om det blir et problem. Kanskje nesten alle i klassen er like langt framme som ditt barn? Det er kanskje ikke så sannsynlig, men man vet jo aldri. Anonymkode: 040fe...2fe
Arkana Skrevet 29. mai 2024 #15 Skrevet 29. mai 2024 (endret) Skolen og lærere er vant til å møte elever som er både skoleflinke og begavede. Ditt barn er ikke det første eller eneste barnet som leser godt før skolestart. Du må ha tiltro til at de fanger dette opp og klarer å tilpasse etter barnet. Den første tiden etter skolestart er det uansett mest fokus på det sosiale og ikke det faglige. AnonymBruker skrev (8 timer siden): I 10-12 års alderen er det jevnet ut i de fleste fag uansett. Anonymkode: 7b3c9...19f Det er jeg uenig i. Sønnen min begynner på vgs til høsten og noe av det første læreren sa var at han leste på et nivå flere år over hans alder og han har også alltid vært god i matte og fikk ekstra utfordringer her. Han har beholdt sitt forsprang gjennom hele grunnskolen og det har også de andre som det er relevant å sammenligne seg med. De andre elevene har aldri tatt dem igjen. Det samme ser jeg også for min yngste, som riktignok bare er 11, hun er fremdeles et hestehode foran de andre i lesing og matte og har vært det gjennom alle trinn så langt. Husk at selv om de andre elevene lærer og blir flinkere så gjør de som hadde et forsprang det også. Det er ikke sånn at deres utvikling står stille mens de andre elevene tar dem igjen. Endret 29. mai 2024 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #16 Skrevet 29. mai 2024 Det er ikke vanlig og du får det neppe. Det er derimot en vanlig bekymring du har, og det er alltids flere i en klasse som leser godt ved skolestart, og andre som bruker ett år på å lære det. Det er lærerne og skolen godt forberedt på. Anonymkode: d937f...2ed
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #17 Skrevet 29. mai 2024 Her ville jeg avventet et møte til etter skolestart. De første skoleukene handler om mye mer enn å lære seg bokstaver. Barna skal bli kjent med hverandre og med de voksne, lære nye rutiner og rett og slett bli kjent på skolen. Og ikke minst så skal jo lærerne bli kjent med barna og kartlegge. Et møte før skolestart kan nok bli lite fruktbart da læreren ikke kjenner ditt barn og ikke har rukket å gjøre seg opp et inntrykk. Jeg ville ventet til etter at barnet er litt innkjørt og rett og slett se an hvordan barnet tilpasser seg og barnets opplevelse av undervisningen. Ikke minst så ville jeg tatt med lærerens vurdering. Du kjenner barnet ditt hjemme, men det vil være læreren som kjenner barnet på skolen. Anonymkode: 7bb9d...101
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #18 Skrevet 29. mai 2024 Jeg er lærer i 1.klasse, og har hatt foreldre som deg. Ingenting av det du beskriver er grunn til møte. Du vil bli oppfattet som meget spesiell. Der foreldre har påstått at "barnet mitt kan lese/regne/alt" ser jeg fort at de trenger å lære seg å sitte stille, være en medelev, respektere andre, sosialisering osv. Barnet ditt får mer enn nok å lære i 1.klasse. Anonymkode: 30a27...8cb 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #19 Skrevet 29. mai 2024 På vår skole får alle elevene tilpasset undervisning etter nivå, så et møte hadde vært helt unødvendig. Anonymkode: 603c3...aa9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #20 Skrevet 29. mai 2024 Jeg er også lærer, og hadde absolutt ikke oppfattet deg som spesiell, men tenker likevel at et møte på dette tidspunktet blir litt å ta sorgene på forskudd. Det er mye å ta inn i første klasse uansett, ikke sikkert at norsktimene blir hovedfokuset, og kanskje synes hun det er gøy å være den som klarer oppgavene raskt. Hvis du ser at hun kjeder seg med lekser osv. etter en stund ville jeg bare sendt en melding og sagt at dere ønsker lekser som utfordrer henne mer. Hadde ikke fremstilt det som et spørsmål en gang, da lærer har ansvar for å legge til rette for tilpasset opplæring, både for de som sliter faglig og de som ligger foran. Det er litt forskning på at «evnerike» barn ikke får nok utfordringer i skolen, og dermed ikke får utnyttet læringspotensialet sitt, så det er bare fint at dere er bevisst på det. Også viktig å være bevisst på at dersom hun synes det er kjedelig å feks «lage bokstaver i leire», så må dere tenke på implikasjonene av at hun skal stå over disse oppgavene mens alle de andre i klassen gjør de. Det er ikke gunstig for henne det heller. Anonymkode: 147ba...c5b 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå