Gå til innhold

Ufør og få slettet studielån - Når får man svar på søknad og hvor mye får jeg slettet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg søkte i fjor om å få slettet studielånet mitt og er 100% ung ufør med minste trygd eller hva det nå heter. Jeg har ett lån for 1 år med studier så det er vel på over 100 000 kr. Jeg har en nå i år en inntekt før skatt på 31 765 kr, dette er da 100% uføretrygd og inntekt fra 20% deltids jobb. Da jeg sendte søknaden hadde jeg ikke jobb ved siden av uføretrygden så da var inntekten min lavere.

Inne på skatteetaten sine sider og det står at jeg hadde en inntekt på 300 448 kr i 2023, så det er vel det Lånekassen ser på når de skal bestemme hvor mye gjeld jeg får slettet så kanskje jeg er heldig og får slettet alt likevel? Noen som har peiling på dette?

Så jeg lurer på tre ting:

1) Når får man svar på søknaden? Blir det ved slutten av dette året her siden jeg søkte i fjor?

2) Hvor mye gjeld kan jeg få slettet? 

3) I følge det jeg finner på Lånekassen så er maks inntekt for å få slettet all gjeld 380 302 kroner så det vil vel si at jeg tjener 1000 kr for mye i året for å få slettet all gjeld dersom de regner inntekt fra i år? Eller er det inntekten min fra 2023 de bestemmer ut i fra om jeg skal få slettet studielånet?

Jeg regner med de er veldig firkantete så jeg kommer ikke til å få innvilget å slettet all gjeld selv om det bare er snakk om 1000 kr for mye for hele året? Tjener man over grensen står det at ny gjeld blir 76 859 kr, vil det si at jeg bare får slettet 30 000 kr av gjelden min på 100 000 kr da? Link til informasjon: https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/

Anonymkode: 1654b...54c

AnonymBruker
Skrevet

Står ikke dette greit forklart på nettsidene deres? Utdrag:

"Du får et foreløpig svar på søknaden din før gjelden faktisk blir slettet. Årsaken til det er at vi må vente på opplysninger om inntekten din fra skatteetaten før vi kan svare endelig på om du har rett til å få redusert gjeld eller ikke. Det betyr at vi kan gi endelig svar først sommeren etter det året du søkte, når skatteoppgjøret ditt er klart.

Vi bruker inntektstall fra skatteetaten i behandling av søknaden."

Du søkte i fjor, altså venter de nå på at skatteoppgjøret ditt for i fjor blir klart, siden det er dette som legges til grunn.

Anonymkode: 029cc...abb

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er 2023 de vil da utgangspunkt i og du vil få svar i høst når alle skattetalla er klare. 

Jeg var gjennom det samme for 5 år siden. 

Anonymkode: 7c5e1...8cb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke slettet en krone, har ikke lav nok uføretrygd.

Anonymkode: 0e7d8...2b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo også legge til at dersom du av en eller annen grunn ikke skulle få svar i år, justeres inntektsgrensene opp for hvert år, slik at du nok uansett ville vært innenfor om inntektstallene fra i år ble lagt til grunn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Står ikke dette greit forklart på nettsidene deres? Utdrag:

"Du får et foreløpig svar på søknaden din før gjelden faktisk blir slettet. Årsaken til det er at vi må vente på opplysninger om inntekten din fra skatteetaten før vi kan svare endelig på om du har rett til å få redusert gjeld eller ikke. Det betyr at vi kan gi endelig svar først sommeren etter det året du søkte, når skatteoppgjøret ditt er klart.

Vi bruker inntektstall fra skatteetaten i behandling av søknaden."

Du søkte i fjor, altså venter de nå på at skatteoppgjøret ditt for i fjor blir klart, siden det er dette som legges til grunn.

Jeg er skikkelig dårlig på å skjønne sånt dessverre. Men er ikke skatteoppgjøret klart når da? Jeg leverte det jo inn i april hvis ikke det var mars?

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Åja. Hadde du høyere enn minste ung ufør? Tror du jeg kan risikere å få avslag siden jeg har fått ung ufør tillegget?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er skikkelig dårlig på å skjønne sånt dessverre. Men er ikke skatteoppgjøret klart når da? Jeg leverte det jo inn i april hvis ikke det var mars?

Alt for alle er ikke klart før i høst. Da kan lånekassa hente opplysninger fra skatteetaten. 

Anonymkode: 7c5e1...8cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Åja. Hadde du høyere enn minste ung ufør? Tror du jeg kan risikere å få avslag siden jeg har fått ung ufør tillegget?

Hvis det hadde noe å si at du har ung ufør, ville det stått. Det som betyr noe, er at du er innenfor inntektsgrensa. Reglene til Lånekassen er klare, og det skal ikke brukes skjønn ved denne type saksbehandling.

Synes du skal tillate deg å senke skuldrene, dette kommer til å ordne seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Jeg søkte i fjor om å få slettet studielånet mitt og er 100% ung ufør med minste trygd eller hva det nå heter. Jeg har ett lån for 1 år med studier så det er vel på over 100 000 kr. Jeg har en nå i år en inntekt før skatt på 31 765 kr, dette er da 100% uføretrygd og inntekt fra 20% deltids jobb. Da jeg sendte søknaden hadde jeg ikke jobb ved siden av uføretrygden så da var inntekten min lavere.

Inne på skatteetaten sine sider og det står at jeg hadde en inntekt på 300 448 kr i 2023, så det er vel det Lånekassen ser på når de skal bestemme hvor mye gjeld jeg får slettet så kanskje jeg er heldig og får slettet alt likevel? Noen som har peiling på dette?

Så jeg lurer på tre ting:

1) Når får man svar på søknaden? Blir det ved slutten av dette året her siden jeg søkte i fjor?

2) Hvor mye gjeld kan jeg få slettet? 

3) I følge det jeg finner på Lånekassen så er maks inntekt for å få slettet all gjeld 380 302 kroner så det vil vel si at jeg tjener 1000 kr for mye i året for å få slettet all gjeld dersom de regner inntekt fra i år? Eller er det inntekten min fra 2023 de bestemmer ut i fra om jeg skal få slettet studielånet?

Jeg regner med de er veldig firkantete så jeg kommer ikke til å få innvilget å slettet all gjeld selv om det bare er snakk om 1000 kr for mye for hele året? Tjener man over grensen står det at ny gjeld blir 76 859 kr, vil det si at jeg bare får slettet 30 000 kr av gjelden min på 100 000 kr da? Link til informasjon: https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/

Jeg hadde tjent 6000 for mye, og fikk derfor ikke slettet alt da jeg søkte. Om du så hadde tjent en krone "for mye" så ville ikke alt bli slettet.

Men jeg hadde 330.000 i utgangspunktet jeg da, så en sletting av 265.000 kan jeg ikke akkurat være misfornøyd med. Men det kjennes litt surt å sitte og betale ned på et studielån for en utdanning man ikke får brukt.  Men sånn er det når man blir skadet.

Dine spørsmål

1. Du vil få svar på slutten av i år.

2. Du kan få slettet alt

3. Det er inntekten du har i året du søker de går ut fra. Så her høres det ut som alt ditt blir slettet.

Og ja, hvis det hadde vært slik at restgjelden din ville være på ca 70.000 etter sletting, så hadde du kun fått slettet 30.000 av din gjeld. Men det er ikke så aktuelt for deg å tenke på siden du søkte i 2023 ☺️

Anonymkode: 5c3ec...814

Skrevet

Jeg fikk slettet studielånet. Måtte betale 60 000. Dette var over grensen. Hadde 60 000 for mye inntekt. Men fikk slettet ca 150 tusen i lån. Nå hadde jeg ikke mye studielån. Datter har 500 000 i studielån. Jeg hjelper det jeg kan. 

AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Minstesats var ikke lav nok inntekt...

Anonymkode: 4ef50...211

AnonymBruker
Skrevet

alle grensene om hvor mye man får slettet etter inntekten, finner du på lånekassens side. TIl og med for mange år tilbake i tid også.

Det er faktisk lett å finne fram. Et bittelite googlesøk hadde også hjulpet deg

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/

Anonymkode: 7750f...18a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

alle grensene om hvor mye man får slettet etter inntekten, finner du på lånekassens side. TIl og med for mange år tilbake i tid også.

Det er faktisk lett å finne fram. Et bittelite googlesøk hadde også hjulpet deg

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/

Anonymkode: 7750f...18a

Drit å være så spydig, det framkommer da ganske tydelig av HI at ts har sjekket dette. Til og med linken din hadde hun lagt til i HI. Skjerpings!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jævla staten

Anonymkode: 0ebb0...4b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jævla staten

Anonymkode: 0ebb0...4b4

Jævla staten? Synes det er fantastisk at man kan få slettet gjeld når man har blitt syk og ufør og fått lavere inntekt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...