Gå til innhold

Er det min alder som er grunnen til usikkerhet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei ble mamma ved 17 og nå er sønn 3 år jeg føler meg enkelte ganger hjelpesløs, fordi at jeg er usikker på visse ting og spør ofte storesøster og mamma, om råd og jeg føler at jeg er tafatt liksom jeg må spørre andre om hjelp, når man får et barn så skal man jo liksom klare og gjøre det som må til, for og gi barnet en god oppdragelse min bestevenninne, som er tre barns mor sier at det er normalt og spørre om hjelp når man er usikker/nervøs...

Anonymkode: 33c4f...ce6

Videoannonse
Annonse
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei ble mamma ved 17 og nå er sønn 3 år jeg føler meg enkelte ganger hjelpesløs, fordi at jeg er usikker på visse ting og spør ofte storesøster og mamma, om råd og jeg føler at jeg er tafatt liksom jeg må spørre andre om hjelp, når man får et barn så skal man jo liksom klare og gjøre det som må til, for og gi barnet en god oppdragelse min bestevenninne, som er tre barns mor sier at det er normalt og spørre om hjelp når man er usikker/nervøs...

Det er nok mange før deg som støtter seg på egen mor enten de er 17 eller 37 år. Håper i det minste at faren til barnet tar ansvar også

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke å være alderen som er grunn til usikkerhet. Kan være 50 og fortsatt usikker. 

Du må trene opp selvfølelsen, ha tro på deg selv. Ikke sammenligne deg med andre. 

Og det er aldri galt å spørre om hjelp. Faktisk veldig bra å se sine egne begrensninger å spørre om hjelp hvis man er usikker. 

Anonymkode: 52097...9df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er helt normalt å spørre venner/familie om råd og veiledning uavhengig av alder ❤️ Jeg har 3 barn, og spør fremdeles min mor og søster om råd og veiledning ved behov. Og min søster spør meg enda hun er 8 år eldre og har 5 barn. 

Det finnes ingen fasit for oppdragelse, ingen bruksanvisning for barn. Det er en positiv ting syns jeg at man faktisk klarer og tørr å spørre andre om hjelp og råd - istedenfor å sitte inne med usikkerheten. 

Ja du ble mor ung, men det gjør deg ikke mer uviten enn en førstegangsmor på 35. Vi har alle ulik erfaring med barn - noen har vært rundt småbarn hele livet i form av søsken, tantebarn etc, andre har knapt hatt yngre og små barn rundt seg. 

Anonymkode: 5ebb5...8a1

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Trenger ikke å være alderen som er grunn til usikkerhet. Kan være 50 og fortsatt usikker. 

Du må trene opp selvfølelsen, ha tro på deg selv. Ikke sammenligne deg med andre. 

Og det er aldri galt å spørre om hjelp. Faktisk veldig bra å se sine egne begrensninger å spørre om hjelp hvis man er usikker. 

Men folk blir jo tryggere generelt jo eldre de blir?

Anonymkode: cbea8...b24

AnonymBruker
Skrevet

Man har mer livserfaring og er gjerne mer ressurssterk når man er 30 kontra 17 når man får barn. Det gjør naturligvis også at man som regel er tryggere i mammarollen når man er mer voksen. 

Anonymkode: 48a22...c97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja mange blir tryggere med alderen. 

Men en trenger ikke å være usikker som ung heller, så usikkerhet har ikke så mye med alder å gjøre. Men mer hvordan person man er. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er usikker hele tiden, men jeg googler istedenfor å spørre mamma. Det at du har et godt forhold til familien, og synes det er mer naturlig å spørre dem, er jo ikke en negativ ting :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja mange blir tryggere med alderen, men dersom man ikke har noe særlig erfaring med barn så tror jeg nok ikke nødvendigvis den tryggheten vil være overførbar til all usikkerheten man kan kjenne på som førstegangsforelder. 

Så en 17 åring og og 35 åring som får første barn kan helt fint være like usikker i sin rolle som forelder. 

Anonymkode: 5ebb5...8a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

skal love deg at det finnes mange førstegangsfødende på 35-40, som er betraktelig mer usikre og nervøse enn de unge mødrene.

Anonymkode: aabe8...399

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...