AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #1 Skrevet 29. mai 2024 Dette med at seksualitet skal kontrolleres og holdes i sjakk, det kommer nok hos meg i stor grad fra en religiøs oppvekst. Men også samfunnet forøvrig, med tanke på hvor uglesett kvinner som har hatt flere partnere eller tilfeldig sex kan bli. Skamfullt å ha lyst på sex. Jeg husker jeg var veldig redd for å ødelegge min verdi ved å ha for mange partnere. Men når man er gift eller i et forhold, så skal liksom en bryter skrus på, alle sperrer løftes og alt skal gå som smurt. Da skal det bare blomstre. Det er i alle fall det som sitter veldig inngrodd i meg. Alltid av, med unntak av innenfor visse rammer hvor man må være på. Jeg husker at jeg som tenåring onanerte og så bad til gud om tilgivelse etterpå og sa til meg selv hver gang at dette måtte jeg slutte med. Og nå lever jeg med en partner som forventer mer av meg seksuelt enn jeg har klart å levere. Jeg lurer på hvordan det hadde vært dersom jeg ikke hadde latt meg undertrykke seksualiteten, den gang det kom av seg selv. Hvordan kan man bli mer seksuelt frigjort? Jeg ser folk som skriver om "seksuell kompetanse" og klokskap, å ha sex på egne premisser og ikke kun på mannens. Det er gresk for meg alt sammen. Anonymkode: 93874...db0 2
Trolltunge Skrevet 29. mai 2024 #2 Skrevet 29. mai 2024 Har mye samme oppvekst som deg. Om du liker å lese vil jeg anbefale deg å lese Hulebjørnens klan og Hestenes dal. (Videre i serien om du ønsker.) De bøkene var til enorm hjelp for meg. Utover at det generelt er gode bøker begynner hovedpersonen sitt unge liv med påtvunget og uønsket sex (bok 1), men i bok nr 2 møter både hovedpersonen og vi som leser en tankegang og praksis rundt det seksuelle som gir et veldig godt innblikk i hvordan dette kan og burde være. Å dele glede, som det blir kalt. Bøkene ga meg en styrke i det å snu mine holdninger, og da også praksis, rundt det seksuelle. Den dag i dag bruker jeg det jeg leste og lærte i boka Hestenes dal som referanseramme angående hvordan sex bør være mellom kvinne og mann. En delt glede. Selv om den boka er mest vesentlig ville jeg startet på bok nr 1, Hulebjørnens klan.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #3 Skrevet 29. mai 2024 Trolltunge skrev (1 time siden): Har mye samme oppvekst som deg. Om du liker å lese vil jeg anbefale deg å lese Hulebjørnens klan og Hestenes dal. (Videre i serien om du ønsker.) De bøkene var til enorm hjelp for meg. Utover at det generelt er gode bøker begynner hovedpersonen sitt unge liv med påtvunget og uønsket sex (bok 1), men i bok nr 2 møter både hovedpersonen og vi som leser en tankegang og praksis rundt det seksuelle som gir et veldig godt innblikk i hvordan dette kan og burde være. Å dele glede, som det blir kalt. Bøkene ga meg en styrke i det å snu mine holdninger, og da også praksis, rundt det seksuelle. Den dag i dag bruker jeg det jeg leste og lærte i boka Hestenes dal som referanseramme angående hvordan sex bør være mellom kvinne og mann. En delt glede. Selv om den boka er mest vesentlig ville jeg startet på bok nr 1, Hulebjørnens klan. Tusen takk for konkret tips! Ser ut som de finnes på norsk kun i lydbok? Anonymkode: 93874...db0 1
Trolltunge Skrevet 29. mai 2024 #4 Skrevet 29. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for konkret tips! Ser ut som de finnes på norsk kun i lydbok? Anonymkode: 93874...db0 Bør ikke være vanskelig å få tak i et sted man kan kjøpe brukte bøker. Fretex for eksempel. Var veldig populære bøker. https://obriens.no/skjonnlitteratur/36756-hulebjornens-klan-jean-m-auel.html Endret 29. mai 2024 av Trolltunge
carlberner1 Skrevet 29. mai 2024 #5 Skrevet 29. mai 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Dette med at seksualitet skal kontrolleres og holdes i sjakk, det kommer nok hos meg i stor grad fra en religiøs oppvekst. Anonymkode: 93874...db0 Ja.. Kvitt deg med den jo før jo heller, overtro funker som hobby, nix mer. Og det hjelper ikke å bytte navn og opphøye(?) det til "religion". Fortsatt kun overto. Lettere sagt enn gjort å komme ut/over det, men like fullt nyttig. Pietistene på 1800-tallet har ødelagt mye for mange i for lang tid. Ah-puh.. Finn ut hvordan du vil ha det, på dine premisser uten at de går ut over andre og innse at andre kanskje vil ha det på andre måter. Det skumle her, spesielt med barn, er at lojalitet kan ta overhånd: det man syns er "ok" kan være fullstendig hinsides hvis man ikke kjenner alternativer. Derfor er alternativer viktige som orientering. Såh! Bytt ut overtro med folkeopplysning. Nå! 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #6 Skrevet 29. mai 2024 carlberner1 skrev (1 time siden): Ja.. Kvitt deg med den jo før jo heller, overtro funker som hobby, nix mer. Og det hjelper ikke å bytte navn og opphøye(?) det til "religion". Fortsatt kun overto. Lettere sagt enn gjort å komme ut/over det, men like fullt nyttig. Pietistene på 1800-tallet har ødelagt mye for mange i for lang tid. Ah-puh.. Finn ut hvordan du vil ha det, på dine premisser uten at de går ut over andre og innse at andre kanskje vil ha det på andre måter. Det skumle her, spesielt med barn, er at lojalitet kan ta overhånd: det man syns er "ok" kan være fullstendig hinsides hvis man ikke kjenner alternativer. Derfor er alternativer viktige som orientering. Såh! Bytt ut overtro med folkeopplysning. Nå! Jeg er ikke (over)troende i dag, men den biten her henger godt i, dessverre... kanskje fordi en del av det sammenfaller med kulturen sitt syn på det. Vanskelig å riste av seg. Ts Anonymkode: 93874...db0 1
Trolltunge Skrevet 29. mai 2024 #7 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er ikke (over)troende i dag, men den biten her henger godt i, dessverre... kanskje fordi en del av det sammenfaller med kulturen sitt syn på det. Vanskelig å riste av seg. Ts Anonymkode: 93874...db0 Enig med deg, men du har allerede et godt utgangspunkt her, i at du forstår at du er påvirket av dette og vår (dritt)kultur angående det seksuelle. De fleste i vår kultur er ikke engang bevisst på hvor påvirket de er av negative og destruktivte holdninger i vår kultur. Mange tror oppriktig på at vi har en god og frigjort kultur angående det seksuelle. Det har vi på ingen måte. Vi har en kultur som ikke gir verken kvinner eller menn god seksuell forståelse, men en svært dårlig. Du har allerede tatt det første vesentlige steget ved å innse at du er negativt påvirket. Da kan du også gjøre noe med det. 😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå