Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Foreslår at du melder saken inn til konfliktrådet og får hjelp til megling der. 

https://konfliktraadet.no

Anonymkode: b2e69...bb1

Basert på hva? Konfliktrådet kan ikke vike fra loven.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Fortsetter under...

17 hours ago, AnonymBruker said:

Kilde? 

Anonymkode: af031...04c

Jeg prøvde selv å google temaet, og det kom opp info med en gang. Lett å finne mao.

https://www.dagbladet.no/nyheter/royking-forurenser-mer-enn-biler/65989105

5 hours ago, Rotemor said:

Men dette er ikke relevant for hva naboene har lov til. Majoriteten du referer til ser relevansen og ikke du. Dette handler ikke om helsen din, dette handler om juss.

Derfor hjelper det ikke med stadig flere linker til hvorfor det er dumt å røyke, eller hva borettslaget kan bestemme.

Det handler om å holde seg til sak og ikke følelser i sin argumentasjon. 

Det hjelper ikke å bli sint på andre fordi loven er som den er.

Slik jeg leser informasjonen så er det jo veldig relevant. Det er jo du (og flere) som ikke holder seg til sak, i artikkel og utdrag fra artikkelen så står det jo svart på hvitt at:

Både borettslagsloven og sameieloven har bestemmelser som sier at ingen beboer skal bruke verken bolig eller fellesareal slik at det på urimelig eller unødvendig vis er til skade eller ulempe for andre beboere. Det faktum at røyking er helseskadelig, så vil det være tilfeller hvor dette faller innunder denne bestemmelsen. 

Syns du selv at at det er rimelig og nødvendig for naboer å kjederøyke med vinduet på vidt gap på soverom halve natten - når de i tillegg vet at naboer plages sterkt av det? Syns du ikke det hadde vært mer rimelig at de gjorde dette i andre rom i boligen, slik at naboer ikke holdes våkne? 

Du røyker kanskje selv? Det skinner veldig gjennom svarene som gis i tråden her hvem som røyker. 

Jeg syns ærlig talt det er flaut å lese mange av svarene i tråden her, og jeg gleder meg til lovverket beskytter bedre mennesker som i denne situasjonen her. Det var en sann fryd da røykeloven kom inn og forbød røyking på utesteder/spisesteder, og det skal bli enda mer nydelig når det innføres restriksjoner i borettslag. Merk, restriksjoner innebærer ikke forbud, men å utvise normale hensyn. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Hayden skrev (1 time siden):

Jeg prøvde selv å google temaet, og det kom opp info med en gang. Lett å finne mao.

https://www.dagbladet.no/nyheter/royking-forurenser-mer-enn-biler/65989105

Slik jeg leser informasjonen så er det jo veldig relevant. Det er jo du (og flere) som ikke holder seg til sak, i artikkel og utdrag fra artikkelen så står det jo svart på hvitt at:

Både borettslagsloven og sameieloven har bestemmelser som sier at ingen beboer skal bruke verken bolig eller fellesareal slik at det på urimelig eller unødvendig vis er til skade eller ulempe for andre beboere. Det faktum at røyking er helseskadelig, så vil det være tilfeller hvor dette faller innunder denne bestemmelsen. 

Syns du selv at at det er rimelig og nødvendig for naboer å kjederøyke med vinduet på vidt gap på soverom halve natten - når de i tillegg vet at naboer plages sterkt av det? Syns du ikke det hadde vært mer rimelig at de gjorde dette i andre rom i boligen, slik at naboer ikke holdes våkne? 

Du røyker kanskje selv? Det skinner veldig gjennom svarene som gis i tråden her hvem som røyker. 

Jeg syns ærlig talt det er flaut å lese mange av svarene i tråden her, og jeg gleder meg til lovverket beskytter bedre mennesker som i denne situasjonen her. Det var en sann fryd da røykeloven kom inn og forbød røyking på utesteder/spisesteder, og det skal bli enda mer nydelig når det innføres restriksjoner i borettslag. Merk, restriksjoner innebærer ikke forbud, men å utvise normale hensyn. 

Jeg forholder meg til loven og ikke til synsing i mine svar. Jeg forstår ikke hvordan mine følelser hjelper saken. Forstår du det?

Hadde jeg visst at tråden kun skulle være meningsutveksling og ikke konkret informasjon så hadde jeg ikke deltatt.

Endret av Rotemor
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 14.57):

Vi hadde ikke gjort det hvis det var EN person som tok seg EN røyk, nei. Men de er et par som ligger og kjederøyker i flere timer med vinduer på vidt gap, vi har vinduer rett inntil, så jo, vi hoster oss faktisk gjennom natten. 

Anonymkode: bb7b8...910

De ligger og kjederøyker i flere timer på natten? Høres ut som du overdrivee

Anonymkode: 2ae97...a1c

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 15.00):

Det er så hensynsløst av lover å regler. Det er viktigere å sikre røykeren rettigheter til å ødelegge egne lunger og andres, og være en plage. 

Anonymkode: 4e1c7...ed6

Ja for herlighet klart man må få lover mot alt mulig 

Anonymkode: 2ae97...a1c

• Liker 2
22 minutter siden, Rotemor said:

Jeg forholder meg til loven og ikke til synsing i mine svar. Jeg forstår ikke hvordan mine følelser hjelper saken. Forstår du det?

Hadde jeg visst at tråden kun skulle være meningsutveksling og ikke konkret informasjon så hadde jeg ikke deltatt.

Det ER jo lovverket som blir nevnt.

Dette er altså synsing og ikke konkret informasjon, fordi det ikke passer for deg ;) 

(Du trenger åpenbart å lese igjen, så jeg poster igjen). Hvis du ikke har forstått det, så er det ikke mine ord.

"Både borettslagsloven og sameieloven har bestemmelser som sier at ingen beboer skal bruke verken bolig eller fellesareal slik at det på urimelig eller unødvendig vis er til skade eller ulempe for andre beboere. Det faktum at røyking er helseskadelig, så vil det være tilfeller hvor dette faller innunder denne bestemmelsen."

• Liker 1

Annonse

Hayden skrev (7 timer siden):

Det ER jo lovverket som blir nevnt.

Dette er altså synsing og ikke konkret informasjon, fordi det ikke passer for deg ;) 

(Du trenger åpenbart å lese igjen, så jeg poster igjen). Hvis du ikke har forstått det, så er det ikke mine ord.

"Både borettslagsloven og sameieloven har bestemmelser som sier at ingen beboer skal bruke verken bolig eller fellesareal slik at det på urimelig eller unødvendig vis er til skade eller ulempe for andre beboere. Det faktum at røyking er helseskadelig, så vil det være tilfeller hvor dette faller innunder denne bestemmelsen."

Nei, det er det du ikke har forstått, men som jeg har forstått.

For ellers hadde ts hatt rett, eller?

Så med mindre du kan vise til en høyesterettsdom der (feks) nabolova trumfer igjennom at røyking skal forbys, så har jeg visst rett. At det føles feil er jo leit.

Du trenger ÅPENBART en sterkere forståelse av fakta 😅

Endret av Rotemor
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 14.52):

Eneste som fungerer da er vel å være vanskelig tilbake.

Sette på høy musikk eller gjøre noe plagsomt hver gang det røykes. Slutt når de slutter, begynn når de begynner.

Tar nok ikke mange dagene før problemet er løst. 

Anonymkode: 091a3...925

Og i mellomtiden har ts irritert på seg alle naboene.

Anonymkode: 78802...b73

• Liker 1
15 hours ago, Rotemor said:

Nei, det er det du ikke har forstått, men som jeg har forstått.

For ellers hadde ts hatt rett, eller?

Så med mindre du kan vise til en høyesterettsdom der (feks) nabolova trumfer igjennom at røyking skal forbys, så har jeg visst rett. At det føles feil er jo leit.

Du trenger ÅPENBART en sterkere forståelse av fakta 😅

Hvis du ser ut ifra datoen i artikkelen, så er denne informasjonen relativt ny. Altså nok mange som fortsatt ikke er klar over hvilke lover som faktisk skal brukes, og dermed blir slike situasjoner ikke tatt videre. De fleste som plages av naboens røyking, går ikke rettens vei.

https://advokat.no/opplever-du-forstyrrende-lukt-fra-naboen/

Og poenget er jo at naboens røykevaner faktisk ER unødvendig og urimelig her. De kan røyke i andre rom, slik at de ikke ødelegge nattesøvn og livskvaliteten til andre. Igjen, det er ikke snakk om å forby røykingen, men å utvise hensyn. 

Heldigvis er det mer og mer fokus på denne problemstillingen, så det er nok et tidsspørsmål før lovverket vil beskytte røykerne mindre i slike tilfeller i fremtiden. Når vi ikke har lov til å holde naboene våkne med støy, hvorfor skal man ha lov til å holde naboer våkne med røyking? 

Hayden skrev (39 minutter siden):

Hvis du ser ut ifra datoen i artikkelen, så er denne informasjonen relativt ny. Altså nok mange som fortsatt ikke er klar over hvilke lover som faktisk skal brukes, og dermed blir slike situasjoner ikke tatt videre. De fleste som plages av naboens røyking, går ikke rettens vei.

https://advokat.no/opplever-du-forstyrrende-lukt-fra-naboen/

Og poenget er jo at naboens røykevaner faktisk ER unødvendig og urimelig her. De kan røyke i andre rom, slik at de ikke ødelegge nattesøvn og livskvaliteten til andre. Igjen, det er ikke snakk om å forby røykingen, men å utvise hensyn. 

Heldigvis er det mer og mer fokus på denne problemstillingen, så det er nok et tidsspørsmål før lovverket vil beskytte røykerne mindre i slike tilfeller i fremtiden. Når vi ikke har lov til å holde naboene våkne med støy, hvorfor skal man ha lov til å holde naboer våkne med røyking? 

Du kan ikke forvente at jeg skal forklare hvorfor man kan røyke i eget hjem. Ei heller skal du tillegge meg at jeg ikke forstår problemstillingen, eller røyker selv osv.

At man ønsker en endring er forståelig. Men pr i dag løses ikke problemet ved å angripe meg, i hvert fall. De har lov til å røyke uavhengig av synsing.

TS ønsket ikke notoritet i egen sak, som var mitt forslag til støtte. 

Det blir for dumt å angripe meg for at det er tillatt. Men det er faktisk tillat…

Endret av Rotemor
  • Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 14.34):

Detaljstyre? Syns du selv det er ok at lovverket sier at vi ikke har lov til å sjenere naboer med unødvendig støy slik at det forstyrrer nattesøvnen, men at røyking som ødelegger nattesøvn er ok? 

Beklageligvis vis ja, larm kan en styre fra ens egen side røken kan du sperre ute ved at lukke vinduene dine (ikke optimalt men alt i livet er ikke det)

• Liker 2
AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 10.11):

Vi har dessverre fått oss naboer som ødelegger livene våre pga røykingen. Vi bryr oss ikke om røykingen utendørs når de er i hagen, for det er innenfor hva man må akseptere.  Men om natten så røyker de mye på soverommet, slik at røyken siver inn i våre soverom.
Det er håpløst å få en god natts søvn for noen av oss, og det går nå på helsa løs for hele familien.

Vi har selvsagt tatt praten med nabo, men det når ikke inn. Styret løfter heller ikke en finger.

Jeg klarer ikke forstå at det er et strengere og tydeligere lovverk rundt dette. Passiv røyking er jo veldig helseskadelig, hvordan kan det være akseptert og lov at de skal terrorisere oss natten lang med dette? 

Er det noen som har vært i samme situasjon og fått det løst ved hjelp av lovverket? 

Så kjedelig😩

Lovverket vet jeg ikke så mye om, men en vifte kanskje? Som blåser mot vinduet🤷‍♀️

22 hours ago, Rotemor said:

Du kan ikke forvente at jeg skal forklare hvorfor man kan røyke i eget hjem. Ei heller skal du tillegge meg at jeg ikke forstår problemstillingen, eller røyker selv osv.

At man ønsker en endring er forståelig. Men pr i dag løses ikke problemet ved å angripe meg, i hvert fall. De har lov til å røyke uavhengig av synsing.

TS ønsket ikke notoritet i egen sak, som var mitt forslag til støtte. 

Det blir for dumt å angripe meg for at det er tillatt. Men det er faktisk tillat…

Hvorfor klarer du ikke forstå hva jeg vil frem til? Du angripes på ingen måter, og det er for dumt å begynne med hersketeknikker og anklage andre for å angripe deg, fordi du kun forstår det du vil forstå. Flere ganger har du blitt forklart at lovverket i slike situasjoner ikke skal begrenses til røykeloven, men faktisk omhandle naboloven og borettslagsloven, hvor egen adferd ikke skal være til unødvendig sjenanse for andre. Dokumentasjon på dette har du også fått. Men det synker fortsatt ikke inn.

Synes du virkelig at naboenes natterøyking på soverommet ikke går innunder unødvendig sjenanse? 

Annonse

17 hours ago, Fru Uperfekt said:

Beklageligvis vis ja, larm kan en styre fra ens egen side røken kan du sperre ute ved at lukke vinduene dine (ikke optimalt men alt i livet er ikke det)

Det der må være noe av det mest meningsløse jeg har lest på lenge. 

Hayden skrev (På 30.5.2024 den 17.06):

Dette anses som angrep. Dette er hersketeknikk.

Som tidligere nevnt har jeg forholdt meg til hva som faktisk er tillat og hva man burde gjøre.

Du vil at det skal handle om synsing og følelser. Det er greit for deg, det var ikke min motivasjon her.

Min mening om røyking gjøres relevant av deg. Ikke av meg.

Som jurist forholder jeg meg til faktaene, ikke følelsene. Det at tema er i fokus i samfunnet gir ingen endring for ts pr dd. Derav notoritet..

Endret av Rotemor
  • Nyttig 1
Hayden skrev (1 time siden):

Synes du virkelig at naboenes natterøyking på soverommet ikke går innunder unødvendig sjenanse? 

Slutt og be om min synsing. Loven regner ikke røyking i eget hjem som»unødvendig sjenanse». Det bærer jeg ikke ansvar for, heldigvis.

Men for å svare på det samme for siste gang: Da ville ts hatt rettigheter. Problemet hennes er mangel på rettigheter.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Annonse
28 minutter siden, Rotemor said:

Dette anses som angrep. Dette er hersketeknikk.

Som tidligere nevnt har jeg forholdt meg til hva som faktisk er tillat og hva man burde gjøre.

Du vil at det skal handle om synsing og følelser. Det er greit for deg, det var ikke min motivasjon her.

Min mening om røyking gjøres relevant av deg. Ikke av meg.

Som jurist forholder jeg meg til faktaene, ikke følelsene. Det at tema er i fokus i samfunnet gir ingen endring for ts pr dd. Derav notoritet..

16 minutter siden, Rotemor said:

Slutt og be om min synsing. Loven regner ikke røyking i eget hjem som»unødvendig sjenanse». Det bærer jeg ikke ansvar for, heldigvis.

Men for å svare på det samme for siste gang: Da ville ts hatt rettigheter. Problemet hennes er mangel på rettigheter.

Det er ikke hersketeknikk at det gjøres oppmerksom på at mange av svarene gitt i tråden her later å være fra røykere. Og grunnen til at det blir nevnt, er fordi mangelen på forståelse og empati er veldig gjennomtrengende. 

Og der gjør du det igjen, legger det over til at dette handler om synsing og følelser - til tross for at du har blitt vist lovverk og hvordan situasjoner med naboer og røyking egentlig skal håndteres. Du har fått linker og utdrag av disse linkene, men "vil ikke lese det" fordi "det er ikke nødvendig". 

Hayden skrev (14 minutter siden):

Det er ikke hersketeknikk at det gjøres oppmerksom på at mange av svarene gitt i tråden her later å være fra røykere. Og grunnen til at det blir nevnt, er fordi mangelen på forståelse og empati er veldig gjennomtrengende. 

Og der gjør du det igjen, legger det over til at dette handler om synsing og følelser - til tross for at du har blitt vist lovverk og hvordan situasjoner med naboer og røyking egentlig skal håndteres. Du har fått linker og utdrag av disse linkene, men "vil ikke lese det" fordi "det er ikke nødvendig". 

Så det er bedre å bruke stråmenn?

Jeg røyker ikke, men er likevel for at en må kunne benytte seg av lovlige rusmidler i eget hjem.

• Liker 2
1 minutt siden, Fru Uperfekt said:

Hva er så meningsløst for deg?

Hva er så mye bedre med å forby alt en ikke liker?

Det er ikke snakk om å forby alt en ikke liker. Det er snakk om at det som unødvendig forstyrrer nattesøvnen forbys, ikke bare støy. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...