Gå til innhold

Hvorfor eser mange ut igjen etter slankeoperasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst å søke om slankeoperasjon, men ser flere legge på seg og bli like tykk igjen etter operasjon, og lurer på hvorfor?

Anonymkode: 151cb...b96

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er operasjon av mage, ikke hjerne. Kalorier kan drikkes, man kan spise for ofte, man kan spise usunt... Det er ikke er tryllestav. De som går ned og holder vekta i tiår etter slankeoperasjon har virkelig lagt om livet og kosten. Og trolig jobba hardt for det. 

Anonymkode: 7be46...850

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de ikke blir syke og får dumping av dårlig mat, da blir det fristende med dem maten. 

De kan ta medisiner de legger på seg av. 

De klarer ikke livsstilsendringen og havner tilbake på gamle spor. 

Anonymkode: ee88a...beb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 50 kilo og holdt det i mange år. Så ble jeg syk og går nå på medisiner som gir ulvehunger. Jeg spiser mye en dag og lite noen andre dager. Allikevel øker vekten. Har mest lyst til å ta samme operasjon igjen, men vet ikke om det lar seg gjøre.

Anonymkode: e0be6...842

• Hjerte 3
Gjest Anonyme-meg
Skrevet (endret)

Som personen over skriver så blir ikke gode fikset ved en slanke operasjon. 

En klarer ikke å slanke seg hvis ikke hode er med på laget. 

Sliter selv om overspisingslidelse og prøv alt av slankekurer. Men det går ikke så lenge problemet til overspisingslidelsen er under kontroll. 

Jeg sier ikke at alle som er overvektige sliter med spiseforstyrrelse, men det er mange som gjør det. Faktisk den spiseforstyrrelsen flest sliter med. 

Men gjennomfører man en slanke operasjon uten å gjennomgå en livstilsendring, er det vanskelig å holde vekten.

Endret av Anonyme-meg
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de er ikke villige til å legge om kostholdet permanent. 

Vet om ei som gikk på 8 helgekurs om kosthold og livsstil i forkant av en operasjon, der hun skulle lære å tilpasse seg livet for å holde vektnedgangen. Så ble hun operert, og det første hun gjorde var å dra hjem å spise en burger og chips og grafset i seg sjokolade på kvelden for å belønne seg selv for å ha vært så flink med å gjøre "grep" (altså operasjon). Greit nok hun klarte ikke spise mye, men symbolikken over dette er ganske tydelig. Hun gikk ned 25 kg på noen uker som følge av operasjonen, men 10 måneder etterpå var hun like overvektig igjen. Nå har det gått noen år og hun er fortsatt like overvektig.

Og enda hadde hun tatt 8 helgekurs på statens regning inkl. flybilletter og hotellopphold for å være skikket til permanent endring, men nei, det var visst en "husmorferie", som hun selv sa i forkant når hun reiste på kursene.

Dette er egentlig en trist historie på vegne av slankeoperasjon, statlig pengebruk og ikke minst henne selv. 

Anonymkode: 8236c...92b

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Men får ikke de som opererer seg tilbud om psykolog/ samtale oppfølging lang tid etter operasjonen?

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men får ikke de som opererer seg tilbud om psykolog/ samtale oppfølging lang tid etter operasjonen?

Ts

Hun jeg skrev om ovenfor fikk en eller annen form for lokal oppfølgning, men hva dette var vet jeg ikke. Mulig det var psykolog. 

Skal sies at under vektnedgangen, og kanskje særlig når hun hadde nådd sitt slankeste, så var hun et helt nytt menneske. Hun strålte på en måte hun aldri hadde gjort før, og begynte å pynte seg osv. Hun skiftet ut store deler av garderoben. Så utrolig synd at hun ikke klarte å gjøre de livsstilsendringene hun hadde vært på kurs om.

Anonymkode: 8236c...92b

• Liker 2
Skrevet

De blir tykke igjen fordi de fortsetter å spise for mye/feil mat. Kjenner tre damer som har tatt slankeoperasjon. Alle gikk ned mange kilo i tiden rett etter inngrepet. Men alle har gått opp igjen, og er nå like overvektige som de var før. Veldig trist.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor stiller du ikke spørsmålet på en hyggeligere måte?

Er det for å hetse slankeopererte?

Anonymkode: ee88a...beb

På en hyggeligere måte? Skal jeg pakke det inn?

Hvorfor skal jeg shame overvektige da jeg er overvektig selv?

Ja jeg hater å være feit, og nå ønsker jeg å gjøre noe med det! Det er ikke fint å være overvektig med cellulitter og bilringer som disser når jeg beveger meg, og jeg har 37 kg for mye på kroppen som skal bort.

Ts

• Liker 8
Skrevet

Slankeoperasjon er bare et hjelpemiddel for å komme i gang, men hva som skjer på lang sikt er opp til den enkelte. Det som har ført til fedme slutter jo ikke på magisk vis. Å krympe magesekken med operasjon gjør at man plutselig ikke klarer spise mye, men spiser man lite av det gale er det fort gjort å få i seg for mye kalorier likevel. Og ikke minst, når man før trengte 3000 kalorier for å holde vekten på 120 kg er det med plutselig mye mindre kaloribehov når man har gått ned til 90 kg.

Jeg tror at fedmekirurgi vil forsvinne komplett. Nå gjelder Ozempic/Wegovy-sprøyte. Jeg er overbevist at det vil bli utviklet i tablettform, og etter noen få år vil det bli billig pga mye konkurranse. Fedme vil tilhøre fortiden for de aller fleste i industriland som har råd. I fattige land er fedme ikke et problem, de sliter med å få nok mat.

På global basis syns jeg at det ikke er så dårlig å få bukt med overvekt. Mindre behov for mat slik at man kan fø u-land bedre. I i-land mindre diabetes, hjerte og karsykdom, ikke slitasjeskader på kne som alle koster mange milliarder. Ja det er en "lat" løsning for den enkelte som krever lite innsats men iblant forsvarer resultatet metoden.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Operasjonen minsker magesekk. Men spiser man sakte og sikkert mer og mer, så utvider den seg igjen. Vips, så tåler man å trøkke i seg minst like mye som før. Har en bonusdatter som gjorde det. Og da er den psykiske følelsen av nederlag enorm. Hun fikk 2 - 3 år som normalvektig.

Anonymkode: 82900...f00

AnonymBruker
Skrevet

For man fikser magesekken og ikke problemet med overspising. Man må selv etter slankeoperasjon holde seg til et helt annet kosthold enn man hadde før operasjonen, det må alle som slanker seg uansett metode. 

Anonymkode: 4ffe0...d35

• Liker 2
Skrevet

Fordi overvekt og mat er svært komplekst. Vi kan heller ikke slutte og spise slik en alkoholiker eller røyker kan gjøre med sitt "misbruk".

Den som er så overvektig at en slankeoperasjon er aktuelt har noe som ligger under, en eller annen mekanisme som gjør at mat og spising brukes som en slags mestringsstrategi. Dette endrer seg ikke over natten.

Noen tåler også mindre usunn mat og legger lett på seg, dette endrer seg jo ikke etter operasjonen

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man spiser som man altid gjør.

Du må forandre matinntaket ditt før en operasjon før du tar den. Hvis ikke blir du like feit. 

Hilsen jojo slanker som aldrii livet ville tatt en sånn operasjon. 

Anonymkode: 800bc...267

• Liker 2
Skrevet
fru Alving skrev (10 minutter siden):

Vi kan heller ikke slutte og spise slik en alkoholiker eller røyker kan gjøre med sitt "misbruk".

Dette. Alkohol og tobakk kan man kutte ut på dagen. Krever mye viljestyrke da. Misbruk av mat derimot er ofte et innarbeidet mønster fra tidlig barnealder. Belønning? Godteri. Trøste seg? Godteri. Evolusjonen? Hardwired til å like fett og sukker. Greit når man må lagre fett for å klare neste matkrise, men for oss er mat tilgjenglig i enorme mengder og til enhver tid. Og spise må vi uansett. Det er som å forvente at en alkoholiker kan drikke én øl om dagen og en røyker må røyke 3 stykk men ikke mer. Man kan ikke bli avholds når man misbruker mat.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt BMI på 40, og skjønner ikke hva som er krenkende i denne tråden. Har gått ned nå til BMI på 31, så jeg er fortsatt ikke sylslank for å si det mildt ;) 

Men: folk som går ned etter operasjon og så går opp igjen opprettholder etter hvert sitt gamle spisemønster som gjorde dem overvektige i utgangspunktet. Og i samme mengder. Så enkelt er det. Så operasjonen er en hjelp, men man må selv gjøre jobben.

Har en kollega som sliter voldsomt med mage/tarm etter en sånn operasjon. Hun angrer i dag, selv om hun er normalvektig så hemmer det henne mye både med tanke på tilgang på toalett og smerter. Så jeg ville tenkt meg om flere ganger og faktisk prøvd skikkelig selv først!

Anonymkode: c93ae...5d4

• Liker 1
Gjest Anonyme-meg
Skrevet
Daraya skrev (2 minutter siden):

Dette. Alkohol og tobakk kan man kutte ut på dagen. Krever mye viljestyrke da. Misbruk av mat derimot er ofte et innarbeidet mønster fra tidlig barnealder. Belønning? Godteri. Trøste seg? Godteri. Evolusjonen? Hardwired til å like fett og sukker. Greit når man må lagre fett for å klare neste matkrise, men for oss er mat tilgjenglig i enorme mengder og til enhver tid. Og spise må vi uansett. Det er som å forvente at en alkoholiker kan drikke én øl om dagen og en røyker må røyke 3 stykk men ikke mer. Man kan ikke bli avholds når man misbruker mat.

Klarer virkelig en alkoholiker å kutte ut på dagen? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner tre opererte. 

Min søster. Operert (privat) for 14 år siden. Fortsatt slank. 

Tidligere venninne. Operert (Latvia) for 15 år siden. Fortsatt slank. 

God venninne. Operert (Moskva) for 20 år siden. Fortsatt slank. 

Kan det være at pengene gikk ut av egen lomme har holdt de motiverte? 

Anonymkode: 95331...3cb

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som er slankeoperert har ikke lagt om livsstilen, men fortsatt i samme spor som før. En nabo er til og med operert to ganger og er fortsatt tjukk. Og felles for de som har barn er at barna og dessverre har blitt overvektige.

Ta tak i årsaken til at du er overvektig og start der. 

Anonymkode: c75a4...e32

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...