AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #1 Skrevet 29. mai 2024 Jeg har vært plaget med helsa lenge nå, har skrevet litt om det her før også, at fastlegen ikke tar meg seriøst fordi jeg har angst på papiret. Var der for blodprøver ifbm jernmangel, tok også opp med det samme at jeg tror jeg har kommet i perimenopausen, alle mine symptomer stemmer og jeg sjekker av alle punkter på sånne sjekklister. jeg sa at jeg vurderte å gå til privat gyn for å få hjelp med dette, da lo han litt og sa at «jaja, du får nå prøve, men er ikke mange som blir noe bedre av det der, hormoner påvirker jo ikke angst og depresjoner så mye. Du kunne jo bare ha tatt imot p-pillene når du fikk tilbud om det.» og da sitter jeg der med symptomer som sjekker av 35 av 40 symptomer på menopausen, og en form som er helt jævlig 😭 går det an å oppføre seg sånn?? Anonymkode: be6a9...f65 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #2 Skrevet 29. mai 2024 Min fastlege vil ikke ens undersøke meg hvis jeg har problem med underlivet. Vi må ha mer fokus på kvinnehelse! Helt håpløst at vi ikke får hjelp uten å måtte betale dyre penger for det! Anonymkode: 2713e...c3c 1 1
Carrot Skrevet 29. mai 2024 #3 Skrevet 29. mai 2024 Hva svarte du TS? Mn erfaring er at om man svarer og sier at man ikke føler legen tar ens signaler seriøst så endrer stemningen seg og man blir lyttet til, jeg ville sagt rett ut at nå ble jeg satt ut av måten du latterliggjør meg på som pasient og det gjør meg ukomfortabel - hvordan skal vi komme forbi dette og ha et mer positivt samarbeid om min helse? 7 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #4 Skrevet 29. mai 2024 Carrot skrev (14 minutter siden): Hva svarte du TS? Mn erfaring er at om man svarer og sier at man ikke føler legen tar ens signaler seriøst så endrer stemningen seg og man blir lyttet til, jeg ville sagt rett ut at nå ble jeg satt ut av måten du latterliggjør meg på som pasient og det gjør meg ukomfortabel - hvordan skal vi komme forbi dette og ha et mer positivt samarbeid om min helse? Jeg har nok dessverre gitt opp denne fastlegen, står på venteliste til en annen lege. Jeg prøvde å si han imot litt idag også, men det er bare så tydelig at han mener at alt jeg sier bare er tull. For en stund siden ble jeg så lei meg og irritert at jeg strigråt og ble sint på han, det hjalp litt der og da, og ble litt bedre etterpå, men det er kun når timene foregår på hans premisser, der jeg underkaster meg hans teori om at alle mine plager skyldes angst. vi snakker tynn hud med utslett og irritasjon, autoimmune plager ved menstruasjon, vonde ledd, glemsomhet/hjernetåke, vektøkning som ikke lar seg holde i sjakk med trening og kosthold, kviser, utmattelse, ekstremt lite søvn, carpal tunnel i arm (operert i den andre), navlebrokk etter flere svangerskap, hårtap, tørre øyne, økt allergi..kunne sikkert nevnt mer. Men alt kommer av angst mener han..og han mener jeg er for opptatt av å lete etter diagnoser. Men det er jo fordi ingen hjelper meg, jeg er rådvill 😭 Anonymkode: be6a9...f65 1 4
Carrot Skrevet 29. mai 2024 #5 Skrevet 29. mai 2024 Jeg er ikke lege, så jeg kan ikke svare med tanke på diagnose, men jeg er kronisk syk og har selv erfart at leger ikke lytte. Jeg vet ikke om dine plager er knyttet til hormonelle endringer, men det koster lite å ta de blodrøvene og evt prøve hormoner tenker jeg.. Du har rett til å be om en second oppinion og videre utredning, Lykke til ❤️
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #6 Skrevet 29. mai 2024 Kan du ikke bestille time hos privat gynekolog mtp hormoner? Anonymkode: 7e072...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #7 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært plaget med helsa lenge nå, har skrevet litt om det her før også, at fastlegen ikke tar meg seriøst fordi jeg har angst på papiret. Var der for blodprøver ifbm jernmangel, tok også opp med det samme at jeg tror jeg har kommet i perimenopausen, alle mine symptomer stemmer og jeg sjekker av alle punkter på sånne sjekklister. jeg sa at jeg vurderte å gå til privat gyn for å få hjelp med dette, da lo han litt og sa at «jaja, du får nå prøve, men er ikke mange som blir noe bedre av det der, hormoner påvirker jo ikke angst og depresjoner så mye. Du kunne jo bare ha tatt imot p-pillene når du fikk tilbud om det.» og da sitter jeg der med symptomer som sjekker av 35 av 40 symptomer på menopausen, og en form som er helt jævlig 😭 går det an å oppføre seg sånn?? Anonymkode: be6a9...f65 Hva er det som gjør at du forklarer legen at du oppsøker en gynokelog privat? Du er defroster til å gjøre hva du vil. Og en ting til er å ikke teste seg selv ned 30 spørsmål. Gå til en psykolog også. Det er fint p lytte til leger men også å hente inn ekspertise og second opinion Anonymkode: a85f5...64c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #8 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 11.39): Jeg har vært plaget med helsa lenge nå, har skrevet litt om det her før også, at fastlegen ikke tar meg seriøst fordi jeg har angst på papiret. Var der for blodprøver ifbm jernmangel, tok også opp med det samme at jeg tror jeg har kommet i perimenopausen, alle mine symptomer stemmer og jeg sjekker av alle punkter på sånne sjekklister. jeg sa at jeg vurderte å gå til privat gyn for å få hjelp med dette, da lo han litt og sa at «jaja, du får nå prøve, men er ikke mange som blir noe bedre av det der, hormoner påvirker jo ikke angst og depresjoner så mye. Du kunne jo bare ha tatt imot p-pillene når du fikk tilbud om det.» og da sitter jeg der med symptomer som sjekker av 35 av 40 symptomer på menopausen, og en form som er helt jævlig 😭 går det an å oppføre seg sånn?? Anonymkode: be6a9...f65 Denne er bra så denne kan du sende ham Anonymkode: ba9be...ce6 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #9 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 12.14): Jeg har nok dessverre gitt opp denne fastlegen, står på venteliste til en annen lege. Jeg prøvde å si han imot litt idag også, men det er bare så tydelig at han mener at alt jeg sier bare er tull. For en stund siden ble jeg så lei meg og irritert at jeg strigråt og ble sint på han, det hjalp litt der og da, og ble litt bedre etterpå, men det er kun når timene foregår på hans premisser, der jeg underkaster meg hans teori om at alle mine plager skyldes angst. vi snakker tynn hud med utslett og irritasjon, autoimmune plager ved menstruasjon, vonde ledd, glemsomhet/hjernetåke, vektøkning som ikke lar seg holde i sjakk med trening og kosthold, kviser, utmattelse, ekstremt lite søvn, carpal tunnel i arm (operert i den andre), navlebrokk etter flere svangerskap, hårtap, tørre øyne, økt allergi..kunne sikkert nevnt mer. Men alt kommer av angst mener han..og han mener jeg er for opptatt av å lete etter diagnoser. Men det er jo fordi ingen hjelper meg, jeg er rådvill 😭 Anonymkode: be6a9...f65 Det kommer nok av overvekt og at du ikke tar ordentlig vare på kroppen din. Anonymkode: 02d81...b4c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #10 Skrevet 7. juni 2024 Ikke for å være kjip, men du virker kanskje litt overopptatt av å registrere alt som skjer i kroppen. Det meste går over hvis du gir det litt tid. Kan tenkes at det er det legen er negativ til. Anonymkode: 52fe1...528
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #11 Skrevet 7. juni 2024 Det er jo bare å dra til privat gynekolog. Du har alle klassiske symptomer på overgangsalder og mulig du bør ha hormontilskudd, angst er jo veldig vanlig symptom på overgangsalder det også. Drit i fastlegen de har som regel lite peiling, eller bryr seg minimalt. Anonymkode: 62b74...090 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #12 Skrevet 7. juni 2024 Klart hormoner spiller inn når det kommer til angst. Kjenner igjen den holdningen som fastlegen din har, synd at en fastlege har en slik tilnærming til pasienter. Lav/manglende kompetanse om overgangsalder og kvinnehelse er heller ikke noe nytt🙈 Anonymkode: fc898...1dc 2 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #14 Skrevet 7. juni 2024 Stikkordet her er vel HAN, ignorant rævhøl Anonymkode: b0841...bcb 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #15 Skrevet 7. juni 2024 Huff. Håper du får ny fastlege snart! Jeg er yngre enn deg, men jeg har betydelige plager i nøyaktig tre dager før mensen hver måned - og det kommer utelukkende på grunn av endringer i hormonbalansen i kroppen. Søvnproblemer, angst, svimmelhet, hodepine, hypersensitiv for lyder, you name it. Så det han sier er ren og skjær bullshit. Ville ha oppsøkt en privat gynekolog for å få hjelp, det er det verdt! Anonymkode: 08e16...4d4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå