Hayden Skrevet 1. juni 2024 #121 Del Skrevet 1. juni 2024 Just now, Fru Uperfekt said: Så det er bedre å bruke stråmenn? Jeg røyker ikke, men er likevel for at en må kunne benytte seg av lovlige rusmidler i eget hjem. Det er jo ingen som har sagt at det ikke skal kunne røykes i eget hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 1. juni 2024 #122 Del Skrevet 1. juni 2024 Hayden skrev (2 minutter siden): Det er ikke snakk om å forby alt en ikke liker. Det er snakk om at det som unødvendig forstyrrer nattesøvnen forbys, ikke bare støy. Her finnes det en lett fiks for den som ,,plages'' Og nei litt tobakkstank går ikke under unødvendig forstyrring så lenge de der eller gjør det på egen eiendom 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 1. juni 2024 #123 Del Skrevet 1. juni 2024 Hayden skrev (3 minutter siden): Det er jo ingen som har sagt at det ikke skal kunne røykes i eget hjem. Å ilegge alle som ikke bærer TS på en gullstol å være røykere er å drive stråmann argumentasjon. Så således bedriver du det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 1. juni 2024 #124 Del Skrevet 1. juni 2024 Hayden skrev (29 minutter siden): Det er ikke hersketeknikk at det gjøres oppmerksom på at mange av svarene gitt i tråden her later å være fra røykere. Og grunnen til at det blir nevnt, er fordi mangelen på forståelse og empati er veldig gjennomtrengende. Og der gjør du det igjen, legger det over til at dette handler om synsing og følelser - til tross for at du har blitt vist lovverk og hvordan situasjoner med naboer og røyking egentlig skal håndteres. Du har fått linker og utdrag av disse linkene, men "vil ikke lese det" fordi "det er ikke nødvendig". Ts spør: »Er det noen som har vært i samme situasjon og fått det løst ved hjelp av lovverket» Mitt svar er i hovedsak «Nei, ts. Ingen har stoppet folk i egen leilighet fra å røyke.» Hun får saklig svar av meg. Men du vil fokusere på empati og forståelse. Det er ikke det som etterspørres og ikke det jeg jeg byr på. Nei, linkene er ikke gyldig her. Det er et sterkt ønske fra deg at «linkene dine» skal stoppe naboen fra å røyke. Det må du fortsette å tro, så kan jeg få forholde meg til saken kjerne. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #125 Del Skrevet 1. juni 2024 Hayden skrev (1 time siden): Det der må være noe av det mest meningsløse jeg har lest på lenge. Den som virker å både ilegge andre vaner, verdier og å benytte seg av hersketeknikker er deg. Dersom du trenger det utsagnet forklart, kan nok mange bistå med det.. Jeg lurer på hvorfor det bryr deg hva andre mener og tenker om noe som faktisk per i dag er beskytta av lovverket? Det er synsing, og dessverre gis det lite rom for det. Videre er det rart at dette unge kjæresteparet ligger og koser og kjederøyker samtidig.. Pleier ikke folk å bøye seg med èn ting av gangen? Anonymkode: eae0a...3fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #126 Del Skrevet 1. juni 2024 Hayden skrev (På 30.5.2024 den 17.06): Jeg prøvde selv å google temaet, og det kom opp info med en gang. Lett å finne mao. https://www.dagbladet.no/nyheter/royking-forurenser-mer-enn-biler/65989105 Slik jeg leser informasjonen så er det jo veldig relevant. Det er jo du (og flere) som ikke holder seg til sak, i artikkel og utdrag fra artikkelen så står det jo svart på hvitt at: Både borettslagsloven og sameieloven har bestemmelser som sier at ingen beboer skal bruke verken bolig eller fellesareal slik at det på urimelig eller unødvendig vis er til skade eller ulempe for andre beboere. Det faktum at røyking er helseskadelig, så vil det være tilfeller hvor dette faller innunder denne bestemmelsen. Syns du selv at at det er rimelig og nødvendig for naboer å kjederøyke med vinduet på vidt gap på soverom halve natten - når de i tillegg vet at naboer plages sterkt av det? Syns du ikke det hadde vært mer rimelig at de gjorde dette i andre rom i boligen, slik at naboer ikke holdes våkne? Du røyker kanskje selv? Det skinner veldig gjennom svarene som gis i tråden her hvem som røyker. Jeg syns ærlig talt det er flaut å lese mange av svarene i tråden her, og jeg gleder meg til lovverket beskytter bedre mennesker som i denne situasjonen her. Det var en sann fryd da røykeloven kom inn og forbød røyking på utesteder/spisesteder, og det skal bli enda mer nydelig når det innføres restriksjoner i borettslag. Merk, restriksjoner innebærer ikke forbud, men å utvise normale hensyn. Da måtte vi sluttet å kjøre bil, klippe gress osv også. Retten til privatliv og frihet på egen eiendom er nedfelt i grunnloven. Og folk kan røyke og drikke seg til døde i private hjem Anonymkode: 6195d...714 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #127 Del Skrevet 1. juni 2024 Kjøp noen gode luftrenser til soverommene. Velger dere å selge, må dere oppgi at dere er i en nabokonflikt, og grunnen for konflikten. https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/coway-storm-luftrenser-ap1516d/AP1516D Anonymkode: e333e...f54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 1. juni 2024 #128 Del Skrevet 1. juni 2024 Skjønner at det er skikkelig belastende. Og èn ting er passiv røyking. Det er jo også problematisk i forhold til sikkerhet. De verste avhengige går ikke av veien, for å ta seg en røyk på senga. (Så skal det nevnes at der ligger vel lading av mobil øverst, men det fakta at selv ikke bønn fra naboer hjelper, sier litt om hvor risikovillig man er og hvor lite hensyn disse tar i det daglige..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #129 Del Skrevet 1. juni 2024 Samfunnsengasjert skrev (På 29.5.2024 den 16.59): Da har du bevis hvis det skulle dukke opp en hus(leie)tvist / tvistesak / forsøk på utkastelse ol. Så du mener at naboen står sterkere jo flere brev de skriver?? Herregud hvor enkel du er......Naboen har akkurat like lov til å røyke hos seg selv om dustenaboen skriver 1 eller 500 brev!! Anonymkode: fcfde...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #130 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 17.39): Seriøst? Du sammenligner å parkere bilen i 1 minutt, med å røyke i timesvis om natten? Røyking er forøvrig mer skadelig enn eksos. Røyking fra èn sigarett inneholder 10 ganger mer farlig svevestøv enn eksos, og avgir langt flere og finere svevestøvpartikler enn eksos. Disse partiklene er delen i luftforurensingen som er farligst for helsen. Å la bilen stå på tomgang er forøvrig forbudt, det burde jo være veldig fortellende for deg. "Andre behov og lyster enn meg". Det er bare for naboen å røyke i stua/andre rom. Anonymkode: bb7b8...910 Jeg snakket ikke om å parkere.....men når du kommer kjørende for å parkere, det er fullt lovlig men det kan være sjenerende for naboen hvis hen er veldig plaget med astma. Kan da naboen be deg kjøre et annet sted for å parkere pga at hen synes det er sjenerende? Selvsagt hadde du ikke brydd deg om det, men en røykende nabo....som gjør det han har full lov og rett til å gjøre, det vil du at naboen skal bestemme? Den siste dumme egoisten er ikke født enda, skjønner jeg utifra kommentarene her inne. Hva med å være litt romslige med hverandre og godta at vi er forskjellige og har forskjellige lyster og syn på livet? Anonymkode: fcfde...292 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #131 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kjøp noen gode luftrenser til soverommene. Velger dere å selge, må dere oppgi at dere er i en nabokonflikt, og grunnen for konflikten. https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/coway-storm-luftrenser-ap1516d/AP1516D Anonymkode: e333e...f54 Det med nabokonflikt må absolutt ikke opplyses om, det må opplyses om det i de tilfellene en blir spurt om akkurat dette. Det har jo vært rettstvister på dette temaet, så hvor har du lest at slik må oppgis?? Greit å vite hva en snakker om før en babler i vei! Anonymkode: fcfde...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #132 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det med nabokonflikt må absolutt ikke opplyses om, det må opplyses om det i de tilfellene en blir spurt om akkurat dette. Det har jo vært rettstvister på dette temaet, så hvor har du lest at slik må oppgis?? Greit å vite hva en snakker om før en babler i vei! Anonymkode: fcfde...292 De fleste spør jo før de kjøper. Spesielt om man skal bo vegg i vegg med naboer. Anonymkode: e333e...f54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #133 Del Skrevet 1. juni 2024 Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Så det er bedre å bruke stråmenn? Jeg røyker ikke, men er likevel for at en må kunne benytte seg av lovlige rusmidler i eget hjem. Ja, så sant ikke dette går ut over helsen til naboen din. Noe det her gjør. Anonymkode: 321b6...efe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hayden Skrevet 1. juni 2024 #134 Del Skrevet 1. juni 2024 1 hour ago, Fru Uperfekt said: Her finnes det en lett fiks for den som ,,plages'' Og nei litt tobakkstank går ikke under unødvendig forstyrring så lenge de der eller gjør det på egen eiendom "Plages"? Du bør kanskje lese tråden ordentlig. 59 minutter siden, Fru Uperfekt said: Å ilegge alle som ikke bærer TS på en gullstol å være røykere er å drive stråmann argumentasjon. Så således bedriver du det Snakk om å snakke seg vekk, og vri om til noe som aldri er sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hayden Skrevet 1. juni 2024 #135 Del Skrevet 1. juni 2024 41 minutter siden, AnonymBruker said: Da måtte vi sluttet å kjøre bil, klippe gress osv også. Retten til privatliv og frihet på egen eiendom er nedfelt i grunnloven. Og folk kan røyke og drikke seg til døde i private hjem Anonymkode: 6195d...714 Det er faktisk ikke lov til å klippe gress midt på natten. Tenk om dere som uttaler dere faktisk kan lese tråden ordentlig før dere kommenterer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 1. juni 2024 #136 Del Skrevet 1. juni 2024 Hayden skrev (1 minutt siden): Det er faktisk ikke lov til å klippe gress midt på natten. Tenk om dere som uttaler dere faktisk kan lese tråden ordentlig før dere kommenterer. Tenk om du hadde hatt bedre lovforståelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hayden Skrevet 1. juni 2024 #137 Del Skrevet 1. juni 2024 50 minutter siden, Rotemor said: Ts spør: »Er det noen som har vært i samme situasjon og fått det løst ved hjelp av lovverket» Mitt svar er i hovedsak «Nei, ts. Ingen har stoppet folk i egen leilighet fra å røyke.» Hun får saklig svar av meg. Men du vil fokusere på empati og forståelse. Det er ikke det som etterspørres og ikke det jeg jeg byr på. Nei, linkene er ikke gyldig her. Det er et sterkt ønske fra deg at «linkene dine» skal stoppe naboen fra å røyke. Det må du fortsette å tro, så kan jeg få forholde meg til saken kjerne. Nei, ingen har hittil per domstol stoppet folk fra å røyke. Men det er faktisk flere borettslag som ser på det å innføre restriksjoner på samme måte som nattero mellom kl 23 og 0700, ihht til lovverket. Så det kan jo være at det hadde vært interessant med slike erfaringer også. Men i stedet så er det "flytt", "det er bare å lukke vinduet", "slutt å klag", og beskyldninger om å være antisosial og fæl fordi man ikke er interessert i flytte til Svalbard. Sjenerende røyking fra naboer er et kjempeproblem for mange, men det er jo åpenbart vanskelig å forstå for den som røyker. Linkene inneholder informasjon fra advokat. Men for all del, de er ikke gyldige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hayden Skrevet 1. juni 2024 #138 Del Skrevet 1. juni 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: De fleste spør jo før de kjøper. Spesielt om man skal bo vegg i vegg med naboer. Anonymkode: e333e...f54 Du forstår ikke at naboer flytter og man kan plutselig få seg nye naboer? Eller det faktum at at selgere sjeldent opplyser om sjenerende forhold, fordi de vet at det svekker salget? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hayden Skrevet 1. juni 2024 #139 Del Skrevet 1. juni 2024 26 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg snakket ikke om å parkere.....men når du kommer kjørende for å parkere, det er fullt lovlig men det kan være sjenerende for naboen hvis hen er veldig plaget med astma. Kan da naboen be deg kjøre et annet sted for å parkere pga at hen synes det er sjenerende? Selvsagt hadde du ikke brydd deg om det, men en røykende nabo....som gjør det han har full lov og rett til å gjøre, det vil du at naboen skal bestemme? Den siste dumme egoisten er ikke født enda, skjønner jeg utifra kommentarene her inne. Hva med å være litt romslige med hverandre og godta at vi er forskjellige og har forskjellige lyster og syn på livet? Anonymkode: fcfde...292 Point still stands, og sammenligningen er hinsides latterlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 1. juni 2024 #140 Del Skrevet 1. juni 2024 (endret) Hayden skrev (20 minutter siden): Nei, ingen har hittil per domstol stoppet folk fra å røyke. Men det er faktisk flere borettslag som ser på det å innføre restriksjoner på samme måte som nattero mellom kl 23 og 0700, ihht til lovverket. Så det kan jo være at det hadde vært interessant med slike erfaringer også. Men i stedet så er det "flytt", "det er bare å lukke vinduet", "slutt å klag", og beskyldninger om å være antisosial og fæl fordi man ikke er interessert i flytte til Svalbard. Sjenerende røyking fra naboer er et kjempeproblem for mange, men det er jo åpenbart vanskelig å forstå for den som røyker. Linkene inneholder informasjon fra advokat. Men for all del, de er ikke gyldige Det er grunnlovsfestet. Du tror en link fra en advokat innebærer lovendring?? Eller står over grunnloven og eiendomsretten eller i det hele tatt løser noe som helst her? Det er like dumt som å tro på reklame. Du gjentar og gjentar at røykere ikke forstår at dette er sjenerende. Jeg tror alle forstår at det er sjenerende. Selv de mest ihug røykere. Men det er ikke saklig.eller relevant. Det er naboen til ts som må forstå at det et sjenerende. Ikke jeg, selv om jeg selvsagt også synes det lukter forferdelig.Ikke på noen måte har jeg antydet at jeg ikke forstår problemet, men fiktive, urealistiske løsninger bruker jeg ikke tid på. Den rollen tok du. Endret 1. juni 2024 av Rotemor 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå