Gå til innhold

Daten ba meg om å betale. Dumpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og "kjæresten" er 19 år gammle. Vi har datet i 3 mnd. Jeg har jobbet deltid i 5 år, og bor i en hybel ved siden av skolen. Han bor hjemme og jobber ikke, men vi har alltid betalt for oss selv. 

Vi var på en dobbel date med bestevennene våre i helgen, på en italiensk restaurant. De 2 andre bestille seg en pizza på delling, jeg liker ikke sånn type pizza så jeg ville ha en pastarett (som jeg synes er den beste i byen) og kjæresten ble sur, og hvisket til meg at vi kunne jo oppføre oss som kjærester vi også og dele en pizza. At jeg måtte ikke gjøre han flau, og bare tåle å spise en pizza for engangs skyld. Jeg ble veldig satt ut men sa ok bare for å holde freden. Når vi skulle betale delte de andre regningen, og mens de betalte hvisker han til meg at han foresten ikke fikk noen penger av moren sin, så jeg måtte betale 😳 jeg ble ganske så sur! Hadde han sagt det før vi kom så hadde det vært greit, men å plutselig måtte betale etter å ha spist mat jeg ikke liker, synes jeg virkelig ikke er greit! Jeg spurte om han hadde penger til kino da, og han bare "emm.. Nei, men jeg kan sikert få mamma til å betale deg tilbake en dag." 

Jeg ble så flau og skamfull over å være med en sånn tafatt og "ubrukelig mann/gutt" tenk så flaut å være 19 år og avhengig av at moren betaler 😳 (eller kjæresten tydeligvis🙄

Jeg har ikke snakket med han siden. Bør jeg bare ta dette som et stort rødt flag og dumpe han? Jeg liker ham veldig godt ellers, han er gøy og være med, hyggelig og kjærlig. Men utrolig barnslig og tar ingen ansvar for seg selv 🤨

Ny sjanse eller ikke? 

Anonymkode: bc5fa...5f5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg og "kjæresten" er 19 år gammle. Vi har datet i 3 mnd. Jeg har jobbet deltid i 5 år, og bor i en hybel ved siden av skolen. Han bor hjemme og jobber ikke, men vi har alltid betalt for oss selv. 

Vi var på en dobbel date med bestevennene våre i helgen, på en italiensk restaurant. De 2 andre bestille seg en pizza på delling, jeg liker ikke sånn type pizza så jeg ville ha en pastarett (som jeg synes er den beste i byen) og kjæresten ble sur, og hvisket til meg at vi kunne jo oppføre oss som kjærester vi også og dele en pizza. At jeg måtte ikke gjøre han flau, og bare tåle å spise en pizza for engangs skyld. Jeg ble veldig satt ut men sa ok bare for å holde freden. Når vi skulle betale delte de andre regningen, og mens de betalte hvisker han til meg at han foresten ikke fikk noen penger av moren sin, så jeg måtte betale 😳 jeg ble ganske så sur! Hadde han sagt det før vi kom så hadde det vært greit, men å plutselig måtte betale etter å ha spist mat jeg ikke liker, synes jeg virkelig ikke er greit! Jeg spurte om han hadde penger til kino da, og han bare "emm.. Nei, men jeg kan sikert få mamma til å betale deg tilbake en dag." 

Jeg ble så flau og skamfull over å være med en sånn tafatt og "ubrukelig mann/gutt" tenk så flaut å være 19 år og avhengig av at moren betaler 😳 (eller kjæresten tydeligvis🙄

Jeg har ikke snakket med han siden. Bør jeg bare ta dette som et stort rødt flag og dumpe han? Jeg liker ham veldig godt ellers, han er gøy og være med, hyggelig og kjærlig. Men utrolig barnslig og tar ingen ansvar for seg selv 🤨

Ny sjanse eller ikke? 

Heller la vær å gå ut og spise da hvis man har dårlig råd. Er ikke verre enn det.

• Liker 9
Skrevet

Den gang vi var unge og uerfarne... :)

Dette handler om kommunikasjon. Og han er sikkert flau over situasjonen sin?

Hvem betaler for maten bør avklares før avtalen lages er min erfaring. Spesielt om en skal spise sammen med andre så slipper en å ta den diskusjonen nå regningen kommer.

Men det lærer en av erfaring.

I tillegg høres han kanskje litt usikker/utrygg ut når han føler at andres bilde av dere to som kjærester er truet? Dvs at dersom dere ikke deler en pizza så er dere ikke skikkelige kjærester...?

Men alt i alt så hjelper det ingen av dere akkurat nå å ikke snakke sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er han barnslig. Han er 19 år...

I våre dager er 19 år fortsatt et barn.

Anonymkode: 47044...671

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rødt flagg er det ikke, men du må jo SNAKKE med kjæresten din... Har han ingen fremtidsplaner? skal han bo hjemme hos mamma til han blir 50?  whats the fucking plan????

Utifra hva han svarer og hvordan.... så kan du vurdere om dette er kjæreste materiale eller ikke. 

Anonymkode: d302e...9e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff. Hvorfor dater du gutter på 19 år? De er veldig umodne. Selv om du er 19 år selv ser jeg oftere jenter i din alder helst dater de som er 23-29 år. 

Anonymkode: a91cf...61b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken dust sier ja til å gå på restaurant, bestemmer hva kjæresten skal spise og er selv raka fant? 

Anonymkode: ea275...c0a

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønner at du er sur. Røde flagg synes jeg er fornuftig å bruke om ting som er ganske sikkert skadelige, om kjæresten din gjentatte ganger skal bestemme over både deg og pengene dine uten å ha gjort avtale om det på forhand, er det et rødt flagg. Om han er dust en gang fordi han er umoden, finner du best ut av ved å prate med han. Det er helt på sin plass at han lytter til hvordan du tok dette og at du ikke finner deg i lignende oppførsel senere. Det er også fornuftig å lytte til hva som er hans opplevelse, kanskje han skammer seg og er flau over å ha manipulert deg? Hvorfor er det viktig for han at dere som kjærester spiser det samme?

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvilken dust sier ja til å gå på restaurant, bestemmer hva kjæresten skal spise og er selv raka fant? 

Anonymkode: ea275...c0a

Nettopp!

Og dette er essensen i HI. 

TS, kjæresten din kommer nok ikke til å bli bedre etter hvert. Jeg hadde i hvert fall sørget for å kun betale for meg selv heretter. 

Anonymkode: 11bbb...4b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han er 19, et barn i mine øyne. Så synes ikke det er rart hverken at han får penger av moren eller bor hjemme. Men han kunne sagt fra på forhånd at han ikke hadde nok penger. Men i ungdomsårene er jo det meste «flaut», så dette var sikkert flaut for ham det og. Dere må snakke sammen.

Anonymkode: a95a9...768

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang bør han ta med mora si på daten. 

Anonymkode: a91cf...61b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så du har jobb og tjener penger. Han gjør ikke. Dere er begge fortsatt tenåringer men du forventer tydeligvis at han skal behandle deg som om han var en moden og etablert 30-åring ?  Har du lyttet litt for mye til "sprinkle sprinkle" på TikTok?

Det har tydeligvis vært dårlig kommunikasjon mellom dere, og det eier du halvpartan av ansvaret for. Det er nok flaut for ham å ha lite penger og måtte be foreldrene om hjelp for å klare å leve opp til dine forventninger.  

Hvis du skal ha sånne krav, så kommer dette forholdet deres til å være slitsomt for dere begge. Er man et par så samarbeider man, og alle par vil være ubalansert hvor noen er sterke på det ene og svake på det andre. Målet må være å bidra til forholdet for begges del. 

Uttallelsene hans høres umodne ut. Men det gjør egentlig dine også.  Men dere er jo begge 19 år, så hva kan man forvente...

Anonymkode: a52dc...166

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Irak skrev (27 minutter siden):

Heller la vær å gå ut og spise da hvis man har dårlig råd. Er ikke verre enn det.

Problemet her er vel ikke penger, men at han fortier viktig informasjon og snylter på TS.

Anonymkode: 9258d...902

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du har jobb og tjener penger. Han gjør ikke. Dere er begge fortsatt tenåringer men du forventer tydeligvis at han skal behandle deg som om han var en moden og etablert 30-åring ?  Har du lyttet litt for mye til "sprinkle sprinkle" på TikTok?

Det har tydeligvis vært dårlig kommunikasjon mellom dere, og det eier du halvpartan av ansvaret for. Det er nok flaut for ham å ha lite penger og måtte be foreldrene om hjelp for å klare å leve opp til dine forventninger.  

Hvis du skal ha sånne krav, så kommer dette forholdet deres til å være slitsomt for dere begge. Er man et par så samarbeider man, og alle par vil være ubalansert hvor noen er sterke på det ene og svake på det andre. Målet må være å bidra til forholdet for begges del. 

Uttallelsene hans høres umodne ut. Men det gjør egentlig dine også.  Men dere er jo begge 19 år, så hva kan man forvente...

Det er hans valg å ikke jobbe. Han trenger ikke å invitere kjæresten på restaurant og kino hvis han har null kroner i lomma, og forvente at kjæresten bare betaler for begge. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er hans valg å ikke jobbe. Han trenger ikke å invitere kjæresten på restaurant og kino hvis han har null kroner i lomma, og forvente at kjæresten bare betaler for begge. 

Mulig han har sine grunner til å ikke jobbe (studier feks.?). Det er TS sitt valg å date en som er i den situasjonen han er. 

TS beskriver jo selv at de vanligvis betaler hver for seg.  

Her oppstod det en klein situasjon på en dobbeldate hvor han var blakk. Shit happens. Ikke alltid gjør man alle de kloke tingene på forhånd. De er ganske unge.  TS kan ta en rolig prat med ham for å unngå sånt i fremtiden. Hvis hun dumper ham over en slik hendelse så har hun aldri vært seriøs fra sin side i forholdet. De begge kan ha godt av å lære seg å kommunisere og løse problemer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mulig han har sine grunner til å ikke jobbe (studier feks.?). Det er TS sitt valg å date en som er i den situasjonen han er. 

TS beskriver jo selv at de vanligvis betaler hver for seg.  

Her oppstod det en klein situasjon på en dobbeldate hvor han var blakk. Shit happens. Ikke alltid gjør man alle de kloke tingene på forhånd. De er ganske unge.  TS kan ta en rolig prat med ham for å unngå sånt i fremtiden. Hvis hun dumper ham over en slik hendelse så har hun aldri vært seriøs fra sin side i forholdet. De begge kan ha godt av å lære seg å kommunisere og løse problemer. 

Da har han ikke råd til å gå på date som koster penger. Nei, shit happens er unnskyldninger til barneskolebarn. En voksen mann kan ikke regne med å kunne snylte på jevnaldrende kjæreste. Dere som snylter kan bare slutte med det med en gang, ikke beskylde den andre for å "ikke være så seriøs". Kvinner i 2024 gidder ikke å ta imot dritt fra menn. Lev med det.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, shit happens er unnskyldninger til barneskolebarn.

DIsse er jo fortsatt skolebarn, da, selv om ikke det er barneskolen. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kvinner i 2024 gidder ikke å ta imot dritt fra menn.

Hva får deg til å tro at menn i 2024 gidder å ta i mot dritt fra sånne som deg?  

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som snylter kan bare slutte med det med en gang, ikke beskylde den andre for å "ikke være så seriøs".

Jeg spanderer på min dame langt mer enn motsatt (av ulike grunner). Det har aldri falt meg inn å se på henne som en snylter. Mener du at jeg burde det???

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

DIsse er jo fortsatt skolebarn, da, selv om ikke det er barneskolen. 

Hva får deg til å tro at menn i 2024 gidder å ta i mot dritt fra sånne som deg?  

Jeg spanderer på min dame langt mer enn motsatt (av ulike grunner). Det har aldri falt meg inn å se på henne som en snylter. Mener du at jeg burde det???

Har dama di forlangt at du spanderer, eller plutselig sa "oj, jeg glemte pengene hjemme" når forutsetningen var at dere skulle dele? Jeg behandler min mann pent, og det samme gjør han. Men menn som TS sin date er annerledes. Tæring etter næring, vet du. Og nei, en 19-åring er ikke et barn. En 19-åring kan kjøre bil, kjøpe hus, gifte seg, skilles, skrive under alle mulige kontrakter og stilles ansvarlig for fullt etter straffeloven. Det er en voksen/myndig person.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ny sjanse eller ikke? 

De av oss med dårlig råd, spiser hjemme. Det gjelder uansett alder..

Anonymkode: 0e0e4...791

• Liker 4
Skrevet

Spørre mamma??? Er han 10 år? 😂

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...