AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #1 Skrevet 29. mai 2024 Kort fortalt Har datet i rundt 1 år nå, og mistenker ganske sterkt at min partner har en mild form for autisme. Vi har snakket om det, og...ja, mistanken ligger der. Om det er autisme, så er det snakk om veldig høyfunksjonell. Det er snakk om en person som har kommet seg igjennom livet uten noen problemer med tanke på akademia (har et par mastergrader), arbeidslivet, og det sosiale (men fort får stempelet "litt sær/spesiell" når folk kommer tettere innpå og blir kjente) Men det er én ting jeg ikke har tenkt på før - er autisme arvelig? Anonymkode: 6f712...b62
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #2 Skrevet 29. mai 2024 Ja, det har svært høy grad av arvelighet. I likhet med andre nevroutviklingsvansker, som ADHD. Anonymkode: a5dba...8be 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #3 Skrevet 29. mai 2024 80% av menneskers risiko for å utvikle autisme kommer fra genetiske betingelser man arver av foreldre. Så ja, autisme er regnet som høyst arvelig. De aller aller fleste med autisme er medfødt dette. Autismespekteret er stort - og hvor man havner på spekteret kan ikke forutsees. Anonymkode: f9556...129 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #4 Skrevet 29. mai 2024 Det er ikke uvanlig at folk får diagnose i voksen alder, etter å ha fått barn som blir utredet. Anonymkode: 0459e...49c
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #5 Skrevet 29. mai 2024 Ja, det er kjent at det er en sterk arvelig komponent i autisme. Pga fremgang i diagnostisering, det er ikke sjeldent nå at foreldrene får diagnose samtidig med barna. Anonymkode: 103b4...038
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #6 Skrevet 29. mai 2024 Jeg kjenner selv til en anekdotisk tilfelle av samme blant våre vennepar, der far har fått en autisme-diagnose etter at sønnen fikk det.. Anonymkode: 103b4...038
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #7 Skrevet 29. mai 2024 Her har ene barnet nettopp fått autisme diagnose etter at jeg som mor har trodd dette i flere år. Jeg har også mistenkt det samme om faren i flere år. Etter ene barnet fikk diagnosen så skal far også utredes nå og de skal også se litt nærmere på det andre barnet vårt. Så ja, det er ikke uvanlig at dette går i arv. Og det er flere og flere som får diagnosen som voksne og etter at barna har fått diagnose. Gjerne fordi de kjenner seg igjen selv i deler av utredningen som gjøres av barnet. Anonymkode: 6020c...60f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå